Gå til innhold

Er jeg for streng som mor eller er dette greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor har en niåring mobil? Jeg ville tatt den fra henne og sagt at hun ikke får den tilbake før hun har bevist at hun kan oppføre seg ordentlig i f.eks to mnd. 

Anonymkode: ea6d6...f02

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har en niåring mobil? Jeg ville tatt den fra henne og sagt at hun ikke får den tilbake før hun har bevist at hun kan oppføre seg ordentlig i f.eks to mnd. 

Anonymkode: ea6d6...f02

Jeg forstår heller ikke hva en 9åring skal med mobil.

Det er ganske ekstremt at man brått ødelegger en pc og tramper på den i sinne for å passe på den blir ødelagt.
Jeg ville nok umiddelbart mistenke at et eller annet er horribelt galt og første steg burde være å finne ut av hva det er.

Men samtidig, så vil jeg nok si at ferien burde være kansellert for dere begge. Uavhengig om hun opplever noe som vanskelig eller har problemer, det finnes sjeldent en sterkere følelse av å føle seg mindreverdig og uønsket som å bli "dumpet" hos sine besteforeldre mens mor koser seg på ferie. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta di har noe som plager henne. 9 åringen her hadde en vanskelig periode, hun var veldig amper og gråt "uten grunn", sta og oppfarende. Det tok tid å nå inn og gå henne til å fortelle meg hva det var..

anbefaler deg å trå varsomt og holde deg rolig, si heller at hun kan ta seg 10 min på rommet og at du banker på døra etter det så er hun forberedt, sett deg ned sammen med henne og fortell gjerne at du også har vært 9 år, gi henne en god klem og si du er glad i henne uansett hva hun sier eller gjør men at det virkelig ikke er greit å la sinnet gå utover andre på denne måten.. da er det bedre å smelle med ei dør eller trampe.. 

En kveld jenta mi skulle legge seg så satte jeg meg ned ved siden av sengen hennes, slukker lyset og holdt henne i hånden og sa hun kunne fortelle meg alt uansett hva det skulle være og det ofte er lettere å si/fortelle noe når man sitter i mørket.. mammaer kan man trygt fortelle til og stole på!

Hos mi viste det seg at det var utestenging og mobbing i det stille som plaget henne.. hun var bekymret. Og i ettertid har vi ofte samtaler slik, om vanskelige ting som enten er pinlige eller rare...

Gi kjærlighet ved motgang.

Anonymkode: 6df2c...122

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode svar. Det er viktig å være konsekvent, men enda viktigere å bygge på alt som er positivt. Hadde inndratt mobilen hennes, og kanskje også tatt vekk andre goder en periode. Men først og fremst hadde jeg prøvd å.trenge gjennom skjoldet hennes. Sannsynligvis er det noe som plager henne, sjelden barn forandrer seg så mye uten at noe har skjedd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke avbestilt ferien, den kan bli noe positivt opp i alt dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke er seriøs med at du vil la henne være hos besteforeldre, det høres ut som et idiotisk forslag

Anonymkode: 6f34b...a19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første som slår meg er at dere trenger hjelp. Dette er ikke normal oppførsel av en 9 åring.  Jeg ville tatt kontakt med BUP i der dere bor, og sett om de kunne hjulpet dere litt.  Det kan være en "bagatell" som hun går bærer på, som kanskje hun vil fortelle til noen utenforstående.  Slik at dere kunne fått et bedre liv begge to.   Og selvfølgelig bør slik oppførsel få konsekvenser, men å la henne være igjen hos besteforeldre mens du er på ferie er vel mer straff for besteforeldrene enn henne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det enkelt. Ingen mobil på skolen eller på rommet etter sengetid. Da må den legges igjen i stua. Trekk i lommepenger for manglende husarbeider helt innafor. Og den dataen, skulle hun fått erstatte selv. Trekk i ukelønn, evnt tatt fra sparepenger. Å dra på ferie uten ungene synes jeg er drastisk. Jeg er tilhenger av at straffen henger sammen med det de gjør så langt det lar seg gjøre. Ellers må du jo få snakket med henne, kommet til bunns i ting. For å knuse en data sånn er ikke normalt selv for en trassen niåring. Hvor er pappaen i alt det her?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på 9 år som virkelig tester grenser om dagen. Dette gjelder både hjemme og på skolen. Jeg har fått beskjed av læreren om at hun bruker mobil i skoletiden, svarer frekt og har gjentatte ganger nektet å delta på enkelte aktiviteter på skolen som hun anser som «teite». Hjemme svarer hun frekt og er negativ til alt, alt er «æsj» eller «kjeldelig», hun bruker mobilen etter leggetid, nekter å hjelpe til hjemme og har virkelig tøyd grensene på alle måter. Dette ligner ikke henne i det hele tatt, hun har alltid vært snill, høflig og pliktoppfyllende, men har utviklet seg veldig negativt det siste året. 

