Gå til innhold

Når skal de egentlig bestemme seg ang fedrekvoten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis de skal innføre tredeling av permisjon allerede fra 1/7, burde ikke forslaget behandles politisk snart? 

Anonymkode: a46f7...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt SYKT at de har gjort dette!!!!!!!!!!!!!! Permisjonen var for kort i utgangspunktet, og nå er den enda kortere! Ser ikke at dette kan gjøre godt for noen, verken barn, mor eller far. 

Blir tvungen til ulønnet - og det har vi ikke råd til. 

 

Anonymkode: 0da32...4c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Helt SYKT at de har gjort dette!!!!!!!!!!!!!! Permisjonen var for kort i utgangspunktet, og nå er den enda kortere! Ser ikke at dette kan gjøre godt for noen, verken barn, mor eller far. 

Blir tvungen til ulønnet - og det har vi ikke råd til. 

 

Anonymkode: 0da32...4c6

Det er jo bare en uke mer enn for få år siden. Permisjonstiden er blant de lengste i verden, så tror ikke du skal klage på det.

Husk å sjekke nøye mulighetene for gradert permisjon, spare opp ferie og penger generelt. Det ordner seg nok! Man må se på de løsningene som finnes og ikke krisemaksimerer med en gang!

Anonymkode: 44a52...c7d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt SYKT at de har gjort dette!!!!!!!!!!!!!! Permisjonen var for kort i utgangspunktet, og nå er den enda kortere! Ser ikke at dette kan gjøre godt for noen, verken barn, mor eller far. 

Blir tvungen til ulønnet - og det har vi ikke råd til. 

 

Anonymkode: 0da32...4c6

Da får dere gradere eller la være å få barn. Vi har en fantastisk permisjonsordning i dette landet, men folk vil ha dekket alt.

Anonymkode: c4b03...2a4

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt SYKT at de har gjort dette!!!!!!!!!!!!!! Permisjonen var for kort i utgangspunktet, og nå er den enda kortere! Ser ikke at dette kan gjøre godt for noen, verken barn, mor eller far. 

Blir tvungen til ulønnet - og det har vi ikke råd til. 

 

Anonymkode: 0da32...4c6

Kjempe fint at de har gjort dette, for barn og far. De trenger tid til å bli kjent med hverandre, knytte bånd og bli trygge, uten mor hjemme. Synes det er skikkelig synd at det ikke gjaldt tidligere. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor bør få ha mulighet til å vere hjemme til barnet er minimum 10 mndr. Helst 12. Så kan far få så mange uker han vil etter dette. Jeg driter i hvordan det er i andre land, dagens ordning her var ikke god, og blir nå værre.

Å gjøre en slik endring, og ikke forlenge totalen gir ikke mening. Og nei, jeg ser ikke hvordan det gagner barn og far slik det blir nå. Far må gjerne ha perm, men ikke overta så tidlig som det blir lagt opp til nå. 

Jeg vet det er VELDIG MANGE som er ening med meg - Inkludert fedre! 

Hadde i utgangspunktet termi i mai, men mistet. Nå blir det desember - noe som bare gjør dette ekstra jævlig, for jeg får ikke overført 5 uker med ferie til neste år nå, da jeg blir tvungen til å bruke de nå..... !!!!!!

Anonymkode: 0da32...4c6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor bør få ha mulighet til å vere hjemme til barnet er minimum 10 mndr. Helst 12. Så kan far få så mange uker han vil etter dette. Jeg driter i hvordan det er i andre land, dagens ordning her var ikke god, og blir nå værre.

Å gjøre en slik endring, og ikke forlenge totalen gir ikke mening. Og nei, jeg ser ikke hvordan det gagner barn og far slik det blir nå. Far må gjerne ha perm, men ikke overta så tidlig som det blir lagt opp til nå. 

Jeg vet det er VELDIG MANGE som er ening med meg - Inkludert fedre! 

Hadde i utgangspunktet termi i mai, men mistet. Nå blir det desember - noe som bare gjør dette ekstra jævlig, for jeg får ikke overført 5 uker med ferie til neste år nå, da jeg blir tvungen til å bruke de nå..... !!!!!!

Anonymkode: 0da32...4c6

Det at du selv valgte å prøve i mars, istedenfor å ta et par måneder prøvepause for å unngå desember er jo ikke akkurat statens feil. Du visste at du ikke fikk overført ferien, og at måtte bruke dem nå, når dere hoppet til køys i mars.

Jeg får også desemberbarn, og ja, det gjør det trangere økonomisk. Dette har vi tatt høyde for med sparing i forkant, og det er enda fem-seks måneder til babyen kommer. Det er ikke staten, og en allerede godt kjent tredeling av permisjonen sin feil.  

Anonymkode: 598c1...7f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Mor bør få ha mulighet til å vere hjemme til barnet er minimum 10 mndr. Helst 12. Så kan far få så mange uker han vil etter dette. Jeg driter i hvordan det er i andre land, dagens ordning her var ikke god, og blir nå værre.

