Gå til innhold

Å slippe billig unna (keisersnitt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så lei meg etter å ha vært på fellesmøte på helsestasjonen. Vi var 9 stk, og alle utenom meg hadde født vaginalt tydeligvis..For jordmoren som ledet gruppen leste i papirene sine og vi skulle fortelle litt en og en om hvordan fødselen hadde vært. Da det ble min tur sa hun "Så var det deg da, du slapp jo billig unna med planlagt keisersnitt". Jeg ble helt paff og begynte bare å le litt. Føler absolutt ikke jeg har sluppet billig unna med noe. Har hatt morkake som blokkerte for vanlig fødsel og en del andre komplikasjoner, så det var på ingen måte noe selvvalgt ks uten medisinsk grunn..Tiden etterpå var også tung. Var dårlig til bens og fikk aldri til ammingen. Har ikke lyst å møte opp på flere fellestreff etter dette. Hva tenker dere, er det jeg som er for fintfølende her?

 

Anonymkode: 4204a...20d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow,  det var da utrolig uproft og sært å si av jordmoren! Dette burde hun absolutt få en tilbakemelding om, veldig ugreit å si slikt.

Jeg har ei venninne som følte det som en stor sorg å måtte ta keisersnitt. Slapp billig unna du liksom..

Anonymkode: e2c3f...74e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 

Sånn helt ærlig, Ts: det er vi voksne som setter lista, som definerer samfunnet anno 2018 og som viser vei for barn i oppførsel, håndtering av konflikter og så videre.

Å reagere og analysere på dette er å være nærtagende. Å være nærtagende er noe vi velger å være. Og å velge å være noe som utelukkende er negativt er selvsagt irrasjonelt. Du ønsker ikke å være et forbilde som med handling viser at «å være irrasjonell er ok» for barna dine.

Jordmødre er som folk flest. De har en lavere utdannelse og varierer i sosial kapital fra 0 til 100. Som resten av oss. Det rasjonelle valget er derfor å være raus (hun har ikke spesielt mye utdannelse, er trolig nervøs i settingen og viser tegn på lav sosial kapital = hun fortjener din medlidenhet). Så vær raus, Ts. Raushet er rasjonelt i de aller, aller fleste settinger.

Men raushet betyr ikke at hun ikke trampet over. Og da setter den rasjonelle voksne vedkommende på plass. Neste gang sier du «den uttalelsen der vet vi begge at ikke er ok. Jeg forventer at du retter på deg selv nå». Jordmor/lege/lærer/nabo retter og unnskylder. Verden er et marginalt bedre sted. Barna deres har lært at en konkret tar tak heller enn å velge å gå rundt og være et persilleblad.

Anonymkode: 32d23...281

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slapp jo billig unna i forhold til fødsel. Selv om rekonvalesensen din antagelig var verre enn de som fødte vaginalt. Men selve prosessen med å få barnet ut av kroppen din var jo å slippe billig unna. 

Anonymkode: 60d69...0a2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Sånn helt ærlig, Ts: det er vi voksne som setter lista, som definerer samfunnet anno 2018 og som viser vei for barn i oppførsel, håndtering av konflikter og så videre.

Å reagere og analysere på dette er å være nærtagende. Å være nærtagende er noe vi velger å være. Og å velge å være noe som utelukkende er negativt er selvsagt irrasjonelt. Du ønsker ikke å være et forbilde som med handling viser at «å være irrasjonell er ok» for barna dine.

Jordmødre er som folk flest. De har en lavere utdannelse og varierer i sosial kapital fra 0 til 100. Som resten av oss. Det rasjonelle valget er derfor å være raus (hun har ikke spesielt mye utdannelse, er trolig nervøs i settingen og viser tegn på lav sosial kapital = hun fortjener din medlidenhet). Så vær raus, Ts. Raushet er rasjonelt i de aller, aller fleste settinger.

Men raushet betyr ikke at hun ikke trampet over. Og da setter den rasjonelle voksne vedkommende på plass. Neste gang sier du «den uttalelsen der vet vi begge at ikke er ok. Jeg forventer at du retter på deg selv nå». Jordmor/lege/lærer/nabo retter og unnskylder. Verden er et marginalt bedre sted. Barna deres har lært at en konkret tar tak heller enn å velge å gå rundt og være et persilleblad.

Anonymkode: 32d23...281

Er ikke enig at jordmorutdannelse er en lavere utdannelse. De har en del år på skole.

For å bli jordmor må du først ta en bachelorgrad i sykepleie, ha minimum ett års yrkespraksis som sykepleier, og deretter en toårig spesialisering innen svangerskapsomsorg, fødselshjelp og kvinnehelse. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære vene for en tåpelig jordmor. Vet jordmødre er i mot ks, men det får da være måte på. Og du som hadde morkaken foran cervix kan ikke føde, så enkelt er det. 

