Gå til innhold

Om å være høysensitiv, del 2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker dere tråden som ble laget for et års tid siden, der det ble diskutert hvorvidt høysensitivitet fantes eller ikke? 

Det viser til forskning at 20 % av befolkningen er særlig sensitive (at de har et overfølsomt nervesystem). Dette gjør at disse personene tar ting lett inn på radaren, og at de blir veldig utslitt pga de lett overstimuleres av lyder, lys, mennesker og nye steder. Men, i samfunnet virker folk å se på det som noe negativt- hvorfor det? 

Jeg er selv høysensitiv, og mange ser på disse menneskene som svake, pysete og usosiale (ifølge boka "Særlig sensitiv"), men forskning viser at vi ikke er unormale, bare veldig var på stemninger, følelser, mennesker og subtile ting rundt. Vi kan ha problemer med å se filmer og nyheter, fordi vi tar innover andres smerte sterkt. Vi er empatiske, forståelsesfulle og forsiktige. 

Noen i den forrige debatten sa at dette ikke fantes, og at det var dumt å sette merkelapp på seg selv. Men, det er ikke en diagnose, men et personlighetstrekk. Medfødt temperament. Akkurat som at noen er svært egoistiske, er vi svært sensitive. Hva er galt med det?

Anonymkode: 8e544...c21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingenting galt med det. Er det selv og kan bli sliten av for mye lyd og lys. Å være empatisk har aldri vært et problem. Ser på det som et stort pluss. Man må bare finne metoder for seg selv som fungerer bra. :) 

Det mange mikser er å være hyper eller hypo sensitiv å blander dette med høysensitiv. 

Hyper sensitiv kan feks omtales i diverse diagnoser som autisme. Det er som sagt noe annet enn høysensitiv. 

Anonymkode: cb860...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting galt med det. Er det selv og kan bli sliten av for mye lyd og lys. Å være empatisk har aldri vært et problem. Ser på det som et stort pluss. Man må bare finne metoder for seg selv som fungerer bra. :) 

Det mange mikser er å være hyper eller hypo sensitiv å blander dette med høysensitiv. 

Hyper sensitiv kan feks omtales i diverse diagnoser som autisme. Det er som sagt noe annet enn høysensitiv. 

Anonymkode: cb860...f26

Ja, jeg er nok hypersensitiv pga tidligere traumer. Empatien er positiv til en viss grad, men ikke når jeg drukner i andres problemer eller får fysiske smerter fordi jeg ikke skiller på mine egne og andres følelser. Jeg føler meg ofte ansvarlig for å rydde opp i andres liv, eller skyldig om en person ikke har det bra. Da tror jeg at jeg gjorde noe galt. 

Men ja, det var litt avsporing. Men flott å høre at det er flere her som er veldige sensitive. Jeg skjønner ikke hvorfor andre ser på det som negativt (bortsett fra at det kan være veldig slitsomt å ha det sånn)

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er nok hypersensitiv pga tidligere traumer. Empatien er positiv til en viss grad, men ikke når jeg drukner i andres problemer eller får fysiske smerter fordi jeg ikke skiller på mine egne og andres følelser. Jeg føler meg ofte ansvarlig for å rydde opp i andres liv, eller skyldig om en person ikke har det bra. Da tror jeg at jeg gjorde noe galt. 

Men ja, det var litt avsporing. Men flott å høre at det er flere her som er veldige sensitive. Jeg skjønner ikke hvorfor andre ser på det som negativt (bortsett fra at det kan være veldig slitsomt å ha det sånn)

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Det negative ligger i at mange går rundt og påstår de er "høysensitive" fordi de vil fremstå som litt annerledes og skille seg litt ut fra flokken.

De aller fleste som gjør dette selvdiagnostiserer seg selv som "høysensitive"

Anonymkode: 95835...cc3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er nok hypersensitiv pga tidligere traumer. Empatien er positiv til en viss grad, men ikke når jeg drukner i andres problemer eller får fysiske smerter fordi jeg ikke skiller på mine egne og andres følelser. Jeg føler meg ofte ansvarlig for å rydde opp i andres liv, eller skyldig om en person ikke har det bra. Da tror jeg at jeg gjorde noe galt. 

Men ja, det var litt avsporing. Men flott å høre at det er flere her som er veldige sensitive. Jeg skjønner ikke hvorfor andre ser på det som negativt (bortsett fra at det kan være veldig slitsomt å ha det sånn)

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Kjenner igjen det. Man må sette grenser for seg selv, ellers blir man fort oppbrukt. Å brukes til venne psykolog har jeg lagt fra meg og bruker det i jobb med mennesker. Det er nyttig. Hyper sensitiv er du ikke hvis du er født høysensitiv ? Hyper og hypo blir som sagt brukt i diagnoser og ikke personligetstrekket høysensitiv. Jeg er forresten den utadvendte typen. 

Anonymkode: cb860...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det negative ligger i at mange går rundt og påstår de er "høysensitive" fordi de vil fremstå som litt annerledes og skille seg litt ut fra flokken.

