Gå til innhold

Lei av venner som er gratis-passasjerer


Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en lignende situasjon.  Løste det ved å f.eks. invitere til tapaskveld. "Alle tar med hver sin rett og drikke, så deler vi! Jeg lager foccacha og salat". Noen ganger inviterer jeg til jentekveld. "Jeg har chips hjemme, men ta gjerne med dip og evt. litt snop". Det har gått veldig fint. Nå tar de fleste med noe uten at jeg engang spør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Frostrose said:

Jeg hadde en lignende situasjon.  Løste det ved å f.eks. invitere til tapaskveld. "Alle tar med hver sin rett og drikke, så deler vi! Jeg lager foccacha og salat". Noen ganger inviterer jeg til jentekveld. "Jeg har chips hjemme, men ta gjerne med dip og evt. litt snop". Det har gått veldig fint. Nå tar de fleste med noe uten at jeg engang spør.

Takk for tipset! Lurt med tapas ja, for da må alle bidra litt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, A_nanas said:

Hvis man har dårlig råd så tar man med matpakke og spiser på benken i parken. På restaurant kan man da bestille vann og la de mer bemidlede bestille smakfulle retter. Hyggelig blir det uansett. Man er der for selskapets skyld ikke maten. Og ja, de kan ta buss til og fra. Det er deres egen skyld at de er fattige, studenter er gjerne det. Går over om noen år. 

Hehe, ja det var det jeg også trodde. Nå, 5 år senere har det ikke endret seg. Vi har alle full jobb, skaffet oss hver vår bil, men likevel velger de å ta buss inn til sentrum selv... Antageligvis for at de vil spare penger på å slippe å betale bom, parkering og drivstoff. Men da burde de heller ikke spørre meg hver eneste gang om jeg kan kjøre de hjem. Med mindre de har tenkt å gjøre det samme for meg av og til.

Endret av Energi-jenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Energi-jenta skrev:

Hehe, ja det var det jeg også trodde. Nå, 5 år senere har det ikke endret seg. Vi har alle full jobb, skaffet oss hver vår bil, men likevel velger de å ta buss inn til sentrum selv... Antageligvis for at de vil spare penger på å slippe å betale bom, parkering og drivstoff. Men da burde de heller ikke spørre meg hver eneste gang om jeg kan kjøre de hjem. Hun ene går jo rundt med en jakke og veske til over 15 000kr så de har jo ikke så dårlig råd.

De utnytter deg noe så jævlig. Moochers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta en prat med de tenker jeg

Endret av Energi-jenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et tilfelle en gang at min vennninne(som bor i byen og har verken bil eller lappen) skulle ha fest. Hun hadde ikke nok stoler og spurte om jeg ikke skulle kjøre inn. Det skulle jeg jo. Uten å spørre sier hun at vi måtte hente noen stoler hos ei annen som var bare noen kvartaler unna. 

Da sa jeg pent nei. Skylte på at jeg måtte spare på km. Jeg leaset den gang. Sannheten var at hvis hun hadde spurt meg pent og ikke kommandert meg, så hadde jeg nok sagt ja. Vet ikke hvordan de løste det, om de tok trikken eller hva. Men tror hun ble litt snurt. 

Også samme venninne som ofte ikke sier takk for turen etter at hun har blitt kjørt hjem. 

Dessverre, jeg er konfliktsky når det kommer til venner, og det plager meg ikke NOK til at jeg gidder å si ifra. Kanskje en dag, en vakker dag :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt litt rundt dette med "gratispassasjerer" i vennegjengen etter å ha lest i denne tråden flere ganger de siste dagene. Selv er jeg ca 10 år eldre enn TS, nærmer jeg meg 40, og de fleste i min omgangskrets er i alderen 35 til 45. Altså relativt voksne mennesker. Vi har alle høyere utdanning og gode jobber, og de fleste eier egen bolig, har bil og har det relativt romslig økonomisk. 

Den største snylteren i vår gjeng er den som har best økonomi. Han er enslig, har en meget godt betalt jobb (vi snakker syvsifret beløp i årslønn + solid bonus), har gjort det bra i eiendomsmarkedet og har tjent gode penger på kjøp og salg av bolig ved siden av jobben sin. Han ber aldri folk hjem til seg på middag, men møter gladelig opp når han blir bedt og forsyner seg grådig av både mat og drikke. Har ikke med seg så mye som en vinflaske til vertskapet.

