Gå til innhold

Leggerutiner 3 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er deres leggerutiner for de minste babyene? 

Vår er ikke helt på 3 mnd enda, bare halvveis, men det er jo anbefalt å starte med leggerutiner fra ca 3 mnd. Når legger dere baby og hva er ritualet? 

Per nå legger vi baby samtidig som vi legger oss, etter siste amming i 23-tiden. Baby vil ikke ligge i egen seng (bedside) eller i vår seng, bare oppå en av oss for å sove. Håper at dette er mulig å avvenne om noen mnd så vi får sove litt bedre alle sammen. 

Anonymkode: e173f...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger min på 3,5mnd når han viser tegn til å være trøtt, de siste ukene har det vært mellom kl. 21-22. Da er det ned på badet i litt dunkel belysning, lett vask, evt et bad, og på med pysj. Så går vi i sengen, enten at jeg ammer, eller at pappaen gir pumpemelk på flaske, og så sovner han som regel ganske kjapt. Vi hadde leggetid rund kl. 23 inntil nylig, men nå ser jeg han er klar for legging litt tidligere på kveldene. 

Vår sover oppå oss når han har vondt eller noe annet spesielt. Ellers sovner han mens han spiser omtrent, og legges da i bedsiden. Etter første mating havner han som regel i vår seng. 

Endret av LoveTrain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er deres leggerutiner for de minste babyene? 

Vår er ikke helt på 3 mnd enda, bare halvveis, men det er jo anbefalt å starte med leggerutiner fra ca 3 mnd. Når legger dere baby og hva er ritualet? 

Per nå legger vi baby samtidig som vi legger oss, etter siste amming i 23-tiden. Baby vil ikke ligge i egen seng (bedside) eller i vår seng, bare oppå en av oss for å sove. Håper at dette er mulig å avvenne om noen mnd så vi får sove litt bedre alle sammen. 

Anonymkode: e173f...5fe

Rygg/nakkevondt?

Anonymkode: 30ddb...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er deres leggerutiner for de minste babyene? 

Vår er ikke helt på 3 mnd enda, bare halvveis, men det er jo anbefalt å starte med leggerutiner fra ca 3 mnd. Når legger dere baby og hva er ritualet? 

Per nå legger vi baby samtidig som vi legger oss, etter siste amming i 23-tiden. Baby vil ikke ligge i egen seng (bedside) eller i vår seng, bare oppå en av oss for å sove. Håper at dette er mulig å avvenne om noen mnd så vi får sove litt bedre alle sammen. 

Anonymkode: e173f...5fe

Forsøkt å svøpe? Det hjalp veldig for vår minste. Ellers gjorde vi samme rutiner hver dag fra de begge var nyfødt. Bade kl 18:00, pysj rett etter det, så på rommet. Eventuelt i vugga på stuen. Hun startet ved 3 mnder å legges klokken 19 i sengen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde det med leggerutiner fra rundt tre mnd, neste gang kommer vi til å vente til senere. Rundt 6 mnd tenker jeg vi innfører leggetid neste gang. 

Hadde ei som ikke ville sovne uten puppen før hun var nærmere året, så det ble mye amming i søvn og snike seg ut etterhvert. Det hadde nok vært bedre å vente til hun hadde forståelse for at vi var rett i nærheten og at hun kan roe seg uten pupp, for det var sutre/trøste-kur som funket til slutt og det er for tidlig ved 3 mnd.

Noen rutiner som viser at det er kveld er uansett viktig tenker jeg. I ammeperioden tror jeg det viktigste er å ha dempet lys og rolig stemning i stua på kvelden. Kveldsstellet vil jeg også ta når eldste legger seg slik at baby skjønner at det er kveld og er klar til legging om h*n plutselig sovner for natta.

Anonymkode: 29be3...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rygg/nakkevondt?

Anonymkode: 30ddb...5d4

Kanskje? Har vært hos fysio som har sjekket henne pga favorittside og hun fant ingenting. 

27 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Forsøkt å svøpe? Det hjalp veldig for vår minste. Ellers gjorde vi samme rutiner hver dag fra de begge var nyfødt. Bade kl 18:00, pysj rett etter det, så på rommet. Eventuelt i vugga på stuen. Hun startet ved 3 mnder å legges klokken 19 i sengen sin.

Er litt redd for å svøpe for hun gulper er del, så er redd hun ikke får snudd seg til siden for å ikke kveles hvis hun er svøpt. Men hun spreller noe vanvittig når hun ligger alene da. 

Anonymkode: e173f...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde kveldsstellrutiner fra fødsel rundt 19-20 tiden, og la baby i vugge/nest/brystet, og la baby i sengen når vi la oss i 23-tiden. Når hun var blitt 2 mnd (nesten på dagen) begynte hun med illsint hylskriking i halv 8-8 tiden. Forsøkte alt mulig et par kvelder uten effekt (hun var ikke sulten eller vondt i magen etc). Vi forsøkte til slutt å legge henne på rommet etter kveldsstellet og hun sovnet med en gang og sov til 01-02 tiden. Dette har vi i grunn fortsatt med videre, og hun er nå snart 3 år🙂 Nestemann kommer snart, og vi tenker å kjøre samme rutine med kveldsstell rundt 19-20 tiden, selv om baby ikke legges på rommet da.

Anonymkode: c0a74...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje? Har vært hos fysio som har sjekket henne pga favorittside og hun fant ingenting. 

Er litt redd for å svøpe for hun gulper er del, så er redd hun ikke får snudd seg til siden for å ikke kveles hvis hun er svøpt. Men hun spreller noe vanvittig når hun ligger alene da. 

Anonymkode: e173f...5fe

Vår også gulper endel, men hun roet seg veldig godt i svøpingen. Det minner de om hvordan de hadde det inni magen fikk vi beskjed om av hs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også baby på 3 mnd. Da han var 5 uker startet jeg med å ta på han pysj kl 19 før amming.  Etter ammerunden og raping la jeg han i sengen sin. 9 av 10 ganger ville han ikke sovne. Og vi endte med å ta han opp. Selvom det ikke funker forsatte vi med rutinen, og prøvde å legge han. Gradvis ble det bedre, ved 2 mnd alder sovna han 9 av 10 kvelder etter pysjing og amming i egen seng

det hender at han ligger litt våken i sengen og plundrer før han sovner (callig med kamera)

anbefaler dere å bare starte en rutine 😊 sakte men sikkert vil den sikkert fungere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje? Har vært hos fysio som har sjekket henne pga favorittside og hun fant ingenting. 

Er litt redd for å svøpe for hun gulper er del, så er redd hun ikke får snudd seg til siden for å ikke kveles hvis hun er svøpt. Men hun spreller noe vanvittig når hun ligger alene da. 

Anonymkode: e173f...5fe

Hvis hun gulper mye og ikke vil ligge på ryggen, så ville jeg sjekket barnet om barnet har refluks. En ting er å sove oppå de første månedene, men 3 måneder inn, da kan det være verdt å undersøke nærmere.

Anonymkode: 30ddb...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...