Gå til innhold

Å slippe billig unna (keisersnitt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne jo valgt å forsøke å føde barnet ditt vaginalt, endt opp med dødt barn og katastrofesnitt. 

Eller, forresten... 

Nei, vet du hva. Jeg blir så provosert av sånne uttalelser. Selv har jeg tre keisersnitt bak meg, der to var planlagt pga fare for liv hos barnet og meg. Føler ikke jeg slapp billig unna i det hele tatt, men jeg har levende barn da. Det hadde jeg ikke hatt hvis jeg hadde forsøkt å føde vaginalt. Ikke sikkert jeg hadde vært i live selv en gang.

du er ikke fintfølende på dette!

Anonymkode: df093...2c3

Ja, fader, jeg blir så provosert! Barnet mitt hadde også dødd uten ks, og mitt liv ville også vært i fare. Så vi slapp lertvint, liksom, fordi vi ikke døde, da, eller? Så jævlig plumpt å si sånt.

Det er en påkjenning å føde barn, uansett hvordan barnet kommer ut. For noen kan ks være en enorm påkjenning, kanskje avhengig av årsak, det emosjonelle rundt årsakssammenhenger, evt sjokket ved et akutt ks, eller fysisk underveis (søsteren min, f.eks, mistet mengder med blod, og måtte ha blodoverføring) eller i barseltiden.

Anonymkode: d26d5...e6d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er flere fellesmøter syns jeg du skal stille opp med rak rygg, god innstilling og eventuelt et ferdigskrevet manus til hjelp. Så ber du om ordet i plenum og forteller at den kommentaren fra sist ga et veldig misvisende inntrykk av din situasjon. Videre forteller du om hvilke medisinske årsaker som ligger til grunn for at legene bestemte at det måtte bli keisersnitt, hva en vaginal fødsel kunne føre til om du hadde insistert på det, og hva det keisersnittet førte til på godt og vondt for deg. Ta med det positive også (mindre smerter under selve fødselen, f.eks.), så virker du enda mer opplyst og seriøs. Forutsatt at du ikke syns det er altfor personlig å dele det i gruppa, da. Men da får du "oppreisning" og blir kvitt stempelet som "hun som tok den lette utveien" som jordmor så utettferdig serverte deg sist. Og du kan bli med i barselgruppa videre om du ønsker det. Lykke til! Jeg var på forhånd veldig skeptisk til konseptet barselgruppe, men opplevde det begge ganger som veldig berikende, støttende og gøy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan barnet ditt ble forløst er taushetsbelagt informasjon. Å fortelle om fødselopplevelsen er frivillig på slike grupper, hun hadde ingenting med å buse ut med opplysninger fra din journal!

Formell klage er på sin plass her, både på opptreden som ikke holder mål for helsepersonell (skal vise samme respekt uavhengig av hvordan du ble forløst), og for brudd på taushetsplikt.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært kritikkverdig oppførsel fra jordmor! Du bør absolutt klage.

Når det er sagt så hadde jeg selvvalgt ks pga fødselsangst og jeg synes jeg slapp lettere unna. Jeg troppet opp uthvilt og fornøyd om morningen,  barnet var ute på 3 minutter, rett på brystet...agar score 10. 

Ingen store smerter i etterkant! 

på sykehuset var mitt rom tvers over gangen for en fødestue og jeg lå å hørte på hvordan kvinne etter kvinne skrek for harde livet i time etter time...." hjeeeeeelp meg, hjeeeeeeelp meg, Auuuuuuuuu" 

Dagen etter så de ut som de hadde vært igjennom krigen mens jeg var uthvilt og fornøyd

så jeg følte jeg hadde vunnet i lotto for å si det mildt... 

 

Anonymkode: f1888...4f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jordmor har 5 års høyere utdanning samt sykepleierpraksis, hun er en profesjonell som må stå til ansvar for det hun sier. Jeg ville sagt fra. Send en e-post til helsestasjonen om hva du opplevde, så har de det skriftlig. 

