Gå til innhold

Hvis Internett forsvant..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne tanken skremmer meg litt. Jeg har venner og bekjente som jeg er glad i, fra andre land til og med. Jeg ser dem på insta, av og til skrives enkelte av oss. Noen betyr mer enn de vet for meg. Men, hvis internett ble helt borte. Vil jeg ikke bli påminnet dem. Men hvem har vi egentlig om det forsvinner? 

Anonymkode: 87fac...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det hadde vært fælt ja. Da kunne jeg ikke snakket med kjæresten min

Hvor holder han til?
Tror du at du hadde vært like forelska i han i lengden når du ikke påminnes ham?

Anonymkode: 87fac...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 17.6.2018 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Hvor holder han til?
Tror du at du hadde vært like forelska i han i lengden når du ikke påminnes ham?

Anonymkode: 87fac...98c

Latin Amerika. Ja, jeg tror jeg hadde savnet han mer og mer for hver dag

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis internett forsvant, ville du hatt adskillig større problemer enn å holde kontakt med venner...  Men vi holdt kontakt med folk som bodde langt unna og som vi ikke så daglig også før internett kom.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 80 tallet hadde vi ikke mobil eller internett, vi overlevde den tiden og 😄

Anonymkode: 95f1f...7e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vært deilig. Er altfor mye på internett personlig. Syntes diskusjoner om småting var mer spennende før også. Nå kan man bare google seg til hvem som har rett så er det ikke mer å snakke om. 

Anonymkode: b797b...10b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mobiltelefonen hadde bestått, så tror jeg ikke jeg hadde mistet noen nære vennskap, men jeg hadde antakeligvis mistet en del av kontakten med mer perifere venner og bekjente. Men ja, nettilgang er i dag veldig viktig. Ikke bare en tidrøyte slik det var for 20 år siden, men en viktig del av samfunnet. For så vidt hadde man fått mer alvorlige problemer som noen andre er inne på, for internett er i dag en integrert del av økonomien og tjenestetilbudene. Forsvinner det, går store deler av samfunnet i stå. 

Anonymkode: e1972...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internet er vel i ferd med å forsvinne?

Det er mange aktører som ønsker å ta over Internet. Og når det skjer er det bare navnet igjen. Og en stor underholdning- og pengemaskin. Hvis ikke Kina blir vinneren og den totale overvåkingen ala 1984 blir virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk mer enn én gang lengtet tilbake til tiden før internett. Det irriterer meg at jeg stadig prioriterer tiden min feil, til fordel for særlig sosiale medier. Tid jeg egentlig gjerne skulle brukt på praktiske ting, og som jeg blir sittende å angre på at jeg feilprioriterte.

Før internett traff vi venner mye oftere. Barna var mer ute og lekte, og vi slapp å bli mentalt voldtatt av alle de ubehagelige sakene vi ufrivillig får rett i fleisen, og føler vi må ta stilling til, så fort vi logger på f.eks Facebook.

Før internett var vi hyggeligere mot hverandre, fordi vi måtte si det vi skulle si ansikt til ansikt. Vi hadde ikke en skjerm og et tastatur å bruke som skjold.

Om internett forsvant ville jeg kanskje mistet kontakten med en del mennesker, men det ville nok vært mennesker jeg uansett ikke ville hatt kontakt med om de ikke tilfeldigvis hadde kommet opp som venneforslag på Facebook. Venner som virkelig betyr noe for meg hadde jeg nok greid å holde kontakten med uansett, pr brev (herre gud, så koselig det var å skrive brev, for ikke å snakke om å få! :hjerte:) eller telefon. 

For min del synes jeg det er flere negative enn positive sider ved internett. Jeg var dessuten både barn, ungdom og voksen uten internett, så jeg vet at man greier seg helt fint uten.

Anonymkode: ce536...3b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk mer enn én gang lengtet tilbake til tiden før internett. Det irriterer meg at jeg stadig prioriterer tiden min feil, til fordel for særlig sosiale medier. Tid jeg egentlig gjerne skulle brukt på praktiske ting, og som jeg blir sittende å angre på at jeg feilprioriterte.

