Gå til innhold

Hvem er det egentlig som har forbrukslån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser alle overskriftene om forbrukslån og at hver fjerde husholdning i Norge har tatt opp slike lån...men det viser seg: Jeg kjenner visst ingen.

Hvem tar opp slike lån?

Hvorfor?

Hva dere dere/de om lånebetingelsene: Er det liksom greit med skyhøy rente?

Hvor lang tid tror dere/de tar det å betale ned lånet?

Er dette det eneste lånet dere/de har?

Anonymkode: 88d30...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har handlet endel motorsykler med slike "kjøp nå, betal om 9mnd".

Enkelt og greit fordi jeg har handlet motorsykler etter sesongen når nye modeller er på veg inn. Ofte kvitter seg de med utgånde modell til lavere priser.

Et eksempel er en MC til 90.000kr. Betalingsutsettelse i 9mnd til 450kr.Har gjort dette selv om jeg har pengene i cash.

Jeg har spart penger på det. Men jeg har alltid betalt ned alt innen forfallsdato. Gjerne 14 dager før rentene starter.

Men i teorien har jeg nok blitt endel av statistikken mtp forbrukslån

Anonymkode: 620cd...8cb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du folk vil innrømme det da? Man har heller ingenting med andre menneskers privatøkonomi.

Anonymkode: 46705...7b3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser alle overskriftene om forbrukslån og at hver fjerde husholdning i Norge har tatt opp slike lån...men det viser seg: Jeg kjenner visst ingen.

Hvem tar opp slike lån?

Hvorfor?

Hva dere dere/de om lånebetingelsene: Er det liksom greit med skyhøy rente?

Hvor lang tid tror dere/de tar det å betale ned lånet?

Er dette det eneste lånet dere/de har?

Anonymkode: 88d30...002

Hvordan i alle dager mener du at du vet at ikke kjenner noen som har forbrukslån? Hvorfor skulle de du kjenner fortelle deg det?

Anonymkode: 4f349...3b3

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser alle overskriftene om forbrukslån og at hver fjerde husholdning i Norge har tatt opp slike lån...men det viser seg: Jeg kjenner visst ingen.

Hvem tar opp slike lån?

Hvorfor?

Hva dere dere/de om lånebetingelsene: Er det liksom greit med skyhøy rente?

Hvor lang tid tror dere/de tar det å betale ned lånet?

Er dette det eneste lånet dere/de har?

Anonymkode: 88d30...002

Du kjenner nok mange.

Anonymkode: 4443a...bdd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få jeg kjenner som har det, er folk med lav/middels inntekt, som nekter å innse at de ikke er rike og lever et rikmannsliv. De eier ikke økonomisk styring, og kjøper det de har lyst på. Typisk slike man ser på Luksusfellen, selv om ingen av dem jeg kjenner har vært med der.

Anonymkode: 1d8be...a04

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager mener du at du vet at ikke kjenner noen som har forbrukslån? Hvorfor skulle de du kjenner fortelle deg det?

Anonymkode: 4f349...3b3

Det er vel det som menes - det finnes mange som har det men mår man snakker om det gjelder det aldri en selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruksfinansiering er et bredt område.

Også ordinære kredittkort, kjøp nå - betal senere, handlekontoer, osv. regnes som forbruksfinansiering. I noen tilfeller er dette gunstig, om man unngår å betale renter (noe forretningsmodellen selvsagt forventer at mange betaler.)

Når det gjelder rene forbrukslån, så tror jeg flertallet av disse enten brukes for å refinansiere kredittkort, kriser i økonomien eller hos noen ufornuftige; unne seg noe ekstra. Det er kun sistnevnte jeg egentlig idioterklærer litt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prater ikke om forbrukslån med venner, for de har ikke spurt. Men jeg bruker kredittkortet hele tiden, men betaler alltid i tide😊

Anonymkode: a31bd...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare til å se luksusfellen. Det er alle slags mennesker  Fra de med lav inntekt til veldig høy inntekt. Og det er single og barnefamilier og eldre. 

Og nok mange flere du kjenner enn du tror. 

Anonymkode: 7dc68...119

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En semi-venninne av meg tjener rundt kr 1,4 mill. og hun bruker mer enn hva hun har. Overtrukket kort, bruker Master card med 100.000,- grense og bruker alt uten å spare.

Anonymkode: 85ee9...511

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare til å se luksusfellen. Det er alle slags mennesker  Fra de med lav inntekt til veldig høy inntekt. Og det er single og barnefamilier og eldre. 

Og nok mange flere du kjenner enn du tror. 

Anonymkode: 7dc68...119

De man sjeldent ser er de med høyere utdannelse. Noen få har en ba, men kan ikke huske å ha sett noen med master🤔

Anonymkode: 4cc9f...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer ikke, bare lurer på dette. Det er et tema jeg har diskutert med venner og noen bekjente - om de vedkjenner seg forbrukslån eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om. Ingen av de sier i alle fall at de har tatt slike lån. Og med den hyppigheten som er nevnt i media behøver man ikke å idioterklære noen.

