Gå til innhold

Dere med matbudsjett 150-250 pr uke, går vekta ned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg spiser absolutt ikke "lite spennende" 😛 Det er flere land i verden som tar utgangspunkt i linser, bønner, ris, krydder, og masse andre grønnsaker. F.eks. okonomiyaki fra japan (pannekake med raspet gulrot, kål, vårløk og ingefær) og shakshuka fra nord-afrika (tomatrett med paprika, sterkt krydder, egg, eventuelt bønner)

image.thumb.png.0d789f3404a1406c9d9e188bb22d733a.png

image.thumb.png.a75738530daf72b07de61de571ffdf50.png

Anonymkode: 164ee...a18

Er det noen steder i Norge de serverer slikt på spisesteder? Det så ufattelig yummi ut! 😍

Anonymkode: e275f...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det noen steder i Norge de serverer slikt på spisesteder? Det så ufattelig yummi ut! 😍

Anonymkode: e275f...dbb

Lager det selv :) Tror ikke at man kommer så mye billigere enn dette når det kommer til mat.. Har ingen nøyaktig oppskrift fordi jeg smaker meg frem, men kan si sånn ca. hva jeg har oppi og hva jeg gjør

Okonomiyaki (de pannekakene) 

1/3 kålhode i tynne strimler, forvelles i kokende vann i noen minutter for å få ut bitterstoffer 

2-3 gulrøtter, kan raspes, men også bruke tynne skrell. Jeg gjør begge deler

1 ts ingefær. Kan også brukes tørket, men da litt mindre

1 vårløk i små biter 

2 egg, pisket sammen

grønnsaksbuljongpulver, smak deg frem

ca. 2-3 ss mel

1 ss soyasaus

litt chillipepper 

Bland alle grønnsakene sammen (du kan også bruke 1-2 ss av kålvannet for mer smak) med eggene, krydderne, soyasausen, og til slutt 2-3 ss mel. Du skal få en litt fast konsistens, slik som amerikanske pannekaker. Stek i varm stekeplate i olje ca 3-5 min på hver side avhengig av hvor tykk du lager pannekaken. Kan servers med sriracha og majones på toppen tradisjonelt. Okonomiyaki smaker som en type asiatisk mcdonald's røsti, veldig godt! 

Shakshuka (tomatretten)

1/2-1 løk, avhengig av hvor mye du har

1 rød paprika 

3 fedd hvitløk 

1 boks hakkede hermetiske tomater (eventuelt to dersom stekepannen din er stor)

Litt brune bønner 

1-2 ss tomatpuré 

1/2 ts sukker

Litt sriracha eller chillipepper, skal være litt småhot

1/2 ts spisskummen

Smak til med salt og pepper

4 egg (jeg bruker 4, men har du større panne så går 5-6 bra)

Start med å steke løk, parika og hvitløk i olje, tilsett krydder, tilsett tomatpure og hakkede hermetiske tomater, (eventuelt sriracha), la det koke og tykne en 10 min under lokk på lav/middels varme. lag fire groper, hakk fire egg, tilsett ett egg i hver grop, ha på lokk igjen, lav varme, la det steke/koke helt til eggene har ønsket konsistens :) Kan selvsagt serveres med urter på toppen og litt feta, men hjemmelagde grove rundstykker fungerer også toppers! 

Anonymkode: 164ee...a18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lager det selv :) Tror ikke at man kommer så mye billigere enn dette når det kommer til mat.. Har ingen nøyaktig oppskrift fordi jeg smaker meg frem, men kan si sånn ca. hva jeg har oppi og hva jeg gjør

Okonomiyaki (de pannekakene) 

1/3 kålhode i tynne strimler, forvelles i kokende vann i noen minutter for å få ut bitterstoffer 

2-3 gulrøtter, kan raspes, men også bruke tynne skrell. Jeg gjør begge deler

1 ts ingefær. Kan også brukes tørket, men da litt mindre

1 vårløk i små biter 

2 egg, pisket sammen

grønnsaksbuljongpulver, smak deg frem

ca. 2-3 ss mel

1 ss soyasaus

litt chillipepper 

Bland alle grønnsakene sammen (du kan også bruke 1-2 ss av kålvannet for mer smak) med eggene, krydderne, soyasausen, og til slutt 2-3 ss mel. Du skal få en litt fast konsistens, slik som amerikanske pannekaker. Stek i varm stekeplate i olje ca 3-5 min på hver side avhengig av hvor tykk du lager pannekaken. Kan servers med sriracha og majones på toppen tradisjonelt. Okonomiyaki smaker som en type asiatisk mcdonald's røsti, veldig godt! 

Shakshuka (tomatretten)

1/2-1 løk, avhengig av hvor mye du har

1 rød paprika 

3 fedd hvitløk 

1 boks hakkede hermetiske tomater (eventuelt to dersom stekepannen din er stor)

Litt brune bønner 

1-2 ss tomatpuré 

1/2 ts sukker

Litt sriracha eller chillipepper, skal være litt småhot

1/2 ts spisskummen

Smak til med salt og pepper

4 egg (jeg bruker 4, men har du større panne så går 5-6 bra)

Start med å steke løk, parika og hvitløk i olje, tilsett krydder, tilsett tomatpure og hakkede hermetiske tomater, (eventuelt sriracha), la det koke og tykne en 10 min under lokk på lav/middels varme. lag fire groper, hakk fire egg, tilsett ett egg i hver grop, ha på lokk igjen, lav varme, la det steke/koke helt til eggene har ønsket konsistens :) Kan selvsagt serveres med urter på toppen og litt feta, men hjemmelagde grove rundstykker fungerer også toppers! 