Jeg er konsekvent og er tydelig på at jeg ikke tolerer dette. Så hun har mistet mobilen en uke de gangene hun har brukt den i skoletiden og når hun svarer frekt pleier jeg å ta en alvorsprat med henne. Hvis hun nekter å hjelpe til hjemme pleier jeg å kutte i ukelønnen. 

I dag fikk hun et raserianfall da jeg inndro mobilen hennes fordi hun hadde brukt den i skoletiden. Det endte med at hun kastet PCen min i gulvet og trampet på den slik at den knuste. Nå vurderer jeg å avlyse ferien, dvs. at hun blir hjemme hos besteforeldre, mens jeg reiser på ferie alene. 

 

Er det greit? Eller er jeg for streng?

Anonymkode: 32504...3a8

Godt mulig at hun ikke liker læreren, klassen og skolen som institusjon. I tillegg kan det godt være mulig at noen i skolen, lærer og/eller barn er ekle med din datter.

Det sitter nok langt inne å fortelle dette.

Anonymkode: 51065...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden gjemmer far seg? Kjøper bolle og brus til barnet?

Anonymkode: 51065...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å plassere henne hos besteforeldrene og reise på ferie alene tror jeg ikke er så lurt siden det kan føre til enda større problemer senere. Ville også sørget for at hun skjønner at det er handlingene hennes som ikke er akseptable og ikke henne som person som "straffes". At det ikke er hun som er dårlig, men det hun gjorde med dataen. Skam vs skyld hvis du skjønner. Det høres ut som det er noe som plager henne og prøv å få til en prat med henne hvor du viser at du er der for henne uansett hva som eventuelt måtte plage henne.

Anonymkode: e7be4...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke reist på ferie uten henne, men hun måtte betalt for ny pc ved jobbing og null ukepenger. 

Dessuten virker det som hun har et avhengighetsforhold til telefonen sin, derfor ville jeg laget en regel om at hun må levere fra seg telefonen hver kveld, og siden det er et problem at hun bruker den på skolen ville hun ikke fått den med seg der heller. Dessuten er det viktig at du går foran som et godt eksempel, så dersom du bruker telefonen din mye selv, bør du redusere dette. 

Hva med å gjøre ferieturen mobil-fri for begge to? 

Anonymkode: c9786...07f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selfie

Jeg ville ikke droppet ferien, men den ferien hadde blitt skjermfri. Ingen mobil eller ipad på verken voksne eller barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på 9 år som virkelig tester grenser om dagen. Dette gjelder både hjemme og på skolen. Jeg har fått beskjed av læreren om at hun bruker mobil i skoletiden, svarer frekt og har gjentatte ganger nektet å delta på enkelte aktiviteter på skolen som hun anser som «teite». Hjemme svarer hun frekt og er negativ til alt, alt er «æsj» eller «kjeldelig», hun bruker mobilen etter leggetid, nekter å hjelpe til hjemme og har virkelig tøyd grensene på alle måter. Dette ligner ikke henne i det hele tatt, hun har alltid vært snill, høflig og pliktoppfyllende, men har utviklet seg veldig negativt det siste året. 

Jeg er konsekvent og er tydelig på at jeg ikke tolerer dette. Så hun har mistet mobilen en uke de gangene hun har brukt den i skoletiden og når hun svarer frekt pleier jeg å ta en alvorsprat med henne. Hvis hun nekter å hjelpe til hjemme pleier jeg å kutte i ukelønnen. 

I dag fikk hun et raserianfall da jeg inndro mobilen hennes fordi hun hadde brukt den i skoletiden. Det endte med at hun kastet PCen min i gulvet og trampet på den slik at den knuste. Nå vurderer jeg å avlyse ferien, dvs. at hun blir hjemme hos besteforeldre, mens jeg reiser på ferie alene. 

 

Er det greit? Eller er jeg for streng?

Anonymkode: 32504...3a8

Ta fra henne telefonen et par uker. Alt kontakt med venner/planlegging av treff osv skal foregå gjennom din telefon under oppsyn de ukene. Ukelønnen skal gå til ny pc til deg, og hvis hun har sparepenger, skal de og gå til din nye pc. Dagene skal bestå av skole, hjem, lekser og samtaler, være hjemme..Gi tilbake telefonen når hun forstår alvoret og du ser endring. Telefonen skal ikke bli med inn på soverommet om kvelden. Så enkelt er det faktisk!