Å gjøre en slik endring, og ikke forlenge totalen gir ikke mening. Og nei, jeg ser ikke hvordan det gagner barn og far slik det blir nå. Far må gjerne ha perm, men ikke overta så tidlig som det blir lagt opp til nå. 

Jeg vet det er VELDIG MANGE som er ening med meg - Inkludert fedre! 

Hadde i utgangspunktet termi i mai, men mistet. Nå blir det desember - noe som bare gjør dette ekstra jævlig, for jeg får ikke overført 5 uker med ferie til neste år nå, da jeg blir tvungen til å bruke de nå..... !!!!!!

Anonymkode: 0da32...4c6

Du har din fulle rett til å være hjemme med barnet i 12 mnd. Men du må faktisk betale noe av dette selv. Å få barn er et langsiktig og økonomisk krevende prosjekt, så det er greit å legge seg til gode sparevaner først som sist. Jeg mener ikke å være belærende, men slik er det faktisk!

Veldig mange er enig med deg, det er greit nok det. Men en må "shake it off" og legge gode planer for hvordan permisjonstiden blir best med de mulighetene som eksisterer, ikke surmule og forbanne systemet om hvordan det burde ha vært.

Kjipt å bli TVUNGET til 5 ukers ferie! Snakk om vanskelig arbeidsgiver! Hva med å forklare situasjonen til sjefen?  Dette bør jo kunne ordnes på et vis.Du har jo likevel fem uker ferie til neste år som forlenger permisjonen tilsvarende, så helt bekmørk er vel ikke situasjonen din?

Gled deg over graviditeten, dette ordner seg helt fint.

Anonymkode: 44a52...c7d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter barn i høst. Har valgt 80 % dekningsgrad og jeg skal ta hele fellesperioden. Med forlenging av permisjonen med tre uker ferie i år, 5 uker neste år og en uke ulønnet får jeg være hjemme i et drøyt år. Far tar sine 15 uker gradert etter at jeg er ferdig med min del (jeg skal jobbe deltid/evt. studere).Vi får da utsatt barnehagestarten til barnet er ca. 16 måneder. Det blir trangere økonomisk, men får i det minste dekket inn litt av inntektstapet gjennom kontantstøtte i ca. 3 måneder.

Anonymkode: bc68d...686

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minlillelykke skrev:

Kjempe fint at de har gjort dette, for barn og far. De trenger tid til å bli kjent med hverandre, knytte bånd og bli trygge, uten mor hjemme. Synes det er skikkelig synd at det ikke gjaldt tidligere. 

Det har da vært fullt mulig tidligere også det, med fellesperioden. 

Anonymkode: 18317...5ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mor bør få ha mulighet til å vere hjemme til barnet er minimum 10 mndr. Helst 12. Så kan far få så mange uker han vil etter dette. Jeg driter i hvordan det er i andre land, dagens ordning her var ikke god, og blir nå værre.

Å gjøre en slik endring, og ikke forlenge totalen gir ikke mening. Og nei, jeg ser ikke hvordan det gagner barn og far slik det blir nå. Far må gjerne ha perm, men ikke overta så tidlig som det blir lagt opp til nå. 

Jeg vet det er VELDIG MANGE som er ening med meg - Inkludert fedre! 

Hadde i utgangspunktet termi i mai, men mistet. Nå blir det desember - noe som bare gjør dette ekstra jævlig, for jeg får ikke overført 5 uker med ferie til neste år nå, da jeg blir tvungen til å bruke de nå..... !!!!!!

Anonymkode: 0da32...4c6

Det må du jo gjerne gjøre også, men staten skal ikke betale for det. Da får dere spare alt dere kan frem til di lønnede permisjon er ferdig, så får du ta ulønnet. Alt her i landet skal ikke dekkes av staten, da måtte vi nok betalt ganske mye mer i skatt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Mor bør få ha mulighet til å vere hjemme til barnet er minimum 10 mndr. Helst 12. Så kan far få så mange uker han vil etter dette. Jeg driter i hvordan det er i andre land, dagens ordning her var ikke god, og blir nå værre.

Å gjøre en slik endring, og ikke forlenge totalen gir ikke mening. Og nei, jeg ser ikke hvordan det gagner barn og far slik det blir nå. Far må gjerne ha perm, men ikke overta så tidlig som det blir lagt opp til nå. 

Jeg vet det er VELDIG MANGE som er ening med meg - Inkludert fedre! 

Hadde i utgangspunktet termi i mai, men mistet. Nå blir det desember - noe som bare gjør dette ekstra jævlig, for jeg får ikke overført 5 uker med ferie til neste år nå, da jeg blir tvungen til å bruke de nå..... !!!!!!

