Gå til innhold

Silje rømte fra barnevernet – søker asyl i Polen


Martin13

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for spekulasjoner og samtlige svar til dette.

Kragebein, mod

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/17/2018 at 10:39 PM, pinnelinn said:

Etterforskning? Hva er det du snakker om? Hva skal liksom saksbehandlere etterforske? Lovbrudd?

Lovbrudd skal politiet etterforske.

Og for ordens skyld. Omsorgssvikt er lovbrudd.

Og finner ikke politet noen lovbrudd, ja da skal heller ikke det offentlige blande seg.

 Barnevernet er en meningsløs institusjon.

Jeg er 50% enig. Jeg er enig at det bør være politets jobb å etterforske omsorgsvikt. Som du sier, barnevernet er designet til å fungere i grenseland, tilfeller hvor det ikke finnes nok bevis.

Men barnevernet bør ikke legges ned. Vi trenger en institusjon som er der for barna, og som hjelper foreldrene som sliter.  Problemet idag er at barnevernet har blitt en kontrollorgan istedenfor en hjelpeinstitusjon. Folk tør ikke å ta kontakt, og folk tør ikke å si sine egne meninger. Sier barnevernet hopp, da hopper man.

Om barnevernet ikke hadde myndighet til å gjennomføre omsorgovertakelse, så kan barnevernet fokusere mer på hjelpetiltak, folk vil være mer ærlige og flere vil oppsøke barnevernet for å få hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70

 

On 6/18/2018 at 12:10 AM, Akvarium85 said:

Vi ble meldt til BV av HELE min familie (foreldre og søsken med partnere), meldingen var på en hel A4-side. Vi lever et veldig alternativt liv, og kjører relativt alternativ barneoppdragelse (f.eks hjemmeskole, uassistert fødsel osv). Vi var i to møter + hjemmebesøk, og de hentet inn opplysninger fra relevante instanser som lege og helsestasjon.

Det var såklart ubehagelig mens det pågikk, men vi var aldri bekymret for å miste barna, vårt store problem var (og er) at familien min kunne svike oss så grundig uten å engang snakke med oss på forhånd! 😥

Saken ble (såklart) henlagt (quote saksbehandler) "uten NOEN grunn til bekymring om NOE", fordi vi er GODE foreldre, om enn veldig alternative. Vi møter barnas behov og dekker dem utmerket (for all del, vi er ikke perfekte!), og det mente både BV og HS og skolen vi sokner til. 

Nei, de tar ikke barna fordi mor smurte for tjukke skiver, eller fordi far så trøtt ut da han leverte i barnehagen. 

BV er ikke en feilfri etat, de har bruk for en skikkelig opprydding, men jeg er lei av alle idiotene i media som mishandler ungene og deretter sutrer over slemme BV. 

Du sier "vi", så jeg regner med at dere er et par. Denne dama i nyhetssaken er alene, og jeg kjenner til tre andre alenemødre som har mistet eller nesten mistet barn til BV. Men jeg kjenner bare til ett par og de klarte å holde på barna...mistenker at par stiller litt sterkere uansett omsorgsevne.

Kjipt at alle meldte dere til BV :( 

Endret av Husmusa70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnom
På 17.6.2018 den 20.29, Martin13 skrev:

– For meg framstår det som skummelt å kontakte barnevervet. Ikke fordi man ikke kan få god hjelp, men fordi det er så usikkert og uforutsigbart – og du kan risikere å få så dårlig hjelp at du mister barna dine for godt, sier hun til TV 2.

Silje rømte fra barnevernet – søker asyl i Polen

 

En skrekkelig historie, og et godt eksempel på hvor galt det kan gå når man møter på feil type saksbehandlere i barnevernet. 

Jeg har personlig god erfaring med barnevernet, men vet godt at det er ganske tilfeldig om man får gode saksbehandlere som er objektiv og ønsker å se på saken med nye øyner.

Oi...så utrolig skremmende lesning! 

Advokaten hennes sier det ikke var straffbart å reise på ferie til Spania og likevel ble hun arrestert og hentet i Spania samtidig som datteren ble fratatt henne? De fikk ikke fullføre ferien og reise hjem sammen? Stakkars mor og barn. Leger, psykologer og andre i helsetjenesten  går god for moren, ser det ut til.

Hvor er barnas far? Står at hun venter barn nummer to.

