Gå til innhold

Involvere seg med en firebarnsforelder.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altfor mange unger! Jeg har ikke valgt å få seks barn og det er en grunn til det. Har tre, det er mer enn nok. Kan være sammen med en som har barn, men ikke så mange som bor hjemme. 

Kunne vært sammen uten å bo sammen, frem til ihvertfall noen av barna har flyttet ut. Men da bør det jo helst være slik at man har mulighet til å møtes forholdsvis ofte, at barna er hos eksen og/eller at de er så store at de ikke trenger barnevakt.

Du skal ha ganske stort hus for at hele denne brokete forsamlingen skal få nok privatliv. Å leie leilighet hos ham kan forsåvidt være en mulighet, men dere må ha ordentlig kontrakt og i tillegg snakke mye sammen på forhånd om hvordan ting skal gjøres. 

Men jeg ville ikke vært sammen men noen som hadde så nært forhold til eksen. Fint at de samarbeider og kan møtes ja. Men ferie sammen og god natt meldinger er altfor sært. Det er ikke nødvendigvis en god ting for barna heller, de må jo bli forvirret. Skal han avslutte det nære forholdet han har med henne, er det lurt om han gjør det en stund før du kommer ordentlig inn i bildet, slik at det ikke ser ut som det er din skyld. 

Men jeg ville tenkt meg grundig om her. Og tatt ting i et rolig tempo. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående punkt 2) Min samboer hadde også et slikt forhold med sin eks, og jeg satte foten ned. Følte meg jo som en elskerinne mens hun var kona... Helt topp at de har kommunikasjon i forhold til barna, og når de møtes ved barnebytte, fotballkamper etc, så skal det være hyggelig, både for voksne og barn, men ut over det skal det være nesten ingenting. I alle fall ikke ferier.

Mitt tips er å sette seg ned å definere hva "familiene" er. Gjør det gjerne med en parterapaut/familievernskontor så fort som mulig - før dere skal dele postkasse! Hva er "postkassefamilien" (altså dere 7), og hva er barnas familier. Han er jo ikke familie med sin eks, det er det barna som er. Sett klare grenser, snakk igjennom alle kompromisser og "regler". 

Anonymkode: 3dcc9...c34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt litt forelska i han, men tenker på fremtiden. Jeg har to barn så da kan vi jo aldri flytte sammen på sikt? Med 6 unger vil det kreves mange soverom og svær bil. Jeg er vant til mine to barnefri uker i mnd og han har barna hele tiden han ikke jobber. Han har fine unger da. 

Og sånn nr 2) Hvor mye kontakt ville du syntes det er greit han har med eksen sin som ikke dreier seg om barna? De er venner etter bruddet og han hjelper henne støtt og stadig med ting. Nylig reiste de på ferie en uke med ungene ilag. De prater visstnok ærlig om hvem de dater og mye mer. Føler på en måte han ikke har gitt slipp på henne? Vet han slo opp med henne og han har sagt han aldri ville gått tilbake til henne.. 

Jeg har et bra forhold til eksen, men vi sender ikke natta meldinger eller drar på ferie sammen. Aner ikke normen her☺ innspill? Kanskje noen med erfaringer.. 

Anonymkode: 8e7e9...f1e

Du gjør lurt i å tenke på dette nå, før du involverer deg og barna mer i dette forholdet.

6 barn er mange til sammen. Hva er alderen på hans og dine? Kan de leke sammen? For det kan jo være en flott gave også. Og gjør dere dette på riktig måte, trenger det ikke være så galt.

Ser du også skriver at han vurderer kjøpe hus med leilighet, slik at du og barna kan bo der. Da vil du fortsette å leie. Hva med å kjøpe deg inn i huset i stedet? Så slipper du å leie i lang tid fremover. Dere kan jo eventuelt gjøre en avtale på at han har førsterett til å kjøpe leiligheten om du velger å flytte.