Jeg har også hatt KS. Det er det jævligste jeg noen gang har gjort, og jeg har vært igjennom noen operasjoner og forskjellige ubehagelige og smertefulle behandlinger. Det var helt sykt vondt i ettertid. Og det å ikke få den samme nærheten med en gang med barnet føles ikke greit. Jeg følte også på det at jeg var mislykket som ikke engang kunne føde barnet mitt. 

Anonymkode: 90198...a6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel en kjent sak at «jordmødre» slår et slag for vaginal fødsel og helst ingen smertelindring. Min jordmor har iløpet av mine kontroller kommet med følgende utsagn uten å kunne vise til kilder eller statistikk:

- Du er skapt for å føde vaginalt, så det klarer du.

- Naturlig fødsel er det beste for barnet, uansett hva som skjer.

- Du har ikke arvet bekkenet til moren din, selv om dere har samme kroppsfasong.

- Røngten av bekken er skadelig.

- Keisersnitt kan man finne ut av dagen man føder.

- Babyen er like stor som mor når hun ble født.

- Ungen setter seg ikke fast i bekkenet, den vil automatisk vite hva den skal gjøre.

- Vi får se om sykehuset har tid til å ha en samtale om keisersnitt. Det er jo sommerferie.

- Du har ikke svangerskapsforgiftning hvis du ikke har vann i kroppen.

- Man bør unngå smertelindring. Det er best for barnet.

Så jeg tar alltid det JM sier med en klype salt...

Anonymkode: d8735...27a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. 

Sånn helt ærlig, Ts: det er vi voksne som setter lista, som definerer samfunnet anno 2018 og som viser vei for barn i oppførsel, håndtering av konflikter og så videre.

Å reagere og analysere på dette er å være nærtagende. Å være nærtagende er noe vi velger å være. Og å velge å være noe som utelukkende er negativt er selvsagt irrasjonelt. Du ønsker ikke å være et forbilde som med handling viser at «å være irrasjonell er ok» for barna dine.

Jordmødre er som folk flest. De har en lavere utdannelse og varierer i sosial kapital fra 0 til 100. Som resten av oss. Det rasjonelle valget er derfor å være raus (hun har ikke spesielt mye utdannelse, er trolig nervøs i settingen og viser tegn på lav sosial kapital = hun fortjener din medlidenhet). Så vær raus, Ts. Raushet er rasjonelt i de aller, aller fleste settinger.

Men raushet betyr ikke at hun ikke trampet over. Og da setter den rasjonelle voksne vedkommende på plass. Neste gang sier du «den uttalelsen der vet vi begge at ikke er ok. Jeg forventer at du retter på deg selv nå». Jordmor/lege/lærer/nabo retter og unnskylder. Verden er et marginalt bedre sted. Barna deres har lært at en konkret tar tak heller enn å velge å gå rundt og være et persilleblad.

Anonymkode: 32d23...281

Guttunger i alle aldre kan holde seg unna tråder som dette.

Anonymkode: 43b0a...37c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født både vaginalt og hatt planlagt keisersnitt. Da jeg skulle føde tredje gang valgte jeg vaginalt fordi jeg faktisk synes min 20 timer lange og kompliserte vaginale fødsel var lettere enn keisersnittet 😂 Ja det er kanskje letter med keisersnitt der og da, men tiden etter var 100 ganger verre. 

Den jordmoren der trenger å tenke seg om før hun snakker.

Anonymkode: c46cc...45b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde rapportere den jordmoren. Virkelig uprofft gjort av henne!

Anonymkode: f7236...dba

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg hadde reagert likedan! Hun vet åpenbart ikke hva hun snakker om. Jeg ville sagt noe om det til henne alene, for sånn skalbhun ikke oppføre seg mot andre etter deg heller.

Anonymkode: d26d5...e6d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jordmødre er som folk flest. De har en lavere utdannelse

Hvis det nest høyeste utdanningsnivået som finnes (master) er lavt, er det jo kjørt for de aller fleste.