Og du og henne må ta en alvorsprat sammen uten telefoner i nærheten osv. Kanskje hun trenger litt mamma tid? Bare hun og mamma sammen? Har hun det bra på skolen? Går det bra i vennegjengen? Har hun vanskelig for å fortelle deg om ting, og tar det ut på sinne i stedet? Trenger hun å prate med noen andre enn mamma? Kanskje helsesøster? Er hun avhengig av telefonen? Er det noe på nett(som har skjedd) som gjør henne ukomfortabel?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal avlyse ferien bør du ikke dra selv heller. Ikke skyv problemet over på besteforeldrene bare fordi du absolutt må ha ferie. Jeg syns konsekvensene du bruker med å inndra mobil og lommepenger er helt riktig, men det virker som barnet ditt har problemer med temperamentet. Det er ikke normalt at en 9-åring knuser en pc for å være slem. Har dere snakket med BUP eller liknende?

Anonymkode: 065d6...ab8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser innlegget ditt, tenker jeg : Det er noe som plager denne jenten. Finn ut av det !!

Har hun det greit på skolen ? Venner som hun kan være med både i skoletiden og fritid ? Har det skjedd noe i privatlivet - skilsmisse, dødsfall, nytt barn ? Har dere kommet inn i en ond sirkel - dårlig oppførsel gir oppmerksomhet ? Ergo , mer dårlig oppførsel ? 

Om dette hadde vært mitt barn, ville jeg vært veldig bekymret og gjort alt for å finne ut når og hvorfor denne endringen skjedde. Søk hjelp hos skolen, PPT, helsesøster. Det du selv mener er en bagatell, kan ha betydd så mye for henne at det har skapt sinne og frustrasjon som hun trenger å få snakket om og bearbeidet. 

Og ikke reis fra henne !! Har hun det vanskelig, er det siste hun trenger at du sier "Jeg orker deg ikke mer". Husk at det er oppførselen hennes det er noe galt med, ikke barnet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du tok mobilen. Men har du gått gjennom og lest alt der- mange barn dessverre er mye eklere disse dager fordi de har SoMe, snap og alt annet dritt til å mobbe barn med - jeg ville ha gått gjennom hele telefonen for å se om det ligger noe der som kan være årsaken. Ellers så trenger denne jente noen å se og høre på henne. Denne alderen der er utrolig vanskelig, spesielt nå. 

Anonymkode: a0149...67f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde indratt mobil i flere mnd, også pc g tvtid. Krever jo at du som mor spiller spill etc med barnet om kvelden og at tv ikke står på. Men ferien hadde jeg reist på med barnet.

Hun bør jo også være med på å betale ny pc, slik hun forstår verdier og hva ting koster. La henne måtte tjene penger på forskjellige gjøremål igjennom sommeren.

Skal du avlyse ferie, så kan du jo si du ikke harnrådmpga kjøp av ny pc, men da må jo du også være hjemme.

Man straffer ikke barn ved å dra fra de. 

 

Anonymkode: 524a4...2a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en mann i huset. Hun har tydeligvis ikke nok respekt for deg..  vis litt handling da. Hvorfor får hun mobilen tilbake med slik holdning.. hva skal en 9år med mobil? Hun må kjenne at det blir skikkelig konsekvenser.. og du er dårlig på ting. Jeg spør deg.. Hvorfor har hun med mobil på skolen?? Hvorfor? Har hun Facebook, Snap? Litt det ut om det er oppførselen hun viser deg.

Anonymkode: ba975...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at her er det noe som plager henne. Sett deg ned med henne en dag og si at du legger merke til at det er noe som plager henne, fordi hun bruker telefonen uten lov, svarer frekt, og ødela datamaskinen. Si at det må bli konsekvenser for ting når hun ikke følger regler, men at du kan hjelpe henne med å få det bedre hvis hun forteller hva det er. Spør gjerne om helt konkrete ting: Er du sintere nå enn du var før? Er det noen på skolen som er slemme mot deg? Har mamma/pappa gjort noe du ble sint for? Er du sint på skolen? Er du sint på deg selv? 

Spør henne så hva hun selv tenker hun kan gjøre for at ting skal bli bedre. Du burde også komme med forslag. Legg en plan, ha et mål. Ha samtaler med jevne mellomrom der dere prater om hvordan det går. 

Bryter hun regler igjen, så ta deg tid til å snakke om det, rolig. Minn henne på samtalen dere hadde, og at der minte du henne på at regelbrudd får konsekvenser. Så må du få henne til å si hva hun skal gjøre neste gang (for eksempel ikke bruke mobilen på skolen). Si til henne at hun må vise at hun forstår reglene. Du kan godt gi henne ros og en liten belønning, bare noe helt enkelt som en is, om hun klarer å vise at hun har forstått.

Om det er sånn at hun har et problem, så hjelp henne med det. Er det noen som er slemme mot henne, så snakk med lærer/foreldre. Er skolen vanskelig, så snakk med lærer... Mulig hun sliter med noe annet? Som noe psykisk, og vanskelig for henne å sette ord på konkret. Da ville jeg snakket med helsesøster/bup/ppt. Uansett er det viktig at jenta opplever å bli sett av deg, og opplever mestring. Tilbringer dere mye tid sammen? Hvordan er det i hverdagen?

Anonymkode: c62fb...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...