Gå til innhold

Skitneste/ekleste hjemmet du vet om?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, vet du hva, jeg lar deg ikke slippe unna med kun en sarkastisk kommentar om hvor hyggelig du er.

Jeg er syk. Jeg er såvidt i stand til å bo for meg selv og ta vare på hjemmet mitt alene. Hvis jeg skulle gjort som deg, vasket badet hver dag, storrengjøring av hele leiligheten ukentlig og mopping annenhver dag av et hus som er 2,5 ganger så stort som min leilighet er, så hadde jeg strøket med, ev. ville livet mitt kun dreid seg om det. Gulvet vaskes når det er behov for det, ikke oftere. Det er nok ikke like plettfritt som ditt hjem, jeg har sikkert støv på toppen av bokhyllene og på lister, men det er likevel både rent, pent og ryddig. Tilsynelatende strøkent. I tillegg finner man hjertevarme her, og ikke minst manerer.

Anonymkode: 6efac...623

Støtter deg fullt ut. Jeg var samboer med ei som hadde støv på hjernen, og det er noe av det dølleste jeg noen gang har måttet forholde meg til. 

Anonymkode: 75952...8a7

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎06‎.‎2018 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Nå må jeg kanskje feie litt for min egen dør, for det er ikke alltid at ting er 100% her heller. Det skjer innimellom at det blir stående noen kasseroller med vann i som blir sur fordi jeg ikke gidder å tømme oppvaskmaskinen før jeg har nok rot til å sette på en ny. Det er sjeldent kjøkkenet er helt strøkent, men stort sett får jeg det unna før det blir ille. Ellers har jeg litt hybelkaniner og støv. Folk tegner gjerne "vask meg" på TV-benken når de er her for å erte meg. Men det er ikke "skittent og ekkelt" som i at det er klissete flekker. En runde med støvsuger og støvklut er som regel nok for å få det bra.

Men av de jeg kjenner.. det må være hos et vennepar. Dama i forholdet har 3 barn, hvor minste barnet har problemer og lett pisser seg ut. I tillegg har de to hunder og en katt. Ingen av dyrene er ordentlig husrene, og det er vanlig at de både pisser og driter inne. Det ligger utpissede klær rundt om på bad, soverommet til det ene barnet osv. De har to toaletter. Hoveddassen som de voksne bruker er forsåvidt grei nok utenom at det flyter med klær, men den andre som bare ungene bruker i kjelleren stinker av kraftig urin og står av og til med bæsj i uten at barna trekker ned. Når man går rundt i huset, føler man at man blir klissete på bena, og det første man gjør når man kommer hjem, er å vaske bena og skifte sokker. Vet ikke om klisset er skitt eller fordi de kanskje bruker for mye såpe når de vasker. Vil ikke tenke så mye på det. Man må se seg for når man går rundt for å unngå å trakke på hundedritt eller piss. Altså de tar det opp når de ser det, men det er ikke alltid de ser det i tide.

Det er ikke eget vaskerom, men mer som i en krok i en korridor i kjelleren som er godt synlig når man skal ned til rommene. Den ene ungen har soverommet slik at han må gå over klesdungen for å komme til rommet. Ellers er det er åpent fra korridoren og inn til en TV stue de har der, så "alle" ser kroken. Det flyter store hauger med både rene og skitne klær sammen med masse dyrehår osv. Katten sover gjerne i kleshaugene. Av og til blir bergene så store at rent og skittent blander seg, og de må dele haugen sånn ca. på midten og gjette hva som er brukt og hva som er rent. Jeg har vært med på å få sengetøy som lukter surt fordi det har stått for lenge vått i maskinen. 

Kjøkkenet er ofte fullt av skitne tallerkener og glass. I tillegg planter de litt urter og slikt som dugger i vinduet og tiltrekker seg insekter. Matskålene til dyrene er der og de griser på gulvet, samtidig som de gjerne mater dyrene med "bløte" ting som slippes på gulvet og dyrene slikker opp, med de hygieniske utfordringene det har.

Det er mannen i forholdet jeg egentlig kjenner. Han er selv litt oppgitt over situasjonen og kan si ting som det er mens hun ikke hører på. Som han sa.. Livet hadde vært så mye bedre uten alle de dyrene. Tror det er de som tar motet fra dem så de ikke klarer å komme ovenpå med rydding og vasking. De bor vel kanskje egentlig i et litt for lite hus som gjør det vanskelig å holde god orden.