Han har også en tendens til å "glemme" å ta med seg kjøtt når noen ber til grilling der gjestene skal ha med seg kjøtt og drikke selv og vertskapet står for poteter og salat. Han klarer jo alltid å "lure" seg til en biff eller noe annet å spise, samt noen vinglass eller et par bokser øl. 

I fjor høst nådde frekkheten hans nye høyder. Han hadde lånt vår ferieleilighet i Frankrike en ukes tid på sommeren og hadde i forkant laget mye styr ut av at han måtte legge igjen 150€ i betaling til hun som vasker og sørger for rent sengetøy, håndklær etc. (lokal dame vi har fast avtale med), på avreisedagen. Han ble kjempesur, da han mente det var svindyrt og at han kunne vaske selv, men gikk motvillig med på å gjøre som han fikk beskjed om.

Noen måneder senere sendte han ut en post til vennegjengen der han tilbød oss å bruke leiligheten hans på Hafjell et par helger fremover, da den ikke var utleid (leilighetskompleks som leier ut leilighetene når eierene ikke bruker dem selv). Vi tenkte at en helg på fjellet kunne være hyggelig og svarte at vi gjerne ville benytte oss av tilbudet en av helgene. 

Dagen etter kom det post fra leilighetskomplekset med bestillingsbekreftelse der de ba oss betale et depositum for å bekrefte reservasjonen. Leia var standardpris alle gjester der betaler. Det ble ikke noen fjelltur på oss den helgen. Ikke fordi vi ikke hadde hatt råd til å betale, men av prinsipp. Mannen min ga klar beskjed om hva han mente om det, men jeg tror dessverre ikke det har hatt nevneverdig effekt på ham. Er ikke lenge siden han hintet frempå og lurte på om det var mulig å låne leiligheten vår i Frankrike en uke eller to i sommer... Er det mulig?!

Anonymkode: f7dc9...eb4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du også ta bussen når dere skal ut og spise? Da slipper du jo å bli snyltet på, og på den måten får du også drikke alkohol.

Anonymkode: 807b9...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok si fra TS. Legg det frem på en saklig måte, der du håper på forståelse. 
Jeg var også den som alltid kjørte, jeg husker ikke nå detaljene, men det ble gitt meg bensinpenger, ikke alltid det som ble den faktiske utgiften, men noe ble det. Men jeg merket at to av de (vi var fem) alltid gav meg penger litt motvillig, og jeg syntes det var veldig leit at de hadde slik oppførsel. Summen de betalte var jo mer symbolsk. Så en natt vi skulle hjemover rant det litt over for meg, da var det kun disse to som skulle sitte på, de nektet å betale da de mente at siden jeg skulle sammen veien så burde de kunne sitte på gratis.Da sa jeg at da fikk de heller gå hjem og jeg var nok noe sint. Så jeg kjørte fra de. 4km var hjemturen, de skulle betale 5kr hver, dette var nittitallet. 
Tror også de som selv ikke har stått for utgiftene ved å ha bil, ikke faktisk skjønner at det koster å kjøre hver meter.

Anonymkode: a2636...330

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok si fra TS. Legg det frem på en saklig måte, der du håper på forståelse. 
Jeg var også den som alltid kjørte, jeg husker ikke nå detaljene, men det ble gitt meg bensinpenger, ikke alltid det som ble den faktiske utgiften, men noe ble det. Men jeg merket at to av de (vi var fem) alltid gav meg penger litt motvillig, og jeg syntes det var veldig leit at de hadde slik oppførsel. Summen de betalte var jo mer symbolsk. Så en natt vi skulle hjemover rant det litt over for meg, da var det kun disse to som skulle sitte på, de nektet å betale da de mente at siden jeg skulle sammen veien så burde de kunne sitte på gratis.Da sa jeg at da fikk de heller gå hjem og jeg var nok noe sint. Så jeg kjørte fra de. 4km var hjemturen, de skulle betale 5kr hver, dette var nittitallet. 
Tror også de som selv ikke har stått for utgiftene ved å ha bil, ikke faktisk skjønner at det koster å kjøre hver meter.

