Gå til innhold

Kroppen skriker etter karbohydrater (jeg er i ketose)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har, i samråd med lege, vært i ketose 8 uker nå. Gått som en lek, mistet 10 kg, mer energi, aldri sulten osv.

Men de siste dagene er jeg ekstremt sugen på karbohydrater, dvs alt av brød, pasta, pitabrød, kake etc....som om kroppen skriker etter det.

 

Har hørt at det er lurt når man er i ketose å ha en re-feed day. Eller spisedag i ny og ne der jeg pøser på med karber en dag.

Noen som vet om dette og hvor ofte er dette evt lurt?

De samme dagene som jeg nå har hatt lyst på karber, så har jeg vært i ulage. Humør er dårlig, trett og uopplagt. 

 

Hva er lurt å gjøre? Har ikke savnet karber frem til nå.

Anonymkode: 6af93...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis litt bær eller lignende, sunne karbohydrater. Evt øk karbohydratmengden litt. Det er ikke konstruktivt å stappe innpå med brød ol.

Anonymkode: 99f94...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke mye karbs til nå for at kroppen blir fornøyd! Spis akkurat det du vil i dag, og start på igjen i morgen?

Da er det lett å starte på igjen, og du har dekket behovet for karbs på lang tid.

Vil ikke gjøre utslag på vekten heller!

Det er min erfaring. 😊

Anonymkode: b98f9...a22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen din trenger karbohydrater også. Hvorfor er du i ketose? Du kan gå ned i vekt uten å være i ketose også.

Anonymkode: fd6cf...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg leste for noen dager siden at det er en myte at det er bra med "carb day". Har du spurt "Karbofolka" på lavkarbo.no? 

Jeg opplever at dersom jeg spiser litt for mye karbohydrater ene dagen så er det vanskeligere å gå på igjen med lavkarbo, så jeg tør ikke å gjøre det. 

Jeg er nok ikke i ketose (tror jeg), men har gått på lavkarbo nå i 3 uker. Det er uansett for kort tid for meg.

Hvis du hungrer etter søtt så skal det visst hjelpe å pusse tennene. 

 

Anonymkode: 69a79...a73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen din trenger karbohydrater også. Hvorfor er du i ketose? Du kan gå ned i vekt uten å være i ketose også.

Anonymkode: fd6cf...747

Gammel myte.

Anonymkode: deb0c...fa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spis litt bær eller lignende, sunne karbohydrater. Evt øk karbohydratmengden litt. Det er ikke konstruktivt å stappe innpå med brød ol.

Anonymkode: 99f94...ef3

Lurt tips. Takk 😊forhåpentligvis kastes jeg heller ikke ut av ketose da. Er bare redd det er for lite karbohydrater når alt kommer til alt. Må vurdere det iallefall. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke mye karbs til nå for at kroppen blir fornøyd! Spis akkurat det du vil i dag, og start på igjen i morgen?

Da er det lett å starte på igjen, og du har dekket behovet for karbs på lang tid.

Vil ikke gjøre utslag på vekten heller!

Det er min erfaring. 😊

Anonymkode: b98f9...a22

Tror du ikke det vil gjøre utslag? Isåfall er det vel snakk om vannvekt. Tror jeg  skal lytte til kroppen og pøse på med noe mer karber iallefall. Tenker det er derfor jeg plutselig er slapp, fordi det er blitt for lite. Har også trent hardere i det siste.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen din trenger karbohydrater også. Hvorfor er du i ketose? Du kan gå ned i vekt uten å være i ketose også.

Anonymkode: fd6cf...747

Av medisinske årsaker.

Og nei jeg går nesten ikke ned i vekt på annet kosthold, eksempelvis Grete Roede. Dette er i samråd med (spesialist)lege så det er i grunnen ikke noe å stille spørsmål ved 😊

Og det er ikke slik at jeg ikke spiser karbohydrater. Men jeg spiser dem som er mettende, fulle av fiber og sunne. Pøser på med grønnsaker.

