Gå til innhold

Er jeg forlovet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eksempel:

Kjæresten og jeg prater om hva slags hus vi ønsker oss.. Titter på annonser, går på visning, ser på møbler, sjekker budsjett.. Men vi er ikke samboere før vi faktisk har fått oss en felles boplass.

 

Eksempel 2:

Venninne og jeg har søkt jobb på samme arbeidsplass. Vi snakker om at vi kan sitte på med hverandre til jobb og spise lunsj sammen. Men vi er ikke kolleger før begge to har fått jobben.

Eksempel 3:

Man kan prate om giftemål, men før man har satt en dato, et frieri har skjedd, eller man har blitt enige om å gifte seg... Ja, da er det bare løsprat. Man er ikke forlovet før man har kommet 100% til enighet om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da lurer jeg seriøst på hva forskjellen er? 

Kjæresten min og jeg planlegger bryllup og  vi ønsker begge å gifte oss med hverandre. Ingen av oss har fridd, og har ingen ring. 

 

Anonymkode: 1acd8...bf1

Dette! Det virker som du har litt tungt for det. Kan du ikke bare fri til kjæresten din? Han sier nok ja. Da kan du kalle dere forlovet.

Kjæresten min og jeg har planer om å få barn en eller annen gang, men det betyr ikke at jeg er gravid.

Anonymkode: 8dbab...8b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening høres det ikke ut som du er forlovet. Det høres mer ut som at dere begge er enige om at du er klar for å bli fridd til en eller annen gang, og at du indirekte har sagt at du vil svare ja _dersom_ han frir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være forlovet er jo ikke en formell og offisiell status på lik linje med å være gift. Det er noen formelle regler som må være oppfylt for å kunne si at man er gift. Statusen blir også registrert i folkeregisteret osv.

Det samme med samboerskap. Man er samboer i det øyeblikk man har felles adresse, altså er det et slags krav som må være oppfylt for å kunne kalle seg samboere. 

Slik er det jo ikke med forlovelse. Å være forlovet vil si at to personer har bestemt seg for å gifte seg. Dette er jo en uformell avtale mellom to personer, og det finnes ikke noe register eller formelle regler. Man kan godt være hemmelig forlovet, altså at bare de to vet om det. 

- Man må ikke ha ring for å være forlovet. Det er bare et symbol, mange velger å ikke ha forlovelsesring.
- Det må ikke ha vært et frieri for å være forlovet. Et frieri er jo i bunn og grunn et spørsmål, og man trenger jo ikke å spør hvis man allerede er enige.
- Man trenger ikke å ha satt en bryllupsdato for å være forlovet, men man må ha en uttalt intensjon om å gifte seg.
- Men det må være enighet mellom de to om at de er forlovet. Den ene kan ikke kalle seg forlovet bare fordi hun har så lyst å gifte seg, mens den andre ikke definerer seg som forlovet.

Så jeg mener at dere er forlovet, ja, siden dere har uttalte og konkrete planer om å gifte dere. Men det viktigste er jo at dere to er enige om bruken av ordet. Det er litt rart om du bruker ordet, mens din tilkommende ikke gjør det. Så jeg foreslår at du hører med han om han også ser på dere som forlovet, slik at dere har en felles enighet om bruken av dette ordet. Hvis han mener at dere ikke er forlovet... ja, så er dere jo ikke det.  Kanskje din tilkommende mener at han må fri før dere kan kalle dere forlovet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min og jeg planlegger bryllup og  vi ønsker begge å gifte oss med hverandre. Ingen av oss har fridd, og har ingen ring. 

Har dere en konkret plan, type "Vi gifter oss i mars" eller "Vi gifter oss 21. august" eller "Vi gifter oss sommeren om to år" og dere gjennomfører faktisk planlegging av et helt konkret bryllup? Da er dere i så fall forlovet. Ring eller frieri er fullstendig irrelevant. Hvis det er "Vi tenker å gifte oss en gang i fremtiden" eller "Jeg har lyst å gifte meg med deg en dag", men ingen reell planlegging, da er dere ikke forlovet.