Anonymkode: a2636...330

😨 Helt sjokkert. De skulle betale 5 kr hver og var motvillige. Synes du gjorde det rette med å kjøre fra de 😂

Anonymkode: 71a4d...0f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Den største snylteren i vår gjeng er den som har best økonomi. Han er enslig, har en meget godt betalt jobb (vi snakker syvsifret beløp i årslønn + solid bonus), har gjort det bra i eiendomsmarkedet og har tjent gode penger på kjøp og salg av bolig ved siden av jobben sin. Han ber aldri folk hjem til seg på middag, men møter gladelig opp når han blir bedt og forsyner seg grådig av både mat og drikke. Har ikke med seg så mye som en vinflaske til vertskapet.

Anonymkode: f7dc9...eb4

Det er vel sånn han har blitt velstående da. 

Anonymkode: 85ca7...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel sånn han har blitt velstående da. 

Anonymkode: 85ca7...928

At han snylter på alle andre mener jeg. 

Anonymkode: 85ca7...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har tenkt litt rundt dette med "gratispassasjerer" i vennegjengen etter å ha lest i denne tråden flere ganger de siste dagene. Selv er jeg ca 10 år eldre enn TS, nærmer jeg meg 40, og de fleste i min omgangskrets er i alderen 35 til 45. Altså relativt voksne mennesker. Vi har alle høyere utdanning og gode jobber, og de fleste eier egen bolig, har bil og har det relativt romslig økonomisk. 

Den største snylteren i vår gjeng er den som har best økonomi. Han er enslig, har en meget godt betalt jobb (vi snakker syvsifret beløp i årslønn + solid bonus), har gjort det bra i eiendomsmarkedet og har tjent gode penger på kjøp og salg av bolig ved siden av jobben sin. Han ber aldri folk hjem til seg på middag, men møter gladelig opp når han blir bedt og forsyner seg grådig av både mat og drikke. Har ikke med seg så mye som en vinflaske til vertskapet.

Han har også en tendens til å "glemme" å ta med seg kjøtt når noen ber til grilling der gjestene skal ha med seg kjøtt og drikke selv og vertskapet står for poteter og salat. Han klarer jo alltid å "lure" seg til en biff eller noe annet å spise, samt noen vinglass eller et par bokser øl. 

I fjor høst nådde frekkheten hans nye høyder. Han hadde lånt vår ferieleilighet i Frankrike en ukes tid på sommeren og hadde i forkant laget mye styr ut av at han måtte legge igjen 150€ i betaling til hun som vasker og sørger for rent sengetøy, håndklær etc. (lokal dame vi har fast avtale med), på avreisedagen. Han ble kjempesur, da han mente det var svindyrt og at han kunne vaske selv, men gikk motvillig med på å gjøre som han fikk beskjed om.

Noen måneder senere sendte han ut en post til vennegjengen der han tilbød oss å bruke leiligheten hans på Hafjell et par helger fremover, da den ikke var utleid (leilighetskompleks som leier ut leilighetene når eierene ikke bruker dem selv). Vi tenkte at en helg på fjellet kunne være hyggelig og svarte at vi gjerne ville benytte oss av tilbudet en av helgene. 

Dagen etter kom det post fra leilighetskomplekset med bestillingsbekreftelse der de ba oss betale et depositum for å bekrefte reservasjonen. Leia var standardpris alle gjester der betaler. Det ble ikke noen fjelltur på oss den helgen. Ikke fordi vi ikke hadde hatt råd til å betale, men av prinsipp. Mannen min ga klar beskjed om hva han mente om det, men jeg tror dessverre ikke det har hatt nevneverdig effekt på ham. Er ikke lenge siden han hintet frempå og lurte på om det var mulig å låne leiligheten vår i Frankrike en uke eller to i sommer... Er det mulig?!

Anonymkode: f7dc9...eb4

TS her.

 

Det her var drøy lesning! Kan godt skjønne at mannen din ikke ville benytte seg av leilighetskomplekset. Tydeligvis så er ikke gjerrighet noe man "vokser av seg".