Anonymkode: 16141...d0b

"Alle de dyrene"? To hunder og en katt? Som nekter eierne sine å vaske og rydde? En så dårlig unnskyldning hadde jeg vært flau over å komme med.

Mulig det er spesielle utfordringer her, men jeg kjenner folk med flere dyr enn dette som klarer å holde det rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de færreste liker å bo i ett stinkende eller veldig rotete eller/og møkkete hjem. Så om de lever slik så tenker jeg at det er noe som ikke stemmer. At det er noe i livene til disse menneskene som ikke er på plass og at de ikke får livene sine helt til. Derfor blir det mer medfølelse herfra enn æsjing og uffing.

Sånn eller syns jeg en skal respektere hvordan de som er fornøyd med hjemmet sitt velger ha det hjemme hos seg selv. 

 

Anonymkode: 2d5d4...8bb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror de færreste liker å bo i ett stinkende eller veldig rotete eller/og møkkete hjem. Så om de lever slik så tenker jeg at det er noe som ikke stemmer. At det er noe i livene til disse menneskene som ikke er på plass og at de ikke får livene sine helt til. Derfor blir det mer medfølelse herfra enn æsjing og uffing.

Sånn eller syns jeg en skal respektere hvordan de som er fornøyd med hjemmet sitt velger ha det hjemme hos seg selv. 

 

Anonymkode: 2d5d4...8bb

Ser jeg tilsynelatende møter meg selv litt i døra, da jeg jo ikke helt kan vite om ett hjem, sånn midt på treet hygienemessig, befinner seg i den ene eller andre nevnte kategorien, og fordrer mest medfølelse eller respekt.. ;)  Men syns ikke navigasjonen er så vanskelig personlig.

Anonymkode: 2d5d4...8bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne som hadde det utrolig rotete og møkkete. Hun hadde vandt seg sti fra inngangspartiet til sofaen og kjøkkenet gjennom alt rotet. Gulvet var klissete her og der, skitten og rene klær om hverandre, søppel over alt og kjøkkenet så ikke ut med tallerker, kopper og kar innsauset i fett og gammel mat.

Jeg er langt fra noen nazi på rengjøring selv og tåler litt skitt og støv i krokene, men her spurte jeg til slutt om jeg kunne få hjelpe henne i gang for å prøve å gi henne litt rutine på hus og hjem. Vi hadde storopprydding og vasket en hel dag og etter det har hun faktisk klart å holde ting mye bedre. Hun sier selv at hun så seg helt blind på hvordan ting var der og at hun er veldig glad for at jeg dro henne i gang for noen år siden. 

Anonymkode: 7bedc...718

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan jo skremme dere litt med mitt tidligere liv som bulemiker. Dagene mine gikk til å spise og spy opptil ti ganger om dagen og leiligheten var i et konstant matkaos. Møkkete servise overalt, halvspist mat slengende rundt og søl på gulvet jeg ikke hadde "tid" til å tørke opp. Det var til og med smuler og flekker i senga. Selve toalettet var en historie for seg selv. Det var verst om morgenen da jeg våknet fordi jeg alltid sluknet av utmattelse etter siste "runde" med spising og spying. Da jeg kom hjem fra skolen gikk jeg alltid over det verste før jeg satte i gang igjen. Hadde aldri besøk fordi jeg skammet meg sånn. Hadde noen her sett hvordan det så ut, hadde jeg vært beskrevet her som det verste folk hadde sett. 

Takk gud for at jeg ikke er der lenger og nå lever i et rent og ryddig hjem. Har gått helt den motsatte veien og er avhengig av å ha det rent og pent rundt meg for å ikke minne meg om den tiden.

Anonymkode: 39bd5...b72

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos kjæresten til en venninne av meg, som er arbeidsledig og gamer døgnet rundt. Orker ikke dra dit mer. 

Han har ikke vaskemaskin, så hun skrøt i starten av hvor flink han var som vasket alle klær for hånd. Jeg ble lite imponert da jeg så de skitne boxershortsene som lå til bløt i kjøkkenvasken.

Ellers flyter det med skittentøy og matemballasje over gulvene i hele leiligheten. En gang glemte han igjen en plastboks med gryterett på gulvet i soverommet, og det lå og surnet under et hav av møkkete klær i flere uker mens vi gikk rundt og lurte på hva det var som luktet dritt.  