Anonymkode: bd4a0...57c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som TS. Vi snakker hele tiden om fremtiden og bryllup. Han har flere ganger fridd på tøys... sender meg memes av frieri og sier «når vi gifter oss», «i vårt bryllup»... samtidig som han har tøyset til felles venner om at om vi skal gifte oss så må jeg fri (han er overhodet ikke romantisk og jeg tror bare tanken på frieri og et tradisjonelt bryllup gjør han meget forlegen).... men jeg vil ikke fri, dette kan isåfall være den ene romantiske gesten jeg «forlanger» fra han 😂

jeg kaller oss ikke forlovet selvom jeg føler meg trygg på at vi blir gift en dag. 

Anonymkode: 4df00...252

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at dere ikke er forlovet, mer "trolovet", dere er enige om å gifte dere en gang, dere vil leve sammen, men er ikke forlovet enda. Det virker jo som om samboeren din gjerne vil fri med ring, siden han bare ikke har fridd enda.. Så det kommer nok.. 

Noen er romantiske, noen er praktiske, noen vil ha ett stort frieri, andre bare avtaler at de er forlovet, og skal gifte seg.. Folk gjør det forskjellig, men hovedgreia er vel at man begge er enige og vet at NÅ, er man forlovet og skal snart gifte seg. 

 

Anonymkode: 8122a...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hedda-78 skrev:

Å være forlovet er jo ikke en formell og offisiell status på lik linje med å være gift. Det er noen formelle regler som må være oppfylt for å kunne si at man er gift. Statusen blir også registrert i folkeregisteret osv.

Det samme med samboerskap. Man er samboer i det øyeblikk man har felles adresse, altså er det et slags krav som må være oppfylt for å kunne kalle seg samboere. 

Slik er det jo ikke med forlovelse. Å være forlovet vil si at to personer har bestemt seg for å gifte seg. Dette er jo en uformell avtale mellom to personer, og det finnes ikke noe register eller formelle regler. Man kan godt være hemmelig forlovet, altså at bare de to vet om det. 

- Man må ikke ha ring for å være forlovet. Det er bare et symbol, mange velger å ikke ha forlovelsesring.
- Det må ikke ha vært et frieri for å være forlovet. Et frieri er jo i bunn og grunn et spørsmål, og man trenger jo ikke å spør hvis man allerede er enige.
- Man trenger ikke å ha satt en bryllupsdato for å være forlovet, men man må ha en uttalt intensjon om å gifte seg.
- Men det må være enighet mellom de to om at de er forlovet. Den ene kan ikke kalle seg forlovet bare fordi hun har så lyst å gifte seg, mens den andre ikke definerer seg som forlovet.

Så jeg mener at dere er forlovet, ja, siden dere har uttalte og konkrete planer om å gifte dere. Men det viktigste er jo at dere to er enige om bruken av ordet. Det er litt rart om du bruker ordet, mens din tilkommende ikke gjør det. Så jeg foreslår at du hører med han om han også ser på dere som forlovet, slik at dere har en felles enighet om bruken av dette ordet. Hvis han mener at dere ikke er forlovet... ja, så er dere jo ikke det.  Kanskje din tilkommende mener at han må fri før dere kan kalle dere forlovet.

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon som TS. Vi snakker hele tiden om fremtiden og bryllup. Han har flere ganger fridd på tøys... sender meg memes av frieri og sier «når vi gifter oss», «i vårt bryllup»... samtidig som han har tøyset til felles venner om at om vi skal gifte oss så må jeg fri (han er overhodet ikke romantisk og jeg tror bare tanken på frieri og et tradisjonelt bryllup gjør han meget forlegen).... men jeg vil ikke fri, dette kan isåfall være den ene romantiske gesten jeg «forlanger» fra han 😂

jeg kaller oss ikke forlovet selvom jeg føler meg trygg på at vi blir gift en dag. 

