Gå til innhold

Er jeg for streng som mor eller er dette greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest padawan

Jeg synes i og for seg det ikke er overilt men synes du burde prøve å finne ut om det er noe underliggende som utløser denen oppførselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, A_nanas skrev:

Hvor er PAPPA? Han må jo kunne bidra med noe. Hvis dere er skilt - dette leser jeg nå. Da er det han som er den store stygge ulven. Det er hans ansvar at jenta hans har det vondt og utagerer. For en møkkamann. La de latsabbene av noen besteforeldre også bidra, de unndrar seg som regel alt ansvar.

Besteforeldrene på fars side bor rett ved oss, men de har sjeldent tid til å passe henne eller være med henne. Det gjorde de heller ikke når jeg og barnefar var gift. De har alltid hatt mange verv, reiser mye og er sjeldent hjemme. Hun treffer dem toppen 3-4 ganger i året. 

Mine foreldre er såpass «unge» at de er i full jobb begge to, de stepper inn så ofte de kan, men det blir mest i helger og ferier. De har et nært forhold til datteren min, hun er deres eneste barnebarn. De har hjulpet meg mye siden jeg ble skilt, det er som regel de som passer henne når jeg en sjelden gang er ute for å treffe venner og lignende. Jeg har heldigvis en jobb som er veldig grei å kombinere med barn og alenemortilværelsen, så har ikke hatt så stort behov for at de stepper inn heller. 

Anonymkode: 32504...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din datter har det ikke greit for tiden, og det virker som om du allerede har identifisert årsaken og knytter det til skilsmissen. Sånn sett ville jeg nok gitt din datter litt "slack" for å ha ødelagt datamaskinen, og reist på ferie - nettopp fordi dere kanskje trenger noen uker sammen uten stress og negativitet.

Det er absolutt ikke greit at din datter ødela datamaskinen din, og det må hun få klar beskjed om. Men hun er ni år, det er ikke nødvendigvis lett å uttrykke følelsene sine på andre måter enn gjennom trass og sinne. Jeg håper hun får god oppfølging videre, og at dere jobber med å sette ord på ting som er vanskelig.

Anonymkode: 90723...dd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din datter har det ikke greit for tiden, og det virker som om du allerede har identifisert årsaken og knytter det til skilsmissen. Sånn sett ville jeg nok gitt din datter litt "slack" for å ha ødelagt datamaskinen, og reist på ferie - nettopp fordi dere kanskje trenger noen uker sammen uten stress og negativitet.

Det er absolutt ikke greit at din datter ødela datamaskinen din, og det må hun få klar beskjed om. Men hun er ni år, det er ikke nødvendigvis lett å uttrykke følelsene sine på andre måter enn gjennom trass og sinne. Jeg håper hun får god oppfølging videre, og at dere jobber med å sette ord på ting som er vanskelig.

Anonymkode: 90723...dd6

Jeg prøver å se igjennom fingrene på mange av de tingene hun gjør om dagen, men føler ikke at jeg burde la henne slippe unna med alt heller. Hun skal få være med på ferie, jeg tror jeg sa at hun ikke fikk være med i ren affekt da hun knuste pcen, jeg ble så forbanhet der og da. 

Anonymkode: 32504...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Besteforeldrene på fars side bor rett ved oss, men de har sjeldent tid til å passe henne eller være med henne. Det gjorde de heller ikke når jeg og barnefar var gift. De har alltid hatt mange verv, reiser mye og er sjeldent hjemme. Hun treffer dem toppen 3-4 ganger i året. 

Mine foreldre er såpass «unge» at de er i full jobb begge to, de stepper inn så ofte de kan, men det blir mest i helger og ferier. De har et nært forhold til datteren min, hun er deres eneste barnebarn. De har hjulpet meg mye siden jeg ble skilt, det er som regel de som passer henne når jeg en sjelden gang er ute for å treffe venner og lignende. Jeg har heldigvis en jobb som er veldig grei å kombinere med barn og alenemortilværelsen, så har ikke hatt så stort behov for at de stepper inn heller. 