De aller fleste som gjør dette selvdiagnostiserer seg selv som "høysensitive"

Anonymkode: 95835...cc3

Enig i det. Det er sikkert lettere å skylde på enn å få undersøkt seg for diagnoser. Høysensitiv er ingen sykdom.

Anonymkode: cb860...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, for et kvasivitenskapelig vrøvl. Er det slik at høysensitive også er faktaresistente? 

https://forskning.no/psykologi/2016/08/forskere-kritiske-til-teori-om-de-spesielt-sensitive

Denne meget gode og forklarende linken om «høysensitivitet» kan tydeligvis ikke postes for ofte. 

Anonymkode: 62671...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det negative ligger i at mange går rundt og påstår de er "høysensitive" fordi de vil fremstå som litt annerledes og skille seg litt ut fra flokken.

De aller fleste som gjør dette selvdiagnostiserer seg selv som "høysensitive"

Anonymkode: 95835...cc3

Kan se hva du mener med det, men det er likevel ingen diagnose. Har man betydelige plager i hverdagen pga man et utslitt og tar inn for mange inntrykk, så er det jo viktig å trekke seg vekk. Si, "Jeg er veldig sliten, så jeg trenger litt tid for meg selv. Siden jeg er veldig sensitiv så tar jeg mye inn på radaren, og dette må jeg ta hensyn til"

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan se hva du mener med det, men det er likevel ingen diagnose. Har man betydelige plager i hverdagen pga man et utslitt og tar inn for mange inntrykk, så er det jo viktig å trekke seg vekk. Si, "Jeg er veldig sliten, så jeg trenger litt tid for meg selv. Siden jeg er veldig sensitiv så tar jeg mye inn på radaren, og dette må jeg ta hensyn til"

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Joda, men selv om du mener at du "tar inn" mye, er det bare slik du er. Ikke noe spesielt med det.

Anonymkode: 95835...cc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men selv om du mener at du "tar inn" mye, er det bare slik du er. Ikke noe spesielt med det.

Anonymkode: 95835...cc3

Nei, det er ikke så spesielt. Det hemmer meg mer enn det gjør godt. Kroppen min tåler ikke like mye som jeg skulle ønske den tålte

TS

Anonymkode: 8e544...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke så spesielt. Det hemmer meg mer enn det gjør godt. Kroppen min tåler ikke like mye som jeg skulle ønske den tålte

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Det gjør ikke min heller, men slikt er fullt mulig å jobbe med. Om man lærer seg å ikke overtenke ting og la mye bare gå i glemmeboken, vil man etter en stund innse at alt er som det skal være:-)

Anonymkode: 95835...cc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypersensitivitet er ikke nødvendigvis koblet til sterk empati. Jeg har møtt såkalte høysensitive som omtrent bare snakker om seg selv, og viser andre mennesker lite interesse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enige i til dels at psykologen som utarbeidet selvtesting på nett feks er alt for svak! Tror hun er inne på riktig felt når det er snakk om type mennesker. Hos en psykolog kan man gå gjennom en omfattende kartlegging av personlighetstrekkene. Mange vil nok prøve å slippe diagnoser å skylde på høysensitiv fordi de tok en test på nett. Det blir unøyaktig. At noen av oss er høysensitive er jeg ikke i tvil på. 

Anonymkode: cb860...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, JaVel skrev:

Hypersensitivitet er ikke nødvendigvis koblet til sterk empati. Jeg har møtt såkalte høysensitive som omtrent bare snakker om seg selv, og viser andre mennesker lite interesse.

Da blander de kortene. Høysensitiv er ikke det samme som hypersensitiv. 

Anonymkode: cb860...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da blander de kortene. Høysensitiv er ikke det samme som hypersensitiv. 

Anonymkode: cb860...f26

Dette er mennesker som har fått " diagnosen" høysensitiv av psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JaVel skrev:

Dette er mennesker som har fått " diagnosen" høysensitiv av psykolog.

Da lyver de. Det er jo ingen diagnose. 

Anonymkode: cb860...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, JaVel skrev:

Dette er mennesker som har fått " diagnosen" høysensitiv av psykolog.

Dette betviler jeg sterkt. Det er helst folk som liker å omtale seg som "høysensitive". Merkelig nok er det ingen som går rundt og kaller seg "lavsensitive". Antakelig for at dette ikke hadde blitt oppfattet så kult som det er er å si at en er "høysensitiv".

Anonymkode: 95835...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da lyver de. Det er jo ingen diagnose. 

Anonymkode: cb860...f26

Hvorfor tror du jeg satte anførselstegn rundt " diagnosen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette betviler jeg sterkt. Det er helst folk som liker å omtale seg som "høysensitive". Merkelig nok er det ingen som går rundt og kaller seg "lavsensitive". Antakelig for at dette ikke hadde blitt oppfattet så kult som det er er å si at en er "høysensitiv".

Anonymkode: 95835...cc3

De har fått vite av psykolog at de er høysensitive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JaVel skrev:

De har fått vite av psykolog at de er høysensitive.

Men ingen har derimot fått vite at de er "lavsensitive". Betviler som sagt dette sterkt.

Anonymkode: 95835...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...