Gå til innhold

Hvordan får folk 6 i all fag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det handler nok mye om å ha god hukommelse og evnen til å se sammenhenger. Det gjorde det i alle fall for min del, jeg hadde riktig nok ikke realfag, men endte opp med en firer på vitnemålet og resten femmere og seksere. 

Anonymkode: 9e7bf...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk ut i 2005, så er en stund siden. Men hadde snitt på 5,7 før tilleggspoeng, så stort sett 6ere, og noen få 5ere. 

Jobbet ikke mye, men riktig. Kombinert med at jeg tok ting lett. Jeg var alltid ajour med lekser og pensum, aldri noe skippertak. Jeg satt meg inn i fjorårets prøver og eksamener, og det var akkurat det jeg fokuserte på. 

Om noe synes jeg alt for mange trur at kvantitet=resultater. Det handler egentlig kun om kvalitet. Når jeg var i gang med et nytt fag så jeg på læremålene, jeg leste tidligere prøver og eksamensoppgaver, og jeg la merke til hva læreren brukte tid på. 

Anonymkode: dde1a...166

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv en av disse elevene. Kun tre 5’ere, resten er 6’ere. Aldri lest mer enn 2 timer kvelden før en prøve, satt som oftest på facebook i timene. God kortidshukommelse er nøkkelen som flere har sagt her. Klarer å huske detaljer. 

Anonymkode: 56ce9...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GiftMann38 skrev:

Bullshit.

Hva er det du mener, da? 🤓

Anonymkode: 144a7...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får de det til? Er det flaks? Gjør dem ikke annet enn å lese? De ferreste er vel best i alt, en matteekspert kan jo suge i norsk f.eks, en som gjør det bra i gym kan jo slite i andre fag. Men har hørt om de som gjør det bra i alle fag. Mange av de jeg har lest om er fra USA, er det mye lettere å få A der?  Har hørt om en del som påstår at de sover seg gjennom skolen og som får bare 6-ere. Lyver de eller er det mulig?

Anonymkode: 5ba60...d29

Resultater følger av interesse og intelligens. Når man snakker om videregående skole så er det kanskje først og fremst interesse.

Alle fagene er lagt opp på en "inkluderende" måte slik at man ikke trenger å være noe unikum for å oppnå 6. Det er ikke Abelkonkurransen vi snakker om her.

Jeg fikk 5.2 i snitt fra allmenfagslinjen. Jobbet kanskje litt mer enn gjennomsnittseleven, men ikke mye. De som fikk bedre karakterer fortalte at "hemmeligheten" var å jobbe 4 timer med skolearbeid hjemme hver dag. Personlig foretrakk jeg å bruke fritiden på andre ting enn skolearbeid.

Anonymkode: 92849...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen er sikkert lagt opp sånn at de får vist seg fra sin beste side. Jeg er ikke dårlig på det grammatiske, men er likevel ikke flink til å uttrykke meg skriftlig, noe som selvsagt påvirka karakterene. 

Noen ganger tror jeg det også går på trynefaktor.

Tror jeg fikk én skriftlig 6-er gjennom hele vgs, og aldri på ungdomsskolen. Mitt stolteste øyeblikk var da jeg fikk 6 på norsk muntlig eksamen. :')

Jeg er i tillegg av typen som ikke klarer å gjøre en innsats når noe ikke fenger, som da vi hadde filosofi som en del av religionsfaget. Eller matte. Eller gym. Føler jeg har ADHD 😐 Og likevel presses alle igjennom en mal på det teoretiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som oftest har det mest med intelligens å gjøre. De er rett og slett født smartere enn deg. Meget intelligente skoleelever trenger ikke jobbe hardt i det hele tatt for å få toppkarakterer. 

Noen ganger har det med klasse å gjøre. I skolekretser med høy sosioøkonomisk status sitter gjerne toppkarakterene løser enn i skolekretser med lav sosioøkonomisk status. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har vel rett og slett bare hukommelse til det, i tillegg til disiplin og interesse. Ene broren min er en slik. Trenger ikke og drive med lekser etter skolen, ligger likevel på 5'ere. 

Jeg satt oppe hele dagen etter skolen, for så å sitte til langt ut på natt noen ganger! Fikk bare 4'er på fremføringen for det om. 

Det har enkelt og greit en teoretisk smart hjerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt å lese og skrive, så jeg tror jeg fikk mye gratis i norsk, nynorsk og engelsk der. Å ha gode skrivekunnskaper gjorde at jeg kunne fokusere på innhold og slapp dermed å pugge noe særlig til prøver. Fikk 5'er i norsk muntlig, ellers bare 6'ere.

I puggefag som historie, naturfag og geografi fulgte jeg godt med i timene (dvs. jeg scrolla facebook osv. da jeg trengte å gjøre noe mens læreren snakket), så da trengte jeg bare å pugge noen timer før prøvene. Innleveringsoppgaver brukte jeg mye tid på. Fikk 6'er i alle de fagene.

Så var det matte. Jeg forstår ikke matte, så det var det faget jeg brukte mest tid på, og jeg klarte å jobbe meg til en 4'er.

Anonymkode: a1db8...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Opplyst skrev:

Som oftest har det mest med intelligens å gjøre. De er rett og slett født smartere enn deg. Meget intelligente skoleelever trenger ikke jobbe hardt i det hele tatt for å få toppkarakterer. 

Noen ganger har det med klasse å gjøre. I skolekretser med høy sosioøkonomisk status sitter gjerne toppkarakterene løser enn i skolekretser med lav sosioøkonomisk status. 

Tull og tøys. Går nå på høyere utdanning med de beste i landet, og ser hvor mye de sliter, og hvor hardt de må jobbe. 