Anonymkode: f826a...33a

Men Gud... problemet med folk i dag er at de ønsker at ALLE skal stå til rette. Stå til rette for deres krenkede følelser. Men de tør ikke gjøre det selv, det skal gå via-via, eller tør ikke ta det når det faktisk skjer, men blåse opp en mulig misforståelse eller glipp til tusen. Sorry altså, men da mistet du muligheten din til å la vedkommende stå til rette for det. 

Folk må få lov til å glippe, si noe for å lette stemningen, si noe feil. På lik linje som at du er et menneske med svake punkter, så er jordmoren også det. Kanskje hun prøvde å være morsom for at du ikke skulle føle deg utenfor, lette på trykket hos deg for at du var den eneste som ikke fødte vaginalt. Men det får du aldri oppklart, for du turte ikke ta det der og da: skyld deg sjøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært kritikkverdig oppførsel fra jordmor! Du bør absolutt klage.

Når det er sagt så hadde jeg selvvalgt ks pga fødselsangst og jeg synes jeg slapp lettere unna. Jeg troppet opp uthvilt og fornøyd om morningen,  barnet var ute på 3 minutter, rett på brystet...agar score 10. 

Ingen store smerter i etterkant! 

på sykehuset var mitt rom tvers over gangen for en fødestue og jeg lå å hørte på hvordan kvinne etter kvinne skrek for harde livet i time etter time...." hjeeeeeelp meg, hjeeeeeeelp meg, Auuuuuuuuu" 

Dagen etter så de ut som de hadde vært igjennom krigen mens jeg var uthvilt og fornøyd

så jeg følte jeg hadde vunnet i lotto for å si det mildt... 

 

Anonymkode: f1888...4f4

Så hvorfor er det kritikkverdig av jordmor da, mener du? Du sier jo selv det var lettvint, men forbeholder TS’ rett til å være krenket? 

Henger ikke på greip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes du bør fortsette å delta i barselgruppen (for jeg antar det var det det var?) 

Skal du klage på jordmor ville jeg ikke tatt dette i plenum, jeg ville heller sendt en klage til leder på e-post, og skrive at jordmor delte opplysninger fra din journal uten ditt samtykke. 

Også forteller du barselgruppa om komplikasjonene på «privaten» når dere har blitt litt bedre kjent, samt at du gjerne kan si du følte deg ille til mote da jordmor presterte å si du tok den «lette utveien». Selv om alle på gruppa har født vaginalt har de nok forståelse for din situasjon og sårheten rundt å ikke få til ammingen. 

 

Anonymkode: dd799...02a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kokkos skrev:

Om det er flere fellesmøter syns jeg du skal stille opp med rak rygg, god innstilling og eventuelt et ferdigskrevet manus til hjelp. Så ber du om ordet i plenum og forteller at den kommentaren fra sist ga et veldig misvisende inntrykk av din situasjon. Videre forteller du om hvilke medisinske årsaker som ligger til grunn for at legene bestemte at det måtte bli keisersnitt, hva en vaginal fødsel kunne føre til om du hadde insistert på det, og hva det keisersnittet førte til på godt og vondt for deg. Ta med det positive også (mindre smerter under selve fødselen, f.eks.), så virker du enda mer opplyst og seriøs. Forutsatt at du ikke syns det er altfor personlig å dele det i gruppa, da. Men da får du "oppreisning" og blir kvitt stempelet som "hun som tok den lette utveien" som jordmor så utettferdig serverte deg sist. Og du kan bli med i barselgruppa videre om du ønsker det. Lykke til! Jeg var på forhånd veldig skeptisk til konseptet barselgruppe, men opplevde det begge ganger som veldig berikende, støttende og gøy.

Ja, gjør det! Og bli for alltid stemplet som hun lettkrenkte keisersnitt-dama i gruppa 

Anonymkode: 57bcd...496

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, gjør det! Og bli for alltid stemplet som hun lettkrenkte keisersnitt-dama i gruppa 

Anonymkode: 57bcd...496

Du leste kanskje ikke det jeg skrev om "god innstilling" og "ta med det positive også"? 🤔 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mnjah skrev:

Så hvorfor er det kritikkverdig av jordmor da, mener du? Du sier jo selv det var lettvint, men forbeholder TS’ rett til å være krenket? 

