Gå til innhold

Å slippe billig unna (keisersnitt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 18.6.2018 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Sånn helt ærlig, Ts: det er vi voksne som setter lista, som definerer samfunnet anno 2018 og som viser vei for barn i oppførsel, håndtering av konflikter og så videre.

Å reagere og analysere på dette er å være nærtagende. Å være nærtagende er noe vi velger å være. Og å velge å være noe som utelukkende er negativt er selvsagt irrasjonelt. Du ønsker ikke å være et forbilde som med handling viser at «å være irrasjonell er ok» for barna dine.

Jordmødre er som folk flest. De har en lavere utdannelse og varierer i sosial kapital fra 0 til 100. Som resten av oss. Det rasjonelle valget er derfor å være raus (hun har ikke spesielt mye utdannelse, er trolig nervøs i settingen og viser tegn på lav sosial kapital = hun fortjener din medlidenhet). Så vær raus, Ts. Raushet er rasjonelt i de aller, aller fleste settinger.

Men raushet betyr ikke at hun ikke trampet over. Og da setter den rasjonelle voksne vedkommende på plass. Neste gang sier du «den uttalelsen der vet vi begge at ikke er ok. Jeg forventer at du retter på deg selv nå». Jordmor/lege/lærer/nabo retter og unnskylder. Verden er et marginalt bedre sted. Barna deres har lært at en konkret tar tak heller enn å velge å gå rundt og være et persilleblad.

Anonymkode: 32d23...281

Lavere utdannelse?! 😆 Det hadde du neppe sagt om en Ingeniør - med kortere utdanning. 

- og hvorfor heter det Høgskole om det er en lavere utdanning? Jeg er ikke sykepleier eller jordmor, bare så det er sagt. 

Svaret ditt til TS er forøvrig er forsøk på å formulere deg godt - men det skinner igjennom at du har lav sosial kapasitet 🙈 Sorry - kunne ikke dy meg!

Anonymkode: fe781...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/18/2018 at 5:24 PM, Liven_ said:

Er det ditt første barn? Hvis ja så ville jeg sagt meg enig på et vis. Uansett hvor utfordrende du opplevde tiden etter fødselen så er selve fødselen mye tøffere 

og det forklarer seg selv: man opplever ikke rier, presserier ved ks, man har mye mindre kontroll og forutsigbarhet ved vsnlig fødsel osv. 

 

Når det gjelder denne situasjonen så var nok jordmor bare uforsiktig med ord, ville lette på stemningen. Syns du overreagerer 

Eeeh.  Jeg hadde en relativt tøff fødsel. Det gikk 4 timer fra full åpning til baby var ute, tilslutt måtte jeg presset 1.5 timer uten pressrier før jeg ble klippet og baby endelig kom ut rett før de skulle feste sugekoppen. Jeg mistet mye blod og hadde blodprosent på 8 i dageme etter fødsel. 

Likevel opplevde jeg de neste 7 ukene  emed ammeproblemer og brystbetennelser som mye mye tøffere og det er det jeg gruer meg til med neste mann.

Anonymkode: 9820e...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eeeh.  Jeg hadde en relativt tøff fødsel. Det gikk 4 timer fra full åpning til baby var ute, tilslutt måtte jeg presset 1.5 timer uten pressrier før jeg ble klippet og baby endelig kom ut rett før de skulle feste sugekoppen. Jeg mistet mye blod og hadde blodprosent på 8 i dageme etter fødsel. 

Likevel opplevde jeg de neste 7 ukene  emed ammeproblemer og brystbetennelser som mye mye tøffere og det er det jeg gruer meg til med neste mann.

Anonymkode: 9820e...78f

Hva var poenget ditt her, annet enn å fortelle livshistorien din?

Anonymkode: 57bcd...496

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke for fintfølende. Som jordmor burde hun vite bedre - både at planlagt keisersnitt nettopp IKKE er en enkel løsning, og å forsøke å være morsom på din bekostning foran en gruppe. Dette bør du klage på til ledelsen på helsestasjonen. Det er virkelig ikke greit. 

Anonymkode: 6aa45...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel en kjent sak at «jordmødre» slår et slag for vaginal fødsel og helst ingen smertelindring. Min jordmor har iløpet av mine kontroller kommet med følgende utsagn uten å kunne vise til kilder eller statistikk:

- Du er skapt for å føde vaginalt, så det klarer du.

- Naturlig fødsel er det beste for barnet, uansett hva som skjer.

- Du har ikke arvet bekkenet til moren din, selv om dere har samme kroppsfasong.

- Røngten av bekken er skadelig.

- Keisersnitt kan man finne ut av dagen man føder.

- Babyen er like stor som mor når hun ble født.

- Ungen setter seg ikke fast i bekkenet, den vil automatisk vite hva den skal gjøre.

- Vi får se om sykehuset har tid til å ha en samtale om keisersnitt. Det er jo sommerferie.

- Du har ikke svangerskapsforgiftning hvis du ikke har vann i kroppen.

- Man bør unngå smertelindring. Det er best for barnet.

Så jeg tar alltid det JM sier med en klype salt...

Anonymkode: d8735...27a

Enig, jeg har også fått høre endel av disse tingene fra jordmødre. Ting som slett ikke er forskningsbasert, og som i bunn og grunn er bare tull! 

Da jeg skulle ha førstemann, sa jordmor til meg at jeg hadde «perfekt fødekropp». Et akutt keisersnitt og en pelvimetri senere viste det seg at hun tok svært feil. Da jeg skulle ha andremann, fortalte jeg henne dette. Senere sa hun til meg at hun hadde sluttet å si til førstegangs at de hadde «perfekt fødekropp» pga det jeg hadde sagt.

Da jeg skulle ha tredjemann, tok jeg alle kontrollene hos fastlege nettopp pga det du skriver - jeg har fått høre altfor mye svada fra jordmødre som de har null dekning for, mens leger forholder seg til forskning og medisin på en helt annen måte.

Anonymkode: 6aa45...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull

Hun prøvde bare å vitse litt med deg. Du trenger ikke være så krenket over alt. Det går helt fint uten også.

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...