Gå til innhold

Den nye permisjonsordningen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vil ha et barn til, men på grunn av min jobb og den nye permisjonsordningen er det ikke mulig for oss nå. Når skal den revideres? 

Anonymkode: 997f8...02b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det er jobben din som er problemet. Og forholdet til jobben din kan du heldigvis revidere akkurat når det måtte passe deg :)

Anonymkode: d1984...4cf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det umulig med den nye permisjonsordningen? Folk får barn og går ut i permisjon med den nye ordningen også. 

Anonymkode: 1b1a6...fed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det umulig for dere at pappan får noen ekstra uker perm? hvorfor?

Anonymkode: 9a0ee...206

Skrevet

Hva er problemet som dere opplever? 😊

AnonymBruker
Skrevet

Den nye ordningen kan endres når som helst, men tror nok ikke noe skjer før det kommer en ny regjering, som ikke er så blå. Men ikke sikkert. Veldig uforutsigbart det der.

Anonymkode: 64e2a...461

• Liker 1
Skrevet (endret)

Den kan endres fort. Men det vet man jo aldri.

Synes det er litt rart at de vedtar en endring som trer i kraft bare et par måneder etter. Veldig uforutsigbart. Slike ting burde blitt vedtatt, og så trådt i kraft ett år etter. Man er tross alt gravid i ni måneder, og permisjonsordingene KAN ha mye å si for enkelte. Det bør være forutsigbart, slik at man kan planlegge, og legge opp valgene etter blant annet slike ting. 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den nye ordningen kan endres når som helst, men tror nok ikke noe skjer før det kommer en ny regjering, som ikke er så blå. Men ikke sikkert. Veldig uforutsigbart det der.

Anonymkode: 64e2a...461

Det er nok sannsynligvis feil. Det er venstresiden som har vært mest på hugget når det gjelder at far skal ha mer permisjon. 

• Liker 3
Skrevet

Tenker neste endring er at far får selvstendig opptjening, eller at far får mer av felelsperioden.

Eller egentlig ikke, neste endring år jo varslet. Det er jo foreslått 3-deling av 80% også. Den endringen kommer nok til høsten.

AnonymBruker
Skrevet

Fedre flest vil nok ikke gå hjemme med unger.

Anonymkode: 44dd3...335

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har motsatt inntrykk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er nok sannsynligvis feil. Det er venstresiden som har vært mest på hugget når det gjelder at far skal ha mer permisjon. 

Jepps! Venstresiden økte fedrekvoten fra fire til fem, så seks, til ti, tolv og til slutt 14. Høyresiden kuttet kvoten ned til ti, og nå er den satt opp til femten. Så tvilsomt at fedrekvoten senkes fra noen av sidene i fremtiden. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste jeg kjenner som skal bli far gleder seg til å gå hjemme med barnet. Det er jo en veldig kort periode og verdifull tid med barnet. 

Anonymkode: 2da38...782

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var de rødgrønne som hovedsakelig ønsket denne endringen, sammen med Venstre. Dette var et av de sterkeste kortene til Venstre da de gikk sammen i regjering. Derfor har det altså blitt som det har blitt. Det er kun FRP som egentlig ønsket å gi foreldre muligheten til å velge selv. 

Og siden dette trer i kraft 1 juli, så er det tvilsomt at det skjer noe med det første. Men, 80% blir nok også tredelt.

Hvis du ikke kan få et barn pga denne permisjonsinndelingen, som gir far 5(!) usle uker ekstra, så virker det kanskje ikke så veldig aktuelt å få barn i utgangspunktet..

Anonymkode: 6be86...f5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper så snart som mulig 😡

Anonymkode: 9d95a...61d

Skrevet

Med langtidsplanlegging kan du jo tenke to ferieår inn i planlegging, altså forlenge permisjonen din med ferie fra to ferieår. Dere kan også spare opp penger så du kan ta omsorgsperm uten lønn noen uker hvis det gjør det lettere praktisk sett ifht hvor lenge du vil amme osv. Ellers er jo ikke totallengden av permisjonen endrer, så barnet er like mange måneder når permisjonen er slutt og det er aktuelt med barnehage som ved gammel ordning. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar et ekstra mnd ulønnet, uaktuelt å gå tilbake til jobb før barnet er minst 10 mnd. Men synes sund på de som ikke har muligheten til det...

Anonymkode: 27add...e82

Skrevet
4 timer siden, Rosa Sitron skrev:

Jeg har motsatt inntrykk.

Fler kvinner jobber i stat og kommuner. Der er arbeidsgivere mye mer lax på dette. I det private er det ikke like akseptert. Forståelig hvis det er en bedrift som sliter litt, men det har lite å si etter min erfaring. Om det går utover størrelsen til sjefens nye båt, blir du fort sparket om han er i spycho sonen. Ikke at jeg har blitt det, men vet det har skjedd.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Vi bor i en liten kommune. Arbeidsplasser er det overhodet ikke flust av. Jobber turnus et sted hvor jeg må være veldig tilstede, og får derfor ikke til ammefri. Jeg er avhengig av nok søvn for å fungere på jobben.

Vi har med tidligere barn hatt ulønnet permisjon og det blir det ved eventuelt nytt barn også, men siden far ikke har mulighet til å ta permisjon blir det veldig lenge med ulønnet permisjon. Vi må derfor spare veldig lenge. Minst ett år. 

Skrevet
36 minutter siden, kikkana said:

Fler kvinner jobber i stat og kommuner. Der er arbeidsgivere mye mer lax på dette. I det private er det ikke like akseptert. Forståelig hvis det er en bedrift som sliter litt, men det har lite å si etter min erfaring. Om det går utover størrelsen til sjefens nye båt, blir du fort sparket om han er i spycho sonen. Ikke at jeg har blitt det, men vet det har skjedd.

Det er jeg helt enig i. Jeg har inntrykk av at menn vil men ikke "får lov". Både fordi mor vil ha all permisjon og fordi arbeidsgiver vil at mor skal ta alt. Det er grunnen til at jeg er for 15 uker til far. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. Vi bor i en liten kommune. Arbeidsplasser er det overhodet ikke flust av. Jobber turnus et sted hvor jeg må være veldig tilstede, og får derfor ikke til ammefri. Jeg er avhengig av nok søvn for å fungere på jobben.

Vi har med tidligere barn hatt ulønnet permisjon og det blir det ved eventuelt nytt barn også, men siden far ikke har mulighet til å ta permisjon blir det veldig lenge med ulønnet permisjon. Vi må derfor spare veldig lenge. Minst ett år. 

Hvilken type jobb er det fr har som gjør at han ikke kan ta noe permisjon? De fleste jobber kan kombineres med gradert permisjon osv.

Anonymkode: 985fb...771

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...