Gå til innhold

Hva kan du fortelle psykolog som 16 åring


Martine16

Anbefalte innlegg

Hva kan du fortelle psykologen din som 16 åring før ting ikke lengre er opp til deg...

Endret av Martine16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Martine16 said:

før ting ikke lengre er opp til deg...

Hva mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er 16 år så er du helserettslig myndig. Noe som betyr at foreldrene dine ikke lengre har rett på informasjon om din helsetilstand, behandling etc. Med mindre det er akutt fare for liv/helse, dvs at hvis en er akutt suicidal, har konkrete planer om å drepe/skade eller lignende så kan helsepersonell bryte taushetsplikten og likevel fortelle dette til dine foreldre. Utover dette så kan man bli tvangsinnlagt hvis det er nærliggende fare for liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, aell skrev:

Når du er 16 år så er du helserettslig myndig. Noe som betyr at foreldrene dine ikke lengre har rett på informasjon om din helsetilstand, behandling etc. Med mindre det er akutt fare for liv/helse, dvs at hvis en er akutt suicidal, har konkrete planer om å drepe/skade eller lignende så kan helsepersonell bryte taushetsplikten og likevel fortelle dette til dine foreldre. Utover dette så kan man bli tvangsinnlagt hvis det er nærliggende fare for liv. 

Det er vel det du skriver. Dersom behandler oppfatter deg som suicidal så kan ikke han/hun la deg gå alene med dette utenfor behandlingen. Da vil det være naturlig å følge opp og involvere nærmeste pårørende 

Anonymkode: 8e59e...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste. Det er veldig vanlig med selvmordstanker. De fleste deprimerte og de som sliter har selvmordstanker, men det er veldig få som faktisk tar livet sitt. Den type tanker er ganske normale og vanlige når man er nedstemt, og det er ikke noe man blir lagt inn for

Anonymkode: 4f210...adb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel det du skriver. Dersom behandler oppfatter deg som suicidal så kan ikke han/hun la deg gå alene med dette utenfor behandlingen. Da vil det være naturlig å følge opp og involvere nærmeste pårørende 

Anonymkode: 8e59e...bff

Behandler kan dog ikke bryte taushetsplikten med mindre suicidaliteten er akutt. Hvis en 16 åring har flukturende selvmordstanker, eller ingen konkrete planer om suicid (tid, sted, metode), så kan ikke helsepersonell fortelle dette til de pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, drikkerbrushverdag skrev:

Hva mener du? 

Jeg mener hva du kan fortelle psykologen din før de tar kontakt med foreldre/verge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Martine16 skrev:

Jeg mener hva du kan fortelle psykologen din før de tar kontakt med foreldre/verge...

Som de andre skriver så er det kun ved alvorlig sucidal fare at man kan innlegges og foreldrene kontaktes. Men da skal man si at man har helt konkrete planer og kommer til å utføre dem. Så lenge man "bare" har selvmordstanker og er generelt nedstemt så skjer det ingenting. Alt annet har psykologen full taushetsplikt for. 

Anonymkode: b8fff...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortelle absolutt alt til din psykolog, fastlege eller psykiater med full tiltro. 

Men, disse personene kan kontakte dine nærmeste pårørende hvis det er i fare for ditt eller en annens liv. F.eks akutt innleggelse osv. 

Hvis det er prat om depresjoner og selvmordstanker så kan du og burde være åpen om dette. En psykolog eller psykiater er flinke på å beregne om dette er tanker du vil gjøre virkelig, og om sannsynligheten for virkeliggjøring er reell.

Jeg har gått til psykolog siden jeg var yngre enn 16 år, og ble diagnosert med moderat depresjoner. Jeg var langt nede, selvskadet meg og hadde selvmordstanker, og av og til "planer", men jeg var bevisst på at dette ikke var noe jeg ville gjennomføre. Ingen psykolog har kontaktet mine pårørende noen gang. Det skal ganske mye til for at de gjør det, og de informerer deg om at de gjør det, eller har tanker om det, før de eventuelt gjør det. Jeg tviler på at de vil gjøre det med deg :). Så det er bare å prate om alt du vil, håper du tar til deg hjelpen. 

Anonymkode: 3e310...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...