Men akkurat nå føles det som om kroppen trenger mer...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg leste for noen dager siden at det er en myte at det er bra med "carb day". Har du spurt "Karbofolka" på lavkarbo.no? 

Jeg opplever at dersom jeg spiser litt for mye karbohydrater ene dagen så er det vanskeligere å gå på igjen med lavkarbo, så jeg tør ikke å gjøre det. 

Jeg er nok ikke i ketose (tror jeg), men har gått på lavkarbo nå i 3 uker. Det er uansett for kort tid for meg.

Hvis du hungrer etter søtt så skal det visst hjelpe å pusse tennene. 

 

Anonymkode: 69a79...a73

Har ikke spurt der inne enda. Kanskje det var lurt ja. Jeg har mistet så og si all lyst på søtt disse månedene, men ja tannpuss hjelper... Søtsuget er altså ikke utfordringen min nå, men det kjennes som om kroppen går litt på tomgang. Så jeg lurer på om jeg bør  ha en spisedag og kun en, for å fylle opp lageret. Mange youtube-keto-folk sier det er smart.

Ts

Anonymkode: 6af93...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gammel myte.

Anonymkode: deb0c...fa4

Det er en grunn til at man skal gjøre dette i samråd med lege. Jeg ble svært syk da jeg var i ketose, og jeg gjorde alt riktig. Det er bare noen det ikke passer for.

Anonymkode: 58f27...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at man skal gjøre dette i samråd med lege. Jeg ble svært syk da jeg var i ketose, og jeg gjorde alt riktig. Det er bare noen det ikke passer for.

Anonymkode: 58f27...312

Dette har du helt rett i. Når normalvektige begynner med ketose på egenhånd, da stusser jeg veldig. 

Jeg har tett oppfølging av min lege samt på sykehuset av spesialist.

Ts

Anonymkode: 6af93...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at man skal gjøre dette i samråd med lege. Jeg ble svært syk da jeg var i ketose, og jeg gjorde alt riktig. Det er bare noen det ikke passer for.

Anonymkode: 58f27...312

Hva var det med kroppen din som gjorde at du ble syk i ketose?

Anonymkode: deb0c...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en grunn til at man skal gjøre dette i samråd med lege. Jeg ble svært syk da jeg var i ketose, og jeg gjorde alt riktig. Det er bare noen det ikke passer for.

Anonymkode: 58f27...312

Tror friske og slanke mennesker merker den dårlige effekten av lavkarbo bedre enn de som er syke eller overvektige. Har man vært overvektig en stund har man allerede tært på kroppen, og lavkarbo kan føles lindrende, selv om det bare skaper flere problemer på sikt. Ihvertfall dersom man spiser mye meieri- og kjøttprodukter som er assosiert med en rekke sykdommer og inflammasjon i kroppen. Kanskje det er annerledes om fettkildene er minst 70% planter. 

Forsøkte selv lavkarbo ved to anledeninger- den ene gangen gikk jeg fra slank til lubben med mye magefett. Den andre gangen følte jeg meg bare syk og dårlig. Veide 10kg mer på lavkarbo enn gjør jeg nå, selv om jeg trente dobbelt så mye da jeg gikk på lavkarbo (var yngre og mindre lat 😛 )

Anonymkode: 8701b...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror friske og slanke mennesker merker den dårlige effekten av lavkarbo bedre enn de som er syke eller overvektige. Har man vært overvektig en stund har man allerede tært på kroppen, og lavkarbo kan føles lindrende, selv om det bare skaper flere problemer på sikt. Ihvertfall dersom man spiser mye meieri- og kjøttprodukter som er assosiert med en rekke sykdommer og inflammasjon i kroppen. Kanskje det er annerledes om fettkildene er minst 70% planter. 