Anonymkode: 32504...3a8

Flott at du har dem ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Flere som spør hvor far er oppi det hele. Han er mer eller mindre meldt seg helt ut. Vi er som sagt skilt og han bor et par timer unna, datteren min ser han to helger i måneden. Hun gruer seg til helgene hun er hos far, vi har snakket om det og hun sier det er fordi hun føler seg oversett og blir nedprioritert. Jeg snakker likevel positivt om far med henne og er opptatt av at hun fortsetter å treffe han, mest fordi jeg ønsker at hun skal ha en relasjon til far. Selvom det er slitsomt for meg å kjøre henne til og fra far annenhver helg. 

Jeg merker selv at far ikke tar ansvar for henne, hun har aldri vært på ferie med far siden skilsmissen, selvom far reiser 2-3 ganger i året. Også i sommer passer far på å reise de ukene hun er hos meg, i hans to uker skal de være hjemme. De helgene hun er hos far er hun hovedsakelig hjemme, de finner aldri på noe sammen, som f. eks kinotur, en tur i svømmehallen etc. Det er også jeg som følger opp henne med fotballtrening, legebesøk, skole og alt annet. 

Jeg har gitt opp å krangle med far om å ta henne med på ting og ta mer ansvar, det nytter en gang ikke å snakke med ham om felles regler. Jeg prøver heller å sørge for å reise med henne og gi henne fine opplevelser selv. Men føler meg veldig alene oppi alt dette, det er jammen ikke lett å være alene om alt. Det eneste far bidrar med er barnebidrag, jeg er sikker på at han ikke hadde truffet henne annenhver helg, hvis jeg ikke hadde kjørt henne til og fra. 

 

Anonymkode: 32504...3a8

Føler med deg. Veldig trist situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.6.2018 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på 9 år som virkelig tester grenser om dagen. Dette gjelder både hjemme og på skolen. Jeg har fått beskjed av læreren om at hun bruker mobil i skoletiden, svarer frekt og har gjentatte ganger nektet å delta på enkelte aktiviteter på skolen som hun anser som «teite». Hjemme svarer hun frekt og er negativ til alt, alt er «æsj» eller «kjeldelig», hun bruker mobilen etter leggetid, nekter å hjelpe til hjemme og har virkelig tøyd grensene på alle måter. Dette ligner ikke henne i det hele tatt, hun har alltid vært snill, høflig og pliktoppfyllende, men har utviklet seg veldig negativt det siste året. 

Jeg er konsekvent og er tydelig på at jeg ikke tolerer dette. Så hun har mistet mobilen en uke de gangene hun har brukt den i skoletiden og når hun svarer frekt pleier jeg å ta en alvorsprat med henne. Hvis hun nekter å hjelpe til hjemme pleier jeg å kutte i ukelønnen. 

I dag fikk hun et raserianfall da jeg inndro mobilen hennes fordi hun hadde brukt den i skoletiden. Det endte med at hun kastet PCen min i gulvet og trampet på den slik at den knuste. Nå vurderer jeg å avlyse ferien, dvs. at hun blir hjemme hos besteforeldre, mens jeg reiser på ferie alene. 

 

Er det greit? Eller er jeg for streng?

Anonymkode: 32504...3a8

Når foreldre skal teste grenser blir det vanligvis voldsomt. Hvorfor antar foreldre at det er barna som fortjener straff og ikke foreldrene som fortjener straff?

Fortell?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å se igjennom fingrene på mange av de tingene hun gjør om dagen, men føler ikke at jeg burde la henne slippe unna med alt heller. Hun skal få være med på ferie, jeg tror jeg sa at hun ikke fikk være med i ren affekt da hun knuste pcen, jeg ble så forbanhet der og da. 

