Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 19. juni 2018 #1 Skrevet 19. juni 2018 (endret) Ifølge saksbehandleren min så virker det som om at hun skal ut i ferie om noen uker (logisk nok), og at noen skal "ta over" saken et par uker mens hun er på ferie (slik at jeg kan ringe dem om jeg lurer på noe). Jeg lurer på om denne personen som kommer inn nå kan lese det som står i papirene fra jeg var helt liten? Er det sånn det fungerer i praksis? Endret 1. desember 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #2 Skrevet 19. juni 2018 Ansatte har tilgang til det samme, men har uansett taushetsplikt. Nå er det uansett ikke vanlig å forholde seg til 17 år gammelt materialet, men nåværende bekymringsmld/pågående sak😊 Anonymkode: c9de4...1e7 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #3 Skrevet 19. juni 2018 Jeg er ganske sikker på at journalen er tilgjengelig for vikaren også. I psykiatrien har de ansatte tilgang til store deler av journalen til de som er innlagt, men de ansatte skal ha stor respekt for personvernet. De må selvfølgelig lese noe for å holde seg oppdatert og kunne gi god behandling, men de skal ikke grave i journalen eller lese notater som ikke er nødvendig. De må kunne begrunne hvorfor de har lest et journalnotat hvis brukeren etterspør det. Du kan lese hvem som har lest i journalen din på helsenorge.no. Anonymkode: 981fd...847 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #4 Skrevet 19. juni 2018 Ja, den ansatte har tilgang til mappen din. Lærerne dine og de som hadde arkivansvar på grunnskolen din visste nok også en del om barnevernshistorikken din. Grunnen er at de som har ansvar for deg trenger å vite hva slags behov du har, for å ta best mulig vare på deg. Og de har sett det meste fra før, dessverre finnes det få som har helt unike historier innen bv-systemet. Og det er sant, ingen leser gammel historikk på mappa di. Slapp av, selv om saksbehandleren din har ferie, det ordner seg ❤️ Anonymkode: 07119...782 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #5 Skrevet 19. juni 2018 Vikaren vil ha tilgang til saken din, men ta det helt med ro. Denne vil hverken ha tid eller behov for å bla så langt tilbake som 17 år. Vikaren vi kun få den viktigste informasjon om nåværende situasjon fra din sbh. Anonymkode: 690e6...c6b 4
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 19. juni 2018 #6 Skrevet 19. juni 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, den ansatte har tilgang til mappen din. Lærerne dine og de som hadde arkivansvar på grunnskolen din visste nok også en del om barnevernshistorikken din. Grunnen er at de som har ansvar for deg trenger å vite hva slags behov du har, for å ta best mulig vare på deg. Og de har sett det meste fra før, dessverre finnes det få som har helt unike historier innen bv-systemet. Og det er sant, ingen leser gammel historikk på mappa di. Slapp av, selv om saksbehandleren din har ferie, det ordner seg ❤️ Anonymkode: 07119...782 Jeg forstår at det er til det beste for meg, men bare tanken på at de kan lese ting om meg som jeg IKKE vet om meg selv engang er fælt. Det er MITT liv. Ingen har rett på å vite noe om meg før meg selv...
