Gå til innhold

Lei av venner som er gratis-passasjerer


Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Vet du hva, TS?

Det høres ut som du er ved å kjøpe deg venner. Altså at disse henger med deg for freeloading og ingen ting annet. Og da er vel det meste sagt? Kjipe jenter er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har i perioder hatt det slik selv med vennegjengen, alltid jeg eller en annen som kjører og/eller inviterer hjem. Dette har jeg/vi løst på den måten at vi rullerer på hvem som inviterer hjem. Vi har på en måte laget en god gammeldags «klubb» som damene sa før i tiden :P Da står den som inviterer for maten. På den måten MÅ det være hver sin gang. Nå treffes vi fast en gang i mnd og har det veldig hyggelig sammen :) 

Når det gjelder kjøring og jeg feks er lei av å kjøre spør jeg bare på messenger, «er det noen som kan kjøre?» Da må en annen kjøre, ellers blir det ikke noe av, da vi ikke bor i en stor by med gode buss/trikk-tilbud. 

Mener det bør går litt begge veier når det gjelder sånt altså, blir for dumt at de/den samme alltid skal slippe å betale for seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Energi-jenta skrev:

 

TS igjen.

 

Ja, jeg tror nok det er best. Ta det opp på en konstruktiv måte etter at jeg har roet meg litt ned. Hvis ikke så kan det fort hende at det skjer noe liknende med meg at det plutselig en dag renner over også ender det opp med at jeg kjører fra de.

Kanskje ikke mitt eller ditt loss det heller, men en kan jo prøve å "gjøre det riktige" først gjerne.

Hvordan gikk det i ettertid for deg? Var de sure lenge på deg? Har du kutta kontakten med de eller ble det bedre kanskje?

Jeg husker faktisk ikke hvordan det var etterpå, så de kan ikke ha vært sure så lenge, eller så kanskje jeg ikke brydde meg. Litt etter litt skled vi fra hverandre, studerte på forskjellige steder etc, den tidlig voksen alderen der man går litt forskjellige veier, den gang var det ikke mobil og slikt så ikke så lett å holde kontakten. Men etter mange år uten kontakt så fikk jeg kontakt med gjengen igjen via facebook, og vi har noen treff i året alle fem, noen av de fem treffer jeg utenom disse treffene. Aner ikke om denne hendelsen satte noen traumer i dem hehe, jeg hadde faktisk glemt dette selv inntil jeg leste innlegget ditt TS.

Anonymkode: a2636...330

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke noe man vokser av seg nei, i alle fall ikke om det er en innarbeidet del av personligheten til et menneske. Gjerrigheten til kameraten vår har vært tema innad i vennegjengen flere ganger og vi har tatt det opp med ham, men det nytter ikke. Han tar det ikke til seg og fortsetter videre i samme spor. Han er barndomskamerat av en av de andre mennene i gjengen og i følge ham har gjerrigknarken vokst opp med foreldre som var helt like. 

Når det står i invitasjonen "ta med det du ønsker å grille og drikke, vi står for poteter og salat" burde det ikke være mulig å misforstå. Allikevel tropper han opp uten å ha med seg noe, gang på gang. Husker en gang noen foreslo at han fikk stikke bort på Kiwi og handle seg mat og drikke. Han avviste forslaget, han var ikke spesielt sulten så han klarte seg med litt potet og salat han. Og vertskapet hadde jo vann i springen, så ikke behøvde han å gå tørst heller. Hvem tror du satt å mesket seg med biff og rødvin en halvtime senere? Var jo selvsagt noen som hadde til overs og delte med ham og det løste seg nok en gang. Jeg var så irritert, han hadde hatt godt av å drikke vann og spise salat.

Vi kan jo prøve å be på spleisetapas, men jeg tror resultatet blir det samme. Alle andre tar med seg noe, han kommer tomhendt og går mett hjem på de andres bekostning.

Heldigvis er vi ikke spesielt nære venner med ham. Han er en del av en større omgangskrets og vi treffer ham stort sett i større selskaper/sammenkomster.  At han fikk låne ferieleiligheten vår kom i stand med at vi sendte en fellesmail til noen av vennene våre, de nærmeste, om hvilke datoer den stod ubrukt i fjor sommer. Gjerrigknarken var ikke på lista. Han kontaktet oss etter å ha hørt det fra en av de andre og lurte på om han kunne låne den om det ble noen dager "til overs". Det ble det og vi syntes det var vanskelig å si nei, så vi lot ham få låne den en ukes tid. I sommer kommer vi ikke til å være like greie.

Anonymkode: f7dc9...eb4

TS her igjen.

 

Godt dere har prøvd å ta det opp med han. Da har han hatt mulighet til å ta seg sammen og gjøre noe med problemet. Høres ut som at dere er litt stuck med denne personen og kan godt skjønne at dere ikke er spesielt nære venner med han!

Måtte le litt når jeg leste innlegget ditt om kommentaren fra grillingen. Må ha vært litt tilfredstillende å hørt at noen kommenterte at han burde tatt seg turen innom Kiwi. Han må jo ha blitt litt flau da vil jeg tro, selv om han kanskje ikke viste det.
Når han later som han ikke later seg pille på nesen av sånne kommentarer så kunne man nesten vurdert å dratt kommentarene litt lenger og sagt noe som "Den biffen der så riktig god ut! Godt det er noen gavmilde mennesker som kan spandere på de mindrestilte" med en lattermild baktone.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...