Før internett traff vi venner mye oftere. Barna var mer ute og lekte, og vi slapp å bli mentalt voldtatt av alle de ubehagelige sakene vi ufrivillig får rett i fleisen, og føler vi må ta stilling til, så fort vi logger på f.eks Facebook.

Før internett var vi hyggeligere mot hverandre, fordi vi måtte si det vi skulle si ansikt til ansikt. Vi hadde ikke en skjerm og et tastatur å bruke som skjold.

Om internett forsvant ville jeg kanskje mistet kontakten med en del mennesker, men det ville nok vært mennesker jeg uansett ikke ville hatt kontakt med om de ikke tilfeldigvis hadde kommet opp som venneforslag på Facebook. Venner som virkelig betyr noe for meg hadde jeg nok greid å holde kontakten med uansett, pr brev (herre gud, så koselig det var å skrive brev, for ikke å snakke om å få! :hjerte:) eller telefon. 

For min del synes jeg det er flere negative enn positive sider ved internett. Jeg var dessuten både barn, ungdom og voksen uten internett, så jeg vet at man greier seg helt fint uten.

Anonymkode: ce536...3b4

Jeg tror vi får si at man greide seg helt uten, men ikke nå lengre. Jeg husker også tiden uten internett som enda mer problemfri enn nå, men ettersom alt har blitt basert på nett, ville det vært en katastrofe uten like om det plutselig skulle forsvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Påkrevd skrev:

Jeg tror vi får si at man greide seg helt uten, men ikke nå lengre. Jeg husker også tiden uten internett som enda mer problemfri enn nå, men ettersom alt har blitt basert på nett, ville det vært en katastrofe uten like om det plutselig skulle forsvinne.

En stund. Til man fant tilbake til gamle metoder.

Anonymkode: ce536...3b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En stund. Til man fant tilbake til gamle metoder.

Anonymkode: ce536...3b4

Jo, men innen den tid ville mengder av mennesker vært døde pga all infrastrukturen som hadde rast sammen, så jeg tror allikevel jeg står over😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En stund. Til man fant tilbake til gamle metoder.

Anonymkode: ce536...3b4

Men gamle metoder er ikke like bra. Allmennkunnskap kan jeg selvsagt skaffe meg på biblioteket, men la oss si jeg feks vil prøve paragliding i Tirol. Kan kanskje gå på et reisebyrå, men jeg liker ikke å bestille turer på reisebyrå. Livet hadde ikke vært det samme uten. 

Anonymkode: 8181f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk mer enn én gang lengtet tilbake til tiden før internett. Det irriterer meg at jeg stadig prioriterer tiden min feil, til fordel for særlig sosiale medier. Tid jeg egentlig gjerne skulle brukt på praktiske ting, og som jeg blir sittende å angre på at jeg feilprioriterte.

Før internett traff vi venner mye oftere. Barna var mer ute og lekte, og vi slapp å bli mentalt voldtatt av alle de ubehagelige sakene vi ufrivillig får rett i fleisen, og føler vi må ta stilling til, så fort vi logger på f.eks Facebook.

Før internett var vi hyggeligere mot hverandre, fordi vi måtte si det vi skulle si ansikt til ansikt. Vi hadde ikke en skjerm og et tastatur å bruke som skjold.

Om internett forsvant ville jeg kanskje mistet kontakten med en del mennesker, men det ville nok vært mennesker jeg uansett ikke ville hatt kontakt med om de ikke tilfeldigvis hadde kommet opp som venneforslag på Facebook. Venner som virkelig betyr noe for meg hadde jeg nok greid å holde kontakten med uansett, pr brev (herre gud, så koselig det var å skrive brev, for ikke å snakke om å få! :hjerte:) eller telefon. 