Forsøkte selv lavkarbo ved to anledeninger- den ene gangen gikk jeg fra slank til lubben med mye magefett. Den andre gangen følte jeg meg bare syk og dårlig. Veide 10kg mer på lavkarbo enn gjør jeg nå, selv om jeg trente dobbelt så mye da jeg gikk på lavkarbo (var yngre og mindre lat 😛 )

Anonymkode: 8701b...9c2

Ja for sukker er jo ikke forbundet med sykdommer og inflammasjon i kroppen? 😳

Hvis du har gått opp i vekt på lavkarbo må du ha gjort noe galt. Mange på lavkarbo tror de kan spise så mye de er vil og går dermed opp i vekt. Dette er en vanlig misforståelse. Man legger faktisk på seg av å spise mye mer fett en nødvendig. 

Forøvrig er jeg nå kvitt to sykdommer og en langvarig infeksjon i kroppen grunnet kosthold.

Takk og lov at jeg hørte på legene og kuttet sukker. Nytt liv på meg. 

 

Ts

Anonymkode: 6af93...4a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som er litt skeptisk til lavkarbo. Man går klart ned i vekta  med lavkarbo, men jeg mistenker at det er mye av vekttapet er også muskelmassen som går i tap (spesielt om man har gjort det lenge). Muskler veier mer enn fett. Muskler trenger også karbohydrater i tillegg til protein for å klargjøre seg til neste trening.

Uten karbohydrater vil muskler ta fra fett isteden (bra for vekttap, men ikke optimalt for trening eller muskelvekst), og før eller senere får musklene ikke nok fett (spesielt disse som sitter godt fast i kroppen) og da mister man muskler istedenfor fett. Mister man muskler, kan man si farvel til fettforbrenning.

Uten å være en fagperson, tenker jeg at 1-2 måneder med lavkarbo er nok (om man vil ned i fettprosent), men helst ikke i flere måneder. Da bør man ha karbohydrater tilbake på menyen, mener jeg. Må ikke være ris eller pasta, men sunne karbohydrater som f.eks. grovbrød, frukt, yoghurt, osv...

Trådstarteren: Hva vil du egentlig? Ned i vekta (generelt) eller redusere vektprosent? 

Endret av matrobot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Har ikke spurt der inne enda. Kanskje det var lurt ja. Jeg har mistet så og si all lyst på søtt disse månedene, men ja tannpuss hjelper... Søtsuget er altså ikke utfordringen min nå, men det kjennes som om kroppen går litt på tomgang. Så jeg lurer på om jeg bør  ha en spisedag og kun en, for å fylle opp lageret. Mange youtube-keto-folk sier det er smart.

Ts

Anonymkode: 6af93...4a1

Kjenner igjen den følelsen. Jeg har gått på lavkarbo og gått ned 27 kg for noen år siden, men så trodde jeg at jeg kunne gå over til vanlig mat igjen, men det kunne jeg ikke, og så gikk jeg opp alt igjen. 

Nå har jeg gått på lavkarbo et par uker og spiser all den riktige maten, men føler at det er "noe" jeg har lyst på hele tiden, vet bare ikke hva det er. Det er ikke søtt, jeg har ikk spist søtt på halvannet år og savner det ikke. 

Siden du er under oppfølging så er du sikkert også nøye på å få i deg nok vann og de vitaminene og mineralene som er viktige?

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du helt rett i. Når normalvektige begynner med ketose på egenhånd, da stusser jeg veldig. 

Jeg har tett oppfølging av min lege samt på sykehuset av spesialist.

Ts

Anonymkode: 6af93...4a1

Jeg tror normalvektige kan spise lavkarbo, men ikke som en kur der man skal ha minst mulig lavkarbo, men kutte ned på stivelsesholding mat som poteter, ris og brød. Og sukker. 

Anonymkode: 69a79...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gammel myte.

Anonymkode: deb0c...fa4

Nei.

Anonymkode: fd6cf...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, matrobot skrev:

Jeg er en av dem som er litt skeptisk til lavkarbo. Man går klart ned i vekta  med lavkarbo, men jeg mistenker at det er mye av vekttapet er også muskelmassen som går i tap (spesielt om man har gjort det lenge). Muskler veier mer enn fett. Muskler trenger også karbohydrater i tillegg til protein for å klargjøre seg til neste trening.