Anonymkode: 4df00...252

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dere ikke er forlovet, mer "trolovet", dere er enige om å gifte dere en gang, dere vil leve sammen, men er ikke forlovet enda. Det virker jo som om samboeren din gjerne vil fri med ring, siden han bare ikke har fridd enda.. Så det kommer nok.. 

Noen er romantiske, noen er praktiske, noen vil ha ett stort frieri, andre bare avtaler at de er forlovet, og skal gifte seg.. Folk gjør det forskjellig, men hovedgreia er vel at man begge er enige og vet at NÅ, er man forlovet og skal snart gifte seg. 

 

Anonymkode: 8122a...18c

Her virker det som som at noe skjønner hva jeg mener. Takk! 😁

Jeg har kun kommet med min egen historie for å forstå hva som egentlig kreves for å være forlovet. Ettersom jeg er i nøyaktig samme situasjon som mine venner som i dag ER forlovet, så er jeg usikker på hva forskjellen er. Kjæresten min skal fri en dag, men han vil overraske meg med tid, sted og ring. Utenom det planlegger vi hvor vi ønsker å ha vielse, fest og hvem som skal inviteres osv. Jeg vet at vi ikke er forlovet (sånn offisielt), men da er vel kanskje «trolovet» det riktige ordet å bruke. 

Anonymkode: 1acd8...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 20.16, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min og jeg snakker ofte om bryllupet vårt. Hvordan vi vil ha det, hvor, hvem vi vil invitere osv osv. Vi vet at vi skal gifte oss en dag, begge er enige om det. Vi har også stilt spørsmålet til hverandre uten å faktisk mene det som et frieri. Han har også sett på ringer, men finner ikke den riktige. 

Mer vi egentlig forlovet? Eller er man det først når venner og familie vet om det? Eller er det noe annet som gjelder? 

Anonymkode: 1acd8...bf1

Troll 🤦‍♂️

Anonymkode: b87e4...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 11.16, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dere ikke er forlovet, mer "trolovet", dere er enige om å gifte dere en gang, dere vil leve sammen, men er ikke forlovet enda.

Trolovelse er fra gammelt av en mye mer alvorlig betegnelse enn forlovelse. Begrepet eksisterer ikke lenger, men da det var i bruk, var det en juridisk og religiøst bindende avtale om å inngå ekteskap. Det blir et veldig rart begrep å bruke i denne sammenhengen. 

Anonymkode: bd4a0...57c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 20.16, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min og jeg snakker ofte om bryllupet vårt. Hvordan vi vil ha det, hvor, hvem vi vil invitere osv osv. Vi vet at vi skal gifte oss en dag, begge er enige om det. Vi har også stilt spørsmålet til hverandre uten å faktisk mene det som et frieri. Han har også sett på ringer, men finner ikke den riktige. 

Mer vi egentlig forlovet? Eller er man det først når venner og familie vet om det? Eller er det noe annet som gjelder? 

Anonymkode: 1acd8...bf1

Å være forlovet betyr at begge har lovet å gifte seg med hverandre. Verken mer eller mindre.

Jeg tror mange ikke vil kalle seg offisielt forlovet før de har en ring på fingeren, selv om de i praksis er enige før frieriet og ringen er på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Siden det er såpass mange forskjellige meninger her, ble jeg nysgjerrig på hva min kjæreste mente om svarene. Viste han hele tråden, og hans første reaksjon var «hæ?? Tror du ikke at vi er forlovet? Det er vel derfor vi har snakket og planlagt, er det ikke?»

Sååå..... det høres ut som at det å være forlovet ikke bare er enten eller. 🤗💍

Anonymkode: 1acd8...bf1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dere har bare misforstått konseptet.