Går dere for denne løsningen, sett også opp litt regler i forhold til hvordan dere og barna skal forflytte der mellom hverandre. Slik at ikke alle barna kommer ned til deg for å leke og rote, men reiser hjem etterpå og du og dine står igjen med rotet. Eller motsatt. 

Når det gjelder eks. De har delt en del av livet sammen. Hun trenger kanskje hjelp til en del praktiske ting. Han tilbyr seg sikkert dette. De reiser på ferie sammen. Han snakket med deg om det på forhånd. Han virker ærlig. Ikke en som går bak ryggen på deg med kontakten. Jeg regner med at om dere blir et par, vil denne kontakten gradvis bli mindre.

Når det er sagt. Ei venninne av meg giftet seg på ny for et par år siden. En helt naturlig gjest i bryllupet var henne eksmann. De reiste også på ferie sammen til USA da datter tok avsluttende eksamen der. Nymannen til min venninne var også med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han har fire barn er null problem. 

Kontakten han har med eksen er et stort problem. Hadde aldri orket. 

Anonymkode: 496d9...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og sånn nr 2) Hvor mye kontakt ville du syntes det er greit han har med eksen sin som ikke dreier seg om barna? De er venner etter bruddet og han hjelper henne støtt og stadig med ting. Nylig reiste de på ferie en uke med ungene ilag. De prater visstnok ærlig om hvem de dater og mye mer. Føler på en måte han ikke har gitt slipp på henne? Vet han slo opp med henne og han har sagt han aldri ville gått tilbake til henne.. 

Jeg har et bra forhold til eksen, men vi sender ikke natta meldinger eller drar på ferie sammen. Aner ikke normen her☺ innspill? Kanskje noen med erfaringer.. 

Dette er jo bare sunt. Han vil jo ikke tilbake til henne, og at han har et så bra forhold til henne betyr at dette er gode ordentlige mennesker det er snakk om. Ikke ustabile folk som bare er ute etter å sverte hveradnre og krangle. Når de appåtil er åpne om hvem de dater og ikke er sjalu, så er jo det supert, da vil de jo ihvertfall ikke tilbake til hverandre. 

Anonymkode: 56819...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "involverte" meg med en mann med tre barn. Jeg syntes det var mange nok. Jeg hadde ingen selv, da... Men det er 16-17 år siden, og vi er sammen enda ;) 

Jeg ville ikke satset på å flytte sammen så lenge alle seks barna bor hjemme, ihvertfall! Til det blir nok logistikken osv litt mye... Men jeg vet jo ikke hvor gamle alle disse barna er.

Forholdet han har til eksen er kanskje ikke helt vanlig rundt om, men jeg ville ikke sett på det som noe stort problem med mindre jeg hadde grunn til å mistenke at de ville noe mer! Synes det er flott at de kan vise barna at de fortsatt bryr seg om hverandre og er glad i hverandre selv om de ikke er sammen lenger. Ferier osv ville jeg kanskje forventet at ble annerledes etter hvert som forholdet ble mer seriøst, men her drar vi feks fire voksne (mor, far, stefar og stemor) til utlandet sammen for å se på et av barna i forbindelse med idrett... Ikke direkte ferie, men allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dropp det. Han har et fint forhold til eksen som kommer barna til gode. Du synes ikke noe om at folk har så godt forhold til eksen. Neivel, men da bør du HOLDE DEG UNNA.

Ikke ødelegg det fine barna hans har. Har du ikke lest intervjuer med (nå voksne) barn som har vokst opp i brutte familier og familier hvor ekser og nye partnere er venner og kan omgås som folk? De er jo alltid så takknemlige.

Anonymkode: 5c134...e84

Enig med deg. 

