Gå til innhold

Barna skal ha torturert fugleungene til døde mens «foreldrene så på»


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

5 timer siden, magikeren skrev:

Det er for så vidt uheldig at så mange fugler blir drept av katter. Men du kan ikke si at menneske og dyr har like mye moralsk ansvar. Mennesker kan tenke på en mer langsiktig og helhetlig måte enn dyr, og vi har da evnen til å vite og forstå hvorfor det er feil å plage dyr. Katter har ikke denne evnen til å reflektere over om fugledrap er fint eller dumt. 

Du forstår vel at en nyhetssak om at et menneske voldtar et annet menneske, er noe helt annet enn om et dyr voldtar et annet dyr? På samme måte er en nyhetssak om et menneske som dreper et ekorn, en annen nyhetssak enn en der en katt dreper et ekorn. Fordi mennesker har en bredere type bevissthet enn dyr og vet konsekvensene av voldtekt. Mennesker forstår hvorfor det er feil å drepe ekorn uprovosert

Så når du lurer på hvorfor dette er en "big deal", så er det nettopp fordi det er snakk om mennesker som kan tenke over hva de gjør og hva de lar barna gjøre, mens katter ikke kan sitte og filosofere over hvordan fuglen den dreper har levd livet.

Du kan godt være imot kattehold, men det blir feil å late som om du kan sidestille katter med barn som piner dyr. 

Som jeg har skrevet flere ganger her nå: Det er menneskene som bestemmer seg for å ha en katt som kjærledyr. Altså er de ansvarlig for alt katta dreper. Hadde ingen hatt katte som kjærledyr her i landet så ville heller ikke ikke millioner av små dyr og fugler blitt plaget og drept av katter hvert år her i landet. Katter er ikke et naturlig dyr i Norsk natur.

5 timer siden, Rumle skrev:

Sier du at du bare sto og observerte at katten pinte fuglen i 45 minutter?

Selvfølgelig. Naturens gang som så mange her har skrevet mot meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Winza
19 minutter siden, bananbøy skrev:

Som jeg har skrevet flere ganger her nå: Det er menneskene som bestemmer seg for å ha en katt som kjærledyr. Altså er de ansvarlig for alt katta dreper. Hadde ingen hatt katte som kjærledyr her i landet så ville heller ikke ikke millioner av små dyr og fugler blitt plaget og drept av katter hvert år her i landet. Katter er ikke et naturlig dyr i Norsk natur.

Selvfølgelig. Naturens gang som så mange her har skrevet mot meg...

Man står ikke å ser på hvis man kan gjøre noe for stoppe det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤗

kan vi ikke bevege oss tilbake til temaet? Barn som plager dyr? 

Ikke vikingtid, ikke kattepusers jaktinstinkt, ikke mark, men sadidme hos småunger! 

Hvorfor ser dyrebeskyttelsen en økning i at unger torturerer dyr? Hvorfor økning i denne type sadisme?

Hvilke barn er dette? Er det fellestrekk? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 15.47, Winza skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/barna-skal-ha-torturert-fugleungene-til-dode-mens-foreldrene-sa-pa/69904545

Jeg kjenner det koker inni meg, hvordan i helvete kan folk plage dyr på den måten :kjempesinna: Og foreldrene som bare lot barna holde på, fy faen...

Man kan jo lure på hva slags kulturbakgrunn disse familiene har... Er det vestlige familier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 17.48, bananbøy skrev:

Du er klar over at tusenvis av små fugler hvert år blir torturert til døde av katter her i landet? Katter til motsetning av hunder liker ofte å leke lenge med byttet sitt og holde det i live i laaang tid. En gang når jeg kom hjem så jeg en katt som lå på siden av veien rett ved innkjørselen min og når jeg gikk ut av bilen hørte jeg noen små pip. Og da så jeg at katta hadde en liten fugl mellom potene og hver gang fuglen prøvde å reise seg opp slo katta til den. Og slik holdt den på i 45 minutter før fuglen til slutt var død (og hvem vet hvor lenge den hadde holdt på før jeg kom hjem).

Katter er storturturister av små fugler og andre små dyr her i landet. Og denne episoden med disse ungene blir dermed en dråpe i havet sett i samenheng.

Katter er ikke mennesker, og det er ikke greit for barn å torturere fugler eller for foreldre å la det skje, uansett hvor mange katter som torturerer fugler. Skjerp deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, bananbøy skrev:

Som sagt 1 fugl mot 3,5 millioner fugler som blir utsatt for samme behandling av katter hvert år her i landet blir en dråpe i havet. Så dette er på alle måter en ikke-sak.