Det er likevel et svært interessant tema i mitt hode. Flere nevner "Luksusfellen", og jeg skjønner hva det er selv om jeg ikke har hatt TV siden 1998. Men dét er vel underholdning og "de verste av de verste"?

Anonymkode: 88d30...002

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enig med deg TS. Jeg kan forstå enkelte krisetilfeller. alenefedre/mødre eller uføre med allerede trang økonomi der plutselig bilen, som de er helt avhengig av ifh jobb og barnehage, går dunken. Samtidig som kjøleskapet ryker og en selv får en diger tannlegeregning pga tannproblemer som må fikses akutt. Men når enn hører om 20åringer med 100 000 i forbrukslån lurer jeg på hvor foreldrene har vært i oppdragelsen altså. Du kjenner sikkert flere med forbrukslån enn jeg har mistanke om. kjenner et par jeg er sikker på har høyt forbrukslån. Hun hadde stor gjeld allerede da hun gikk inn i forholdet. De begge har lav lønn. Bruker mye penger på dyre behandlinger (selvpleie), masse reiser, dyre møbler og slikt. De bruker mye mer enn jeg med bra lønning har råd til for å si det sånn. Jeg vet de ikke har arvet penger heller. Jeg har bare en sterk følelse at de bruker penger de ikke har. Han kan ofte si at han ikke har råd til å være med på aktiviteter, men noen uker etter har han kjøpt seg ny svindyr tlf. Det er noe med prioriteringene der. Forrige mnd var de i utlandet og brukte mer penger på den reisen enn jeg noensinne har gjort på tur (og jeg har reist mye), fikk helt sjokk da de nevnte hvor mye turen kostet totalt. Håper forbrukslån blir begrenset veldig, noen må bare beskyttes fra seg selv. 

Anonymkode: aa711...b50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dømmer ikke, bare lurer på dette. Det er et tema jeg har diskutert med venner og noen bekjente - om de vedkjenner seg forbrukslån eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om. Ingen av de sier i alle fall at de har tatt slike lån. Og med den hyppigheten som er nevnt i media behøver man ikke å idioterklære noen.

Det er likevel et svært interessant tema i mitt hode. Flere nevner "Luksusfellen", og jeg skjønner hva det er selv om jeg ikke har hatt TV siden 1998. Men dét er vel underholdning og "de verste av de verste"?

Anonymkode: 88d30...002

de verste tilfellene ser vi kanskje ikke heller, jeg hadde aldri stått fram på tv for å vise hele norge hvor skakkjørt jeg selv hadde kjørt økonomien. Mye skam ved å vise seg for alt og alle. Ikke så lenge siden det var en tråd her med ei som vurderte å begå selvmord pga forbruksgjelden. Fikk helt vondt, hun var så ung og økonomien hadde gått helt på kjøret. 

Anonymkode: aa711...b50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at de fleste vanlige som tar opp slike lån, er de som ikke har så veldig høy inntekt, har et moderat forbruk, og alltid er blakk noen dager før neste lønn. De lever fra månedslønn til månedslønn uten å ha en buffer. I tillegg kan jeg tenke meg at de fleste av dem har en eller annen avhengighetsdrevet utgiftspost som f.eks. røyk/snus. Men ellers trenger de ikke å være så ufornuftig, de bare ligger alltid litt bakpå. Plutselig kommer det en uforutsett utgift på noen tusenlapper som en bilreparasjon eller død vaskemaskin, og da dekker de det på kreditt eller nedbetaling.

Noen mister kontrollen fullstendig og havner på luksusfellen, men det er nok heller de mer ekstreme tilfellene. 

Anonymkode: aa7ac...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At man har forbrukslån er vel ikke noe man går rundt og snakker om i hytt og pine?

Jeg jobber med lønn, for tiden i en stor kunnskapsbedrift med høyt lønnsnivå og godt utdannet arbeidsstyrke. Som lønnsansvarlig sitter du på en del informasjon enten du vil det eller ikke, og dere ville blitt overrasket over hvor mange som ber om forskudd eller har lønnstrekk. Slikt synes ikke utenpå, og mange går veldig langt i å skjule det.

Anonymkode: 04097...baa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En semi-venninne av meg tjener rundt kr 1,4 mill. og hun bruker mer enn hva hun har. Overtrukket kort, bruker Master card med 100.000,- grense og bruker alt uten å spare.

Anonymkode: 85ee9...511

Har også en bekjent, han ligger på inntektstoppen i kommunen hvert år. De har hus, hytte og to feite biler, men fortsatt gjeld opp til ørene. De sparer ikke fem øre, forbruket er voldsomt gjennom hele året. Personlig kan jeg ikke fatte at noen orker å leve sånn, men vi er alle forskjellige. Jo mer han tjener, jo mer bruker de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ekstremt mange uforutsette utgifter når vi flyttet. Derfor har jeg forbrukslån; bufferen vår var ikke stor nok. Det tar 5 år å nedbetale.

Anonymkode: 5cd69...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok forbrukslån til egenkapital for å få boliglån. 200 000

Anonymkode: 07184...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...