Anonymkode: b87e4...3b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dere har bare misforstått konseptet.

Anonymkode: b87e4...3b8

Enig...

For å være forlovet må en av to ting skje:

1) En frir

2) Man sier ordene, noe ala "nå er vi forlovet".

Anonymkode: 89301...0d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 20.16, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min og jeg snakker ofte om bryllupet vårt. Hvordan vi vil ha det, hvor, hvem vi vil invitere osv osv. Vi vet at vi skal gifte oss en dag, begge er enige om det. Vi har også stilt spørsmålet til hverandre uten å faktisk mene det som et frieri. Han har også sett på ringer, men finner ikke den riktige. 

Mer vi egentlig forlovet? Eller er man det først når venner og familie vet om det? Eller er det noe annet som gjelder?

Forlovet er ikke lenger et juridisk forpliktende begrep, og det legges ulikt innhold i begrepet i dag fra person til person. For meg ville dere, ut fra beskrivelsen du gir, vært forlovet hvis dere i tillegg hadde bestemt dato for bryllupet. 

Eller man kan være forlovet uten bestemt dato for bryllup, men da må det (for meg) være mer konkret mht frieri og ring(er).

For _meg_ er forlovelse tiden frem til en bryllupsdato. I og med st man kan være i et like forpliktende forhold (med barn og bolig og gjeld og livslang kjærlighet) som samboere som gifte, så blir min definisjon av forlovet at man er i perioden frem til en konkret vielse. Gjerne kombinert med ring(er), og bryllupet skal ikke ligge flere år frem i tid (fortsatt min personlige oppfatning :-)). 

Anonymkode: ec391...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 20.16, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min og jeg snakker ofte om bryllupet vårt. Hvordan vi vil ha det, hvor, hvem vi vil invitere osv osv. Vi vet at vi skal gifte oss en dag, begge er enige om det. Vi har også stilt spørsmålet til hverandre uten å faktisk mene det som et frieri. Han har også sett på ringer, men finner ikke den riktige. 

Mer vi egentlig forlovet? Eller er man det først når venner og familie vet om det? Eller er det noe annet som gjelder? 

Anonymkode: 1acd8...bf1

Foreløpig er dere nok bare "bukseforlovet". 👉👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.6.2018 den 20.27, drikkerbrushverdag skrev:

Man er ikke forlovet før det har vært et frieri. 

Dette er det en annen tråd om vet jeg og veldig mange ulike meninger rundt. Noen mener at man kan være enige uten å ned på kne eller å få ring. Andre mener som deg.

Anonymkode: 8f434...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 5.22, Nuttery skrev:

Eksempel:

Kjæresten og jeg prater om hva slags hus vi ønsker oss.. Titter på annonser, går på visning, ser på møbler, sjekker budsjett.. Men vi er ikke samboere før vi faktisk har fått oss en felles boplass.

 

Eksempel 2:

Venninne og jeg har søkt jobb på samme arbeidsplass. Vi snakker om at vi kan sitte på med hverandre til jobb og spise lunsj sammen. Men vi er ikke kolleger før begge to har fått jobben.

Eksempel 3:

Man kan prate om giftemål, men før man har satt en dato, et frieri har skjedd, eller man har blitt enige om å gifte seg... Ja, da er det bare løsprat. Man er ikke forlovet før man har kommet 100% til enighet om det.

Så lenge man planlegger et bryllup så kan man kalle seg forlovet syns jeg. Sett at lokalet og kirke er bestilt til en spesiell dato.

Anonymkode: 8f434...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge man planlegger et bryllup så kan man kalle seg forlovet syns jeg. Sett at lokalet og kirke er bestilt til en spesiell dato.

Anonymkode: 8f434...54c

Ja, det er jo det jeg sier. F.eks at hvis lokalet er bestilt: da er det jo en konkret plan om å gjennomføre dette. Begge er enige i dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...