Tisser på tomme brusflasker gjør han også,og tømmer de ut vinduet når han ikke gidder tømme de i dass. Naboen under hadde klaget på det hun trodde var stank av kattepiss. Blir helt kvalm av tanken.

Anonymkode: 1bd30...4a5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de rare som koser meg med rengjøring så hos oss er det ganske rent og ryddig hele tiden. Siden jeg har mann og 3 barn har jeg måtte venne meg av de mest maniske ocd tendensene. Jeg vil ha tellekanter og ikke antydning til et støv korn men det hadde påvirket de rundt meg på en negativ måte.

Siden jeg litt ekstrem så legger jeg merke til alt hos andre og på jobb og på butikker ol så jeg synes det er litt småmøkkete og ekkelt overalt. Men jeg vet at jeg ikke er normalen der så jeg overser det meste og tror det er litt Sundt for meg. Uten mann og unger hadde jeg vel blitt uføretrygdet og brukt all tid på å vaske.

Anonymkode: 1263e...a1f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er av de rare som koser meg med rengjøring så hos oss er det ganske rent og ryddig hele tiden. Siden jeg har mann og 3 barn har jeg måtte venne meg av de mest maniske ocd tendensene. Jeg vil ha tellekanter og ikke antydning til et støv korn men det hadde påvirket de rundt meg på en negativ måte.

Siden jeg litt ekstrem så legger jeg merke til alt hos andre og på jobb og på butikker ol så jeg synes det er litt småmøkkete og ekkelt overalt. Men jeg vet at jeg ikke er normalen der så jeg overser det meste og tror det er litt Sundt for meg. Uten mann og unger hadde jeg vel blitt uføretrygdet og brukt all tid på å vaske.

Anonymkode: 1263e...a1f

Jeg lurte et sekund om jeg ubevisst hadde skrevet dette innlegget! Herregud er du klonen min, eller jeg din? 😆

Anonymkode: 51a29...046

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurte et sekund om jeg ubevisst hadde skrevet dette innlegget! Herregud er du klonen min, eller jeg din? 😆

Anonymkode: 51a29...046

 

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er av de rare som koser meg med rengjøring så hos oss er det ganske rent og ryddig hele tiden. Siden jeg har mann og 3 barn har jeg måtte venne meg av de mest maniske ocd tendensene. Jeg vil ha tellekanter og ikke antydning til et støv korn men det hadde påvirket de rundt meg på en negativ måte.

Siden jeg litt ekstrem så legger jeg merke til alt hos andre og på jobb og på butikker ol så jeg synes det er litt småmøkkete og ekkelt overalt. Men jeg vet at jeg ikke er normalen der så jeg overser det meste og tror det er litt Sundt for meg. Uten mann og unger hadde jeg vel blitt uføretrygdet og brukt all tid på å vaske.

Anonymkode: 1263e...a1f

💓Monica Geller💓

Anonymkode: 46383...cbd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos kjæresten til ei venninne av meg. Han bor sammen med en kompis, og de har det så fælt. Kjæresten til venninna mi rydder og vasker så godt han kan, for han liker å ha det fint rundt seg, men kompisen han gir faen, kjæresten til venninna mi endte med å flytte ut så fort han fikk muligheten. 

Det er skittenkopper med matrester på benkene, søpla renner over, klær ligger strødd overalt, tomme ølbokser på sofabordet som står i en uke etter han har hatt fest, han vasker aldri huset og det ligger tomme pizzaesker der han sitter å gamer hver dag. Han har også fått mye mus i huset som han ikke orker å gjøre noe med. Sikkert koselig med husdyr, da😰

Anonymkode: 13e9d...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 9.40, AnonymBruker skrev:

Tare en time i uken. Har ikke kjempeleilighet. Tar det som trening!

Anonymkode: 8d9d3...8e3

Men ikke alle bor i en liten leilighet. Hvis jeg med tre barn skulle vasket doene og badene daglig, støvsuget flere ganger i uka, vasket alle gulv hver uke og skiftet sengetøy ukentlig, måtte jeg enten gått ned i stillingsprosent eller gitt avkall på mye tid med barna. For det tar mer enn én time i uka å holde slik standard i et hus.

