Gå til innhold

Når er det fornuftig å få hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd rundt når det er fornuftig å få hund. For øyeblikket bor jeg hjemme, tenker å få flyttet ut i løpet av året eller eventuelt begynnelsen av neste år, er i prosessen med å få arbeidspraksis gjennom NAV og har ikke fullført utdannelse ennå. Når er det fornuftig av meg å få hund? Burde jeg vente til jeg er ferdig med utdannelse og har fast jobb, eller er det greit å få hund før dette?

Anonymkode: dc26e...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du råd til å fp hund? det kan bli forferdelig dyrt.... bare et lite eksempel fra meg og mine hunder den siste uken.

jeg har to hunder, denne uken var vi hos veterinær for å ta tennene. Dette er en rutine prosedyre som overhode ikke dekkes av forsikring.

Først tar de alltid en helsesjekk av dyret, min ene hund har en bilyd på hjertet... Vi måtte ta ekg av hjertet for å utelukke sykdome = 5500 kr

så var det tannstein + røngen på en hund = 2300.... der fant de en dårlig tannrot, tannen må trekkes = 3000 

den andre hunden med hjertet tok også tannsten og røngen = 2300 og må trekke 2 tenner...= 6000.... 

så fant de en liten kul på brystet til den ene hunden.... den må vi se ann, vokser den må den fjernes. sist jeg fjernet en kul kostet det 6000 

Som du ser må jeg punge ut nesten 20 000 denne uken. 

Hund er dyrt!! selv med forsikring..

har du råd til dette?

Anonymkode: 7be1a...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du råd til å fp hund? det kan bli forferdelig dyrt.... bare et lite eksempel fra meg og mine hunder den siste uken.

jeg har to hunder, denne uken var vi hos veterinær for å ta tennene. Dette er en rutine prosedyre som overhode ikke dekkes av forsikring.

Først tar de alltid en helsesjekk av dyret, min ene hund har en bilyd på hjertet... Vi måtte ta ekg av hjertet for å utelukke sykdome = 5500 kr

så var det tannstein + røngen på en hund = 2300.... der fant de en dårlig tannrot, tannen må trekkes = 3000 

den andre hunden med hjertet tok også tannsten og røngen = 2300 og må trekke 2 tenner...= 6000.... 

så fant de en liten kul på brystet til den ene hunden.... den må vi se ann, vokser den må den fjernes. sist jeg fjernet en kul kostet det 6000 

Som du ser må jeg punge ut nesten 20 000 denne uken. 

Hund er dyrt!! selv med forsikring..

har du råd til dette?

Anonymkode: 7be1a...227

Når jeg tenker over dette burde jeg vel sikkert vente til jeg har fast jobb, kanskje.

Anonymkode: dc26e...048

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg tenker over dette burde jeg vel sikkert vente til jeg har fast jobb, kanskje.

Anonymkode: dc26e...048

jepp... Det kan blir forferdelig dyrt! 

og du har ikke lyst å være i den forferdelige situasjonen at du ikke har råd til nødvendig helsehjelp til din beste venn .

 

Anonymkode: 7be1a...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

(...)

Som du ser må jeg punge ut nesten 20 000 denne uken. 

Hund er dyrt!! selv med forsikring..

har du råd til dette?

Anonymkode: 7be1a...227

Nå er det jo ikke sånn at man er nødt å punge ut 20 tusen i hytt og pine, heller.

TS, dersom du har en bufferkonto med 20-30 tusen på, så holder det i massevis i tillegg til en god forsikring (som du MÅ ha). Det sparer du opp om du virkelig vil. I starten er det dyrere med hund fordi man må kjøpe inn alt av utstyr og vaksinere hunden, men det jevner seg ut til en helt overkommelig sum i måneden. Så lenge du ovenfor deg selv har en regel om at hunden blir prioritert først over alt annet, så får du det til. 

Det viktigste du er nødt å finne ut av før du får deg hund er om du har nok tid til den nå og de neste forhåpentligvis 12-15 årene, samt om du er villig til å prioritere den ovenfor andre ting. For meg var det en god tid å få valp som student, fordi jeg kunne styre dagene selv i mye større grad enn om jeg hadde hatt en jobb 8-4. Det er gull når man lærer å kjenne valpen sin og holder på med alene hjemme-trening. Det å ha hund går ut over det sosiale livet og aktiviteter, særlig om man har den alene. Er du villig til å måtte droppe slikt av og til? Om du er ganske ung ville jeg tenkt nøye gjennom dette. Det er et ansvar en har 24/7, som med et barn. Det hjelper veldig dersom en har noen hundeglade i familien som kan hjelpe til å passe hunden en gang i blant.

Håper det var til hjelp :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hvorvidt du har råd til det, men du vet jo egentlig ikke hvor mye tid du vil få før du har fast jobb. 

En annen ting er bosituasjonen. Du sier du skal flytte ut hjemmefra, er du sikker på at du får en bolig hvor du kan ha hunden? Mange utleiere ønsker ikke dyrehold, og mange borettslag har også regler på dyrehold. 
Jeg skaffet meg katt mens jeg leide bolig, og da jeg skulle kjøpe bolig selv oppdaget jeg hvor vanskelig dyrehold kunne bli. 
Jeg brukte lang tid før jeg fant en bolig som var i min prisgruppe, hvor dyrehold var tillatt. 
Har tidligere også prøvd ordne meg utleieleilighet mens jeg hadde katt med på flyttelass, og det var absolutt ikke noen enkel sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør ha jobb først. Ei i mi bygd har startet kronerulling for å få avlivet hunden siden hun ikke har råd eller forsikring til å få dekket operasjon. Den hunden har kreft i livmoren. Hadde hun hatt jobb og råd til forsikring hadde hunden blitt reddet.