Jeg skjønner at du ble lei deg, TS. Jeg måtte også ha ks og følte ikke at jeg slapp unna, selv om jeg hadde null plager eller problemer etterpå. Det er fortsatt sårt å ha gått glipp av fødselsopplevelsen, å få barnet mitt rett opp på brystet og de første timene i livet hans (da var jeg omtrent i koma på opppvåkning). Jeg synes du bør si i fra, hun mente det neppe vondt, men det er klart at det var en kjip kommentar likevel.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei meg etter å ha vært på fellesmøte på helsestasjonen. Vi var 9 stk, og alle utenom meg hadde født vaginalt tydeligvis..For jordmoren som ledet gruppen leste i papirene sine og vi skulle fortelle litt en og en om hvordan fødselen hadde vært. Da det ble min tur sa hun "Så var det deg da, du slapp jo billig unna med planlagt keisersnitt". Jeg ble helt paff og begynte bare å le litt. Føler absolutt ikke jeg har sluppet billig unna med noe. Har hatt morkake som blokkerte for vanlig fødsel og en del andre komplikasjoner, så det var på ingen måte noe selvvalgt ks uten medisinsk grunn..Tiden etterpå var også tung. Var dårlig til bens og fikk aldri til ammingen. Har ikke lyst å møte opp på flere fellestreff etter dette. Hva tenker dere, er det jeg som er for fintfølende her?

 

Anonymkode: 4204a...20d

Jeg synes hun var ufin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Sånn helt ærlig, Ts: det er vi voksne som setter lista, som definerer samfunnet anno 2018 og som viser vei for barn i oppførsel, håndtering av konflikter og så videre.

Å reagere og analysere på dette er å være nærtagende. Å være nærtagende er noe vi velger å være. Og å velge å være noe som utelukkende er negativt er selvsagt irrasjonelt. Du ønsker ikke å være et forbilde som med handling viser at «å være irrasjonell er ok» for barna dine.

Jordmødre er som folk flest. De har en lavere utdannelse og varierer i sosial kapital fra 0 til 100. Som resten av oss. Det rasjonelle valget er derfor å være raus (hun har ikke spesielt mye utdannelse, er trolig nervøs i settingen og viser tegn på lav sosial kapital = hun fortjener din medlidenhet). Så vær raus, Ts. Raushet er rasjonelt i de aller, aller fleste settinger.

Men raushet betyr ikke at hun ikke trampet over. Og da setter den rasjonelle voksne vedkommende på plass. Neste gang sier du «den uttalelsen der vet vi begge at ikke er ok. Jeg forventer at du retter på deg selv nå». Jordmor/lege/lærer/nabo retter og unnskylder. Verden er et marginalt bedre sted. Barna deres har lært at en konkret tar tak heller enn å velge å gå rundt og være et persilleblad.

Anonymkode: 32d23...281

Det meste av det du skriver her er veldig bra. Men jordmor = lavere utdannelse?? Der bommer du jo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ditt første barn? Hvis ja så ville jeg sagt meg enig på et vis. Uansett hvor utfordrende du opplevde tiden etter fødselen så er selve fødselen mye tøffere 

og det forklarer seg selv: man opplever ikke rier, presserier ved ks, man har mye mindre kontroll og forutsigbarhet ved vsnlig fødsel osv. 

 

Når det gjelder denne situasjonen så var nok jordmor bare uforsiktig med ord, ville lette på stemningen. Syns du overreagerer 

Endret av Liven_
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Guttunger i alle aldre kan holde seg unna tråder som dette.

Anonymkode: 43b0a...37c

Vedkommende har helt rett. Uansett: Ts du kunne bare sagt «tja med komplikasjoner og ikke fått til amming, så kan man vel trygt si jeg ikke slapp billig unna». Så hadde du satt henne på plass og saken ville vært ute av verden. 

Du er sikkert litt hormonell akkurat nå, og jeg skjønner at det var kjipt når du føler du har vært gjennom såpass mye.

hvis du skal droppe barselgruppe pga jordmoren som ikke engang er der fremover (?), så overreagerer du og fratar deg mulighet til en fin barseltid med andre i samme situasjon.

Endret av Mnjah
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var greit sagt av en jordmor, hadde klaget henne inn jeg. Så kjerring er faktisk jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor har 5 års høyere utdanning samt sykepleierpraksis, hun er en profesjonell som må stå til ansvar for det hun sier. Jeg ville sagt fra. Send en e-post til helsestasjonen om hva du opplevde, så har de det skriftlig. 

Anonymkode: f826a...33a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo valgt å forsøke å føde barnet ditt vaginalt, endt opp med dødt barn og katastrofesnitt. 

Eller, forresten... 

Nei, vet du hva. Jeg blir så provosert av sånne uttalelser. Selv har jeg tre keisersnitt bak meg, der to var planlagt pga fare for liv hos barnet og meg. Føler ikke jeg slapp billig unna i det hele tatt, men jeg har levende barn da. Det hadde jeg ikke hatt hvis jeg hadde forsøkt å føde vaginalt. Ikke sikkert jeg hadde vært i live selv en gang.

du er ikke fintfølende på dette!

Anonymkode: df093...2c3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...