Gå til innhold

Barna skal ha torturert fugleungene til døde mens «foreldrene så på»


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Potetjinta skrev:

Forsvare dyremishandling med dyremishandling, virkelig?

Som sagt 1 fugl mot 3,5 millioner fugler som blir utsatt for samme behandling av katter hvert år her i landet blir en dråpe i havet. Så dette er på alle måter en ikke-sak.

Endret av bananbøy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Winza
Akkurat nå, bananbøy skrev:

Som sagt 1 fugl mot 3,5 millioner fugler som blir utsatt for samme behandling av katter hvert år blir en dråpe i havet. Så dette er på alle måter en ikke-sak.

Katter har det i instinktet sitt, det har ikke mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Winza skrev:

Katter har det i instinktet sitt, det har ikke mennesker..

Og forskjellen for fuglen som blir utsatt for det er hva?

Mennesker velger å ha katter som kosedyr. Hadde vi ikke det så ville ikke alle de millionene av fugler blitt torturert til døde hvert år. Enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
Akkurat nå, bananbøy skrev:

Og forskjellen for fuglen som blir utsatt for det er hva?

Mennesker velger å ha katter som kosedyr. Hadde vi ikke det så ville ikke alle de millionene av fugler blitt torturert til døde hvert år. Enkelt og greit.

Man kan si det samme om alle typer kjæledyr, blir bare for dumt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Winza skrev:

Man kan si det samme om alle typer kjæledyr, blir bare for dumt 

Faktisk ikke. Katter er ekstremt effektive jegere. I USA har det blitt et reelt problem hvor de utrydder mellom 1,4 og 3,7 milliarder fugler og mellom 6,9 og 20,7 milliarder dyr hvert år og er ansvarlige for bestandsnedgang hos noen fuglearter. Sjekk https://www.bbc.com/news/science-environment-21236690. Evt https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-dyrelivets-storste-trussel/64000151

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
Akkurat nå, Kjetting skrev:

Faktisk ikke. Katter er ekstremt effektive jegere. I USA har det blitt et reelt problem hvor de utrydder mellom 1,4 og 3,7 milliarder fugler og mellom 6,9 og 20,7 milliarder dyr hvert år og er ansvarlige for bestandsnedgang hos noen fuglearter. Sjekk https://www.bbc.com/news/science-environment-21236690. Evt https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-dyrelivets-storste-trussel/64000151

Så du mener at katter ikke burde være kjæledyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Winza skrev:

Så du mener at katter ikke burde være kjæledyr?

Det sier jeg ikke. Du hintet bare om at alle type kjæledyr også er ansvarlige for andre dyrs død. Det kan du sikkert ha rett i, men katter er nok likevel kraftig overrepresentert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/17/2018 at 6:35 PM, bananbøy said:

Men folka som kjøper katter er ansvarlig for at katta deres torturerer masser av små fugler og andre dyr. Norske katter dreper rundt 3,5 millioner fugler i året. Og dette utelukkende fordi noen vil ha katter som kosedyr. Katter hører ikke hjemme i Norsk natur.

Altså, etter tusen år..... Sier du det samme om mennesker? De hører ikke hjemme her etter 1000 år? Vikingene hadde katter.. I en beskrivelse av volven Torbjørg fra Eirik Raudes saga, fortelles det at Torbjørg har lue foret med katteskinn, og katteskinnshansker...

Endret av ops2
endret til liten v
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Winza skrev:

Man kan si det samme om alle typer kjæledyr, blir bare for dumt 

Nei det kan man ikke. Katter er helt enestående blandt husdyr når det gjelder å drepe andre dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Winza skrev:

Så du mener at katter ikke burde være kjæledyr?

Hvis du ikke vil at millioner av fugler og andre smådyr skal bli torturert og drept her i landet hvert år så burde man ikke ha katter som kjærledyr nei.

Dette er et enkelt valg. Enten har man katter som kjærledyr og dermed sørger for at millioner av smådyr og fugler plages og drepes hvert år her i landet, ellers har man ikke katter som kjærledyr og sparer disse smådyra og fuglenes lidelser.

Endret av bananbøy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 18.35, bananbøy skrev:

Men folka som kjøper katter er ansvarlig for at katta deres torturerer masser av små fugler og andre dyr. Norske katter dreper rundt 3,5 millioner fugler i året. Og dette utelukkende fordi noen vil ha katter som kosedyr. Katter hører ikke hjemme i Norsk natur.

Helt enig, skal du først ha katt får du flytte til en bondegård, eller holde den innendørs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zaco skrev:

Helt enig, skal du først ha katt får du flytte til en bondegård, eller holde den innendørs. 

Den dreper og plager da minst like mange dyr på en bondegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
6 minutter siden, bananbøy skrev:

Den dreper og plager da minst like mange dyr på en bondegård.

Fugler skader også mark visst de finner noen, skal vi kvitte oss med fugler da for å verne marken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, bananbøy skrev:

Som sagt 1 fugl mot 3,5 millioner fugler som blir utsatt for samme behandling av katter hvert år her i landet blir en dråpe i havet. Så dette er på alle måter en ikke-sak.

Mennesker burde vite bedre. At katter dreper gir ikke mennesker rett til å gjøre det samme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, bananbøy said:

Og forskjellen for fuglen som blir utsatt for det er hva?

Mennesker velger å ha katter som kosedyr. Hadde vi ikke det så ville ikke alle de millionene av fugler blitt torturert til døde hvert år. Enkelt og greit.