For min del synes jeg det er flere negative enn positive sider ved internett. Jeg var dessuten både barn, ungdom og voksen uten internett, så jeg vet at man greier seg helt fint uten.

Anonymkode: ce536...3b4

Word! 

Verden går på mange måter fremover, men det er mye med internett og teknologi som ikke er så positivt også. 

Anonymkode: 41a79...3b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

56 minutter siden, Påkrevd skrev:

Jo, men innen den tid ville mengder av mennesker vært døde pga all infrastrukturen som hadde rast sammen, så jeg tror allikevel jeg står over😅

Det finnes en god del systemer og mennesker som er uhyre sårbare om internett skulle forsvinne. Samtidig, i fare for å fremstå som kynisk: økt mulighet til å overleve er kanskje ikke så heldig for fremtiden? Vi gjør oss, blant annet ved hjelp av internett, nærmest udødelige, og det kan, paradoksalt nok, også bli vår bane. 

Anonymkode: ce536...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men gamle metoder er ikke like bra. Allmennkunnskap kan jeg selvsagt skaffe meg på biblioteket, men la oss si jeg feks vil prøve paragliding i Tirol. Kan kanskje gå på et reisebyrå, men jeg liker ikke å bestille turer på reisebyrå. Livet hadde ikke vært det samme uten. 

Anonymkode: 8181f...799

Hvis du virkelig hadde hatt lyst til å prøve paragliding i Tyrol ville du vært helt nødt til å overvinne din motstand mot å bestille tur på et reisebyrå. Det ville ikke vært like enkelt, men du ville oppnådd noe personlig ved å gjøre det. Mestring. 

Uten internett ville ikke reising vært like tilgjengelig, og forurensing pga turisme hadde minsket. Jeg ser at det ville vært en ulempe for reiselystne, men jeg ser ikke annet enn fordeler for miljøet, og dét ville jo gagnet oss alle.

Anonymkode: ce536...3b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk mer enn én gang lengtet tilbake til tiden før internett. Det irriterer meg at jeg stadig prioriterer tiden min feil, til fordel for særlig sosiale medier. Tid jeg egentlig gjerne skulle brukt på praktiske ting, og som jeg blir sittende å angre på at jeg feilprioriterte.

Før internett traff vi venner mye oftere. Barna var mer ute og lekte, og vi slapp å bli mentalt voldtatt av alle de ubehagelige sakene vi ufrivillig får rett i fleisen, og føler vi må ta stilling til, så fort vi logger på f.eks Facebook.

Før internett var vi hyggeligere mot hverandre, fordi vi måtte si det vi skulle si ansikt til ansikt. Vi hadde ikke en skjerm og et tastatur å bruke som skjold.

Om internett forsvant ville jeg kanskje mistet kontakten med en del mennesker, men det ville nok vært mennesker jeg uansett ikke ville hatt kontakt med om de ikke tilfeldigvis hadde kommet opp som venneforslag på Facebook. Venner som virkelig betyr noe for meg hadde jeg nok greid å holde kontakten med uansett, pr brev (herre gud, så koselig det var å skrive brev, for ikke å snakke om å få! :hjerte:) eller telefon. 

For min del synes jeg det er flere negative enn positive sider ved internett. Jeg var dessuten både barn, ungdom og voksen uten internett, så jeg vet at man greier seg helt fint uten.

Anonymkode: ce536...3b4

Så enig. Da kunne jeg gått i banken og snakket med dem personlig i stede for å snakke med en dame 50 mil borte som rir regler uten hensyn. Jeg kunne snakket med nav ansikt til ansikt, likningskontoret, folkeregisteret osv osv. Å skulle forholde seg til mennesker uten ansikt er vanskelig, jeg mister en dimensjon i kommunikasjonen som jeg trenger for å kjenne meg trygg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Argentina. Ja, jeg tror jeg hadde savnet han mer og mer for hver dag

Men han kommer vel snart hjem? Du har vel ikke en kjæreste som bor i Argentina permanent? Da er han jo bare en nettvenn...

Anonymkode: 49155...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...