Gå til innhold

SIRKUS!!! hva kan jeg gjøre for å hjelpe dyrene??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ut fra Arnardos hjemmeside, er det 'kun' hunder og ponnier de har nå. Du kan besøke sirkusplassen på dagtid og se.

http://arnardo.com/omdyrene

Om dyrene 2018

Dyr har alltid vært en naturlig del av Cirkus Arnardo. Et korrekt, eksemplarisk og ansvarsfullt dyrehold sikrer at dyrene har det godt hos oss. Vi følger norsk lov og myndighetenes regelverk med forskrifter og retningslinjer for dyrehold. I tillegg er Cirkus Arnardos egne kvalitetskrav høyst anerkjente i fagkretser, og fundamenterte på bevissthet, åpenhet og kunnskap. Slik vil vi fortsatt være et forbilde. Og slik vil vår dyrevelferd også i fremtiden forbli et etisk fyrtårn også andre kan navigere sikkert etter.

Profesjonelle dyrepassere alltid til stede

Nordmenn er glade i dyr, interesserte, faktasøkende. Den som besøker cirkusplassen på dagtid og kaster et blikk inn i stallområdet vil kunne observere dets daglige puls som fôring, pedikyr, mosjonering, lek, dusjing, bortkjøring av gjødsel og utlegging av nytt strø/liggeunderlag. Her kan man føle ro blant dyr som hviler, eller lytte til den jevne rytmen fra de som spiser. 

I Cirkus Arnardo bor dyrenes eiere og stallpersonale i boligvogner som alltid er parkert tett ved dyrenes staller og innhegninger. Mennesker som dyrene kjenner er dermed alltid innen rekkevidde, og faktisk så nærme at de kan høre og se sine dyr, dag som natt.

Trygghet og kvalitet i alle ledd

I 2018 møter du hunder og ponnier i manesjen. Dyrene du møter i årets forestilling er leid inn for sesongen. Hundene - av rasene siberian husky, samojed og volpino italiano - eies og fremføres av familien Saabel. Ponniene eies av familien Knie og fremføres av hestepedagogen Yvonne Lübben.

Cirkus Arnardo legger vekt på å bruke lang tid i utvelgelsen av dyrenumre, prosessen går gjerne over flere år, nettopp for å forsikre seg om at ethvert dyr har det godt.
Det finnes ingen ville eller eksotiske dyr i Cirkus Arnardo. Alle dyrene i Cirkus Arnardo er med andre ord husdyr som nordmenn har et nært og kjært forhold til.

Naturlig kjede av naturlige bevegelser  

Et godt dyrehold gjenspeiles også i samspillet i manesjen. Dyrene du møter i Cirkus Arnardo utfører naturlige ting, som å gå, løpe, ligge, leke. Dette er bevegelser som deres eiere har observert i dyrenes hverdag og lek, og som så har blitt satt sammen til en naturlig kjede som er den fremføringen du ser i manesjen.

facebook-128.png
instagram-128.png
twitter-128.png
pinterest-128.png
youtube-128.png
snapchat-128.png

"I Cirkus Arnardo står dyrevelferd i sentrum."

Cirkusdirektør Arild Arnardo

Anonymkode: 51590...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra Arnardos hjemmeside, er det 'kun' hunder og ponnier de har nå. Du kan besøke sirkusplassen på dagtid og se.

http://arnardo.com/omdyrene

Om dyrene 2018

Dyr har alltid vært en naturlig del av Cirkus Arnardo. Et korrekt, eksemplarisk og ansvarsfullt dyrehold sikrer at dyrene har det godt hos oss. Vi følger norsk lov og myndighetenes regelverk med forskrifter og retningslinjer for dyrehold. I tillegg er Cirkus Arnardos egne kvalitetskrav høyst anerkjente i fagkretser, og fundamenterte på bevissthet, åpenhet og kunnskap. Slik vil vi fortsatt være et forbilde. Og slik vil vår dyrevelferd også i fremtiden forbli et etisk fyrtårn også andre kan navigere sikkert etter.

