Gå til innhold

Permisjon? Noen som kan hjelpe en på blåbærtur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann, 

Jeg er helt grønn på alt dette så har endel spørsmål.

Hvordan fungerer dette med permisjon? Hvor lenge har begge foreldrene permisjon? Og er det slik at man først har permisjon sammen, så begge er hjemme for deretter at kun moren har alene. Og etter dette faren? 

Eller er det slik at moren tar permisjon 3 uker før fødsel og har ut hele sin permisjon på 49 uker (eller hva det er?) Og så har faren permisjon derfra?

Jeg er virkelig helt lost på dette med permisjon. Så setter pris på all hjelp!

Jeg lurer også på når man skal si ifra til arbeidsgiver om graviditet, og hvordan man går fram? 

Setter veldig stor pris på alle svar!

Anonymkode: 7a012...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først har mor tre uker permisjon før termin. Far har rett på 14 dager fri i forbindelse med fødsel (noen arbeidsgivere betaler lønn for disse dagene).

Så kan dere velge om dere vil ha 46 uker (med 100% lønn, max 6G) eller 56 uker (med 80% lønn) permisjon. Mor og far har rett på 15 uker hver av disse ukene. Resten fordeler dere slik det passer best for dere. Du kan søke til NAV fra terminuke 26.

Les mer her https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653

Ellers så har NAV en foreldrechat som er gull verdt!

Jeg fortalte arbeidsgiver fra uke 16 tror jeg. Kommer litt an på formen og hvilken type jobb du har! :)

Anonymkode: dc50c...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det står masse info på nav.no,vært der å lest? I tillegg har de en facebookside Nav foreldrepenger. De er nokså aktive!

I utgangspunktet tar du ut permisjon 3 uker før termin. Far har rett til 2 uker permisjom ifm fødsel men dette er ikke det samme som fedrekvoten. Det er nå nye regler ift uker. Mor og far har nå hver sin kvote på 15 uker, og så er det en kvote på 16 uker dere kan fordele fritt mellom dere. Dere kan ikke ha permisjon på samme tid,men det er ikke krav til aktivitet på mor mens far har fedrekvote såvidt jeg vet. 

Du kan gi beskjed til arbeissgiver når du vil, men du har ingen plikt før inntil 3 mnd før du går ut i permisjon. 

Ta forbehold om litt feil her, men som sagt Nav har mye informasjon.  Du kan jo og ta et besøk til dem og prate litt? Uansett,gratuleret med graviditeten:)

Endret av blomst12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor går ut i permisjon 3 uker før termin. Dersom barnet kommer før termindato begynner den delen av permisjonen som er forbeholdt etter fødsel å løpe fra nedkomstdato. Far har krav på 2 uker omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel, slik at han kan være hjemme med mor og barn de første to ukene. Denne permisjonen er i utgangspunktet ulønnet, men de fleste arbeidsplasser gir far 2 uker lønnet omsorgspermisjon da dette ofte er fremforhandlet i tariffavtaler. Her må far sjekke hva som gjelder på hans arbeidsplass. Mor har et bestemt antall uker permisjon etter fødsel som er forbeholdt henne (jeg er ikke sikker på hvor mange uker det er etter de siste endringene, men det var på et tidspunkt 6 uker. Sjekk på NAV.no hva som gjelder nå) Så har man fellesperioden, som man kan fordele som man vil. Lengden avhenger av om man velger 100% eller 80% dekningsgrad. Så har far sine uker. 

Du må varsle arbeidsgiver om at du skal avvikle foreldrepermisjon innen 3 måneder før du går ut i permisjon. De fleste velger vel å fortelle det etter 12 uker eller etter OUL. 

Anonymkode: df8e0...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å ha permisjon sammen innenfor noen krav. Men da mister dere uker.

Anonymkode: 6d81d...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle! Tusen hjertelig takk for svar :) Nå er jeg litt klokere! 

Kan jeg spørre hvordan dere fordelte permisjonen dere i mellom? Og om dere hadde 100 prosent dekningsgrad eller 80? 

Mvh. TS

Anonymkode: 7a012...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei alle! Tusen hjertelig takk for svar :) Nå er jeg litt klokere! 

Kan jeg spørre hvordan dere fordelte permisjonen dere i mellom? Og om dere hadde 100 prosent dekningsgrad eller 80? 

Mvh. TS

Anonymkode: 7a012...eed

80% 20 uker til far neste gang blir det 100 og sikkert like lenge på far.

Anonymkode: 6d81d...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan laste ned appen «permisjon» 🙂 

Anonymkode: a9c23...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare hjelpe folk på tyttebærtur jeg...

Anonymkode: 8f643...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke sesong for blåbær før i slutten av august?

Anonymkode: c8dd4...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...