På 18.6.2018 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Et felles vennepar av oss. De vasker jo ikke med noe annet enn vann på gulvet.

 

Etter at vi var der noen timer i helgen så kastet jeg de hudfargede  step-in-sokkene mine og bytta innleggssåler i skoen mine. Svarte var de etterpå... beksvarte. 

 

En av barna sølte saftglasset på gulvet, og konen i huset var rask med å hente moppen, men bare gikk over med vann. Fytti katta. Da så mannen min og jeg på hverandre uten å si noe, ord ble overfladiske. Vi var sjokka. 

Anonymkode: 8acb8...584

Men hvorfor er det ikke nok med vann når noen søler sagt? Skulle hun heller brukt lut?

Anonymkode: d40de...c19

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mest skitne hjemmet jeg vet om er mitt eget.

Det hender det blir stående matrester på fat, stekepanner og kasseroller i mange dager. Jeg støvsuger et par ganger i måneden, og vasker enda sjeldnere enn det. Små søppelrester (f.eks. ispinne, druestilker, muffinspapir, og lignende) blir samlet opp i tilfeldige kopper og skåler jeg måtte ha stående og tømt/vasket/satt unna når det begynner å bli fullt. Kjøkkenbenken og komfyren vaskes svært sjeldent. Det ligger alltid en genser eller to rundtomkring, og pledd og putevar ligger på stoler og i sofaen. Gamle pizzaesker står flere uker før de kastes, av og til med tørre pizzaskalker inni. Har både hund og katt, så det er masse av dyrehår overalt, samt masse hybelkaniner hele tiden. 

Jeg lærte meg aldri å holde det ryddig og rent hjemme, og vokste egentlig opp i en svinesti. (At Barnevernet ikke var innblandet er et under...) Nå er jeg selvfølgelig voksen, så det ansvaret ligger selvsagt på meg nå, men sier det likevel sånn at det iallfall er en forklaring på hvorfor jeg har det sånn. I tillegg sliter jeg mye med helsen min, og det skal ingenting til før jeg blir stresset og overveldet. Da er husarbeid det aller siste jeg tenker på, selv om jeg også mistrives sterket med å ha det rotete og skittent rundt meg. Det blir rett og slett en ond sirkel jeg må kravle vaske meg ut av, på toppen av det hele.

Og nei, jeg har aldri gjester hjemme hos meg. De ytterst få gangene jeg har gjester sitter vi ut i hagen. Bor også vegg-i-vegg med et nært familiemedlem som kjenner til situasjonen min, så når det ikke er mulighet til å sitte i hagen får jeg låne leiligheten deres til besøk, også skylder jeg på at hunden min ikke liker fremmede.

Men jeg har blitt mye flinkere de siste årene. Det er absolutt ikke så ille som det har vært før. Jeg liker fortsatt ikke husarbeid noe særlig, men elsker at det er ryddig og rent rundt meg, så prøver å gjøre pittelitt ofte. Håper og ønsker jeg en dag klarer å være som "alle andre" og ha et normalt hjem. Det vil være et krav for meg selv før jeg en dag får barn, da det er helt uaktuelt å la barna mine gå gjennom det jeg gikk gjennom som barn.

Anonymkode: e65ce...633

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er rotete er vel ikke god nok grunn til at barnevernet skal bry seg? Med mindre det er rot som direkte utgjør en fare (f.eks. tunge ting som kan falle ned, gamle planker med spiker som stikker ut), eller det er skitne ting som gir fare for sykdom eller smitte. Noe jeg vil tro ikke gjelder de fleste vanlige uryddige hjem. En inntørket pizzaskorpe med masse smuler som ligger der vil ikke utgjøre noe fare enten den har ligget en uke eller et år. 

Anonymkode: 16141...d0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det at det er rotete er vel ikke god nok grunn til at barnevernet skal bry seg? Med mindre det er rot som direkte utgjør en fare (f.eks. tunge ting som kan falle ned, gamle planker med spiker som stikker ut), eller det er skitne ting som gir fare for sykdom eller smitte. Noe jeg vil tro ikke gjelder de fleste vanlige uryddige hjem. En inntørket pizzaskorpe med masse smuler som ligger der vil ikke utgjøre noe fare enten den har ligget en uke eller et år. 

Anonymkode: 16141...d0b

Jeg er AB over innlegget ditt. Svarte du meg eller svarte du tråden generelt...?

