Gå til innhold

Gifte seg som 25 åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurte bare på hva dere tenker om man gifter seg som 25 åring? Er det for tidlig? Vi har begge lyst på barn. Vært sammen med partner i 2 år og vi tenker på å gifte oss. Vi har vært sammen i 2,5/3 år når jeg er 25 (og bodd sammen i rundt 2 år). Jeg vil ikke ha barn før jeg gifter meg (men for han er det "ett fett" om vi er gift før vi får barn). Han er 30 når jeg er 25 når vi snakker om å gifte oss. 

Men for alt vi vet kan det ta flere år før jeg blir gravid så man vet jo aldri. Men i mitt hode er det mest rirkig å gifte seg før man planlegger graviditet. Er 25 år for tidlig for å gifte seg? Er man voksen nok til å ta en avgjørelse som gjelder resten av livet (ake gifte seg)? Hva er deres meninger?

Anonymkode: 2dde6...2e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble klar for barn og bryllup når jeg ble 25. Da hadde kjæresten vært klar for begge deler en god stund. Vi tenkte også på det at det kan ta lang tid å bli gravid og lurte litt på hva vi skulle gå for først.

Det endte med at vi bestemte oss for å prøve å få barn først, deretter gifte oss. Nå er jeg høygravid og gleder meg over å planlegge bryllup neste høst :)

 

En annen ting verdt å nevne er at det er fryktelig dyrt å ha et bryllup. Jeg har vært veldig skeptisk til folk som sier det koster så mye som 100-150 000kr å ha et bryllup. Nå er jeg godt i gang med planleggingen for et mellomstort bryllup for 70 gjester. Der har jeg også gått inn for å få det så rimelig som mulig. Summen på bryllupet står nå på 185 000kr, uten bryllupsreise. Da har jeg satt av totalt 4000kr til bryllupskjole. Der andre lett bruker 20 000kr bare på en bryllupskjole.

 

Hadde vi giftet oss før vi fikk barn ville tatt mye lenger tid, rett og slett for vi hadde trengt lang tid til å spare opp kostnadene til bryllupet.

 

Men så er det jo en sikkerhet å være gift før man får barn da. Det er gjerne mer som skal til for at forholdet ryket da. Min situasjon er litt annerledes da jeg har vært sammen med min samboer i 8 år før jeg ble gravid.

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg da jeg var 21. Det holdt i over 20 år, så kan ikke se at alderen var noe problem.

Anonymkode: 1d3f7...f41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 21, mannen var 25. I år har vi vært sammen i 10 år og gift i 5. Vi har ett barn på 2,5 år. Tenkte aldri at vi var  for unge. Men det er jo sånn en må kjenne på selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint. Eneste forskjell er at dere har 1 år med separasjon om det ryker, og det har egentlig ikke noen praktisk betydning.

Anonymkode: 19d11...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss når vi var 22 år, og vi er fortsatt gift 12 år senere. Kjennes det rett for dere, så syns jeg dere skal følge hjertene deres ❤ Man har ingen garantier for morgendagen uansett. 

Anonymkode: 4580d...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var 25 hadde jeg allerede vært gift i 2 år og ventet nr 1. Vært gift i 9 år nå. Alder har ingenting å si så lenge man har forståelse for hva et ekteskap innebærer ig føler seg klar for det.

Anonymkode: d5357...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokomilkshake

Vi var 20/21 da vi giftet oss (født samme år, men på helt ulik tid av året). Hadde da et barn sammen og hadde vært sammen i 5 år. Giftet oss i fjor. 

Fikk litt negative kommentarer fra fremmede, men venner og familie var bare positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg med en fyr jeg hadde møtt for 4 måneder siden da jeg var 21, trodde familien min kom til å være megasure, men de tok det greit og nå har vi vært gift i 11 år så var ikke alderen som var feil iallefall 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 25 når jeg giftet meg. Syntes ikke jeg var spesielt ung :) 

Anonymkode: 0a371...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var 25 når jeg giftet meg. Syntes ikke jeg var spesielt ung :) 

Anonymkode: 0a371...975

Vi er forresten gift enda, jeg er 31 og vi venter barn nr 2.

Anonymkode: 0a371...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble gift da jeg var 22, og vi hadde vært sammen i 6 år.

Nå i disse dager runder vi 14 år som ektefolk. 

Anonymkode: 4c64d...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 23 år når vi giftet oss. Er gift på 15 året nå. Jeg var bare 18 år når vi ble sammen. Fikk ikke noen negative kommentarer, men hva folk sa bak ryggen min aner jeg jo ikke. 

Anonymkode: 0e305...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det helt vanlig at man gifter seg rundt den alderen, mange også før. Om man har vært sammen en stund og kjenner hverandre godt, har snakket om de praktiske tingene, og er klare for det et ekteskap innebærer, ser jeg ikke noe galt i det.

Anonymkode: 2fd82...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kritt

Det kommer jo helt an på modenhet hos begge parter så vel som "flaks"/evne til å plukke rett partner.

 

Selv er jeg veldig glad for at jeg ikke giftet meg eller fikk barn med han jeg var sammen med da jeg var 25.

 

De færreste jeg kjenner har fått barn eller giftet seg før de er i slutten av tyveårene, i den grad det er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jo kun være gift i litt over et år, men vi fikk ikke noen negative reaksjoner, verken på giftemål eller graviditet. Vi er nå 24 og 26. Vært kjærester i 8, og samboere i 7 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 11.25, AnonymBruker skrev:

Jeg lurte bare på hva dere tenker om man gifter seg som 25 åring? Er det for tidlig? Vi har begge lyst på barn. Vært sammen med partner i 2 år og vi tenker på å gifte oss. Vi har vært sammen i 2,5/3 år når jeg er 25 (og bodd sammen i rundt 2 år). Jeg vil ikke ha barn før jeg gifter meg (men for han er det "ett fett" om vi er gift før vi får barn). Han er 30 når jeg er 25 når vi snakker om å gifte oss. 

Men for alt vi vet kan det ta flere år før jeg blir gravid så man vet jo aldri. Men i mitt hode er det mest rirkig å gifte seg før man planlegger graviditet. Er 25 år for tidlig for å gifte seg? Er man voksen nok til å ta en avgjørelse som gjelder resten av livet (ake gifte seg)? Hva er deres meninger?

Anonymkode: 2dde6...2e4

Jeg ble gift og fikk barn som 22åring. Egentlig fin alder for sånt. Dersom du er sikker på at dere har forhold med livsløpskvalitet så er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...