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #7 Skrevet 19. juni 2018 Du har rett på innsyn i dokumentene😊 Anonymkode: c9de4...1e7 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #8 Skrevet 19. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, den ansatte har tilgang til mappen din. Lærerne dine og de som hadde arkivansvar på grunnskolen din visste nok også en del om barnevernshistorikken din. Grunnen er at de som har ansvar for deg trenger å vite hva slags behov du har, for å ta best mulig vare på deg. Og de har sett det meste fra før, dessverre finnes det få som har helt unike historier innen bv-systemet. Og det er sant, ingen leser gammel historikk på mappa di. Slapp av, selv om saksbehandleren din har ferie, det ordner seg ❤️ Anonymkode: 07119...782 Du vet at ansatte ved skolen ikke får vite noe om barnevernssaker. Dette vet jeg. De ansatte i barnevernet har taushetsplikt, slik at hvis skolen selv melder en bekymringsmelding til skolen vedrørende ett barn, så får ikke skolen engang vite det hvis saken er avsluttet. Det må isåfall foreldrene informere om. Anonymkode: a7398...1c3 4
SesameStreet Skrevet 19. juni 2018 #9 Skrevet 19. juni 2018 (endret) Om ferievikaren kommer til å lese den? Spørs om det er behov for det. En som skal vikar i noen uker tar det som er behov for og ignorerer resten. Men ja, de har tilgang, men du skal gjøre meget dramatiske ting for at noen leser hele mappen din når de bare skal være ferievikar et par uker. Endret 19. juni 2018 av SesameStreet 4
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 19. juni 2018 #10 Skrevet 19. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett på innsyn i dokumentene😊 Anonymkode: c9de4...1e7 Ja, jeg skal lese dem når jeg er mer stabil. Er ikke frisk, og jeg trenger å bearbeide ting før jeg setter meg til det- ellers kan jeg ifølge behandleren min i psykiatrien bli retraumatisert
drikkerbrushverdag Skrevet 19. juni 2018 #11 Skrevet 19. juni 2018 (endret) 9 minutter siden, Jegskulleønskeat said: Endret 19. juni 2018 av drikkerbrushverdag
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #12 Skrevet 19. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at ansatte ved skolen ikke får vite noe om barnevernssaker. Dette vet jeg. De ansatte i barnevernet har taushetsplikt, slik at hvis skolen selv melder en bekymringsmelding til skolen vedrørende ett barn, så får ikke skolen engang vite det hvis saken er avsluttet. Det må isåfall foreldrene informere om. Anonymkode: a7398...1c3 Det er ikke helt riktig. Hvis skolen er melder, sendes tilbakemelding ved endt undersøkelse med info om den er henlagt eller det er besluttet hjelpetiltak. Hvilket hjelpetiltak informeres det ikke alltid om, og aldri sakens detaljer Anonymkode: c9de4...1e7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #13 Skrevet 19. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at ansatte ved skolen ikke får vite noe om barnevernssaker. Dette vet jeg. De ansatte i barnevernet har taushetsplikt, slik at hvis skolen selv melder en bekymringsmelding til skolen vedrørende ett barn, så får ikke skolen engang vite det hvis saken er avsluttet. Det må isåfall foreldrene informere om. Anonymkode: a7398...1c3 Du vet at i visse saker vet enkelte ansatte (rektor, sosiallærer, kontaktlærer) på skolen mye om bv.saker, altså i de sakene hvor ansvarsgruppe el er tiltak. Anonymkode: 690e6...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #14 Skrevet 19. juni 2018 Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev: Ja, jeg skal lese dem når jeg er mer stabil. Er ikke frisk, og jeg trenger å bearbeide ting før jeg setter meg til det- ellers kan jeg ifølge behandleren min i psykiatrien bli retraumatisert Kjære deg, konsentrer deg om nået, og om å ha det bra i livet ditt. Hun som har ansvar for deg i de to ukene kommer ikke til å sitte og gosse seg med opplysningene dine i sommer, hun har nok å gjøre. Noe sier meg at det dessverre kommer inn en del ekstra akuttsaker i ferietida. Ring henne om du har bruk for henne, så sjekker hun hva bvt har stilt opp med for deg i senere tid, og hjelper deg. Jeg vedder på at hun ikke leser noe som går mer enn et år tilbake i tid. Anonymkode: 07119...782 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #15 Skrevet 19. juni 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at ansatte ved skolen ikke får vite noe om barnevernssaker. Dette vet jeg. De ansatte i barnevernet har taushetsplikt, slik at hvis skolen selv melder en bekymringsmelding til skolen vedrørende ett barn, så får ikke skolen engang vite det hvis saken er avsluttet. Det må isåfall foreldrene informere om. Anonymkode: a7398...1c3 Det er mulig jeg kommer fra en kommune som har hatt bedre samarbeid med bvt enn der du kommer fra. Jeg har hatt ansvar for ca 1.600 elevmapper i løpet av mine år som saksbehandler i grunnskolen, og en hel del av elevene våre hadde saker hos bvt, som skolen fikk opplysninger om. Anonymkode: 07119...782
