Gå til innhold

Jeg er så lei av hvordan jeg blir behandlet som sommervikar!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger bare å få det ut! Jeg vet at situasjonen er på grensa til hva som er greitt og skulle gjerne ha sluttet på dagen. Dette blir den siste sommeren jeg jobber der uansett så jeg må bare holde ut og bite i det sure eplet, men kjenner jeg er så lei før jeg i det hele tatt har kommet i gang med sommerturnusen.

Jeg jobber faktisk i offentlig sektor, i helsesektoren i kommunen. Det er ganske så spesielt at arbeidsforholdene er så dårlige til å være kommunejobb, de fleste har det jo på stell. Mye av grunnen er nok den umenneskelige mengden ansvar og arbeid på avdelingslederen min som gjør til at ting er blitt som det er blitt og ting går over stokk og stein, men når det er sånn for tredje sommer på rad, så begynner man jo å lure hvorfor situasjonen ikke har blitt bedre og hvor irriterende det er at det gang på gang går utover oss som jobber der.

Jeg har fått en 80-100% stilling i sommer (Om en slik stillingsprosent i det hele tatt er lovlig stiller jeg meg spørsmål til...) Så jeg har bare krav på 80%, men kan likevel bli satt opp 100% uten å få noe overtidsbetaling for dette. Sommerturnusen og arbeidsperioden min starter kontraktmessig fra og med neste mandag, og jeg har enda ikke fått turnusen min! Jeg vet altså ingenting om hvordan jeg jobber neste uke, de neste ukene.. Utrolig frustrerende når jeg ikke kan planlegge noen ting. Jeg vet heller ikke når jeg kan forvente å få vite noe om jobbvaktene mine den neste uke. Det er samme greia i år som i fjor og året før det igjen. Jeg visste at det gjerne kom til å bli sånn, så jeg er ikke overrasket, men nå som jeg sitter her og ikke aner noenting så kjenner jeg igjen hvor frusterende det er.

Det som er mest irriterende er at jeg for noen uker siden sendte en melding til sjefen at jeg kunne starta allerede en uke før om det var behov, siden jeg var ferdig tidlig med eksamen. Siden denne uken ikke er en del av sommerturnusen har jeg strengt tatt ikke noe krav på å få noen vakter. Har enda ikke fått vakter, i forrige uke sendte jeg en melding og spurte om hun hadde en plan for meg denne uken, eller om jeg skulle ønske meg vakter på arbeidsplanen (det lå noen få ledige der). Hun svarte at hun ikke hadde hatt tid til å planlegge noe særlig, fordi hun gikk så mye i turnus. Jeg tolker det også som hun ikke har begynt å jobbe noe særlig med sommerturnusen enda. Så jeg gikk inn og ønsket meg noen jobbvakter på planen i forrige uke, første ønsket vakt på onsdag, har fortsatt ikke hørt noenting.... 

Nå har jeg sagt at jeg kan jobbe denne uken, og må sitte parat og vente på at jeg kanskje får en jobbtelefon eller melding om vakt. Jeg har kanskje fri hele uken eller jeg skal kanskje jobbe. Frustrerende og ikke ane noen ting. Eneste jeg vet er at jeg skal på et brannkurs denne uken i 3 timer.

Når jeg endelig fikk sommerturnusen i fjor så ble jeg sjokkert, for jeg hadde fått så lite vakter først. Noen uker hadde jeg bare fått 3 vakter, som ikke en gang var alle fulle vakter.  Jeg fikk beskjed om at det kom flere vakter etterhvert, noe som jeg fikk, men det ble mye frem og tilbake om hvilke vakter jeg skulle ha, og noe spørsmål om jeg kunne bytte om vakter. Det hele er et kaos, selv om jeg har krav på flere vakter i følge kontrakten, blir det rot fordi hun ikke evner å planlegge hvor mange sommervikarer hun trenger og svarer med at jeg sikkert får flere vakter når jeg har fått første utkastet av turnusen. Resten av vaktene mine på slutten av sommeren måtte jeg vente med til hun kom hjem fra ferie i slutten av juli, så jeg fikk ikke en gang vaktene for resten av sommeren. Vikarer fra første året mitt der var også veldig fortvilet og sa de var bekymra for om de skulle klare seg økonomisk denne sommeren, fordi de hadde fått så få vakter. 

Det verste var at det var så krise i fjor sommer, at jeg endte opp med å jobbe 10 dager på rad, uten å få en krone overtidsbetaling fordi samlet sett så var hele turnusen resten av sommeren ikke mer enn 100%. 