Når gjerrigheten til noen går langt så kan man nesten trøste seg med at det må være utrolig stress å være i denne personen sine sko. Det er noe jeg vil tro påvirker han i det dagligdagse og vennskapene han har. Jeg hadde vurdert å tatt litt avstand fra en sånn person, rett og slett fordi sånne ting irriterer meg grenseløst i ettertid.

Man kan jo spørre seg selv om det kanskje har noe for seg å ta det opp med denne personen på en kontruktiv måte. Jeg føler hvertfall at det sier seg selv at man skal bidra med småting til felles-skapet. Er det noen som kommenterer det når han møter opp på grilling og "glemmer" å ta med kjøtt gang på gang?

Kanskje det hadde vært lurt å heller invitert han på tapas en annen gang som foreslått over i denne tråden. Det er hvertfall noe jeg tenker å teste ut.

 

Endret av Energi-jenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Du må nok si fra TS. Legg det frem på en saklig måte, der du håper på forståelse. 
Jeg var også den som alltid kjørte, jeg husker ikke nå detaljene, men det ble gitt meg bensinpenger, ikke alltid det som ble den faktiske utgiften, men noe ble det. Men jeg merket at to av de (vi var fem) alltid gav meg penger litt motvillig, og jeg syntes det var veldig leit at de hadde slik oppførsel. Summen de betalte var jo mer symbolsk. Så en natt vi skulle hjemover rant det litt over for meg, da var det kun disse to som skulle sitte på, de nektet å betale da de mente at siden jeg skulle sammen veien så burde de kunne sitte på gratis.Da sa jeg at da fikk de heller gå hjem og jeg var nok noe sint. Så jeg kjørte fra de. 4km var hjemturen, de skulle betale 5kr hver, dette var nittitallet. 
Tror også de som selv ikke har stått for utgiftene ved å ha bil, ikke faktisk skjønner at det koster å kjøre hver meter.

Anonymkode: a2636...330

 

TS igjen.

 

Ja, jeg tror nok det er best. Ta det opp på en konstruktiv måte etter at jeg har roet meg litt ned. Hvis ikke så kan det fort hende at det skjer noe liknende med meg at det plutselig en dag renner over også ender det opp med at jeg kjører fra de.

Kanskje ikke mitt eller ditt loss det heller, men en kan jo prøve å "gjøre det riktige" først gjerne.

Hvordan gikk det i ettertid for deg? Var de sure lenge på deg? Har du kutta kontakten med de eller ble det bedre kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel sånn han har blitt velstående da. 

Anonymkode: 85ca7...928

 

Tror ikke man ender opp med syvsifret årslønn av å snylte på andre :P

Anonymkode: f2d1d...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 15.01, Frostrose skrev:

Jeg hadde en lignende situasjon.  Løste det ved å f.eks. invitere til tapaskveld. "Alle tar med hver sin rett og drikke, så deler vi! Jeg lager foccacha og salat". Noen ganger inviterer jeg til jentekveld. "Jeg har chips hjemme, men ta gjerne med dip og evt. litt snop". Det har gått veldig fint. Nå tar de fleste med noe uten at jeg engang spør.

Det der var smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Tror ikke man ender opp med syvsifret årslønn av å snylte på andre :P

Anonymkode: f2d1d...c1a

Nei, men det kan være sånn man holder kontoen på sjusifret beløp. 

Anonymkode: 85ca7...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 17.38, A_nanas skrev:

Fattigfolk får lære seg å ta vare på seg selv, ikke snylte på andre. De samme er som regel gjerrigknarker når det gjelder å spandere på andre. Hold deg unna slike individer. Og ber man dem få økonomisk hjelp av foreldre så går det ikke, for de er like  dårlig stilt. Fattigdom avler fattigdom og ungene ender opp som navklienter, fattige alenemødre og sosiale utskudd. De er needy sammen med venner for de fikk ikke dekket behovene sine som små. Har selv utallige erfaringer med at barn av slike er de mest grådige i snopskålen, er frekkere enn resten og generelt bøllete, dette gjelder begge kjønn. Et resultat av feks en stakkarslig mor/far som ikke evner å sette grenser, med mangel på økonomisk styring eller en alkolisert/psykisk syk forelder, gjerne med et svakt nettverk (familie/venner). Disse barna er ofre for omstendighetene og faller mellom to stoler når det gjelder barnevern og PPT. Ikke helt omsorgssvikt, men heller ingen diagnose. Likevel har flere barn av ressurssvake en form for diagnose i tillegg, ifølge en veninne som jobber med barn, fordi mødrene har drukket/røyket under svangeskapet.  Noen har også brukt narkotika, for det klarte de selvsagt ikke holde seg unna. Mange av disse damene har også klart å finne seg en mann med ADHD, som som kjent går i arv. Og den sosioøkonomiske arven går videre. De er drittunger som blir drittvoksne, rett og slett.

Jøss.. nå fikk du HI til å se helt bagatellmessig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Mass skrev:

Jøss.. nå fikk du HI til å se helt bagatellmessig ut.

It is what it is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Energi-jenta skrev:

TS her.

 

Det her var drøy lesning! Kan godt skjønne at mannen din ikke ville benytte seg av leilighetskomplekset. Tydeligvis så er ikke gjerrighet noe man "vokser av seg".

Når gjerrigheten til noen går langt så kan man nesten trøste seg med at det må være utrolig stress å være i denne personen sine sko. Det er noe jeg vil tro påvirker han i det dagligdagse og vennskapene han har. Jeg hadde vurdert å tatt litt avstand fra en sånn person, rett og slett fordi sånne ting irriterer meg grenseløst i ettertid.

Man kan jo spørre seg selv om det kanskje har noe for seg å ta det opp med denne personen på en kontruktiv måte. Jeg føler hvertfall at det sier seg selv at man skal bidra med småting til felles-skapet. Er det noen som kommenterer det når han møter opp på grilling og "glemmer" å ta med kjøtt gang på gang?

Kanskje det hadde vært lurt å heller invitert han på tapas en annen gang som foreslått over i denne tråden. Det er hvertfall noe jeg tenker å teste ut.

 

Det er ikke noe man vokser av seg nei, i alle fall ikke om det er en innarbeidet del av personligheten til et menneske. Gjerrigheten til kameraten vår har vært tema innad i vennegjengen flere ganger og vi har tatt det opp med ham, men det nytter ikke. Han tar det ikke til seg og fortsetter videre i samme spor. Han er barndomskamerat av en av de andre mennene i gjengen og i følge ham har gjerrigknarken vokst opp med foreldre som var helt like. 

Når det står i invitasjonen "ta med det du ønsker å grille og drikke, vi står for poteter og salat" burde det ikke være mulig å misforstå. Allikevel tropper han opp uten å ha med seg noe, gang på gang. Husker en gang noen foreslo at han fikk stikke bort på Kiwi og handle seg mat og drikke. Han avviste forslaget, han var ikke spesielt sulten så han klarte seg med litt potet og salat han. Og vertskapet hadde jo vann i springen, så ikke behøvde han å gå tørst heller. Hvem tror du satt å mesket seg med biff og rødvin en halvtime senere? Var jo selvsagt noen som hadde til overs og delte med ham og det løste seg nok en gang. Jeg var så irritert, han hadde hatt godt av å drikke vann og spise salat.

Vi kan jo prøve å be på spleisetapas, men jeg tror resultatet blir det samme. Alle andre tar med seg noe, han kommer tomhendt og går mett hjem på de andres bekostning.

Heldigvis er vi ikke spesielt nære venner med ham. Han er en del av en større omgangskrets og vi treffer ham stort sett i større selskaper/sammenkomster.  At han fikk låne ferieleiligheten vår kom i stand med at vi sendte en fellesmail til noen av vennene våre, de nærmeste, om hvilke datoer den stod ubrukt i fjor sommer. Gjerrigknarken var ikke på lista. Han kontaktet oss etter å ha hørt det fra en av de andre og lurte på om han kunne låne den om det ble noen dager "til overs". Det ble det og vi syntes det var vanskelig å si nei, så vi lot ham få låne den en ukes tid. I sommer kommer vi ikke til å være like greie.

Anonymkode: f7dc9...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...