Det er for så vidt uheldig at så mange fugler blir drept av katter. Men du kan ikke si at menneske og dyr har like mye moralsk ansvar. Mennesker kan tenke på en mer langsiktig og helhetlig måte enn dyr, og vi har da evnen til å vite og forstå hvorfor det er feil å plage dyr. Katter har ikke denne evnen til å reflektere over om fugledrap er fint eller dumt. 

Du forstår vel at en nyhetssak om at et menneske voldtar et annet menneske, er noe helt annet enn om et dyr voldtar et annet dyr? På samme måte er en nyhetssak om et menneske som dreper et ekorn, en annen nyhetssak enn en der en katt dreper et ekorn. Fordi mennesker har en bredere type bevissthet enn dyr og vet konsekvensene av voldtekt. Mennesker forstår hvorfor det er feil å drepe ekorn uprovosert

Så når du lurer på hvorfor dette er en "big deal", så er det nettopp fordi det er snakk om mennesker som kan tenke over hva de gjør og hva de lar barna gjøre, mens katter ikke kan sitte og filosofere over hvordan fuglen den dreper har levd livet.

Du kan godt være imot kattehold, men det blir feil å late som om du kan sidestille katter med barn som piner dyr. 

Endret av magikeren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, wintergirl skrev:

Mennesker burde vite bedre. At katter dreper gir ikke mennesker rett til å gjøre det samme. 

 

2 minutter siden, magikeren skrev:

Det er for så vidt uheldig at så mange fugler blir drept av katter. Men du kan ikke si at menneske og dyr har like mye moralsk ansvar. Mennesker kan tenke på en mer langsiktig og helhetlig måte enn dyr, og vi har da evnen til å vite og forstå hvorfor det er feil å plage dyr. Katter har ikke denne evnen til å reflektere over om fugledrap er fint eller dumt. 

Du forstår vel at en nyhetssak om at et menneske voldtar et annet menneske, er noe helt annet enn om et dyr voldtar et annet dyr? På samme måte er en nyhetssak om et menneske som dreper et ekorn, en annen nyhetssak enn en der en katt dreper et ekorn. Fordi mennesker har en bredere type bevissthet enn dyr og vet konsekvensene av voldtekt. Mennesker forstår hvorfor det er feil å drepe ekorn uprovosert

Så når du lurer på hvorfor dette er en "big deal", så er det nettopp fordi det er snakk om mennesker som kan tenke over hva de gjør og hva de lar barna gjøre, mens katter ikke kan sitte og filosofere over hvordan fuglen den dreper har levd livet.

Du kan godt være imot kattehold, men det blir feil å late som om du kan sidestille katter med barn som piner dyr. 

Enig med dere begge!

Og jeg har to katter de syntes at det er veldig spenndene med fugler, men de ser og bare ser. Eldste fikk tak i en fugleunge for tre år siden, den tok vi fra han siden ddn tydelug kunne oveleve. Så tok vi den med 100m bort hvor vi vet at ikke katten drar setter den fra oss hos en fugleinteressert og ti min etterpå var den borte. Noe familie har også katt og der tar heller ikke katten fugl, bare mus hvis være eller familens katt kommer med fugl tas den bort med en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.6.2018 den 17.48, bananbøy skrev:

Du er klar over at tusenvis av små fugler hvert år blir torturert til døde av katter her i landet? Katter til motsetning av hunder liker ofte å leke lenge med byttet sitt og holde det i live i laaang tid. En gang når jeg kom hjem så jeg en katt som lå på siden av veien rett ved innkjørselen min og når jeg gikk ut av bilen hørte jeg noen små pip. Og da så jeg at katta hadde en liten fugl mellom potene og hver gang fuglen prøvde å reise seg opp slo katta til den. Og slik holdt den på i 45 minutter før fuglen til slutt var død (og hvem vet hvor lenge den hadde holdt på før jeg kom hjem).

Katter er storturturister av små fugler og andre små dyr her i landet. Og denne episoden med disse ungene blir dermed en dråpe i havet sett i samenheng.

Katt som fanger fugl og leker med byttet sitt er naturens gang, dessverre er det slikt i dyreriket. Et menneske som torturerer og plager et dyr med vilje, det er ikke naturens sirkel. Det forstår vel du også? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladeknask

Her tenkte jeg på Lord of the Flies (William Golding). Husker det og var et britisk program «Boys and Girls alone» om at man skulle la 20 barn mellom 8 og 11 leve alene i noen hytter i Cornwall for å observere hvordan de oppførte seg. Gutter i en hytte, jenter i en annen. Når en gutt trekker en kniv mot en annen i så ung alder, da er det noe galt fatt. På den tredje dagen hadde de laget skarpe pinner som de jaget og ville stikke et pinnsvin med. Det ble heldigvis stoppet av filmteamet. 

Som det ble sagt: «Any situation that leaves a group of young people without the mediating presence of a responsible adult is cruel and abusive.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt, personangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 17.48, bananbøy skrev:

Du er klar over at tusenvis av små fugler hvert år blir torturert til døde av katter her i landet? Katter til motsetning av hunder liker ofte å leke lenge med byttet sitt og holde det i live i laaang tid. En gang når jeg kom hjem så jeg en katt som lå på siden av veien rett ved innkjørselen min og når jeg gikk ut av bilen hørte jeg noen små pip. Og da så jeg at katta hadde en liten fugl mellom potene og hver gang fuglen prøvde å reise seg opp slo katta til den. Og slik holdt den på i 45 minutter før fuglen til slutt var død (og hvem vet hvor lenge den hadde holdt på før jeg kom hjem).

Katter er storturturister av små fugler og andre små dyr her i landet. Og denne episoden med disse ungene blir dermed en dråpe i havet sett i samenheng.

Sier du at du bare sto og observerte at katten pinte fuglen i 45 minutter?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...