Som sagt, dette blir den siste sommeren jeg skal jobbe der, og jeg  skulle ønske jeg hadde guts til å si i fra om at dette ikke er greitt og at jeg krever både den stillingsprosenten jeg skal ha og mer forutsigbarhet og at svar som "du får sikkert flere vakter etterhvert" ikke er holdbart i en kontraktsfestet sommerstilling. Alle kollegaene mine er klar over situasjonen og irriterer seg over det også, men sier jo alltid ting som "hun har så mye å gjøre, hun er så travel" og lar disse unnskyldningene rettferdiggjøre hvordan ting har blitt.

Er det flere som har det slik på arbeidsplassen sin og deler samme frustrasjon?

Jeg bruker forøvrig tiden nå til å skrive jobbsøknad til nye jobber fra høsten. I det minste kan jeg bruke den ekstratiden jeg har nå til noe fornuftig. Jeg vil bare bort fra denne uforutsigbare arbeidsplassen!

 

Anonymkode: d08ba...7fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Organiser deg og gå til tillitsvalgt. 

Anonymkode: 29ca8...637

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnus har man ikke krav på å se før 14 dager før den starter. Men oftest er den ferdig til 1 juni. Fagforbundet vil se og godkjenne turnuser en stund før de er ute, så at leder til din leder vet at hun ikke har styr på turnuser er nok sikkert.

Men sånn ellers så kan du jo da si nei til vakter som du ikke får nå, hun skal ha ferdig hele sommerturnus før hun går ut i ferie.

Elers jobber jo vi faste også ti dager på rad ofte, da uten overtid pga det er gjennomsnittsberegning, wånn er det nok for mange turnusarbeidere.

 

Anonymkode: 3dad3...ac3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke i helse, men i en helt annen bransje. Og opplever det dessverre som ganske vanlig at ting ikke planlegges, slik at man alltid må stå parat for jobb, og ikke kan reise noe sted eller planlegge å gjøre noe annet. Vurderer å bytte jobb, eller sågar bransje på grunn av manglende planlegging. 

Det virker ikke som din leder har helt kontroll, dette er noe du bør ta opp. Du har ikke krav på å vite turnusen for absolutt hele sommeren nå, men det skal jo ikke være slik at du nå må stå på vent fordi du ikke vet når du jobber denne eller neste uke. Turnus skal som noen andre påpeker være klar minst 14 dager før. Overtid har du ikke krav på, så lenge den samlede arbeidstiden ikke overstiger 100% av en full stilling.

At en leder har mye å gjøre kan jeg forstå, men man får faktisk betalt for å planlegge og delegere. Dersom leder ikke greier dette ansvaret, bør disse opppgavene gå til noen som kan det. Dette er ting som typisk tas opp i medarbeidersamtaler eller med tillitsvalgt hvis du er redd for å ta det opp face to face selv. Hvis du tar det opp, husk å likevel holde en konstruktiv og rolig tone. Ikke kjeft eller opptre utagerende, og kom med forslagt til hva som kan gjøres slik at man ikke bare oppleves som kranglete og lite konstruktiv. Fortell det til leder som det er, at det for din del er svært utfordrende å forholde deg til en uforitsgbar turnus utenfor rammene av kravet om 14 dagers varsel. Kom med forslag til hva som kan gjøres, kanskje er det en av dere som kan ta over noe av turnusplanleggingen? En leder bør kunne delegere, og det er ikke helt uvanlig at leder delegerer bort helt eller delvis planleggingsansvar til en erfaren medarbeider som har jobbet der lenge. 

Anonymkode: 51952...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnusen skal være klar en mnd på forhånd, er du organisert tar du kontakt med forbundet og får de til å kontakte leder. Så bare en litt generell kommentar. Turnus gjennomsnittsbergnes, dvt at du jobber en viss stillingprosent innen et tidsrom, da fordeles timene fra stillingsprosenten på hele dette tidsrommet. Det betyr at det kan være 18 timer en uke og 54 en annen, det er helt vanlig i helsevesenet, og er du utdannet f.eks til sykepleier så er det bare å venne seg til det. Du har rett itil å vite om du er ansatt i 80 eller 100 %. Ellers er det ikke slik at alt som er mer enn oppsatt turnus er overtid, det er kun om du har 100% stilling at det gjelder. Ellers må du jobbe mer enn 37,5/35,5/33,6 timer (ulikt etter type turnus) for å passere grensen for å få betalt overtid, beregnet fra midnatt søn/man til midnatt neste søn/man. Jobber du utover et visse timetall pr dag kan du også gå over på overtid, normalt 50% de første to timene, så 100%. Forholdene der du jobber høres ikke bra ut, men når du vet at det blir slik burde du gitt beskjed på forhånd om behovet for turnus og ordnede forhold om du skulle jobbe der i år. 

