Gå til innhold

Hvorfor er togreise så svine dyrt i norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker mest på tog akkurat nå. En tur fra oslo til trondheim koster 1000 kr, tror det kostet rundt 500 for bare 3-4 år siden?

 

Har reist mye med tog både i eu og usa. Norge er desidert dyrest, kanskje eneste som er omentrent like kostbare er england og sverige. Trodde vi skulle satse på kollektiv transport?

 

Å begynne å klage på at det blir bedre med privat er etter min mening også bs. I usa er utrolig nok transport av folk ved tog statseid og det er desidert billigere en her. Betalte 60 dollar for en 9 timers togreise for 1 år siden.

Anonymkode: bcca7...78c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har ingen å konkurrere med. Hadde det vært flere togselskaper hadde prisene blitt justert deretter.

Anonymkode: da431...cda

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ingen å konkurrere med. Hadde det vært flere togselskaper hadde prisene blitt justert deretter.

Anonymkode: da431...cda

Men det er jo statseid. De som sitter å styrer kan justere prisen dit de vil, om de ønsker.

Anonymkode: bcca7...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiste nettopp tur-retur Trondheim-Oslo for 900, bestilte kanskje 10 dager før turen, syns ikke det var så ille. Billigere enn å kjøre selv og billigere enn fly.

Anonymkode: d3941...3c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reiste nettopp tur-retur Trondheim-Oslo for 900, bestilte kanskje 10 dager før turen, syns ikke det var så ille. Billigere enn å kjøre selv og billigere enn fly.

Anonymkode: d3941...3c6

Hvis man har en ok økonomi så er det lett overkommelig, ikke alle som har det i dag da.

 

Å kjøre bil blir ca det samme, men det er vel kun pg av bompenger. Kan reise ca like billig med fly.

Anonymkode: bcca7...78c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snart ut å reise til Polen, og tog billetten min for å komme til flyplassen, er dobbelt så dyr som fly billetten. Og tog turen tar bare 50 min. Er en reise med toget jeg tar jevnlig, og det er 110 kr, for 30 min reise. Synes det er for dyrt.

Anonymkode: c4d2c...ad0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker mest på tog akkurat nå. En tur fra oslo til trondheim koster 1000 kr, tror det kostet rundt 500 for bare 3-4 år siden?

 

Har reist mye med tog både i eu og usa. Norge er desidert dyrest, kanskje eneste som er omentrent like kostbare er england og sverige. Trodde vi skulle satse på kollektiv transport?

 

Å begynne å klage på at det blir bedre med privat er etter min mening også bs. I usa er utrolig nok transport av folk ved tog statseid og det er desidert billigere en her. Betalte 60 dollar for en 9 timers togreise for 1 år siden.

Anonymkode: bcca7...78c

Dine togbilletter tur/retur: kr 498,-
Hvis du bestiller tidlig og velger minipris.

Anonymkode: aaee8...5c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har ingen å konkurrere med. Hadde det vært flere togselskaper hadde prisene blitt justert deretter.

Anonymkode: da431...cda

Det kommer uansett ikke til å bli flere togselskaper som kjører på samme strekning. Så folk må ikke tro at den kommende privatiseringa kommer til å senke prisene, heller tvert i mot. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har en ok økonomi så er det lett overkommelig, ikke alle som har det i dag da.

 

Å kjøre bil blir ca det samme, men det er vel kun pg av bompenger. Kan reise ca like billig med fly.

Anonymkode: bcca7...78c

Totalkostnaden ved å kjøre bil er mye høyere enn folk tror, det er mye mer enn drivstoff og bompenger som må regnes med. Ser man på alle kostnadene ved bilen, bortsett fra bompengene, må man regne ca 5 kr per km for en relativt billig familiebil. Tur/retur Oslo-Trondheim er det vel omtrent 1000 km, altså blir den reelle kostnaden 5000 kr UTEN bompenger. Med bompenger nærmer man seg 6000 kr. Toget er kanskje ikke så dyrt likevel? 

Endret av Traktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernbane er en drittdyrt transportmåte . Selv om du synes det er dyrt med 1000 kr betaler du egentlig mindre enn halv pris for billetten når du kjøper den. Resten betales som subsidier fra skattebetaleren. Jeg finner ikke de nøyaktige tallene siden jernbanedriften er fordelt på flere selskaper.

Anonymkode: 989fb...6da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tog er Norge et utland. 

Etter noen reiser med tog i Kina, oppleves togene i Norge som T-ford. 

Vi trenger noen hundre millioner fler nordmenn så blir det nok skikk på togene her og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har da 50% rabatt på alt av tog i Norge;-)

Anonymkode: 612be...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker mest på tog akkurat nå. En tur fra oslo til trondheim koster 1000 kr, tror det kostet rundt 500 for bare 3-4 år siden?

 

Har reist mye med tog både i eu og usa. Norge er desidert dyrest, kanskje eneste som er omentrent like kostbare er england og sverige. Trodde vi skulle satse på kollektiv transport?

(...)

Anonymkode: bcca7...78c

Eller  498,- hvis du er i stand til å planlegge litt, eller 249,- hvis du greier å planlegge litt mer 🙂 

I tillegg så drar man fra og ankommer sentrum i stedet for en flyplass som koster både tid og penger å komme seg til og fra. 

 

Hvordan kan du reise billigere enn dette? 

 

 

Endret av LiseOslo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Bestill miniprisbillett litt tidligere, ikke fullprisbillett.

2) Ja, fly kan være billigere, men også det kommer an på når man bestiller. I jobbreieser som oftere gjøres i siste liten har det ikke vært billigere å fly, det har vært omtrent samme pris som fullpris tog (men vi flyr da gjerne likevel for å spare tid). 

3) Å kjøre bil blir som regel ikke det samme, fordi man må regne avskrivninger/slitasje på bilen inn i bildet, og da blir det en del dyrere. Man regner gjerne med minimum ca 3,- per km. med bil i reelle kostnader, og for mange biler er det mer. Så si 500 km en vei, så er det minimum 1500,- med bil en vei. 

Anonymkode: 3a0c6...112

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting hvis man har tenkt å være en person i bilen. Er man en familie derimot, så lønner det seg å kjøre bil. Er det riktig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har da 50% rabatt på alt av tog i Norge;-)

Anonymkode: 612be...49d

Hvem får 50% rabatt på tog i Norge? Jeg får det ikke, hadde jeg fått det, hadde jeg tatt tog mye oftere.

Anonymkode: c4d2c...ad0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi det driftes av staten.

Anonymkode: 3fd57...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

En ting hvis man har tenkt å være en person i bilen. Er man en familie derimot, så lønner det seg å kjøre bil. Er det riktig? 

Kommer an på hvor mange i familien, hvor langt det er, hvor mange bomstasjoner, hva slags bil man har, og hva slags andre utgifter man evt. får. ved å kjøre bil, som kostnader i forbindelse med stopp/overnatting/pause etc. 

Dersom man skal kjøre veldig langt, og det f. eks. blir nødvendig å stoppe og kjøpe mat og/eller hotellovernatting fordi man ikke kan kjøre i strekk på grunn av barna, så er det ikke gitt at det alltid lønner seg å kjøre bil heller.

Anonymkode: 3a0c6...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har mulighet til å kjøpe billett i god tid er det ikke dyrt å reise med tog. Alle avganger på langdistanse-ruter har en viss andel billetter til redusert pris, og jeg har vært mange turer i Bodø for kr. 598,- tur/ retur.  Synes også prisen for månedskort er grei, reiser kollektivt i jobb-sammenheng :) 

Anonymkode: 67e77...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem får 50% rabatt på tog i Norge? Jeg får det ikke, hadde jeg fått det, hadde jeg tatt tog mye oftere.

Anonymkode: c4d2c...ad0

Alle får kjemperabatter på tog, i forhold til hva man måtte betalt om eneste finansieringskilden skulle vært hva de reisende betaler for å kjøpe billetter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...