Gå til innhold

Mistanke om fiktive bud i budbrunde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vant nylig en budrunde for en OBOS-leilighet. Med i budrunden var én annen budgiver. Da vi fikk budjournalen i ettertid så vi at den andre budgiveren hadde lagt inn bud på leiligheten tidligere, men blitt avslått av selger. Han bor også i samme borettslag (dog mindre leilighet), og har dermed forkjøpsrett, og stiller før vanlige OBOS-medlemmer. Er det ikke fryktelig rart å være med å presse prisen oppover om man ønsker leiligheten, i stedenfor å la budrunden gå, for så å overta høyeste bud? Hadde han gjort det, kunne han jo sikret seg leiligheten til en mye billigere penge! Og det at han hadde lagt inn bud tidligere, men blitt avslått, mistenker vi at kan ha vært for å få igang en budrunde med andre interessenter. Når taktikken mislyktes, kunne selger enkelt avslå budet hans slik at han ikke ble bundet opp til å måtte kjøpe.

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0ef27...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er folk som ikke forstår dette. Han kan ha vært uvitende. 

Anonymkode: d503e...436

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vant nylig en budrunde for en OBOS-leilighet. Med i budrunden var én annen budgiver. Da vi fikk budjournalen i ettertid så vi at den andre budgiveren hadde lagt inn bud på leiligheten tidligere, men blitt avslått av selger. Han bor også i samme borettslag (dog mindre leilighet), og har dermed forkjøpsrett, og stiller før vanlige OBOS-medlemmer. Er det ikke fryktelig rart å være med å presse prisen oppover om man ønsker leiligheten, i stedenfor å la budrunden gå, for så å overta høyeste bud? Hadde han gjort det, kunne han jo sikret seg leiligheten til en mye billigere penge! Og det at han hadde lagt inn bud tidligere, men blitt avslått, mistenker vi at kan ha vært for å få igang en budrunde med andre interessenter. Når taktikken mislyktes, kunne selger enkelt avslå budet hans slik at han ikke ble bundet opp til å måtte kjøpe.

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0ef27...c84

Jeg tror som vedkommende over her at han ikke var klar over dette. 

Anonymkode: aa504...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror som vedkommende over her at han ikke var klar over dette. 

Anonymkode: aa504...660

Ja, det er godt mulig. Jeg bare fikk en dårlig magefølelse da jeg så at han allerede var andelseier, og hadde stått først i forkjøpsrekka.

TS

Anonymkode: 0ef27...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er godt mulig. Jeg bare fikk en dårlig magefølelse da jeg så at han allerede var andelseier, og hadde stått først i forkjøpsrekka.

TS

Anonymkode: 0ef27...c84

Men hvordan mener du dette kan være fiktive bud da? Det er jo bud som har kommet fra andre enn selger, og bud er bindende.

Anonymkode: aa504...660

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvordan mener du dette kan være fiktive bud da? Det er jo bud som har kommet fra andre enn selger, og bud er bindende.

Anonymkode: aa504...660

Har du ikke lest i media om budgivere som har vært bekjente av selger, og som har lagt inn bud for å presse prisen opp? Vinner de med budet sitt kan jo selger bare avslå budet med begrunnelsen om at det er for lavt.

Anonymkode: 0ef27...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke lest i media om budgivere som har vært bekjente av selger, og som har lagt inn bud for å presse prisen opp? Vinner de med budet sitt kan jo selger bare avslå budet med begrunnelsen om at det er for lavt.

Anonymkode: 0ef27...c84

Ja. De kan jo godt være kamerater de to.

Anonymkode: dbb39...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om de er venner på facebook.

Anonymkode: dbb39...b4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk om de er venner på facebook.

Anonymkode: dbb39...b4e

Selger har ikke facebook, dessverre!

TS

Anonymkode: 0ef27...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du ikke lest i media om budgivere som har vært bekjente av selger, og som har lagt inn bud for å presse prisen opp? Vinner de med budet sitt kan jo selger bare avslå budet med begrunnelsen om at det er for lavt.

Anonymkode: 0ef27...c84

Hæ, dette stemmer vel ikke? Er det budkrig over takst selges leiligheten til det.

Anonymkode: 64109...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hæ, dette stemmer vel ikke? Er det budkrig over takst selges leiligheten til det.

Anonymkode: 64109...84e

Nei, det stemmer ikke. Man må ikke selge for bud over prisantydning.

Anonymkode: 0ef27...c84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyeste bud kan f.eks. ha forbehold som selger ikke vil gå med på, og dermed avslå budet.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke lest i media om budgivere som har vært bekjente av selger, og som har lagt inn bud for å presse prisen opp? Vinner de med budet sitt kan jo selger bare avslå budet med begrunnelsen om at det er for lavt.

Anonymkode: 0ef27...c84

Det fungerer vel strengt talt bare hvis budet er under takst

Anonymkode: aa504...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Zzyzx said:

Høyeste bud kan f.eks. ha forbehold som selger ikke vil gå med på, og dermed avslå budet.

 

Men det blir jo noe helt annet enn det som er diskutert over her.

Anonymkode: 64109...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zzyzx skrev:

Høyeste bud kan f.eks. ha forbehold som selger ikke vil gå med på, og dermed avslå budet.

 

men må ikke budgiveren opplyse om slike forbehold før han gir bud?

Anonymkode: 754c5...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folkens, om det er lov å avslå over prisantydning eller ikke er ikke noe å diskutere. Det er lov, og det står blant annet i linken jeg la ved over her. Eventuelt denne http://www.nef.no/regler-for-budgivning/ "3. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud."

TS

Anonymkode: 0ef27...c84

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener det er lagt inn fiktive bud så kan du vel melde det?

Er vel uansett vanskelig å bevise, og gardere seg i mot,

Anonymkode: aa504...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vant nylig en budrunde for en OBOS-leilighet. 

........

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0ef27...c84

Jeg tenker du bruker alt for mye tid på å spekulere frem potensielle problemer inne i hodet ditt.

Angrer du på at vinnerbudet ble så høyt?

Har dere skrevet under kjøpekontrakten ennå?

Anonymkode: 3aa8b...be5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fiktive bud hadde de vel valgt noen andre enn en med intern forkjøpsrett. Jeg har selv presset prisen når jeg var helt ny på dette. 

Anonymkode: d503e...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...