Gå til innhold

Hvorfor er togreise så svine dyrt i norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tog legger beslag på eget areal. Tar du rutebuss (Nor-Way, Nettbussen m.fl.) så deler de veien med tusenvis av andre. Tog kan ikke kjøre på vei, men trenger egne skinner. De er laget i stål og koster masse penger (det er også så miljøuvennlig at tog er mer forurensende enn bil i totalregneskapet). Tunneler, broer med. Vedlikeholdet er også meget kostbart, bare tenk på hvor mange ganger skinnegangen blir vasket ut, raser ut, får solslyng ila. en vanlig sesong.

Neste er materiellet. Selveste togsettet er svindyrt. NSB sine tog har ganske god plass, mange toaletter, egen barnevogn, restaurantvogn osv. Med dette får du relativt lite passasjerer inn i hver vogn. Det er bra bemanning på disse togene, og folk i arbeid er sinnsykt kostnadsdrivende i Norge.

Neste er NSB sitt eget prissystem med minipris osv. som emulerer flyselskapene, som allerede har vært nevnt. Er du molbu og kjøper billetten på stasjonen eller, enda verre, på toget, skal de flå deg til det ytterste.

Til syvende og sist...det bor svært lite folk i Norge og nordmenn generelt er ekstremt generøse på administrasjon og planlegging fremfor reell drift. Mao. så sitter det kontorfolk overalt som ikke gjør så mye (derav så mange kostbare logoskifter og nye driftsystemer som ikke virker osv.). Det koster det også. Lite folk på toget er det også; tenk så tomt det hadde vært om ikke turistene hadde fylt opp togene, især bergensbanen.

Sammenlikning med utlandet er likevel ikke alltid i Norges disfavør. Tysk jernbane har et like vanskelig og ugjennomsiktlig prissystem. Molbuprisene der er verre enn i Norge. Ingen jernbaneprivatisering har noensinne vært vellykket. I England er de svært misfornøyde, like mye grufs i det tyske, delprivatiserte systemet, og USA's Amtrac som har vært nevnt her er en amputert dinosaur som ikke tar en nevneverdig andel av persontransporten i landet.

Ja, NSB kan være ekstremt dyrt, skikkelig uproff ved forsinkelser, jævlig irriterende å forholde seg til i diverse situasjoner. Men imho er de i utgangspunktet ganske flinke. Gode tog, stort sett hyggelige ansatte, de betaler tariff, nokså gode rutepunktlighet, et ok nettverk med tanke på hvor tynt befolket landet vårt er. Det er alltid mye å forbedre ved alt, men NSB er kolossalt mye bedre enn sitt rykte.

Anonymkode: 5fcdf...7b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle bestille tur Oslo-Trondheim 2,5 uke fram i tid i dag. Tog kosta 1199, fly 729. Også hadde jeg cashpoints, så da ble det 330 kr. Så må jeg jo plusse på 250 kr for buss/tog til og fra flyplassene, men likevel ble valget enkelt. Særlig siden jeg med flyet kommer fram 5 timer tidligere. De der miniprisbillettene er jo så og si ikke å oppdrive med mindre en planlegger turene sine 1,5+ måned i forveien. 

Anonymkode: 84d2e...fe6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 15.31, AnonymBruker skrev:

Skulle bestille tur Oslo-Trondheim 2,5 uke fram i tid i dag. Tog kosta 1199, fly 729. Også hadde jeg cashpoints, så da ble det 330 kr. Så må jeg jo plusse på 250 kr for buss/tog til og fra flyplassene, men likevel ble valget enkelt. Særlig siden jeg med flyet kommer fram 5 timer tidligere. De der miniprisbillettene er jo så og si ikke å oppdrive med mindre en planlegger turene sine 1,5+ måned i forveien. 

Anonymkode: 84d2e...fe6

cashpoints er også penger. Det du sier er altså at billige flybilletter koster omtrent det samme som dyre togbilletter. Da slipper du også stresset på gardermoen med kø for å komme seg ut av Oslo med buss, kø for sikkerhet, kø for innsjekking, kø for å finne sitteplass, kø for do, kø for å komme seg ut av flyet, kø for hente bagasjen, kø for å komme inn til sentrum med buss.

for meg hadde det vært en enkelt valg..

Anonymkode: e76be...5eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎06‎.‎2018 den 15.31, AnonymBruker skrev:

Skulle bestille tur Oslo-Trondheim 2,5 uke fram i tid i dag. Tog kosta 1199, fly 729. Også hadde jeg cashpoints, så da ble det 330 kr. Så må jeg jo plusse på 250 kr for buss/tog til og fra flyplassene, men likevel ble valget enkelt. Særlig siden jeg med flyet kommer fram 5 timer tidligere. De der miniprisbillettene er jo så og si ikke å oppdrive med mindre en planlegger turene sine 1,5+ måned i forveien. 

Anonymkode: 84d2e...fe6

Det er vel knapt noen som skal fra Oslo til Trondheim som reiser med noe annet enn fly, med mindre det er noen spesielle grunner. Tror ikke NSB har noen ambisjon om at tog skal bli foretrukne transportmiddel på den strekningen for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog er dyrt i England også....betalte flere tusen for togbillettene for to voksne og to barn Manchester-York

Anonymkode: 96f50...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 19.55, AnonymBruker skrev:

Hvis man har en ok økonomi så er det lett overkommelig, ikke alle som har det i dag da.

 

Å kjøre bil blir ca det samme, men det er vel kun pg av bompenger. Kan reise ca like billig med fly.

Anonymkode: bcca7...78c

Åssen kommer du deg til GM og Værnes egentlig? Om det blir like billig? Haiker du? Bare reise oslo-GM værnes-tronheim, trondheim- Værnes GM-Oslo koster 500 kr. Og når det kommer til bil er det alltid billigst om du bare regner med de variable kostnadene. Om du regner med de faste, så tviler jeg. 

Anonymkode: 19233...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.6.2018 den 15.31, AnonymBruker skrev:

Skulle bestille tur Oslo-Trondheim 2,5 uke fram i tid i dag. Tog kosta 1199, fly 729. Også hadde jeg cashpoints, så da ble det 330 kr. Så må jeg jo plusse på 250 kr for buss/tog til og fra flyplassene, men likevel ble valget enkelt. Særlig siden jeg med flyet kommer fram 5 timer tidligere. De der miniprisbillettene er jo så og si ikke å oppdrive med mindre en planlegger turene sine 1,5+ måned i forveien. 

Anonymkode: 84d2e...fe6

Men hallo. Da går jo flyet før også. Du skal reise til GM, du skal være der en viss tid, du skal lande, du skal av flyet, du skal ta buss eller taxi eller hva du foretrekker til TH. Du kan jo ikke regne flyturen som avgang-landing. Eller. Du kan jo det, men det er  VM i dårlig sammenligning. 

Anonymkode: 19233...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor tar man fly 😄 

Toget går jo drit tregt og, 8t fra Stavanger til Oslo... Og gjerne lenger også for toget må jo stoppe i hytt og pine pga. enkeltspor meste av veien. 

Nei, vil ikke engang tenke på å ta tog fra Stavanger til Trondheim, her er det fly for 1/4 av tiden og billigere pris. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...