Uten karbohydrater vil muskler ta fra fett isteden (bra for vekttap, men ikke optimalt for trening eller muskelvekst), og før eller senere får musklene ikke nok fett (spesielt disse som sitter godt fast i kroppen) og da mister man muskler istedenfor fett. Mister man muskler, kan man si farvel til fettforbrenning.

Uten å være en fagperson, tenker jeg at 1-2 måneder med lavkarbo er nok (om man vil ned i fettprosent), men helst ikke i flere måneder.

Trådstarteren: Hva vil du egentlig? Ned i vekta (generelt) eller redusere vektprosent? 

Hva vil jeg? Hva MÅ jeg er spørsmålet 😉 ned i vekt, redusere fettprosent (som jeg antar du mener) men ikke minst forebygge sykdom. Jeg har nå blitt frisk fra to sykdommer jeg hadde og som faktisk var hoved årsak til at jeg startet i ketose. 

 

Det anbefales forøvrig å trene styrke, nettopp for å holde muskler i sjakk. 

Anonymkode: 6af93...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spørsmålet mitt er spisedag eller ikke? Mer karber eller ikke?

Spørsmålet er ikke hvorvidt jeg bør være i ketose eller ei eller hva alle mener om lavkarbo. Jeg er på medisinsk ketose og kommer ikke til å endre det med det første. 

Ts

Anonymkode: 6af93...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil jeg? Hva MÅ jeg er spørsmålet 😉 ned i vekt, redusere fettprosent (som jeg antar du mener) men ikke minst forebygge sykdom. Jeg har nå blitt frisk fra to sykdommer jeg hadde og som faktisk var hoved årsak til at jeg startet i ketose. 

Ned i vekta (generelt) betyr at du fokuserer på kiloene du taper. Da taper du også muskler. Mulig du har mye muskler fra før og du føler ikke behov for å være like sterk som før?

Ned i fettprosent betyr at du beholder mesteparten av musklene (dvs omtrent like sterk som før) og redusere kun fett.

Muskelmassen er vanskelig å beholde hvis man går på lavkarbo i flere måneder. Muskler har tatt det meste fra fett, men etterhvert blir de "vanskelige" fett vanskelig å forbrenne. Dermed klarer ikke kroppen å forbrenne nok fett til å gi energi til musklene og da mister man musklene og orker ikke like mye som før. Da blir man svak, trøtt osv..

Er det forresten legen som har anbefalt lavkarbo? eller ba h*n deg å gå ned i vekta? Man kan fint gå ned i vekta med karbohydrater også. Bare man passer på å spise riktig mengde :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på medisinsk ketose og kommer ikke til å endre det med det første. 

Hvis det er legen som har anbefalt deg å gjennomføre lavkarbo, så er det legen du bør forhøre deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet mitt er spisedag eller ikke? Mer karber eller ikke?

Spørsmålet er ikke hvorvidt jeg bør være i ketose eller ei eller hva alle mener om lavkarbo. Jeg er på medisinsk ketose og kommer ikke til å endre det med det første. 

Ts

Anonymkode: 6af93...4a1

Anbefaler denne facebookgruppa: https://www.facebook.com/groups/407740426088952/ 

Har du prøvd å øke på proteiner eller fett? For meg hjelper det å ta litt ekstra proteiner, feks et par egg eller noe når jeg får sånne cravings.

Drikker du nok? Har du kontroll på elektrolyttene dine? Ofte trenger man mer salt på ketogen diett, blant annet fordi man kutter ut saltholdige matvarer og erstatter dem med grønnsaker eller spiser mer mat laget fra bunnen av som ofte er mye mindre salt enn ferdigmat/halvfabrikata. Oversikt over hva du får i deg av kalium og magnesium?

Anonymkode: 0b82d...6b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...