Er da supert at man har det sånn

Anonymkode: 04246...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble samboer med en med 4 barn. Selv hadde jeg 2. Nå var disse i tenårene og 2 overnattet aldri. Gikk helt super. Det var ikke ungene som var årsak til at det ble slutt

 

Anonymkode: df2b2...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ødelegg det fine barna hans har. Har du ikke lest intervjuer med (nå voksne) barn som har vokst opp i brutte familier og familier hvor ekser og nye partnere er venner og kan omgås som folk? 

Anonymkode: 5c134...e84

Å drive med nattameldinger og bruke ferieukene sammen er da noen hakk over å kunne omgås som folk. 

Hvis han ønsker å etablere seg med ny partner bør han tenke over omgangsformen med ekskona og ikke la eksforholdet ta så mye plass at kjæresten føler seg usikker og utenfor. Få ønsker å være sammen med noen som ikke er ferdig med tidligere forhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville først avklart om han faktisk ønsket to barn til, hva om han er ferdig? Da får du plutselig et annet dilemma. 

Resten er det bare du som kan vurdere egentlig. Siden han tydeligvis digger eksen, så foreslår jeg at du og exen har hvert deres hus også bor mannen hos dere 50/50 :tommelsmil:

Anonymkode: c3595...25d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må kjenne etter og dere må snakke om alt.du må vite hundre prosent sikkert at du vil knytte deg følelsesmessig til hans barn som om de var dine..hilsen en med erfaring. 

Anonymkode: 0774a...e8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er viktig å vite hvor mye eksen styrer hverdagen til mannen? Alt kan se flott ut på utsiden med god kontakt med eksen, men det kan også være at faren blir litt styrt eller at de rett og slett ikke er ferdig med hverandre. Dere skal tross alt fungere som en familie, og det å ha eksen på slep kan fort bli et stort problem.

En annen ting er vis forholdet mellom eksen og far blir mindre, kan det hende at du blir den store stygge ulven. 

Jeg har god kontakt og samarbeid med eksen, faren til barnet mitt. Men noe ferie sammen eller finne på ting sammen er helt uaktuelt. 

Anonymkode: 632d8...f48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville først avklart om han faktisk ønsket to barn til, hva om han er ferdig? Da får du plutselig et annet dilemma. 

Resten er det bare du som kan vurdere egentlig. Siden han tydeligvis digger eksen, så foreslår jeg at du og exen har hvert deres hus også bor mannen hos dere 50/50 :tommelsmil:

Anonymkode: c3595...25d

Hva? Og hva med meg da, ønsker meg jo egentlig ikke 4 unger til!!🙄 Men med partner med unger tar man jo hele pakka. Mye bagasje men sånn er det. Ungene hans er 6, 8, 13 og 15. Mine er 4 og 9.. lenge til noen skal ut av redet for å si det sånn. 

Har ikke introdusert meg for barna enda, vi venter til vi er 100% sikker på hva vi vil.. 

Anonymkode: 8e7e9...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Oi , dette var litt av en familiepakke å få tilbud om 🙂 Det er veldig mange sider og ting man må tenke igjennom. Det kan være at den på 4,6,8 og 9 blir gode venner og får mye glede av hverandre. Og dere kan ha litt hjelp av den på 13 og 15. Men så er de også midt i pubertet og det krever sitt. Og det kommer ann på økonomi, det koster litt av begge og drifte en så stor familie når det kommer til ferier, høytider, aktiviteter osv. Det er mange barn som skal kjøres til aktiviteter. Mange som skal trøstes og følges opp. Mange middagstallerkner rundt bordet og mye mat å lage 🙂 Men det kommer jo ann på hvor mye samvær han har med de og du har med dine? Og ikke minst ann på hvordan eksen hans er.

 

Og på deg som blir litt hovedperson oppi dette (alle storfamilier trenger en minister på toppen), har du nok kjærlighet til 6 barn som det tidvis vil være? Og vil dine barn takle 4 reservesøsken? Jeg ville tenkt meg godt om og kartlagt litt rundt dette ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...