Anonymkode: 0da32...4c6

Mor har den muligheten. Men ikke med full lønn. Og hvorfor skulle hun ha full lønn for det? Er ikke statens ansvar å være der for ditt barn

Anonymkode: c4b03...2a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Mor bør få ha mulighet til å vere hjemme til barnet er minimum 10 mndr. Helst 12. Så kan far få så mange uker han vil etter dette. Jeg driter i hvordan det er i andre land, dagens ordning her var ikke god, og blir nå værre.

Å gjøre en slik endring, og ikke forlenge totalen gir ikke mening. Og nei, jeg ser ikke hvordan det gagner barn og far slik det blir nå. Far må gjerne ha perm, men ikke overta så tidlig som det blir lagt opp til nå. 

Jeg vet det er VELDIG MANGE som er ening med meg - Inkludert fedre! 

Hadde i utgangspunktet termi i mai, men mistet. Nå blir det desember - noe som bare gjør dette ekstra jævlig, for jeg får ikke overført 5 uker med ferie til neste år nå, da jeg blir tvungen til å bruke de nå..... !!!!!!

Anonymkode: 0da32...4c6

Hvorfor gir det ikke mening? Det som ikke gir mening er at de kuttet fra 14 til 10 uker for noe  år siden. Og endelig har de rettet opp i det 😄 Om du venter barn i desember er jo ikke dette forslaget noe nytt, det var der når du ble gravid. Jeg venter også desemberbarn og klager ikke.

Anonymkode: c4b03...2a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Det må du jo gjerne gjøre også, men staten skal ikke betale for det. Da får dere spare alt dere kan frem til di lønnede permisjon er ferdig, så får du ta ulønnet. Alt her i landet skal ikke dekkes av staten, da måtte vi nok betalt ganske mye mer i skatt. 

Staten utbetaler uansett x kr for far og mor, staten burde ikke legge seg opp i hvem som er hjemme med barnet. 

Anonymkode: bafae...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Staten utbetaler uansett x kr for far og mor, staten burde ikke legge seg opp i hvem som er hjemme med barnet. 

Anonymkode: bafae...bdc

Staten kan kreve som de vil så lenge de er de som betaler. Og all den tid kvinner overkjører mannen og menn ikke får permisjon uten klage fra arbeidsgiver må det ligge føringer.

Anonymkode: c4b03...2a4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Staten kan kreve som de vil så lenge de er de som betaler. Og all den tid kvinner overkjører mannen og menn ikke får permisjon uten klage fra arbeidsgiver må det ligge føringer.

Anonymkode: c4b03...2a4

Det er nok et like stort problem at en del menn selv ikke ønsker lengre pappaperm. Det blir feil å skylde dette bare på vanskelige kvinner og arbeidsgivere.

Det er ikke akkurat menn som har stått på barrikadene her for å få økt fedrekvoten her. I det hele tatt hører man svært lite fra menn i den offentlige debatten rundt dette. 

Anonymkode: 18317...5ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er nok et like stort problem at en del menn selv ikke ønsker lengre pappaperm. Det blir feil å skylde dette bare på vanskelige kvinner og arbeidsgivere.

Det er ikke akkurat menn som har stått på barrikadene her for å få økt fedrekvoten her. I det hele tatt hører man svært lite fra menn i den offentlige debatten rundt dette. 

Anonymkode: 18317...5ce

Det er mange menn som har uttalt at de gjerne vil ha mer permisjon. Men de drukner i kvinnenes sutring over tap av uker. Jordmorforenignen har jo gått ut å sagt at mange menn kvier seg for å be om flere enn sine uker. Så det er definitivt et problem at menn ikke får flere uker 

Anonymkode: c4b03...2a4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har da vært fullt mulig tidligere også det, med fellesperioden. 

Anonymkode: 18317...5ce

På papiret ja, men i praksis er det veldig vanskelig for mange menn å kreve mer permisjon. Enten er det arbeidsgivere som er vanskelige, eller så er det kvinnene. Dessuten er dette bra for kvinner mtp arbeid og diskriminering, da begge kjønn i "rett alder" risikerer å forsvinne ut i permisjon. Jeg er veldig for den nye kvoten, selv om det ikke passer for oss som familie. Staten betaler, staten bestemmer. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, LoveTrain skrev:

På papiret ja, men i praksis er det veldig vanskelig for mange menn å kreve mer permisjon. Enten er det arbeidsgivere som er vanskelige, eller så er det kvinnene. Dessuten er dette bra for kvinner mtp arbeid og diskriminering, da begge kjønn i "rett alder" risikerer å forsvinne ut i permisjon. Jeg er veldig for den nye kvoten, selv om det ikke passer for oss som familie. Staten betaler, staten bestemmer. 

Enig! Eller, strengt tatt er det VI som bestemmer, endringen er vedtatt  av stortinget. Dere som sutrer over at «veldig mange er mot dette, også menn» - vel, det kalles demokrati. Dere burde engasjert dere politisk hvis dere var så mye imot dette. Punkt en er vel om dere i det hele tatt har brukt stemmeretten. 

Anonymkode: 7d891...910

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...