Dette høres jo horribelt trist ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 20.53, appelsinjuice skrev:

Ja, la oss bare la de små uskyldige barna seile sin en sjø... :ironi: 

Hva er mest farlig for barna? Å bli overlatt til seg selv og få voksenansvar i ett dårlig fungerende hjem, eller å komme på ungdomshjem? Jeg synes det siste høres skummelt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 20.50, pinnelinn skrev:

Legg ned barnevernet. La folk seile sin egen sjø.

Når det offentlige ikke har ansvar for folks barn, kan barna heller ikke saksøke det offentlige for ødelagt barndom.

Omsorgssvikt er allerede straffbart og bør håndteres av politet etter vanlige prosedyrer.

Midlertidig omsorgsovertakelse av staten bør bare skje dersom det er bevist utover enhver rimelig tvil at foreldrene har forsøkt å drepe barnet, men mislykkes. Staten bør bare ta over barna til de finner noen som vil adoptere barnet. Adopsjon bør være åpen for folk fra hele verden, og kravene bør være meget lave.

Noen barn får ødelagte liv, men da er det foreldrenes skyld. Staten og det offentlige har ingenting med saken å gjøre.

Er dritt lei av alle barnevernsakene i media.

Hvem skal gi råd og veiledning til de foreldrene som strever med foreldrerollen og som står i fare for å utøve omsorgssvikt på sikt? Hva med de sakene der foreldrene ikke gjør noe de faktisk kan straffes for, men som for barnet er uutholdelig å leve i? Hva med vold i nære relasjoner hvor politiet ikke får gjort noe fordi den skamslåtte parten nekter å anmelde? Hva med de foreldrene som selv ønsker hjelp, hvor skal de få dette? Når narkotika nå er avkriminalisert, hva skulle skjedd med barn av rusmisbrukere? Hva skal skje med barn av psykisk syke? Det er ikke ulovlig å være syk, men man har begrensede ressurser til å ta vare på et barn. Hva med de barna som plutselig blir foreldreløse, skal politiet plassere disse også?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, I Grosny skrev:

Hva er mest farlig for barna? Å bli overlatt til seg selv og få voksenansvar i ett dårlig fungerende hjem, eller å komme på ungdomshjem? Jeg synes det siste høres skummelt ut.

Jeg synes det første høres skummelt ut. Silje på 15 lever under sterkt press - hun er barnevakt for yngre søsken, passer på at foreldrene ikke drukner i do når de kommer fulle hjem, må avvise 'onkler' som aldri har hørt om metoo, må prestere på skolen og opprettholde en fasade i møte med skole og fremmede om at aaaaalt er i sin skjønneste orden i heimen. 

Hvis hun var på et ungdomshjem, som sikkert ikke er en 100 % fantastisk opplevelse, kan hun fortsatt få være det: ungdom, med voksne som setter grenser og sørger for at hun utvikler seg som en ungdom skal. Et ungdomshjem bør så klart være under kontroll av andre, så vi unngår flere typer av den saken fra rundt Bergen*, der de solgte seg for dop

*har ikke satt meg veldig inn i denne

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 22.29, Martin13 skrev:

En bedre løsning er å ansvarligjøre saksbehandlerene for grove regelbrudd. I saker hvor det blir påvist at saksbehandlerene ikke har gjort jobben sin, så burde det føre til streng straff. Man driver ikke "manjana manjana" etterforskning når man skal finne ut barnas beste. Det skulle bare mangle at etterforskningen innad i BV var basert på beviser og ikke spekulasjoner og heksejakt.

Ok hvis det er grobe regelbrudd, altså at ting har blitt gjort feil med viten og vilje. Men å begynne å straffe noen strengt for å ha gjort feil, er ikke riktig. Da er det heller bedre å kanskje forandre systemet og sørge for nok ressurser. En bv pedagog gjør nok feil fordi det er tidspress, dårlig kompetanse og lite ressurser. Disse folkene ligger mellom barken og veden. Hvis de ikke gjør noe får de pepper av systemet ovenfra og media. Hvis de gjør for mye, om man kan si det får man pepper av folket og media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ginavn skrev:

Jeg synes det første høres skummelt ut. Silje på 15 lever under sterkt press - hun er barnevakt for yngre søsken, passer på at foreldrene ikke drukner i do når de kommer fulle hjem, må avvise 'onkler' som aldri har hørt om metoo, må prestere på skolen og opprettholde en fasade i møte med skole og fremmede om at aaaaalt er i sin skjønneste orden i heimen. 