Henger ikke på greip...

selvfølgelig kan det lettvindt med ks, hadde lett valgt det igjen for å si det sånn

 men for en jordmor å sitte å lese opp fra en privat journal til en pasient forran 8 andre fremmede er høyst kritikkverdig. 

 

Anonymkode: f1888...4f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange jordmødre misliker jo keisersnitt, fordi det er det kirurger som må gjøre og ikke jordmødre... 

Synes det var en dum uttalelse, men ville ikke gnaget så mye på det var jeg deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kokkos skrev:

Du leste kanskje ikke det jeg skrev om "god innstilling" og "ta med det positive også"? 🤔 

Hjelper lite. Alle sitter i amme/barseltåka, ingen husker kommentaren til jordmoren engang. Og så skal noen stå der og holde tale basert på en fillekommentar... 

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

selvfølgelig kan det lettvindt med ks, hadde lett valgt det igjen for å si det sånn

 men for en jordmor å sitte å lese opp fra en privat journal til en pasient forran 8 andre fremmede er høyst kritikkverdig. 

 

Anonymkode: f1888...4f4

Det var da voldsomt til overdrivelse i andre avsnitt.

Anonymkode: 57bcd...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mnjah skrev:

Men Gud... problemet med folk i dag er at de ønsker at ALLE skal stå til rette. Stå til rette for deres krenkede følelser. Men de tør ikke gjøre det selv, det skal gå via-via, eller tør ikke ta det når det faktisk skjer, men blåse opp en mulig misforståelse eller glipp til tusen. Sorry altså, men da mistet du muligheten din til å la vedkommende stå til rette for det. 

Folk må få lov til å glippe, si noe for å lette stemningen, si noe feil. På lik linje som at du er et menneske med svake punkter, så er jordmoren også det. Kanskje hun prøvde å være morsom for at du ikke skulle føle deg utenfor, lette på trykket hos deg for at du var den eneste som ikke fødte vaginalt. Men det får du aldri oppklart, for du turte ikke ta det der og da: skyld deg sjøl.

Helsepersonell har ikke lov til å glippe med taushetsplikten, nei.

Jordmor er ikke en hvilken som helst person som har gjort en blemme i en sosial sammenheng. Hun er profesjonell, hun håndterer taushetsbelagt informasjon, hun leder et planlagt gruppetiltak som er ment å være fremmende av helse og trivsel. Hun skal være kjent med at temaene kan oppleves følsomme for den enkelte, og brukerne er i barsel og mer sensitive enn vanlig. 

Når man blir hengt ut av helsepersonell foran en gruppe fremmede som man skal sosialisere med, er det så uventet at de fleste vil bli overrumplet og ikke samle seg til et motsvar der og da. 

Jordmor har neppe lest papirene skikkelig heller, når hun kaller planlagt keisersnitt for en lettvint løsning i ts sitt tilfelle. Å planlegge å føde barnet gjennom morkaka er å planlegge død. Noen gravide er lettet når det er kontraindikasjoner for vanlig fødsel, mens andre gravide opplever det som et tap å ikke få oppleve vaginal fødsel og bli påført kirurgiske risikoer og rekonvalesens, og mulig negativ innvirkning på barnets helse. Ts hadde ikke andre forsvarlige muligheter, og jordmors sleivete kommentar fremstilte henne på en negativ måte overfor resten av gruppen. Man bør kunne forvente mer av en fagperson.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. 

Sånn helt ærlig, Ts: det er vi voksne som setter lista, som definerer samfunnet anno 2018 og som viser vei for barn i oppførsel, håndtering av konflikter og så videre.

Å reagere og analysere på dette er å være nærtagende. Å være nærtagende er noe vi velger å være. Og å velge å være noe som utelukkende er negativt er selvsagt irrasjonelt. Du ønsker ikke å være et forbilde som med handling viser at «å være irrasjonell er ok» for barna dine.