Profesjonelle dyrepassere alltid til stede

Nordmenn er glade i dyr, interesserte, faktasøkende. Den som besøker cirkusplassen på dagtid og kaster et blikk inn i stallområdet vil kunne observere dets daglige puls som fôring, pedikyr, mosjonering, lek, dusjing, bortkjøring av gjødsel og utlegging av nytt strø/liggeunderlag. Her kan man føle ro blant dyr som hviler, eller lytte til den jevne rytmen fra de som spiser. 

I Cirkus Arnardo bor dyrenes eiere og stallpersonale i boligvogner som alltid er parkert tett ved dyrenes staller og innhegninger. Mennesker som dyrene kjenner er dermed alltid innen rekkevidde, og faktisk så nærme at de kan høre og se sine dyr, dag som natt.

Trygghet og kvalitet i alle ledd

I 2018 møter du hunder og ponnier i manesjen. Dyrene du møter i årets forestilling er leid inn for sesongen. Hundene - av rasene siberian husky, samojed og volpino italiano - eies og fremføres av familien Saabel. Ponniene eies av familien Knie og fremføres av hestepedagogen Yvonne Lübben.

Cirkus Arnardo legger vekt på å bruke lang tid i utvelgelsen av dyrenumre, prosessen går gjerne over flere år, nettopp for å forsikre seg om at ethvert dyr har det godt.
Det finnes ingen ville eller eksotiske dyr i Cirkus Arnardo. Alle dyrene i Cirkus Arnardo er med andre ord husdyr som nordmenn har et nært og kjært forhold til.

Naturlig kjede av naturlige bevegelser  

Et godt dyrehold gjenspeiles også i samspillet i manesjen. Dyrene du møter i Cirkus Arnardo utfører naturlige ting, som å gå, løpe, ligge, leke. Dette er bevegelser som deres eiere har observert i dyrenes hverdag og lek, og som så har blitt satt sammen til en naturlig kjede som er den fremføringen du ser i manesjen.

facebook-128.png
instagram-128.png
twitter-128.png
pinterest-128.png
youtube-128.png
snapchat-128.png

"I Cirkus Arnardo står dyrevelferd i sentrum."

Cirkusdirektør Arild Arnardo

Anonymkode: 51590...dc5

Så klart vil de beskytte seg selv. Tror du sirkus går ut med «ja dyrene har det alt for trangt og blir stresset av alt bråket i manesjen» ? 

Anonymkode: e6640...7ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan dyrene har det syns jeg ikke dyr har noe å gjøre på et omreisende sirkus. Denne idèen om at dyr skal være underholdning for oss er bare helt feil.

Anonymkode: 91b99...59d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvordan dyrene har det syns jeg ikke dyr har noe å gjøre på et omreisende sirkus. Denne idèen om at dyr skal være underholdning for oss er bare helt feil.

Anonymkode: 91b99...59d

Jeg er egentlig helt med på det du skriver. Jeg syntes heller ikke dyr skal være i sirkus. Men hva mener du da om hunder, hester og andre husdyr som vi mennesker har for underholdningens skyld? Jeg skal være så ærlig å si at både hundene og hestene mine er hos meg kun fordi jeg er egoistisk. Jeg rir på hesten min - ikke fordi jeg må, men fordi jeg syntes det er gøy. Det gjelder vel de aller fleste av oss. Vi har dyr av egoistiske grunner. Jeg tror likevel at mine dyr har det veldig greit. De har mat og vann, får dyrlege ved behov, de får være med på mye gøy og ikke minst så er de høyt elsket. De mangler aldri noe som helst. 

Sånn for å sette det på spissen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel kanskje alle de timene de står i en liten trailer? Og alle de timene de står i en bitteliten innhegning der sirkuset skal være? Bruk huet 

Anonymkode: e6640...7ac

Hva med alle de timene andre folks hester står på en liten bås? Alle de timene de står i en liten innhegning på noens gård? 