Hvis hun var på et ungdomshjem, som sikkert ikke er en 100 % fantastisk opplevelse, kan hun fortsatt få være det: ungdom, med voksne som setter grenser og sørger for at hun utvikler seg som en ungdom skal. Et ungdomshjem bør så klart være under kontroll av andre, så vi unngår flere typer av den saken fra rundt Bergen*, der de solgte seg for dop

*har ikke satt meg veldig inn i denne

Dersom ei jente på 15 har ansvar for småsøsken så er hun i en rolle der ansvar er vesentlig. Hun finner neppe på noe tull, og 15-åringer hadde allerede i steinalderen ansvar for småbarn. Det er naturlig.

Ei jente på 15 i ungdomshjem er noe helt annet. Uansvarliggjort og i ett miljø med rus og kriminalitetsutfordringer. Det er livsfarlig for unge sårbare mennesker.

Jeg kjenner en gutt som tok mye av ansvaret for sin lillesøster når han var 4, og en annen gutt som skrudde bil når han var 4 (med voksen til stede). Det har gått bra med dem. Ansvar og oppgaver modner barn.

Jeg tror det er farlig å uansvarliggjøre barn og ungdom. De mister voksenutvikling når de kan stole på at andre er ansvarlige for dem, og en dag står de plutselig der uten å ha bygget seg opp ansvarsmessig.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, I Grosny skrev:

Dersom ei jente på 15 har ansvar for småsøsken så er hun i en rolle der ansvar er vesentlig. Hun finner neppe på noe tull, og 15-åringer hadde allerede i steinalderen ansvar for småbarn. Det er naturlig.

Ei jente på 15 i ungdomshjem er noe helt annet. Uansvarliggjort og i ett miljø med rus og kriminalitetsutfordringer. Det er livsfarlig for unge sårbare mennesker.

Jeg kjenner en gutt som tok mye av ansvaret for sin lillesøster når han var 4, og en annen gutt som skrudde bil når han var 4 (med voksen til stede). Det har gått bra med dem. Ansvar og oppgaver modner barn.

Jeg tror det er farlig å uansvarliggjøre barn og ungdom. De mister voksenutvikling når de kan stole på at andre er ansvarlige for dem, og en dag står de plutselig der uten å ha bygget seg opp ansvarsmessig.

 

Men det er forskjell å la et barn lære av foreldre (eller andre kompetente voksne) fordi du vil barnet skal lære, framfor at de føler de . Du... forstår det, ikke sant? En fireåring som mekker bil uten tilsyn kan gjøre mye feil som enten ødelegger bilen eller skader barnet

Det er ikke naturlig for en som ikke er myndig å ta ansvar for mindre barn og hjem i Norge i 2018 fordi foresatte ikke evner det. Hva de gjorde i steinalderen er ikke relevant. Hvis ikke kan vi legge ned alt som heter sykehus, fordi "de klarte seg jo i steinalderen!"

Å lære et barn om økonomi for å unngå at de blir Luksusfellen-kandidater er bra. At et barn tigger mamma om 200 kroner så hun/han kan lage mat til familien for å unngå feil- og/eller underernæring er ikke bra

"Ansvar og oppgaver for barn er bra uansett hva" - dette er som å be meg med min ukuelige kjøreglede og klasse B om å kjøre 30 meter semitrailer på isveiene i Canada. Og når jeg drunker under isen kommer jeg for å hjemsøke deg

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Ginavn skrev:

Men det er forskjell å la et barn lære av foreldre (eller andre kompetente voksne) fordi du vil barnet skal lære, framfor at de føler de . Du... forstår det, ikke sant? En fireåring som mekker bil uten tilsyn kan gjøre mye feil som enten ødelegger bilen eller skader barnet

Det er ikke naturlig for en som ikke er myndig å ta ansvar for mindre barn og hjem i Norge i 2018 fordi foresatte ikke evner det. Hva de gjorde i steinalderen er ikke relevant. Hvis ikke kan vi legge ned alt som heter sykehus, fordi "de klarte seg jo i steinalderen!"

Å lære et barn om økonomi for å unngå at de blir Luksusfellen-kandidater er bra. At et barn tigger mamma om 200 kroner så hun/han kan lage mat til familien for å unngå feil- og/eller underernæring er ikke bra

"Ansvar og oppgaver for barn er bra uansett hva" - dette er som å be meg med min ukuelige kjøreglede og klasse B om å kjøre 30 meter semitrailer på isveiene i Canada. Og når jeg drunker under isen kommer jeg for å hjemsøke deg

Når ei jente på 12 klarte å ta vare på egen barn i steinalderen, så er ikke framskrittet mye å skryte dersom ei jente på 15 i vår tid ikke klarer å ta seg av småsøsken. 