Anonymkode: 32504...3a8

Når du klarer å bli så forbanna av materialistiske ting, da lurer jeg fælt på hvem datteren din har lært atferden sin hen? Kanskje du mener at pcen er viktigere for deg, enn mobilen er for henne?

Var det det du mente,- var det derfor du ble så forbannet og sint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2018 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på 9 år som virkelig tester grenser om dagen. Dette gjelder både hjemme og på skolen. Jeg har fått beskjed av læreren om at hun bruker mobil i skoletiden, svarer frekt og har gjentatte ganger nektet å delta på enkelte aktiviteter på skolen som hun anser som «teite». Hjemme svarer hun frekt og er negativ til alt, alt er «æsj» eller «kjeldelig», hun bruker mobilen etter leggetid, nekter å hjelpe til hjemme og har virkelig tøyd grensene på alle måter. Dette ligner ikke henne i det hele tatt, hun har alltid vært snill, høflig og pliktoppfyllende, men har utviklet seg veldig negativt det siste året. 

Jeg er konsekvent og er tydelig på at jeg ikke tolerer dette. Så hun har mistet mobilen en uke de gangene hun har brukt den i skoletiden og når hun svarer frekt pleier jeg å ta en alvorsprat med henne. Hvis hun nekter å hjelpe til hjemme pleier jeg å kutte i ukelønnen. 

I dag fikk hun et raserianfall da jeg inndro mobilen hennes fordi hun hadde brukt den i skoletiden. Det endte med at hun kastet PCen min i gulvet og trampet på den slik at den knuste. Nå vurderer jeg å avlyse ferien, dvs. at hun blir hjemme hos besteforeldre, mens jeg reiser på ferie alene. 

 

Er det greit? Eller er jeg for streng?

Anonymkode: 32504...3a8

Du har jo latt alt skli ut. At du reiser på ferie alene hjelper jo ikke, du må jobbe med grensesetting i det daglige. Og til de som forsøker å semi-diagnostisere dette barnet: nei, hun feiler ikke nødvendigvis noe som helst annet enn at hun trenger voksne som tørr å sette grenser! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker:hvorfor ikke ta pengene fra sparekontoen hennes, men «flytte de» til en annen konto, så kan hu få de tilbake i «gave»da hu blir stor nok. Helt enig med det de andre skriver, men dette må få konsekvenser+ at å trekke de fra ukepengene vil ta en evighet og bare gjøre problemet værre. Hvorfor skal hun gjøre pliktene sine om pengene uansett går til deg? 

Endret av Ak90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ak90 skrev:

Jeg tenker:hvorfor ikke ta pengene fra sparekontoen hennes, men «flytte de» til en annen konto, så kan hu få de tilbake i «gave»da hu blir stor nok. Helt enig med det de andre skriver, men dette må få konsekvenser+ at å trekke de fra ukepengene vil ta en evighet og bare gjøre problemet værre. Hvorfor skal hun gjøre pliktene sine om pengene uansett går til deg? 

Hun har uansett ikke tilgang eller råderett over sparekontoen hennes. De pengene hun har der får hun først når hun er voksen. Men enig i at det vil ta en evighet for henne å betale pcen med ukelønnen sin, det vil bare bidra til mer trass i lengden. Har bestemt meg for å kutte ut ukepenger de neste 5 ukene og iPaden ( hun får bruke ipaden i 30 min hver dag og 1 time i helgene). Tenker uansett at det er godt for henne få en pause fra dette. 

 

Anonymkode: 32504...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller håpet at ferien kunne styrke forholdet mellom dere heller enn å skape enda større avstand. Selvsagt skal dårlig oppførsel få konsekvenser, men synes ikke å reise fra henne er den beste løsningen nå. Ville heller tatt henne med men gitt henne litt mindre frihet enn ellers mtp hvordan hun har oppført deg. Evt gi henne en straff som direkte er knyttet til det hun har gjort. Nemlig å ta ansvar for det hun har ødelagt ved å kutte i lommepenger ol for å inntjene pc-ens verdi

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og datter fikk snakket ut i kveld. Hun var veldig lei seg og beklaget det hun hadde gjort. Hun var veldig redd for at hun ikke fikk være med til syden i år, men sa at vi skulle reise sammen og at hun skulle få bli med. Da begynte begynte hun faktisk å gråte, fikk tårer i øynene jeg også. Hun ville også gi med 500kr hun hadde fått av besteforeldrene sine på 17.mai. Og sa at hun aldri skulle gjøre noe slikt igjen. 