Anonymkode: 40166...516

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne fikk kommunen til å nekte sirkus med elefantet å få leie plass i kommunen. Så der er det ikke lenger mulig for de å opptre. Jeg synes det er kjempe bra 😊

Så å kontakte kommunen, legge frem saken på en god, vel argumenter og dokumentert måte er en mulighet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sirkus Arnardo har kommet til byen jeg bor i. Jeg er helt sinnsykt imot at dyr skal brukes til underholdning, fordi det er helt unaturlig for dem, uansett om de har vært der hele livet. Denne gangen har de ponnier og hunder. De har helt sinnsykt lite plass! Jeg synes så synd på dem, og vil gjerne bidra til å gjøre noe med dette.

Er det noe jeg kan gjøre for å bidra til å hjelpe disse stakkars dyrene?

Hadde satt stor pris på svar!! Jeg vil bidra til å gjøre en forskjell for dyrene!

 

Anonymkode: 9c21a...907

Slipp dem løs i gatene!

Anonymkode: 49cbd...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Rosatoast said:

Når sirkus kommer til byen jeg bor i pleier jeg å rive ned alle plakatene jeg ser som markedsfører sirkuset, og kaster dem i søpla selvfølgelig :) 

Når du gjør dritt som dette burde du rives ned selv og kastes i søpla...

Anonymkode: cb663...483

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli medlem og frivillig aktivist i organisasjonen 'NOAH for dyrs rettigheter'. De har kjempet mot dyr i sirkus lenge, og de har gjennomslag! 

Anonymkode: b4a18...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ca 15 hunder om jeg husker rett, og de hadde ca 20x10(?)m. 

Hvis anslagene dine stemmer, har disse hundene sånn omtrent dobbelt så stor plass som mattilsynet anbefaler. I tillegg har de tilsyn og selskap hele dagen, i motsetning til de fleste andre hunder. 

Anonymkode: 40166...516

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Sirah said:

Jeg er egentlig helt med på det du skriver. Jeg syntes heller ikke dyr skal være i sirkus. Men hva mener du da om hunder, hester og andre husdyr som vi mennesker har for underholdningens skyld? Jeg skal være så ærlig å si at både hundene og hestene mine er hos meg kun fordi jeg er egoistisk. Jeg rir på hesten min - ikke fordi jeg må, men fordi jeg syntes det er gøy. Det gjelder vel de aller fleste av oss. Vi har dyr av egoistiske grunner. Jeg tror likevel at mine dyr har det veldig greit. De har mat og vann, får dyrlege ved behov, de får være med på mye gøy og ikke minst så er de høyt elsket. De mangler aldri noe som helst. 

Sånn for å sette det på spissen.

Jeg vet så lite om hvordan akkurat disse dyrene til Arnardo har det på sirkuset eller ellers i livet sitt, så det er litt vanskelig å si noe bastant om det. Men om jeg hadde ponnier tror jeg at jeg ville kunnet ivareta dem bedre om jeg ikke reiste rundt med dem og holdt forestillinger hver kveld.

Og hvorfor er ponnier ok å ha på sirkus, når elefanter ikke er det? Hvorfor kan man ikke reise rundt med en elefant når man kan reise rundt med en ponni? Får man bedre dyrevelferd for ponniene? Det lurer jeg på.

Anonymkode: 91b99...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis anslagene dine stemmer, har disse hundene sånn omtrent dobbelt så stor plass som mattilsynet anbefaler. I tillegg har de tilsyn og selskap hele dagen, i motsetning til de fleste andre hunder. 

Anonymkode: 40166...516

Hva mener du med det? Mattilsynet anbefaler 10x5 meter for 15 hunder? :klo:

Anonymkode: 91b99...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HanenIFlokken
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sirkus Arnardo har kommet til byen jeg bor i. Jeg er helt sinnsykt imot at dyr skal brukes til underholdning, fordi det er helt unaturlig for dem, uansett om de har vært der hele livet. Denne gangen har de ponnier og hunder. De har helt sinnsykt lite plass! Jeg synes så synd på dem, og vil gjerne bidra til å gjøre noe med dette.

Er det noe jeg kan gjøre for å bidra til å hjelpe disse stakkars dyrene?

Hadde satt stor pris på svar!! Jeg vil bidra til å gjøre en forskjell for dyrene!

