Gå til innhold

Har dere gått til gynekolog for å sjekke om dere har EL?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere gått til gyn for å sjekke om dere har EL selv om dere ikke ønsker barn nå?

Jeg er urolig og lurer på om jeg skal sjekke for sikkerhetsskyld.

Anonymkode: e0980...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har ikke gjort det selv, men er du bekymret så er det bare å gjøre det. eventuelt kan du tempe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er EL?🤔

Anonymkode: 03e6f...533

Eggløsning.

Anonymkode: e0980...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, langbein86 skrev:

har ikke gjort det selv, men er du bekymret så er det bare å gjøre det. eventuelt kan du tempe :)

Men hvordan gjøres det? Jeg har en syklus på 40 dager. Når kan de eventuelt ta blodprøver?

Anonymkode: e0980...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tas blodprøve ca en uke før forventet mens :) Da måles progesteron. Er denne over 20 har det vært EL. 

Endret av bondekone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan gjøres det? Jeg har en syklus på 40 dager. Når kan de eventuelt ta blodprøver?

Anonymkode: e0980...8bc

En syklus på 40 dager er noe lang. Det finnes unntak, men det kan fort tyde på manglende eggløsning. Man kan også få EL kun noen sykluser. For å sjekke en aktuell syklus måles progesteron, mener det gjøres rundt dag 23 i syklusen. Vær klar over at denne typen blodprøver er syklusavhengige, mange fastleger måler på tilfeldige dager.. 

Du kan også be om blodprøve på dag 3 i syklusen, der måles østrogen, testosteron, SHBG blant annet.

Anonymkode: 432cb...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig (med 28 dagers syklus) måles den på dag 21. Men det handler om at du skal være midtveis i lutealfasen, altså 1 uke før mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos gynekolog forrige mandag og ble henvist til blodpøver nå på fredag (dag 21 i syklusen) for å sjekke om eggløsning har vært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var for å sjekke om jeg hadde cyster, da mensen var svært uregelmessig en periode. Da fant gynekologen en fin EL-cyste som var klar for å sprekke. Sjekket med UL. 

Anonymkode: 655e2...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var for å sjekke om jeg hadde cyster, da mensen var svært uregelmessig en periode. Da fant gynekologen en fin EL-cyste som var klar for å sprekke. Sjekket med UL. 

Anonymkode: 655e2...d56

Jeg var nettopp på offentlig sykehus og tok innvendig GU, men legen sa ingenting om EL. Hun sa at det sikkert ordnet seg etter hvert.

Vurderer derfor å bestille en undersøkelse hos privat gynekolog for å spørre om han kan finne ut om jeg i det hele tatt har EL.

Anonymkode: e0980...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...