Vi hadde en fin samtale om å ta gode og dårlige valg og hva som er lurt å gjøre mår man blir sint.

Anonymkode: 32504...3a8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.6.2018 den 23.56, Suppetuppe skrev:

Her tenker jeg at det må jo ligge noe bak? Ingen forandrer personlighet uten grunn. Du sier at hun alltid har vært snill, høflig og pliktoppfyllende, men nå er hun blitt frekk og negativ til ting. For meg høres det soleklart ut som at noe plager henne. 

Og det kan være SÅ mye. Kanskje blir blir hun mobbet, kanskje har hun en diagnose du ikke vet om, kanskje hun føler mye press skole/hjemme/venner? I dagens samfunn ser vi jo at til og med 6-åringer føler både kropp og utseende-press.
Hun er jo bare 9 år, men hun er likevel i en alder hvor enkelte jenter kan gå gjennom hormonelle forandringer.  I såfall er det nok utrolig forvirrende og vanskelig for henne, hormoner kan tukle skikkelig med både psyke og følelser og hun føler nok at ingen forstår henne. 

Jeg ville tatt en ordentlig prat med datteren din, virkelig forsøkt å finne ut hva som foregår. Tror ikke jeg hadde avlyst ferien, høres ut som hun trenger den.

100% enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville droppet ferien for dere begge, du kan dessverre ikke ta ferie fra oppdragelse.

Når det kommer til mobil så ville jeg hatt null toleranse og fjernet den helt og holdent, hun er 9 år... Evt begrenset det til en time om dagen hvis hun bruker den til spill. Samtidig ville jeg ha sjekket den for spor, for det er tydelig at det er noe som får datteren din til å utagere, hun roper jo omtrent etter hjelp.

 

Når det kommer til ukelønn, så er jeg av den oppfatning at det skal fås hvis man fortjener det og at man faktisk har gjort noe for det, nå som hun har ødelagt din PC, må hun gjøre sine plikter og i stedenfor at pengene går til henne så, går de til din PC. Gjør hun ikke pliktene sine, så tar det lenger tid før pcn er nedbetalt. I denne perioden ville jeg forøvrig ikke tillatt mobil, vennebesøk i det hele tatt frem til jeg så en forandring i holdningen.

 

Men anbefaler deg ihvertfall å snakke ordentlig med henne for å finne ut av hva som egentlig er grunnen til at hun ikke er seg selv lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ordentlig forbanna på dattera mi da jeg skrev HI, har roet meg ned nå. Til dere som lurer, jeg har innsett at å la henne være her alene med besteforeldre, er ingen god ide. Grunnen til at jeg ville avlyse var for ar hun skulle skjønne verdien av penger, PCen hun knuste kostet 13000kr, og er dyr å erstatte. 

Hun har roet seg ned og bedt om unnskyldning og sa at hun ville gjøre alt for å være med på reisen. Vet at hun har gledet seg mye til denne ferien og ser frem til å reise sammen med meg. 

Jeg har ikke bestemt meg foe hvilke konsenkvenser dette skal ha for henne enda, har dere tips? Hun har litt sparepenger, men vil ikke ta av disse og kjøpe ny PC. Dette er penger som besteforeldre har gitt henne og skal gå til boligkjøp eller studier når hun blir voksen.  

  

Anonymkode: 32504...3a8

Selvfølgelig tar du av sparepengene hennes for å kjøpe en ny PC. Ville også inndratt mobilen på ubestemt tid. Hun må jo lære at ting hun gjør får konsekvenser. Hvordan skal det gå med henne i voksenlivet om ikke?