Anonymkode: 9fa39...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. Går nå på høyere utdanning med de beste i landet, og ser hvor mye de sliter, og hvor hardt de må jobbe. 

Anonymkode: 9fa39...5a8

Men de synes det er morsomt. Det er litt vesentlig her.

Anonymkode: daba7...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Leste meg i hjel mange ganger da jeg gikk på skolen, fikk ikke 6 av den grunn, selv på ting som historie med kun spørsmål og 3-4 svaralternativer selv om alt var riktig. Hadde alt rett i på noen matteprøver noen ganger, men fikk kun 5. I følge lærren så var det ikke nok å bare svare og regne riktig. Lærerene sa også at å få 6-er i bare et fag var så og si umulig.

Anonymkode: 5ba60...d29

Da hadde du nok en streng mattelærer. Er dessverre sånn at enkelte lærere gir lettere ut gode karakterer enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare seksere og femmere på vgs. Grunnen var god hukommelse, evnen til å forstå og resonnere rundt fagene, interesse for læring (liker oppriktig å tilegne meg ny kunnskap) samt disiplin. Matte og andre realfag kom lett for meg, men jeg jobbet mye med andre fag som ikke falt meg like naturlig. 

 

Anonymkode: f53db...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, SheldonCooper skrev:

Da hadde du nok en streng mattelærer. Er dessverre sånn at enkelte lærere gir lettere ut gode karakterer enn andre. 

Det er ikke slik det fungerer i matematikk? Er svaret og utregningen rett, så er det rett.

Anonymkode: 58abd...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de synes det er morsomt. Det er litt vesentlig her.

Anonymkode: daba7...55b

Mange av de hater livet sitt, og gråter seg gjennom eksamen. 

Anonymkode: 9fa39...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 17.6.2018 den 18.45, Krokanis skrev:

Prioriteringer og knallhard jobbing 

Dette. Jeg hadde nesten ikke et sosialt liv på VGS. Brukte all tid på skole. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gått i klasse med en som fikk, om ikke bare 6'ere, så nesten.  Dette er mange år siden, og jeg tror det ble sett på som en enda større prestasjon da.  Uten sammenlikning forøvrig har jeg selv 5 i snitt fra videregående.  Av 250 elever i avgangskullet var det bare 10-12 stykker på min skole som gjorde det bedre - i dag har jeg inntrykk av at det er mye vanligere.

Selvfølgelig var denne fyren smart.  Han brukte mye tid på lekser og var en allrounder, i og med at han hadde 6 i såpass ulike fag som fysikk, geografi, tysk og kroppsøving.  Det må jo ligge en grunnleggende forståelse av veldig mye i bunnen. I dag er han en ener på sitt fagfelt og har en lønn de færreste kan drømme om.  (Norsk og nynorsk var to av de ytterst få fagene han ikke fikk sekser i, for øvrig).  Men jeg tror det må ligge mer her også:

* Han var på overflaten en veldig likendes fyr.  Utadvendt, bra utseende, spilte på byens beste juniorlag i fotball, var kjæreste med ei av de mest populære/peneste jentene i kullet+++  Altså, ingen "strebertype" eller typisk "nerd".  Han smisket med lærerne, men holdt det på et nivå som gjorde dem smigret, det tippet ikke over, slik jeg har sett det gjøres.  Ved bittelitt tvil var det kanskje lettere å vippe karakteren opp på en elev man likte godt?  Under overflaten mobbet han en del og så seg ikke for god til å gjøre narr av en lærer vi hadde som hadde en alvorlig talefeil, men passet godt på å aldri bli oppdaget.

* Han hadde foreldre med høy utdanning som investerte veldig mye i hans utdannelse.  Vi hadde mange hjemmelinnleveringer og han var blant dem som kunne få foreldrene til å "rette" oppgavene før de ble levert inn.  I tillegg hadde de ressurser til å følge opp, de hadde svært god økonomi slik han kunne slippe deltidsjobb, kun kunne konsentrere seg om skole og trening og likevel kunne få en bra russetid, for eksempel (som jo kostet litt i 1993 også, selv om det var langt unna dagens nivå).

* Seksere avlet seksere, på en måte.  Det gikk jo rykter på skolen om fyren som hadde toppkarakter i "alt".  Hvis en ny lærer oppdaget at de fikk ham i et fag, møtte de ham nok med store forventninger om enorme kunnskaper  - og vi liker jo at forventningene våre oppfylles :-)

Anonymkode: f2b6c...c9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av de hater livet sitt, og gråter seg gjennom eksamen. 

Anonymkode: 9fa39...5a8

Aka de har valgt feil studieretning.

Anonymkode: daba7...55b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aka de har valgt feil studieretning.

Anonymkode: daba7...55b

Nei, fordi når du konkurrerer med bare de beste, så er det veldig få som ender opp med toppkarakterer. Dermed går de på en beinhard smell. 

Anonymkode: 9fa39...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste av dem, så er det vel en kombinasjon av normal til over normal intelligens, ekstremt god arbeidsmoral, og klare mål. 

Veldig sjeldent finner du geni-smarte folk som kan seile seg gjennom studiene, lese natta før, og får 6 eller A i alle fag. Jeg studerte med en på Universitetet som hadde IQ på rundt 150? Var i alle fall med i Mensa. Han kunne lese stoffet en gang, og forstå den nesten automatisk. De andre A studentene jeg kjenner, jobbet hardt 6 dager i uka.

Men personlig tror jeg altså det er en kombinasjon. Ofte tror jeg de har foreldre som er veldig klare på hva som kreves. 

Anonymkode: b060e...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...