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #16 Skrevet 19. juni 2018 1 time siden, Jegskulleønskeat skrev: Ifølge saksbehandleren min så virker det som om at hun skal ut i ferie om noen uker (logisk nok), og at noen skal "ta over" saken et par uker mens hun er på ferie (slik at jeg kan ringe dem om jeg lurer på noe). Jeg lurer på om denne personen som kommer inn nå kan lese det som står i papirene fra jeg var helt liten? Det er uhyre ubehagelig at folk leser ting om meg, og vet noe om MEG som jeg ikke engang vet om selv. Om noen hadde lest psykiatri-journalen så hadde det vært noe annet- da hadde jeg hvertfall visst det meste som stod der fra det siste året- men om folk graver i journalen i barnevernet fra jeg var 0-3 år, så er dette ikke greit om jeg ikke kjenner personen. Jeg har ikke lest den selv engang, og risikerer at en person jeg ikke aner hvem er leser ting om livet mitt som jeg ikke selv er klar over... Er det sånn det fungerer i praksis? At de kan forsyne seg av det de vil? (Selvom jeg innser at det ville være litt merkelig å begynne og bla 17 år tilbake i tid om jeg selv ikke tar kontakt). 17år?Dvs du er kun 20`? dette er avsporing, men jeg har alltid fått inntrykk av at du var i minimum i 30år utifra modenheten i innleggene dine. Du virker veldig oppegående ihvertfall, liker alltid innleggene dine😊♥️ Anonymkode: 2650c...d69
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #17 Skrevet 19. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig jeg kommer fra en kommune som har hatt bedre samarbeid med bvt enn der du kommer fra. Jeg har hatt ansvar for ca 1.600 elevmapper i løpet av mine år som saksbehandler i grunnskolen, og en hel del av elevene våre hadde saker hos bvt, som skolen fikk opplysninger om. Anonymkode: 07119...782 Trodde virkelig bv hadde taushetsplikt her. Gjaldt det og saker som ikke var henlagt, men som gjaldt et par år tilbake mens eleven gikk der? Anonymkode: 2650c...d69
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #18 Skrevet 19. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig jeg kommer fra en kommune som har hatt bedre samarbeid med bvt enn der du kommer fra. Jeg har hatt ansvar for ca 1.600 elevmapper i løpet av mine år som saksbehandler i grunnskolen, og en hel del av elevene våre hadde saker hos bvt, som skolen fikk opplysninger om. Anonymkode: 07119...782 Dette skal kun gjelde der det er avgjørende for barnas skolehverdag. En pågående sak gir selvfølgelig ikke informasjon til skolen! Det er jo nettopp dette som kan være et hinder i vanskelige bv saker. Anonymkode: c45ab...c25
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #19 Skrevet 19. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trodde virkelig bv hadde taushetsplikt her. Gjaldt det og saker som ikke var henlagt, men som gjaldt et par år tilbake mens eleven gikk der? Anonymkode: 2650c...d69 Bvt har ikke taushetsplikt overfor skolen om det er forhold skolen bør vite om for å tilrettelegge skolehverdagen best mulig for barnet. Og om skolen får tilsendt dokumenter fra bvt, for eksempel referater fra samarbeids-, familieråd-, eller ansvarsgruppemøter, så er skolen arkivpliktig, og kasserer ikke den type dokumenter. Anonymkode: 07119...782
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #20 Skrevet 19. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette skal kun gjelde der det er avgjørende for barnas skolehverdag. En pågående sak gir selvfølgelig ikke informasjon til skolen! Det er jo nettopp dette som kan være et hinder i vanskelige bv saker. Anonymkode: c45ab...c25 Nei, nei, nei. Ved deling av info på kartleggingsmøter, ansvarsgruppemøter osv., må foreldrene og ungdom over 15 år samtykke til deling av info . Der melder er offentlig instans, som eks.skolen, så får de en generell tilbakemelding etter endt undersøkelse, som nevnt over. Evt med info om hvilket tiltak som er besluttet. Ved sistnevnte skal det foreligge en intern begrunnelse, f.eks fordi beslutningen vil innvirke på skolehverdagen el fordi det av andre grunner er nødvendig at barnets daglige arena (skolen) bør kjenne til det. Men igjen, aldri detaljer, kun tiltaket. Der undersøkelsen henlegges MED videre bekymring for barnet, f.eks der det er bekymring, men foreldrene takker nei til hjelp, så kan en avslutte saken, men informere foreldrene om at de og de offentlige (aldri private) instanser vil bli kontaktet og informert om henleggelse med bekymring og bli bedt om å melde ny bekymring ved behov. Barneverntjenesten kan INNHENTE opplysninger fra offentlige (ikke private som ikke er part i saken), og også da helst i et samarbeid med/etter samtykke fra partene, men ikke dele. Taushetsplikten er STRENG. Når det gjelder ferievikar: vedkommende har ikke tid til annet enn det mest prekære, akutte. Ingen dypdykk😊 Anonymkode: c9de4...1e7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå