Gå til innhold

Vil ikke til farmor og farfar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror barna dine har meget godt av det, men samtidig så kan dere kanskje ta en prat med både besteforeldrene og barna. Husker jeg selv måtte gjøre masse husarbeid når jeg var hos besteforeldrene mine. Bestemor var kjempe streng. Kjipt da, men takknemlig for det i dag. 

Anonymkode: cbdf2...79b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke sendt mine barn dit, det høres ikke hyggelig ut en plass! 

Jeg lurer på om de som har svart i tråden her kunne tenkt seg denne type ferie selv?! Det tror jeg neppe - men barn, de har bare godt av det! 

Anonymkode: 0bbfd...b5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å illustrere hvor steinalderske de er: de var på en lengre biltur, og svingte innom en kafé eller noe sånt på veien. Farfaren spurte: «vi tenkte å spise middag, hva har dere her?» Fikk til svar hamburger, pølse med pommes frites og denslags. «Det er da ikke middag, det!» svarte han bryskt, så kjørte de et annet sted hvor de fikk kjøttkaker, poteter og brun saus.

Og så var det visst slik at de i den vesle byen de bor i ble åpnet en McDonald’s-restaurant. De hadde besøk av broren til farfaren og kona, som er likedan. Og det var ikke måte på som de snakket ned McDonald’s. «Der har de vel bare sånn hotdog, pizza, ja og kebab, er jo ikke mat, de!» Og så sa eldstemann, «nei, de har faktisk ingenting av det!» «Joda!» svarte farfaren, og gav klart tegn til at de ikke var interesser i at barna skulle snakke dem i mot og blande seg inn i samtalen. Men det var jo eldstemann som hadde rett! 

Anonymkode: b02fd...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De to minste på 10 og 12 skulle etter planen være hos farmor og farfar i to uker i sommer. Men det vil de ikke, og nå fikk jeg ut av dem hvorfor.

Min manns foreldre er av «den gamle skole». Noen episoder fra sist gang de var der:

-Farmor konfiskerer iPad’ene om de brukes etter en stund, sier hardt «nå må dere slutte å glane på de skjermene! Er jo umulig å oppnå kontakt med dere!»

-Farfar forlangte at de skulle være med og stable ved, kom et lass med noen paller, og dette skulle stables i vedskjulet. Tok nesten tre timer

-Det har vært tradisjon at de får O’Boy der, det får de ikke hjemme. Men dere var visst tomt, og de lurte på om farmor kunne kjøpe ny. «Nei, nå får det være nok, jeg har klart meg ute O’Boy hele livet, og dere klarer dere ikke en dag!», ropte farfar.

Og på kvelden sa han plutselig, helt uten forvarsel: «Dere må se å holde dere unna narkotika!»

Og en dag var det fisk til middag, og da måtte de sitte ved bordet til maten var spist opp. Kl. 22 måtte de legge seg.

Litt fangeleir-aktiv, spør du meg, og jeg skjønner godt at de ikke vil være der. Men min mann mener «de har bare godt av noen uker der, tenk hvor bra de vil synes de har det hjemme etterpå!?» Hallo!? 

Det eneste positive er at de fikk hver sin tusenlapp av farfar da de skulle dra.

Hva tenker dere, trygt å sende dem dit alene? Jeg vil helst at vi skal være der samtidig, men det passer ikke de to ukene..

Anonymkode: b02fd...6d0

Så flotte farmor og farfar er! Dette er jo helt vanlig hos de fleste (bortsett fra de som blir sydd puter på)

- Så bra de konfiskerer ipadène etter en stund. De har godt av å være tilstede her og nå, og finne på ting ute/inne. De har godt av å kjede seg også, da lærer de å finne på ting på egenhånd.

- Så flott de bidrar med å stable ved. Det måtte jeg og som barn. Tok 3-4 timer det, men du verden så morro det var. Men nå var jo det hverdagskost for oss da.. følte meg så sterk :)  Alle skal bidra og alle kan bidra med noe!

- Oboy klarer de seg fint uten. Kjedelig at de har gått tom om de er vant til å få dette hos dem, men igjen..tomt er tomt. Ta heller et glass vann :) 

- Å holde seg unna narkotika er da forståelig..han er redd for barnebarna sine, og ønsker dem kun det beste. Sånn jeg tolker det..

- Du verden! Måtte de altså sitte ved bordet til maten var spist opp? Det går da ikke ann! (ironi). Det er jo vanlig for de fleste nordmenn, med normal folkeskikk å sitte ved bordet til alle har spist opp maten sin. I tillegg er fisk sunt og godt. Å legge seg kl 22 i den alderen, hva så? De er barn, barn trenger søvn.

- Jeg er enig med mannen din. Barna har så godt av det! Og det eneste positive var 1000 kr de fikk av farfar? Vel...skjønner de hvorfor de mest sannsynlig fikk pengene? Er de takknemlige og forstår verdien i pengen de fikk? De har hatt det så godt hos farmor og farfar. Barna og DU burde være takknemlig og se verdien i ALT de har LÆRT hos farmor og farfar. De har lært mye nyttig som er gode egenskaper og de lærer å ta i et tak osv, noe som kommer godt med i livet.

Du burde faktisk prate med mannen din om å innføre ganske mye av det samme som skjer hos farmor og farfar. For eksempel at de kan kun sitte med ipad osv maks tid pr dag. De må bidra i hjemmet og i hagearbeid osv.

må jo begynne å lure på hvordan du har vokst opp, som syntes dette er ille.. herregud altså!


 

Anonymkode: 46779...29d

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette hørtes noe hyggelig ut. Synes mannen din skal snakke med foreldrene sine og forklare at barna ikke vil dit. Det skal jo være hyggelig for barna å besøke besteforeldrene,  og ikke noe de skal grue seg til. 

3 timers vedstabling synes jeg er altfor mye for 10 åringer. Dessuten så reagerer jeg på måten de snakker til barna på. Greit å ha regler for ipad, men behøver ikke å si det på den måten. Kjefte på barna for at de spør etter oboy, synes jeg heller ikke er greit. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dette er helt grusomt for barn, så forteller det meg at dette er noe de trenger. Jeg hugget og saget ved hos mine besteforeldre da jeg vokste opp. Det skadet meg ikke, tvert imot. 

Sett opp regler i forkant og i fellesskap, så både store og små vet hva de har å forholde seg til. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingen hemmelighet, eller kanskje det er en, at de fleste besteforeldre er dødskjedelige, med unntak som bekrefter regelen. 

Anonymkode: d1b22...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes reglene er helt greie, spesielt nå som du har presisert at de måtte sitte ved middagsbordet en halvtime og ikke ble tvunget til å spise opp. Det eventuelle problemet er dersom de snakker så hardt til barna som du fremstiller det her. Er de uforutsigbare og høyrøstede, skjønner jeg at barna kan oppleve det utrygt. Du vet vel noe om hvordan de pleier å snakke til barna når dere er der sammen, og kan vurdere om de er urimelig avvisende og harde eller at det er grensene i seg selv barna reagerer mest på. Gjør de fine ting sammen med barna også, eller er det bare to lange uker med vedstabling og konflikter.

Når det kommer til iPad, hadde jeg personlig ikke sendt den med dem i det hele tatt. Dette forutsatt at besteforeldrene er interessert i å være sammen med barna. Kan skjønne at besteforeldregenerasjonen reagerer negativt på at barna er lite kontaktbare og kanskje sutrer og bærer seg når de heller må være sammen med dem som faktisk er til stede. Skjermbruk har gitt en helt ny form for utilgjengelighet som nok oppleves respektløst for dem som ikke er vokst opp med det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv en bortsjemt unge, hvor mamma og besteforeldre på den ene siden gav meg alt. Jeg trengte ikke gjøre en dritt. Gjorde 0 husarbeid til jeg flyttet for meg selv og fikk maten servert. Jeg tok alt som en selvfølge og ble sur om jeg fikk for lite penger osv.

 

Besteforeldre på mor siden derimot hadde klare grenser og der måtte jeg gjøre alt selv. Jeg og min bror måtte være der i store perioder og takk gud for det. Skulle jeg ha noe måtte jeg jobbe for det, enten hugge ved, fore dyr eller hesje høy på sommeren. Hadde også null valg når det gjaldt hesjing og sausanking noe jeg tipper var tradisjonen. 

 

Har ikke dårlige minner av dette, men vet vi sutret mye når vi skulle dit og litt i starten når vi var der. Skal siest at de ikke var streng verbalt. Fikk aldri noe kjeft, men en unkel sa at morfar kunne gi ris på rumpa, vet jeg hadde det i bakhodet.

Anonymkode: 525a7...c54

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, holder litt med TS. "Reglene" deres er vel ikke så ille - heller måten det blir formidlet på

Og så syns jeg faktisk de kan få Oboy hvis det ikke er noe de får hjemme. Litt kos skal det være hos farmor og farfar

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å illustrere hvor steinalderske de er: de var på en lengre biltur, og svingte innom en kafé eller noe sånt på veien. Farfaren spurte: «vi tenkte å spise middag, hva har dere her?» Fikk til svar hamburger, pølse med pommes frites og denslags. «Det er da ikke middag, det!» svarte han bryskt, så kjørte de et annet sted hvor de fikk kjøttkaker, poteter og brun saus.

Og så var det visst slik at de i den vesle byen de bor i ble åpnet en McDonald’s-restaurant. De hadde besøk av broren til farfaren og kona, som er likedan. Og det var ikke måte på som de snakket ned McDonald’s. «Der har de vel bare sånn hotdog, pizza, ja og kebab, er jo ikke mat, de!» Og så sa eldstemann, «nei, de har faktisk ingenting av det!» «Joda!» svarte farfaren, og gav klart tegn til at de ikke var interesser i at barna skulle snakke dem i mot og blande seg inn i samtalen. Men det var jo eldstemann som hadde rett! 

Anonymkode: b02fd...6d0

Seriøst? Det må jo være tull? Hvem mor ønsker at barna skal spise drittmat? Helt enig med farfaren. Høres ut som eksen til samboeren min. Hu ville ikke sende barnet sitt hit da vi serverte sunn mat. Latterlig. Tror du hadde hatt godt av noen uker hos de og kanskje en reality sjekk. 

Anonymkode: cbdf2...79b

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hactar skrev:

Synes reglene er helt greie, spesielt nå som du har presisert at de måtte sitte ved middagsbordet en halvtime og ikke ble tvunget til å spise opp. Det eventuelle problemet er dersom de snakker så hardt til barna som du fremstiller det her. Er de uforutsigbare og høyrøstede, skjønner jeg at barna kan oppleve det utrygt. Du vet vel noe om hvordan de pleier å snakke til barna når dere er der sammen, og kan vurdere om de er urimelig avvisende og harde eller at det er grensene i seg selv barna reagerer mest på. Gjør de fine ting sammen med barna også, eller er det bare to lange uker med vedstabling og konflikter.

Når det kommer til iPad, hadde jeg personlig ikke sendt den med dem i det hele tatt. Dette forutsatt at besteforeldrene er interessert i å være sammen med barna. Kan skjønne at besteforeldregenerasjonen reagerer negativt på at barna er lite kontaktbare og kanskje sutrer og bærer seg når de heller må være sammen med dem som faktisk er til stede. Skjermbruk har gitt en helt ny form for utilgjengelighet som nok oppleves respektløst for dem som ikke er vokst opp med det. 

Hvorfor skal de diktere barnas hverdag til å begynne med? Barna har sine egne kropper og hjerner. Kanskje bestefar og bestemor har noe å lære av dem?

Anonymkode: d1b22...298

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at dagens unge voksne og ungdom er livredd for arbeid, syk og sliten hele tiden hvis det er sånn det er vant til å ha det hjemme! 

Høres ut som de ungene har meget godt av å tilbringe tid sammen med besteforeldrene. 

Anonymkode: d1890...d7c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Det må jo være tull? Hvem mor ønsker at barna skal spise drittmat? Helt enig med farfaren. Høres ut som eksen til samboeren min. Hu ville ikke sende barnet sitt hit da vi serverte sunn mat. Latterlig. Tror du hadde hatt godt av noen uker hos de og kanskje en reality sjekk. 

Anonymkode: cbdf2...79b

Kanskje hun forsøkte å skjule at hun ikke vil at barna skal lære å snakke og skrive feil, bruke feil spørreord og andre elementære ting. 

Anonymkode: 1a5a1...105

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker nok at farfar og farmor kanskje ikke kjefter, men at barna dine ikke tåler en dritt! 

Det er farfar og farmor sitt hus, deres regler! Litt hardt arbeid har ingen tatt skade av, har tilbrakt mang en ferie med å stable ved, bære paller, plukket jordbær, luket ugress og gudene vet hva, da jeg var barn. Tok absolutt ingen skade av det.

 

Anonymkode: 1913e...01c

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

 

 

Ok, de måtte visst ikke spise opp, men yngstemann fikk ikke gå fra bordet før han hadde prøvd i nesten en halvtime. Han sa han rett og slett ikke klarte å spise opp. Barn har andre smaksløker enn voksne, der burde hun vite.

Og så skulle farmoren lage pizza for første gang, og hadde ris i fyllet.. og så sa farfaren , «ja, dette var vel den beste pizzaen dere har smakt, ikke sant!?». Og til pizzaen hadde de selvsagt poteter.. Akkurat dette var en kuriositet, men man skulle tro de vokste opp på 1800-tallet.

En positiv greie var at da yngstemann knuste barberspeilet til farfaren ved et uhell, så tok farmoren han med seg og så kjøpte de er nytt på butikken og gav til farfaren, som de gav ham mens han fortalte at han hadde knust speilet. Han var redd for kjeft men akkurat der gikk det bra. Men at han fryktet skikkelig kjeft forteller jo litt også, synes jeg.

Anonymkode: b02fd...6d0

At man frykter kjeft for å ha ødelagt noe er vel ikke galt?

Anonymkode: 1b479...61d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, tirben skrev:

Jeg synes ikke dette hørtes noe hyggelig ut. Synes mannen din skal snakke med foreldrene sine og forklare at barna ikke vil dit. Det skal jo være hyggelig for barna å besøke besteforeldrene,  og ikke noe de skal grue seg til. 

3 timers vedstabling synes jeg er altfor mye for 10 åringer. Dessuten så reagerer jeg på måten de snakker til barna på. Greit å ha regler for ipad, men behøver ikke å si det på den måten. Kjefte på barna for at de spør etter oboy, synes jeg heller ikke er greit. 

 

TS er en overbeskyttende hønemor som sikkert hør det hun vil høre så er alldeles ikke sikkert de har blitt snakket til på en krass måte. 

Dessuten er dette hennes svigerforeldre å da vet man jo at mødre er ekstra kritiske. 

Anonymkode: d1890...d7c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det hørtes så forferdelig ut, med unntak av middagen. Synes det dr helt innenfor at de har egne regler og krav til barna når de er der. De trenger ikke sitte på paden hele dagen. Og det å hjelpe til å stable ved er bra for kroppen dems. Dagens trim ville jeg tenkt. Jeg legger meg ikke oppi hva besteforeldrene gjør med barna våre så sant de følger generelle regler som bilstol i bil, mat før dessert og leggetider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har bare godt av å ikke sitte med nesa nede i iPaden hele tiden året rundt. Jeg skjønner godt at besteforeldrene vil ha kontakt med barna når de først er der. Hjelpe til å stable ved har de også bare godt av. Det er viktig at barn lærer at ikke alt kommer rekende på ei fjøl. Hadde de måttet stable ved tre timer daglig hadde jeg selvsagt reagert, men én gang har de neppe vondt av. Det jeg reagerte mest på var det han sa om at de måtte holde seg unna narkotika selv om han sikkert ikke mente noe vondt med det. Men litt drøyt å si det på den måten syns jeg. Han kunne heller forklart på en hyggelig måte at narkotika er farlig og at de aldri må finne på å prøve noe sånt. Og det at de fikk en tusing hver da de skulle dra var vel snilt? Se på det sånn at de fikk 300 kr timen for vedstablingen. Bra betalt det for to barn på 10 og 12 år. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene er kanskje litt kasse, men jeg ser ikke noe veldig galt i oppførselen deres? Virker mer som at du ha litt late bortskjemte unger TS.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...