 

Anonymkode: 9c21a...907

Jeg ville lusket meg dit i nattens mulm og mørke dersom jeg var deg.. og fått dyra på en lastebil og levert på døra til dyrebeskyttelsen :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis anslagene dine stemmer, har disse hundene sånn omtrent dobbelt så stor plass som mattilsynet anbefaler. I tillegg har de tilsyn og selskap hele dagen, i motsetning til de fleste andre hunder. 

Anonymkode: 40166...516

Mens vanlige folk låser hundene inn i burene natt og i arbeidstid, så er det i hvertfall ikke synd på hunder som blir trent og får mental stimuli hver eneste dag. De har det nok bedre enn 70% av andre hunder i Norge. For få ut tid til å stimulere hundene sine hele dagen, som de som jobbet med hunder har.

Anonymkode: 41f7d...929

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det? Mattilsynet anbefaler 10x5 meter for 15 hunder? :klo:

Anonymkode: 91b99...59d

Etter hva jeg kan finne anbefaler mattilsynet en innhegning på minst 12 kvm for en enslig hund, og deretter minst 7 kvm i tillegg per ekstra hund i samme innhegning. 

Hund nr 1: 12 kvm

Hund nr 2-15: 7 kvm x 14 = 98 kvm

15 hunder: 12 kvm + 98 kvm 

Tilsammen: 110 kvm

 

Du anslår den innhegningen du så til å være 200 kvm (20 m x 10 m), altså nesten det dobbelte av det mattilsynet ser på som greit. 

 

 

Anonymkode: 40166...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, HanenIFlokken skrev:

Jeg ville lusket meg dit i nattens mulm og mørke dersom jeg var deg.. og fått dyra på en lastebil og levert på døra til dyrebeskyttelsen :jolie:

Mattilsynet er som du vet fornøyd med forholdene på norske sirkus. Hvis du er så innmari bekymra for at de blir fraktet for mye rundt og at de har det for trangt skjønner jeg ikke hva du ønsker å oppnå med å gi dem en ekstra kjøretur på lastebil tur-retur mattilsynets lokaler. 

Anonymkode: 40166...516

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det? Mattilsynet anbefaler 10x5 meter for 15 hunder? :klo:

Anonymkode: 91b99...59d

Og bare for å presisere det: nei, mattilsynet anbefaler ikke 50 kvm for 15 hunder. De anbefaler 110 kvm som et minimum. 10m x 5m er ikke halvparten av 20m x 10m. Mattilsynet kan å regne areal ;) 

Anonymkode: 40166...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner elefantene. 

Det er kanskje veldig politisk ukorrekt, men jeg savner elefanter på sirkus. Det var jo halve grunnen til å dra på sirkus. 

Kanskje hadde de det fælt. Kanskje er jeg naiv og dum. 

Ihvertfall vil jeg aldri glemme elefanten som stod igjen når sirkuset var dratt. Den var snill og god. Og tydelig på at den ville ha selskap og kontakt. Når et dyr ti ganger større enn meg selv utstråler en slik trygghet at jeg tør nærme meg, tror jeg det er fordi den har god erfaring med mennesker.

Jeg følte meg liten og stor på en gang når elefanten varsomt følte med snabelen over ansiktet. Lurer på om elefanten enda husker meg? Jeg glemmer aldri den. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Maruwan skrev:

Du kan hjelpe dyra ved å støtte ditt lokale sirkus økonomisk, slik at de har nok midler til å ta seg av dyra på en forsvarlig måte. Har du kjøpt billett?

Håper du, og folk som har likt kommentaren din, er sarkastiske... hvis ikke er det seriøst det dummeste jeg har lest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HanenIFlokken
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mattilsynet er som du vet fornøyd med forholdene på norske sirkus. Hvis du er så innmari bekymra for at de blir fraktet for mye rundt og at de har det for trangt skjønner jeg ikke hva du ønsker å oppnå med å gi dem en ekstra kjøretur på lastebil tur-retur mattilsynets lokaler. 

Anonymkode: 40166...516

Du må ikke ta alt så alvorlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...