Ærlig talt så er det ganske uforståelig for meg at femtenåringer ikke skal være i stand til å ta voksenansvar. Da jeg var 15, så hadde jeg fysisk og intelligensressurser som langt overgikk det voksne snittet (men var ikke så klok som voksne).   Folk blir ansvarlige av å ta ansvar.  Tenk deg hvor mye ansvarligere enn femtenåring med ansvar er enn en ansvarsløs femtenåring. Mennesket er bygget for å kunne bære tungt ansvar fra kjønnsmoden alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med barnevernet er vel det at det har blitt veldig byråkratisert. Det er en av grunnene til at de har blitt så upopulære. 

Det andre er vel det at mange som ikke behandler barna sine godt nok liker å ha noen å skylde på. Det er som regel ikke mennesker dette her som er best på selvinnsikt dømmekraft. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Husmusa70 skrev:

 

Du sier "vi", så jeg regner med at dere er et par. Denne dama i nyhetssaken er alene, og jeg kjenner til tre andre alenemødre som har mistet eller nesten mistet barn til BV. Men jeg kjenner bare til ett par og de klarte å holde på barna...mistenker at par stiller litt sterkere uansett omsorgsevne.

Kjipt at alle meldte dere til BV :( 

Vi stilte såklart kjempesterkt, men ikke fordi vi er et par. Vi stiller sterkt fordi vi er gode foreldre, som møter alle behovene til barna på en adekvat måte, ivaretar dem utmerket og elsker dem ekstremt høyt. :)

Derfor var jeg aldri bekymret for BV, selv om vi virkelig lever langt utenfor A4-boksen der folk flest befinner seg. Jeg tror faktisk at hvertfall med andremann har vi knapt gjort et eneste mainstream valg. ;)

Da konklusjonsrapporten kom var den helt nydelig lesning, og virkelig bekreftet min oppfatning av å bli sett som mor, bli sett som foreldre, bli respektert for vårt liv og våre ønsker for våre barn, og at de virkelig anerkjenner at det å velge utradisjonelt ikke betyr at man skader barna sine. ❤️

Mulig vi bare er veldig heldig med vårt lokale barnevern, men dette er vår erfaring, og den er en ganske klar suksesshistorie. (Mitt forhold til familien min har naturligvis gått til helvete da..) 

Nesten alle jeg kjenner til (over hele landet), som har vært i kontakt med BV har etter min vurdering fått rettferdig behandling. Hos de eneste som har blitt fratatt barnet (et par), har det vært veldig graverende forhold, resten har enten fått hjelp og støtte i vanskelige situasjoner, eller tiltak som avlastning. 

I ett tilfelle mener jeg BV gjorde for lite, det var vold, fysisk og psykisk mot en fireåring, mulig grenseoverskridende seksualiserende adferd, og barnet bor fortsatt hos foreldrene (som flyktet til Sverige.. :(

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, I Grosny skrev:

Når ei jente på 12 klarte å ta vare på egen barn i steinalderen, så er ikke framskrittet mye å skryte dersom ei jente på 15 i vår tid ikke klarer å ta seg av småsøsken. 

Ærlig talt så er det ganske uforståelig for meg at femtenåringer ikke skal være i stand til å ta voksenansvar. Da jeg var 15, så hadde jeg fysisk og intelligensressurser som langt overgikk det voksne snittet (men var ikke så klok som voksne).   Folk blir ansvarlige av å ta ansvar.  Tenk deg hvor mye ansvarligere enn femtenåring med ansvar er enn en ansvarsløs femtenåring. Mennesket er bygget for å kunne bære tungt ansvar fra kjønnsmoden alder.

Men så fløtt ut i skauen, da, og lek, steinalder. 

Det er bra at en tenåring har ansvar, som å hjelpe til med husarbeid og lærer om egen økonomi. Det er dumt når man til 18-års dagen har bodd i Puteby, så skal man plutselig klare seg selv. Ansvaret må likevel være begrensa. For noen på 15 å ha ansvaret for alt, er for mye. 

