Gå til innhold

På tide å stramme inn religionsfriheten? Folks helse vs retten til å svindle


SheldonCooper

Anbefalte innlegg

VG har en lang artikkelserie om hvordan religiøse healere kan svindle kreftsyke mennesker under dekke av religionsfriheten. Predikantene lover kreftsyke helbredelse ved å betale i dyre dommer for bønner samtidig som predikantene advarer mot legevitenskapen.

https://www.vg.no/spesial/2018/mirakelpredikantene/kap1/

Kortversjon:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xRvRvl/legeforeningen-om-mirakelpredikantene-hvis-dette-er-lov-er-det-noe-galt-med-lovverket

Dette er visst enten lov eller i gråsonen. Men burde vel vært klart lovbrudd?  Politiet henlegger også sakene selv om svindelen i praksis er  drap og predikantene tjener hundrevis av millioner av kroner.

John Christian Elden forsvarer predikantene med at "ingen kan bevise om Gud eksisterer eller ikke eksisterer og at det finner pasienter som ikke blir friske av tradisjonelle medisiner".

Alle bør ha lov til å be til gud. Men retten til å svindle alvorlig syke mennesker må opphøre!

 

Endret av SheldonCooper
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde så klart være ulovlig, samt alt av alternativ medisin, folk som spår osv.

Folk kan be som mye de vil, men om det er kongen, naboen eller en du betaler 14 kr minuttet for å bli bedt for, har ingen betydning, det vil ikke hjelpe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så om å gjøre å forby altmulig? 

Dumme folk vil det bestandig finnes. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stan said:

Hvorfor er det så om å gjøre å forby altmulig? 

Dumme folk vil det bestandig finnes. 

Hvem har sagt det er om å gjøre å forby "altmulig"? Greit å forholde seg til diskusjonen i tråden og ikke prøve seg på noen hersketeknikker. 

Livstruende syke mennesker er svært sårbare og bør derfor ha et særlig vern mot å bli svindlet. 

Endret av SheldonCooper
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stan skrev:

Hvorfor er det så om å gjøre å forby altmulig? 

Dumme folk vil det bestandig finnes. 

Fordi vi burde i det minste prøve å leve i et samfunn basert på vitenskap. ikke svada. Hvis det skader mer enn det nytter burde jo det så klart forbys, og det her har ingen nytte for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, SheldonCooper skrev:

særlig vern mot å bli svindlet. 

Det har de allerede i dagens lovgivning. 

Voksne folk må da vel få lov til å velge å gå fanden i vold?

Skal vi være en slags overformynder? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, stan said:

Det har de allerede i dagens lovgivning. 

Voksne folk må da vel få lov til å velge å gå fanden i vold?

Skal vi være en slags overformynder? 

Nettopp fordi  vernet mot å bli svindlet er  en grunnleggende verdi burde det også gjelde for kreftsyke mennesker. Og det gjør det tydeligvis ikke i dag?

Hvorfor skal det være lov å svindle kreftsyke mennesker? 

Ja, vi burde være en slags overformynder på lik linje  som når vi sier det ikke er lov med heroin.  

For øvrig går svindelen utover familien til de kreftsyke også. Kanskje blir en liten unge foreldreløs fordi predikanten har lyst til å tjene penger. Er det greit?  Jeg sier nei. Hvorfor skal små barn bli foreldreløse fordi noen predikanter er hjerteløse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SheldonCooper skrev:

Hvorfor skal det være lov å svindle kreftsyke mennesker

Hvorfor skal akkurat kreftsyke ha et spesielt vern i loven? 

Hva med astmatikere? Eller andre kroniske syke? 

Hva er det med kreftsyke som er unikt? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stan said:

Hvorfor skal akkurat kreftsyke ha et spesielt vern i loven? 

Hva med astmatikere? Eller andre kroniske syke? 

Hva er det med kreftsyke som er unikt? 

Livstruende syke bør ha et spesielt vern. Fordi man blir mer desperat om man er livstruende syk. 

Det blir som om du ser en fyr drukne. Da er det ikke lov å tilby å redde vedkommende mot at han gir fra seg alt han eier.  Han er  i en desperat situasjon. 

Endret av SheldonCooper
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stan skrev:

Hvorfor skal akkurat kreftsyke ha et spesielt vern i loven? 

Hva med astmatikere? Eller andre kroniske syke? 

Hva er det med kreftsyke som er unikt? 

Nå er det jo det å svindle kreftsyke et stort dilemma og har jo faktisk blitt tatt opp i en del amerikanske tv-serier. Alle, uansett sykdom burde jo så klart bli "vernet" fra å bli svindlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å si at religion bør ha samme vern som alle andre kommersielle virksomheter.  Da oppnår man vel det samme.  Det er lov å be til Coca Cola, men om de selger Colaen med løfte om at den kurerer kreft så er det ikke lov. 

Endret av SheldonCooper
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SheldonCooper skrev:

Livstruende syke bør ha et spesielt vern. Fordi man blir mer desperat om man er livstruende syk. 