Anonymkode: 164ee...a18

Tusen takk! Det skal prøves! 🙂

Anonymkode: e275f...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har regnet på det. Først med utgangspunktet "det går ikke", og da gikk det jo ikke. Men ved å lirke litt her og litt der, får jeg til en dagsmeny på 1800 kcal, 73 g fett, 66 g protein, med matvarer jeg spiser, om enn på en litt annen måte, til 20 kroner. Kjipt, jeg hadde aldri klart å spise sånn frivillig, men jeg hadde overlevd, og neppe fått mangelsykdommer - hadde jeg vært interessert nok i vegetarisk kosthold og ekstrem pengesparing (noe jeg ikke er, per nå) hadde jeg fått det til med litt hjelp. Så OKEI, jeg skal snurpe igjen smella nå 🤐

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lager det selv :) Tror ikke at man kommer så mye billigere enn dette når det kommer til mat.. Har ingen nøyaktig oppskrift fordi jeg smaker meg frem, men kan si sånn ca. hva jeg har oppi og hva jeg gjør

Okonomiyaki (de pannekakene) 

1/3 kålhode i tynne strimler, forvelles i kokende vann i noen minutter for å få ut bitterstoffer 

2-3 gulrøtter, kan raspes, men også bruke tynne skrell. Jeg gjør begge deler

1 ts ingefær. Kan også brukes tørket, men da litt mindre

1 vårløk i små biter 

2 egg, pisket sammen

grønnsaksbuljongpulver, smak deg frem

ca. 2-3 ss mel

1 ss soyasaus

litt chillipepper 

Bland alle grønnsakene sammen (du kan også bruke 1-2 ss av kålvannet for mer smak) med eggene, krydderne, soyasausen, og til slutt 2-3 ss mel. Du skal få en litt fast konsistens, slik som amerikanske pannekaker. Stek i varm stekeplate i olje ca 3-5 min på hver side avhengig av hvor tykk du lager pannekaken. Kan servers med sriracha og majones på toppen tradisjonelt. Okonomiyaki smaker som en type asiatisk mcdonald's røsti, veldig godt! 

Shakshuka (tomatretten)

1/2-1 løk, avhengig av hvor mye du har

1 rød paprika 

3 fedd hvitløk 

1 boks hakkede hermetiske tomater (eventuelt to dersom stekepannen din er stor)

Litt brune bønner 

1-2 ss tomatpuré 

1/2 ts sukker

Litt sriracha eller chillipepper, skal være litt småhot

1/2 ts spisskummen

Smak til med salt og pepper

4 egg (jeg bruker 4, men har du større panne så går 5-6 bra)

Start med å steke løk, parika og hvitløk i olje, tilsett krydder, tilsett tomatpure og hakkede hermetiske tomater, (eventuelt sriracha), la det koke og tykne en 10 min under lokk på lav/middels varme. lag fire groper, hakk fire egg, tilsett ett egg i hver grop, ha på lokk igjen, lav varme, la det steke/koke helt til eggene har ønsket konsistens :) Kan selvsagt serveres med urter på toppen og litt feta, men hjemmelagde grove rundstykker fungerer også toppers! 

Anonymkode: 164ee...a18

Hvor mange personer beregner du disse oppskriftene på? 

Anonymkode: a164f...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange personer beregner du disse oppskriftene på? 

Anonymkode: a164f...698

2-3 varme lunsjer eller middager, men porsjonene mine er relativt store 

Anonymkode: 164ee...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke helt hvor denne tråden ville passe best så legger den her.

Ser i noen underforum at det er mange som baserer seg på matbudsjett fra 150-250 kr uka. Det er jo ikke mye mat.

Derfor lurer jeg på om noen har gått endel ned i vekt som en følge av et stramt matbudsjett?

Anonymkode: e275f...dbb

Det har alltid vært matbudsjettet. Har alltid vært slank :)

Anonymkode: 9b080...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har alltid vært matbudsjettet. Har alltid vært slank :)

Anonymkode: 9b080...252

Hvor mye max pr uke er ditt budsjett?

 

Er det noen som er begynt på et slikt budsjett og som har gått ned i vekt på det? 

Mener å huske jeg selv hadde en periode med 100 kr uka budsjett. Men da hadde jeg endel melvarer, sukker etc liggende slik at det alltid ble litt mer enn kun brød, egg og grønnsaker. Og jeg gikk ned 5 kg i den perioden.

Anonymkode: e275f...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

1000 kr i mnd ca? Det går ikke. Vanlig er 100 ktær DAGEN

Anonymkode: 84f53...ffe

Seriøst? Da hadde jeg ikke hatt råd til å spise mesteparten av året. Er student og lever på ca 30 kr dagen.

Du lærer hva som er billig. Kjøpte nylig en svær biff på 50%. Delte den opp i stykker på ca 100g, slik at det ble 10 kr pr kjøttstykke. Havregryn/brød fås svært billig om man handler på rett sted.

Og nei, jeg går ikke ned i vekt. 

Anonymkode: c6a43...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye max pr uke er ditt budsjett?

 

Er det noen som er begynt på et slikt budsjett og som har gått ned i vekt på det? 

Mener å huske jeg selv hadde en periode med 100 kr uka budsjett. Men da hadde jeg endel melvarer, sukker etc liggende slik at det alltid ble litt mer enn kun brød, egg og grønnsaker. Og jeg gikk ned 5 kg i den perioden.

Anonymkode: e275f...dbb

Å bevare vekten skal vel ikke være så vanskelig. Problemet er å få rikelig med næring når man kun har 100-250 kr i uken og man kan miste en del muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker rundt 2-3000 kroner i måneden på mat jeg, men det inkluderer tobakk og brus også da. Jeg er 1.person, hadde ikke klart å levd på mindre penger ;)

Anonymkode: 90eb7...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...