Gå til innhold

Kroppen skriker etter karbohydrater (jeg er i ketose)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legen har ferie 😊derfor jeg forhører meg her.

Jeg fokuserer mest på helse. Men ja jeg må ned i vekt OG fettprosent ifølge lege.

Nei jeg mister ikke muskler fordi jeg trener mye styrke. 

Til deg over her : elektrolytter ja, der sier du noe. Spiser antakeligvis for lite salt. Det var et godt tips. Skal øke der.

Tar ellers tilskudd magnesium, kalsium og kalium. Og multivitaminer. Er det godt nok?

Ts

Anonymkode: 6af93...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/18/2018 at 11:36 AM, AnonymBruker said:

Gammel myte.

Anonymkode: deb0c...fa4

Hjernen kan kun forbrenne glukose, så det er ingen myte.

Ved ketose må kroppen bryte ned proteiner for å danne glukose. Dette er ikke særlig effektivt, og har restproduktet aceton, som skilles ut gjennom lungeblærene. Man får altså acetonånde, som ikke er særlig hyggelig for omgivelsene.

TS: Er det helt umulig for deg å mosjonere? Det er fullt mulig å gå ned i vekt med et normalt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wiggins skrev:

Hjernen kan kun forbrenne glukose, så det er ingen myte.

Ved ketose må kroppen bryte ned proteiner for å danne glukose. Dette er ikke særlig effektivt, og har restproduktet aceton, som skilles ut gjennom lungeblærene. Man får altså acetonånde, som ikke er særlig hyggelig for omgivelsene.

TS: Er det helt umulig for deg å mosjonere? Det er fullt mulig å gå ned i vekt med et normalt kosthold.

Hadde du lest tråden, så hadde du sett at jeg trener nokså hardt 3-4 ganger i uken.

Jeg vet det er fullt mulig å gå ned i vekt med et "normalt kosthold" (hva er normalt egentlig?) men av forskjellige grunner må jeg faktisk i ketose, av medisinske årsaker. Dette har jeg også skrevet om i tråden. Det er ikke noe å diskutere om jeg skal over på et annet kosthold. Jeg er i ketose, har tenkt å forbli der, men har den siste tiden vært sliten (får vanligvis enormt energi i ketose) og vurderte derfor en spise-dag for å fylle opp karb-lagrene. Har i dag en såkallt spisedag der jeg spiser hva jeg vil, er selvsagt ute av ketose, men håper formen blir litt bedre etterhvert. Hva som vises på vekten i morgen er også spennende, da karber samler vann, men det er lite viktig når alt kommer til alt.

Aceton-ånde varer forøvrig en periode. I langvarig ketose, går den over. Så bær over de få ukene det gjelder. 

ts

Anonymkode: 6af93...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Jeg har spist lavkarbo i snart 10 år. Jeg får slike cravings når jeg tillater meg for mye karbohydrater. Jo mer karbohydrater jeg spiser, jo sterkere blir cravingsene. Så jeg vil råde deg til det motsatte av det flere har anbefalt deg i denne tråden. Kutt mer ned på karbohydrater, ikke spis mer karbohydrater. Vi trenger ikke å spise ett eneste gram karbohydrat. Spis heller mer kjøtt, fisk, egg, ost og sånt.

 

5 timer siden, Wiggins skrev:

Hjernen kan kun forbrenne glukose, så det er ingen myte.

Ved ketose må kroppen bryte ned proteiner for å danne glukose. Dette er ikke særlig effektivt, og har restproduktet aceton, som skilles ut gjennom lungeblærene. Man får altså acetonånde, som ikke er særlig hyggelig for omgivelsene.

Hjernen kan erstatte ca halvparten av energien med ketoner. Kroppen klarer helt fint å lage den glukosen som hjernen trenger. Så jo, det er en myte at vi trenger å spise karbohydrater. Hvis du leser litt om temaet, så vil du lære at kroppen lager glukose fra både fett og fra proteiner. Acetonånde er som TS sier bare i overgangsfasen til kroppen lærer seg å bruke ketoner mer effektivt siden de aller fleste spiser for mye karbohydrater til at de har vært noe særlig i ketose.

Anonymkode: 61dca...c42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke ha karbohydrater, dette må tilpasses hver enkelt. Men vær obs på blodsukkersvinging når du opptar å spise karbo igjen, det kan være ekstremt farlig. Du må starte å oppta det forsiktig så kroppen tilpasser seg. Dette har jeg testet på min egen kropp.

Husk at noen lever bare på kjøtt, det er mange måter å spise på. Selv foretrekker jeg blandet kosthold med variasjon, ikke store mengder karbo som gjennomsnitt. Proteiner og riktig er veldig viktig.

Kvinner som sliter med fruktbarhet bør kutte karbo helt en periode for å bli fruktbare igjen, dette finnes det mange eksempler på.(bruk google).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...