Hvorfor? 

Er man gitt opp av legene, så skal man forbys av staten å prøve det umulige? 

Det er jo menneskelig å prøve det tvilsomme. Skal du forby dødssyke å være mennesker? 

Jeg er enig i at å svindle folk er galt. Men folk som ikke har noe håp, som har måneder, uker eller dager igjen. Hvordan kan du forby dem å prøve? 

Jeg har sittet ved sengen og sett liv og håp forsvinne. Jeg vet ikke hva som er rett eller galt. Men ikke ta håpet fra et døende menneske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ingen ble helbredet av healere, så ville virksomheten deres dø ut av seg selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett. Hvem er du som skal bestemme hva jeg skal kunne tro?

Jeg tror det jeg tror uansett av lover eller mennesker. 

Tro handler om noe over lov, regler og mennesker. 

Mange har prøvd å forby. Både nazistene og kommunistene. Men troen lever. 

Enten fordi Gud er evig, eller fordi mennesker er mennesker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, stan said:

Hvorfor? 

Er man gitt opp av legene, så skal man forbys av staten å prøve det umulige? 

Det er jo menneskelig å prøve det tvilsomme. Skal du forby dødssyke å være mennesker? 

Jeg er enig i at å svindle folk er galt. Men folk som ikke har noe håp, som har måneder, uker eller dager igjen. Hvordan kan du forby dem å prøve? 

Jeg har sittet ved sengen og sett liv og håp forsvinne. Jeg vet ikke hva som er rett eller galt. Men ikke ta håpet fra et døende menneske. 

Dette blir for dumt . Det er menneskelig å ha gjort noe galt i livet. Det betyr ikke at man forbyr folk å være menneske om man forbyr visse gale handlinger. 

Du er enig i at det er galt å svindle, men du vet ikke hva som er rett og galt.  Kanskje greit at du bestemmer deg? 

Det er galt å fortelle folk at om de gir deg penger mot bønn så vil de bli friske. Det gjelder uavhengig av om bønnen gir håp. På samme måte som legen ikke kan gi deg saltvann i stedet for cellegift og  si etter du døde "Jeg ga han håp". Du gikk til legen for å få behandling og da var det det det du skulle fått. Om en predikant sier "Jeg kan ikke gjøre deg frisk, men du kan be til Gud om å bli frisk" så er det jo ingen som ønsker predikanten straffet. Da tilbyr man "håp" men gir ikke behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, stan skrev:

Hvorfor? 

Er man gitt opp av legene, så skal man forbys av staten å prøve det umulige? 

Det er jo menneskelig å prøve det tvilsomme. Skal du forby dødssyke å være mennesker? 

Jeg er enig i at å svindle folk er galt. Men folk som ikke har noe håp, som har måneder, uker eller dager igjen. Hvordan kan du forby dem å prøve? 

Jeg har sittet ved sengen og sett liv og håp forsvinne. Jeg vet ikke hva som er rett eller galt. Men ikke ta håpet fra et døende menneske. 

Fordi man burde stole på medisin. Er alle leger perfekte og gir riktig diagnose? Nei, på ingen måter. Men medisin har gjort vanvittige ting og har kurert oss fra svært mange ille sykdommer. Medisin har utviklet seg mye de siste 10 årene, og det blir gjort konstant ny forskning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, stan said:

Uansett. Hvem er du som skal bestemme hva jeg skal kunne tro?

Jeg tror det jeg tror uansett av lover eller mennesker. 

Tro handler om noe over lov, regler og mennesker. 

Mange har prøvd å forby. Både nazistene og kommunistene. Men troen lever. 

Enten fordi Gud er evig, eller fordi mennesker er mennesker. 

Det er ingen som skal ta fra deg troen din. Om du tror at å drikke cola styrker tennene dine så skal du få lov til å tro det. Men Coca Cola kan ikke selge colaen sin med infoen "Svært mange som drikker Coca Cola blir kvitt hullene de har i tennene og man bør ikke stole på tannlegene". 

Det er forskjell på hva du tror selv og hva man forteller andre i håpe om å tjene mer penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SheldonCooper skrev:

 

Det er ingen som skal ta fra deg troen din. Om du tror at å drikke cola styrker tennene dine så skal du få lov til å tro det. Men Coca Cola kan ikke selge colaen sin med infoen "Svært mange som drikker Coca Cola blir kvitt hullene de har i tennene og man bør ikke stole på tannlegene". 

Det er forskjell på hva du tror selv og hva man forteller andre i håpe om å tjene mer penger. 

Men da er det ikke religionsfrihet, men markedsføring du snakker om. 

Hva med å ha en litt mindre misvisende tittel på tråden? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan said:

Men da er det ikke religionsfrihet, men markedsføring du snakker om. 

Hva med å ha en litt mindre misvisende tittel på tråden? 

Det er da akkurat like mye religionsfrihet som det denne predikanten driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...