Jordmødre er som folk flest. De har en lavere utdannelse og varierer i sosial kapital fra 0 til 100. Som resten av oss. Det rasjonelle valget er derfor å være raus (hun har ikke spesielt mye utdannelse, er trolig nervøs i settingen og viser tegn på lav sosial kapital = hun fortjener din medlidenhet). Så vær raus, Ts. Raushet er rasjonelt i de aller, aller fleste settinger.

Men raushet betyr ikke at hun ikke trampet over. Og da setter den rasjonelle voksne vedkommende på plass. Neste gang sier du «den uttalelsen der vet vi begge at ikke er ok. Jeg forventer at du retter på deg selv nå». Jordmor/lege/lærer/nabo retter og unnskylder. Verden er et marginalt bedre sted. Barna deres har lært at en konkret tar tak heller enn å velge å gå rundt og være et persilleblad.

Anonymkode: 32d23...281

Bullshit og det regner jeg med du vet. Folks is ligger snarere mellom 40 og 140, og jordmødre har sykepleierutdanningen pluss jordmorutdannelse på toppen.

De er fullt kapable til å lære og i dette tilfellet synes jeg Ts skal sende en Mail eller snakke med ansvarlig på helsestasjonen, og gjøre dem obs på jordmors uproffe holdning og atferd. Slik at hun ikke tyrer frem slik overfor flere.

Anonymkode: 8b9eb...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig uprofesjonelt sagt av jordmor, og som nevnt over, et brudd på taushetsplikten også. I min gruppe ble vi spurt om vi ville dele hvordan fødselen hadde vært, og helsesøster understreket at det var helt frivillig.

Dessuten, det var det en merkelig ting å si. Man kan like gjerne ha en tøff opplevelse med keisersnitt og "slippe billig unna" med vaginal fødsel. Jeg fødte vaginalt og slapp billig unna. Fødselen gikk fort, og jeg følte meg sprek og frisk etterpå. Smertene var glemt med en gang, og jeg husker det som en fin opplevelse.

Anonymkode: 3ca7c...6b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - jeg har to venninner som helt oppriktig mente de kunne "syklet hjem" fra barsel etter ukompliserte, vaginale fødsler. Jeg, som hadde katastrofesnitt, hadde morfin i en uke, husker ingenting av de første dagene sammen med barnet mitt, kunne ikke løfte, støvsuge, vaske eller lignende på tre måneder og hadde vondt i såret/arret i enda flere måneder etter det. 

Altså. Jeg ville så gjerne fått muligheten til å føde vanlig, og å måtte ha KS istedenfor var enormt sårt. Hvis jordmor på helsestasjonen hadde uttalt seg sånn hadde jeg gått rett i svart. 

Anonymkode: 0da1c...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Sånn helt ærlig, Ts: det er vi voksne som setter lista, som definerer samfunnet anno 2018 og som viser vei for barn i oppførsel, håndtering av konflikter og så videre.

Å reagere og analysere på dette er å være nærtagende. Å være nærtagende er noe vi velger å være. Og å velge å være noe som utelukkende er negativt er selvsagt irrasjonelt. Du ønsker ikke å være et forbilde som med handling viser at «å være irrasjonell er ok» for barna dine.

Jordmødre er som folk flest. De har en lavere utdannelse og varierer i sosial kapital fra 0 til 100. Som resten av oss. Det rasjonelle valget er derfor å være raus (hun har ikke spesielt mye utdannelse, er trolig nervøs i settingen og viser tegn på lav sosial kapital = hun fortjener din medlidenhet). Så vær raus, Ts. Raushet er rasjonelt i de aller, aller fleste settinger.

Men raushet betyr ikke at hun ikke trampet over. Og da setter den rasjonelle voksne vedkommende på plass. Neste gang sier du «den uttalelsen der vet vi begge at ikke er ok. Jeg forventer at du retter på deg selv nå». Jordmor/lege/lærer/nabo retter og unnskylder. Verden er et marginalt bedre sted. Barna deres har lært at en konkret tar tak heller enn å velge å gå rundt og være et persilleblad.