Anonymkode: a485f...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig tar du av sparepengene hennes for å kjøpe en ny PC. Ville også inndratt mobilen på ubestemt tid. Hun må jo lære at ting hun gjør får konsekvenser. Hvordan skal det gå med henne i voksenlivet om ikke?

Anonymkode: a485f...065

Jenta har problemer. Dette pga voksne som ikke kan å oppføre seg eller ta ansvar for avkommet sitt, her; far. Tror hun føler hun blir straffet nok. Fosterbarn er også utagerende og gjør mye faenskap, blir samme greia. De savner foreldrene, selv om de er noen drittsekker. Er et biologisk bånd der uansett. Helt på viddene i denne saken, men ta hun afghanske 16 åringen som drepte ei jente som eksempel. Ble gæren av omsorgssvikt i hjemmet, men klarte heller ikke finne ro i fosterhjem eller institusjoner. Hun ble bare verre av det. 

Endret av A_nanas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig tar du av sparepengene hennes for å kjøpe en ny PC. Ville også inndratt mobilen på ubestemt tid. Hun må jo lære at ting hun gjør får konsekvenser. Hvordan skal det gå med henne i voksenlivet om ikke?

Anonymkode: a485f...065

Hvis mor provoserer frem at datteren ødelegger pc, - hvem av de to mener du skal ta lærdom av dette her tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og datter fikk snakket ut i kveld. Hun var veldig lei seg og beklaget det hun hadde gjort. Hun var veldig redd for at hun ikke fikk være med til syden i år, men sa at vi skulle reise sammen og at hun skulle få bli med. Da begynte begynte hun faktisk å gråte, fikk tårer i øynene jeg også. Hun ville også gi med 500kr hun hadde fått av besteforeldrene sine på 17.mai. Og sa at hun aldri skulle gjøre noe slikt igjen. 

Vi hadde en fin samtale om å ta gode og dårlige valg og hva som er lurt å gjøre mår man blir sint.

Anonymkode: 32504...3a8

Så bra. Det virker som om hun er frustrert pga skilsmissen, og du sier hun gruer seg til å dra til far. Mulig hun tenker mye på dette? Fint at dere snakker om hva hun kan gjøre når hun blir sint. Sett deg ned i blant og snakk med henne om hvordan hun har det. Det trenger du ikke bare å gjøre hver gang du ser at det er noe, men spør henne ellers også. 

Anonymkode: c62fb...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og datter fikk snakket ut i kveld. Hun var veldig lei seg og beklaget det hun hadde gjort. Hun var veldig redd for at hun ikke fikk være med til syden i år, men sa at vi skulle reise sammen og at hun skulle få bli med. Da begynte begynte hun faktisk å gråte, fikk tårer i øynene jeg også. Hun ville også gi med 500kr hun hadde fått av besteforeldrene sine på 17.mai. Og sa at hun aldri skulle gjøre noe slikt igjen. 

Vi hadde en fin samtale om å ta gode og dårlige valg og hva som er lurt å gjøre mår man blir sint.

Anonymkode: 32504...3a8

Det er sikkert veldig(!) vanskelig og vondt for jenta å ha det slik hun har hatt det mtp på skilsmisse, samvær, følelsen av å miste halve livet, ikke være bra nok for pappaen sin, bare det å ødelegge en PC er noe hun mest sannsynlig er grusomt lei seg for men redd du aldri tilgir henne for, jeg får skikkelig vondt av henne.

Ei jente på 9 år er sårbar, bygg opp og hold sammen.

2 uker ferie i syden er luksus, kos deg med datteren din og legg igjen alt vondt og vanskelig hjemme, i søppeldunken...

Er alene med to selv, 8 og 10 år.. de har aldri vært i "syden" før, men i år skal vi😎

Anonymkode: 6df2c...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...