Anonymkode: 4d755...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, -Willow skrev:

Nå er det jo ikke sånn at man er nødt å punge ut 20 tusen i hytt og pine, heller.

TS, dersom du har en bufferkonto med 20-30 tusen på, så holder det i massevis i tillegg til en god forsikring (som du MÅ ha). Det sparer du opp om du virkelig vil. I starten er det dyrere med hund fordi man må kjøpe inn alt av utstyr og vaksinere hunden, men det jevner seg ut til en helt overkommelig sum i måneden. Så lenge du ovenfor deg selv har en regel om at hunden blir prioritert først over alt annet, så får du det til. 

Det viktigste du er nødt å finne ut av før du får deg hund er om du har nok tid til den nå og de neste forhåpentligvis 12-15 årene, samt om du er villig til å prioritere den ovenfor andre ting. For meg var det en god tid å få valp som student, fordi jeg kunne styre dagene selv i mye større grad enn om jeg hadde hatt en jobb 8-4. Det er gull når man lærer å kjenne valpen sin og holder på med alene hjemme-trening. Det å ha hund går ut over det sosiale livet og aktiviteter, særlig om man har den alene. Er du villig til å måtte droppe slikt av og til? Om du er ganske ung ville jeg tenkt nøye gjennom dette. Det er et ansvar en har 24/7, som med et barn. Det hjelper veldig dersom en har noen hundeglade i familien som kan hjelpe til å passe hunden en gang i blant.

Håper det var til hjelp :)  

Tid har jeg mye av. Det var til mye hjelp, takk.

Anonymkode: dc26e...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ha jobb først. Ei i mi bygd har startet kronerulling for å få avlivet hunden siden hun ikke har råd eller forsikring til å få dekket operasjon. Den hunden har kreft i livmoren. Hadde hun hatt jobb og råd til forsikring hadde hunden blitt reddet.

Anonymkode: 4d755...700

Ja, det blir nok å vente til jeg har fast jobb.

Anonymkode: dc26e...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ønsket oss hund i 3 år. Ventet til begge hadde stabile inntekter, passe stort hus, følte oss ferdig med party livet og at huset hadde stor uteplass. Fikk hund nå i januar så tok jeg ut 6 uker ferie (noe oppstart fra i fjor) Så fort våren kom ble han med samboer en del på jobb. Vi har fått en veldig flott hund, får skryt overalt hvor vi er. Han er rolig, sosial og leken. Vi har hatt pass på hunden én gang og ellers er han med på alt som skjer.

Anonymkode: 09578...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden min er frisk er han ikke så dyr i drift. Han spiser en 12 kg sekk med mat i mnd, ca 800 kr. Agria er vel 300-400 i mnd, og så er det eventuelle godbiter, tyggebein og sånt. Bæsjeposer går det endel av, men det koster 10 kr for en rull, så det er ikke krise.

Men hunden min har vært syk de siste månedene, og dermed har det gått rundt 20.000 i veterinær og medisiner. Noe har blitt dekket av agria, men det var litt kluss i starten, og jeg måtte legge ut for alt selv. Var derfor kjempeglad for at jeg hadde en oppspart buffer.

På grunn av sykdommene som han nå har må han inn til full blodsjekk minimum en gang i halvåret, og det vil nok koste mellom 5000-10000 kr, de doper han ned, de tar litt ultralyd og sånne ting. Da tar jeg tannrensen i samme slengen, sparer litt på det.

Men ja, det blir dyrt når helsa ikke lenger er på topp. Derfor er det også lurt å velge en frisk hunderase (ikke kjøp hund med fryktelig kort snute f.eks, både pga uetisk avl men også fordi mange forsikringsselskaper har reservasjoner mot disse) med seriøse oppdrettere og gode linjer. Men selv ikke da er det garantert at du får en frisk hund.

Anonymkode: 39b82...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ventet til du har flyttet et sted du ser for deg å bo noen år. Å flytte med dyr kan være litt ekstra stress, det er også vanskeligere å finne noe man får lov å leie. Selv tenker jeg vente til jeg har kjøpt min egen bolig. Er 30 og har hatt en veldig usikker situasjon gjennom 20-årene og flyttet en del, med varierende økonomi. Ser for meg å kjøpe egen bolig om ca 1 år og da tenker jeg få hund. Forhåpentligvis ordner ting seg for deg raskere enn det. Om du finner noe å leie der det er lov med hund, og vet du blir boende i samme fylke flere år fremover, så er det bare kjøre på, tenker jeg. Husk også at du evt må ha noen til å passe den om du ønske reise langt av sted på ferie. 

Anonymkode: b30ba...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er forsikret: 300 kr mnd. 

Mat og godbiter (liten hund): 300 kr mnd. 

I tillegg har jeg oppsparte en hundebuffer, i tilfelle sykdom. 

Det er en del utgifter i starten. 

Anonymkode: 6b633...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ventet. Du vet jo ikke hvor du får praksis og hvilke arbeidstider du får. 

Jeg synes dette er viktig å tenke på før anskaffelse av hund:

Har du tid? Hvilken type hund vil du ha og passer den din livsstil? Man kjøper ikke en fuglehund som krever masse trening og turer om man kun vil gå 30min x 3 om dagen. Da skaffer man seg heller en selskapshund (husk at de også må få dekket sine behov). Har du råd? Har du noen som kan passe/gå turer om du f.eks skulle bli syk? Hva med ferier? Har du råd til  å få pass, eller er du innforstått med at du må bli hjemme? Vet du hva hunder krever? Er du innstilt på trene masse med hunden og bruke penger på instruktør om dere får problemer underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det finnes FOD eller lignende i nærheten kan du hjelpe til med hundene der i mellomtiden, mens du venter på å få hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...