Nei, det er ikke en ikke-sak. Igjen, så er ikke dyr mennesker, og hvis barn får torturere dyr til døde så er det noe alvorlig galt. Du bare avsporer med søppelargumentasjonen din.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.6.2018 den 17.48, bananbøy skrev:

Du er klar over at tusenvis av små fugler hvert år blir torturert til døde av katter her i landet? Katter til motsetning av hunder liker ofte å leke lenge med byttet sitt og holde det i live i laaang tid. En gang når jeg kom hjem så jeg en katt som lå på siden av veien rett ved innkjørselen min og når jeg gikk ut av bilen hørte jeg noen små pip. Og da så jeg at katta hadde en liten fugl mellom potene og hver gang fuglen prøvde å reise seg opp slo katta til den. Og slik holdt den på i 45 minutter før fuglen til slutt var død (og hvem vet hvor lenge den hadde holdt på før jeg kom hjem).

Katter er storturturister av små fugler og andre små dyr her i landet. Og denne episoden med disse ungene blir dermed en dråpe i havet sett i samenheng.

Det er en rimelig stor forskjell på katter og mennesker.... Eller? 

Dyr er dyr. De har dype instinkter. Vi mennesker skal liksom være litt "opphøyd" fra dyrene. Og vi har ikke hatt jaktinstinkt på denne type dyr/fugler på minst 1000 år.  

Så det er en ganske stor forskjell på at en katt leker med byttet sitt, og at et menneske piner og plager et dyr. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, jabx said:

Man kan jo lure på hva slags kulturbakgrunn disse familiene har... Er det vestlige familier?

Det for eksempel, kunne vært intressant å vite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, jabx said:

Nei, det er ikke en ikke-sak. Igjen, så er ikke dyr mennesker, og hvis barn får torturere dyr til døde så er det noe alvorlig galt. Du bare avsporer med søppelargumentasjonen din.

Takk 👏👏👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr er dyr. Barn skal lære å bli gode og kloke medmenneske, og det må vere det som er hovedsaka her. Om barn får lov til å plage levande vesen, vil dei kunne gå vidare til å plage andre dyr, og kanskje menneske.  Det hadde blitt enda meir spetakkel om det var ein hund dei plaga. Men det kan bli neste runde....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, bananbøy skrev:

Den dreper og plager da minst like mange dyr på en bondegård.

Ja, men katter har det bedre der, og det er langt færre bondegårder enn byleiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, zaco skrev:

Ja, men katter har det bedre der, og det er langt færre bondegårder enn byleiligheter.

Men dyra den dreper har det altså ikke bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.6.2018 den 16.40, Opplyst skrev:

Jeg er ikke særlig begeistret for mennesker som plager dyr unødvendig, men jeg har enda mindre sans for dyrevernere. Så denne gangen må det bli en knapp på dyreplagerne.

Med andre ord du eier ikke empati. Typisk høyreradikal.

 

Rasjonell dyrevern er bra, noen må tale dyras rett også. Men organisasjoner som f eks noah er fanatisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, bananbøy skrev:

Som jeg har skrevet flere ganger her nå: Det er menneskene som bestemmer seg for å ha en katt som kjærledyr. Altså er de ansvarlig for alt katta dreper. Hadde ingen hatt katte som kjærledyr her i landet så ville heller ikke ikke millioner av små dyr og fugler blitt plaget og drept av katter hvert år her i landet. Katter er ikke et naturlig dyr i Norsk natur.

Er du morsom?? Det er mennesket som tar livet av fleste fugler, vi høvler over fuglenes områder for å bygge motorveier, boliger etc, etc,. Antall fugledrap gjort av katter, blir en bagatell i forhold til fuglene vi har på samvittigheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kikkana skrev:

Med andre ord du eier ikke empati. Typisk høyreradikal.

Hvis jeg er høyreradikal, må du redefinere den politiske standardaksen. I politiske spørmål om omfordeling av inntekt på nasjonalt nivå, er jeg temmelig langt til venstre. 

3 timer siden, kikkana skrev:

Rasjonell dyrevern er bra, noen må tale dyras rett også. Men organisasjoner som f eks noah er fanatisme.

Det er liksom det som er poenget mitt. Jeg er ikke i mot dyrevern, snarere tvert imot, men jeg kjenner at ekstremistene driver meg i motsatt retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.6.2018 den 15.21, bananbøy skrev:

Men dyra den dreper har det altså ikke bedre...

Det er heller ikke relevant for saken. Saken er at foreldre godtar at barn torturerer dyr til døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...