Anonymkode: fd42f...b7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om stillingen din er 80%, så får du ikke overtid om du skulle jobbe 100%.

Anonymkode: aa087...50d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turnusen skal være klar slik at du kan får den 14 dager før den settes i gang. Så hvis du skal starte neste uke og ikke har fått turnusen så kan du si at den skulle du hatt forrige uke. 

Det er dessverre mange elendige teamledere i helsevesenet. Det hjelper sjeldent å klage. Bedre å finne seg noe annet. 

Anonymkode: 282aa...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om stillingen din er 80%, så får du ikke overtid om du skulle jobbe 100%.

Anonymkode: aa087...50d

Nei, hadde det vært slik så ville jo alle ønsket lavere stilling for å kunne skrive overtid fra første time. Det hadde blitt helt feil. Overtid på det som overstiger 100%. 

Anonymkode: d2ab6...760

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hadde det vært slik så ville jo alle ønsket lavere stilling for å kunne skrive overtid fra første time. Det hadde blitt helt feil. Overtid på det som overstiger 100%. 

Anonymkode: d2ab6...760

Med mindre man gjennomsnittsberegner, og med mindre overtiden kommer på ulike uker 😛 Da kan man jobbe mer enn 100% uten overtid. Men det blir også riktig, i gjennomsnitt.

altså, jeg finner ingenting hårreisende med TS’ beskrivelse. Mye som kunne vært bedre, spesielt det med treg turnus og manglende vakter - men jeg syns ikke du blir behandlet sååååå sinnsykt dårlig. 

Det er helt normalt å jobbe 10 dager på rad, og så ha en liten friperiode når man jobber turnus. Du trenger heller ikke sitte hjemme å vente på vakter selv om du har meldt deg ledig - du kan takke nei.

Anonymkode: 7d1da...534

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Hadde det sånn (pluss verre ting) i ni år (ufrivillig deltid, ikke sommervikar). Jeg kjempet og kjempet før jeg fikk en svært alvorlig psykisk reaksjon og hadde vett til å slutte.

Poenget mitt er at slik arbeidskultur ikke blir bedre før et par sentrale personer får sparken, OG noen går inn i bedriften med et mål om å endre. Og det igjen skjer ytterst sjelden. Jeg ville fokusert og brukt energien min på å komme meg gjennom sommeren, og aldri sett meg tilbake.

Anonymkode: 95eca...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kjip, men å jobbe ti dager på rad kommer vel ikke som noen overraskelse på noen som jobber i helsevesenet. Da har du nok vært heldig før. Jeg har bare jobbet litt over to år i helsetjenesten og har allerede hatt 13-14 vakter på rad flere ganger. Også i praksis skjedde dette. (Tar helsefaglig utdannelse.) Kjipt og tungt ja, men du må enten si ifra og si opp, eller takle det. 

Å få 80-100% stillingsprosent er helt vanlig når det er snakk om sommerjobb.

Du burde nok gitt beskjed i god tid før om at dersom du faktisk ikke fikk minst 80% stilling så ønsket du ikke å jobbe der, og så heller funnet deg noe annet. 

Folk i helsetjenesten er definitivt ikke gode nok på å sette krav! (Meg selv inkludert!)

Anonymkode: 2f78e...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige jobb hadde jeg i 6 mnd, og wait for it..... UTEN ARBEIDSKONTRAKT.

Her flyttet jeg til Bodø sammen med min datter, for å studere. Jeg måtte ta opp en eksamen jeg var uheldig og strøyk i, og måtte derfor jobbe et halvt år før jeg fikk startet på studier. Jeg jobber uten kontrakt, og med en veldig uforutsigbar arbeidsgiver som kom med trusler om at det ville bli mindre jobb på meg etterhvert, og til tider var ganske uforutsigbar. 

Jeg jobbet hovedsaklig fra tirsdag til fredag hver uke. (Det var stengt mandager). Mandager fikk jeg beskjed om jeg skulle på jobb eller ikke. Det hendte seg at det ble avglemt av arbeidsgiver å gi meg beskjed om jeg skulle på eller ikke, (da hun tok det som en selvfølge at jeg møtte opp som vanlig uansett). 

Nå har jeg nettop fullført studiet arbeidsrett - og ville ALDRI ha godtatt slik behandling. Nå vet jeg hvilke krav man har. 

Forutsigbarhet, utrolig viktig å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...