Hva du gjorde er ikke relevant. Folk uten bein har klatra opp mount Everest - hva venter du på? De fleste oppegående mennesker er heldigvis enige om at noen på 15 ikke skal ha ansvaret i hjemme, fordi dette legger en tung bør på unge skuldre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ginavn skrev:

Men så fløtt ut i skauen, da, og lek, steinalder. 

Det er bra at en tenåring har ansvar, som å hjelpe til med husarbeid og lærer om egen økonomi. Det er dumt når man til 18-års dagen har bodd i Puteby, så skal man plutselig klare seg selv. Ansvaret må likevel være begrensa. For noen på 15 å ha ansvaret for alt, er for mye. 

Hva du gjorde er ikke relevant. Folk uten bein har klatra opp mount Everest - hva venter du på? De fleste oppegående mennesker er heldigvis enige om at noen på 15 ikke skal ha ansvaret i hjemme, fordi dette legger en tung bør på unge skuldre. 

Det er bedre å bære tungt ansvar enn å bo på ett ungdomshjem der rus og kriminalitet er ett problem.  

Jeg mener forsåvidt også at femtenåringer  helst skal vokse opp i gode hjem med ansvarlige voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, I Grosny skrev:

Det er bedre å bære tungt ansvar enn å bo på ett ungdomshjem der rus og kriminalitet er ett problem.  

Jeg mener forsåvidt også at femtenåringer  helst skal vokse opp i gode hjem med ansvarlige voksne.

 

Men på hvor mange ungdomshjem er rus og kriminalitet et problem? Er det virkelig et såpass stort problem at en normaltfungerende ungdom som fiktive Silje (ikke sosiopat-ungdommene, som forøvrig burde forvises fra Puteby) har det bedre "hjemme" - som er et hus, ikke et hjem - enn på en plass der hun for hjelp, veiledning og irrettesettelser av kompetente voksne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Ginavn skrev:

Men på hvor mange ungdomshjem er rus og kriminalitet et problem? Er det virkelig et såpass stort problem at en normaltfungerende ungdom som fiktive Silje (ikke sosiopat-ungdommene, som forøvrig burde forvises fra Puteby) har det bedre "hjemme" - som er et hus, ikke et hjem - enn på en plass der hun for hjelp, veiledning og irrettesettelser av kompetente voksne?

Den er det vanskelig å svare på, og spørsmålet er veldig relevant. Vanskelig å svare pga taushetsplikten og følgelig begrenset kunnskap.

En av mine beste kamerater havnet på slikt hjem i Oslo for mange år siden. Han ble aldri akseptert av de andre ungdommene siden han var avholds, og heller ikke brukte andre rusmidler. Det var veldig vondt for han, og han ble også angrepet så kraftig av en bolegutt som skulle ta han at han ble nødt til  brekke armen hans. 

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, I Grosny said:

Hva er mest farlig for barna? Å bli overlatt til seg selv og få voksenansvar i ett dårlig fungerende hjem, eller å komme på ungdomshjem? Jeg synes det siste høres skummelt ut.

Et interessant spørsmål egentlig. Var muligens verre å havne på ungdomshjem før, men det skjer mye rart i dag også. Før ble ungene banket og seksuelt misbrukt og i dag får de vel nesten ingen oppfølging i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, I Grosny skrev:

Den er det vanskelig å svare på, og spørsmålet er veldig relevant. Vanskelig å svare pga taushetsplikten og følgelig begrenset kunnskap.

En av mine beste kamerater havnet på slikt hjem i Oslo for mange år siden. Han ble aldri akseptert av de andre ungdommene siden han var avholds, og heller ikke brukte andre rusmidler. Det var veldig vondt for han, og han ble også angrepet så kraftig av en bolegutt som skulle ta han at han ble nødt til  brekke armen hans. 

Det er selvfølgelig trist for vennen din, og jeg håper han har vært i stand til å bygge et godt liv. Men det er også derfor jeg mener ungdomshjem må være underlagt kontroll og tilsyn, slik at de som kommer fra dårlig fungerende hjem  får den støtten de trenger, der de lærer innenfor naturlige og gitte rammer.

Noen mennensker fungerer ikke, allerede som barn og ungdom. Disse burde være skjerma fra de som er uheldige med familie. Skolen jeg gikk på hadde "spesielle" barn og et av dem spytta på meg, bedrev hærverk og gjorde fugleunger døve, det andre løp etter meg og ville kysse meg, til stor underholdning for de SFO-ansatte, selv var jeg redd. Disse trenger et spark i ræva og ikke å bli forstått i hjel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...