Anonymkode: 32d23...281

Litt enig, men IKKE enig at jordmødre har en lavere utdannelse! Mener du fordi sykepleierutdanningen «bare» er en bachelor? Man må jo uansett ta tilleggsutdanning/spesialisering ETTER at man har jobbet noen år etter sykepleierutdanningen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel en kjent sak at «jordmødre» slår et slag for vaginal fødsel og helst ingen smertelindring. Min jordmor har iløpet av mine kontroller kommet med følgende utsagn uten å kunne vise til kilder eller statistikk:

- Du er skapt for å føde vaginalt, så det klarer du.

- Naturlig fødsel er det beste for barnet, uansett hva som skjer.

- Du har ikke arvet bekkenet til moren din, selv om dere har samme kroppsfasong.

- Røngten av bekken er skadelig.

- Keisersnitt kan man finne ut av dagen man føder.

- Babyen er like stor som mor når hun ble født.

- Ungen setter seg ikke fast i bekkenet, den vil automatisk vite hva den skal gjøre.

- Vi får se om sykehuset har tid til å ha en samtale om keisersnitt. Det er jo sommerferie.

- Du har ikke svangerskapsforgiftning hvis du ikke har vann i kroppen.

- Man bør unngå smertelindring. Det er best for barnet.

Så jeg tar alltid det JM sier med en klype salt...

Anonymkode: d8735...27a

Er farlig når fagfolk stoler alt for mye på egen erfaring, er selv sykepleier og fikk litt sjokk i studietiden da jeg hadde praksis på føde/barsel. Veldig mange dyktige Jordmødre også, men så har du de som mener alle fødsler en som en samlebåndprosess. Disse JM er blant årsakene til at jeg ikke tør å få barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde rapportere den jordmoren. Virkelig uprofft gjort av henne!

Anonymkode: f7236...dba

Helt enig! Man skal være forsiktig med å uttale slike ting. Man vet aldri alt om en annen person, eller om grunnene til hvorfor den enkelte har fått innvilget KS. Alt i alt, så må man jo være glad for at man har muligheten til å ta KS. Dette alternativet fantes jo ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Sånn helt ærlig, Ts: det er vi voksne som setter lista, som definerer samfunnet anno 2018 og som viser vei for barn i oppførsel, håndtering av konflikter og så videre.

Å reagere og analysere på dette er å være nærtagende. Å være nærtagende er noe vi velger å være. Og å velge å være noe som utelukkende er negativt er selvsagt irrasjonelt. Du ønsker ikke å være et forbilde som med handling viser at «å være irrasjonell er ok» for barna dine.

Jordmødre er som folk flest. De har en lavere utdannelse og varierer i sosial kapital fra 0 til 100. Som resten av oss. Det rasjonelle valget er derfor å være raus (hun har ikke spesielt mye utdannelse, er trolig nervøs i settingen og viser tegn på lav sosial kapital = hun fortjener din medlidenhet). Så vær raus, Ts. Raushet er rasjonelt i de aller, aller fleste settinger.

Men raushet betyr ikke at hun ikke trampet over. Og da setter den rasjonelle voksne vedkommende på plass. Neste gang sier du «den uttalelsen der vet vi begge at ikke er ok. Jeg forventer at du retter på deg selv nå». Jordmor/lege/lærer/nabo retter og unnskylder. Verden er et marginalt bedre sted. Barna deres har lært at en konkret tar tak heller enn å velge å gå rundt og være et persilleblad.

Anonymkode: 32d23...281

Nå syntes ikke jeg 3 år sykepleie utdanning, 2 års klinisk praksis for så og ta 2 års intensiv videreutdanning er av lavere utdanning. Hvordan klassifiserer du feks de som kun har tatt vgs? Ellers er jeg enig i at ts er nærtagen. 

Anonymkode: 974c2...a2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...