Når jeg vokste opp var det mye verre enn det jeg har det i dag. Ingen bord eller benker var brukelige bortsett fra ett hjørne her og ett hjørne der vi ryddet av ettersom vi trengte det, rett og slett fordi søppel ble aldri kastet. (Det inkluderer matavfall som ble liggende igjen på fat, i kopper og lignende.) Det var svære hauger med søppel på bordflatene, samt skitne fat og glass som har stått der i mange måneder. Søppel ble samlet i sekker og brent et par ganger i året, ellers ble det gjemt rundtomkring i huset. Gulvet ble vasket én gang i året (julen) til tross for at vi bodde på gård, var to barn, og hadde flere katter og hunder. I hjørnene lå det hauger av skitt, støv og av og til katteavføring og -urin. Gulvet var så skittent at vi måtte gå med sko inne. Oppvaskbenken var alltid stappfull med skitne fat, kopper, glass og bestikk, og jeg husker man måtte forsiktig stable i høyden hvis man skulle fjerne et skittent fat fra et annet bord. Vinduene hadde lekkasjer, og brunt vann kom alltid inn på vinduskarmen, som igjen gjorde gardinene og duken på kjøkkenbordet muggent. Hverken do, dusj eller vask ble rengjort mer enn maks en gang i året. Dusjen ble kanskje rengjort enda mindre. Dusjforhenget ble aldri byttet ut eller rengjort, til tross for at mugg vokste på det.

Så ja, jeg synes egentlig at Barnevernet skulle ha kommet inn der. Selv om det skal også sies at det ble mye bedre når foreldrene mine skilte seg, og de begynte å treffe andre. Jeg tror begge to hadde noen veldig tunge år, da de aller færreste frivillig lever sånn uten en god grunn.

Anonymkode: e65ce...633

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er AB over innlegget ditt. Svarte du meg eller svarte du tråden generelt...?

Begge deler. Siden du nevnte barnevernet og flere andre har det tidligere. At jeg tror det skal mer til enn litt boss, rot, en hundedrit og en kleshaug på sofaen for at de skal bry seg. Det er ingen som er perfekte på alle områder. Alle har jo "noe" de sliter med. Enten det er rot, trang økonomi, barn med lærevansker eller adferdsproblemer, eller andre utfordringer.

Skulle barnevernet vært koblet inn i alle saker, ville de ikke hatt tid til å ta seg av de alvorlige sakene, og mange helt normale familier ville blitt fratatt barna for "ingenting".

Uansett hvor rotete man har det, eller folk man kjenner har det, så finnes det hjem som er enda mer rotete. Så rotete at man ikke lengre kan se gulvet. Så rotete og skittent at man må ha spesialfirma inn for å rydde opp fordi det er helseskadelig. I tilfeller hvor det er mer enn bare normal "latskap" som ligger til grunn for rotet. Det er i slike tilfeller barnevernet bør kobles inn.

Anonymkode: 16141...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2018 den 22.38, ti10 skrev:

"Alle de dyrene"? To hunder og en katt? Som nekter eierne sine å vaske og rydde? En så dårlig unnskyldning hadde jeg vært flau over å komme med.

Mulig det er spesielle utfordringer her, men jeg kjenner folk med flere dyr enn dette som klarer å holde det rent.

Nekter og nekter. Det er vel heller det at et hus trenger en viss mengde renhold, og folk har en viss mengde energi til å drive med renholdet. Når man skaffer dyr så øker behovet for renhold uten at energien til å drive med det nødvendigvis øker. Når da behovet for renhold overgår energien man har til renholdet så kommer det ut av kontroll.

Selv har jeg ikke dyr og bor for meg selv. Jeg er ikke superglad i renhold, men tar det "ekle" griseriet når det oppstår. Så her er det ikke ekkelt, men er ganske støvete. Hadde jeg derimot skaffet dyr så hadde nok ting kommet ut av kontroll. Dyr vet ikke å holde rent. Men jeg skal ikke ha dyr.

Anonymkode: 16141...d0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Ingen i omgangskretsen heldigvis, men har dessverre vært innom fair share av mildt sagt usmakelige hjem via jobb.

Anonymkode: 51a29...046

Samme her. Har vært i huset til en hoarder, av typen man ser på TLC Norge. Det er så ille at det er vanskelig å beskrive.

Anonymkode: 169d8...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...