Gå til innhold

Er jeg for streng som mor eller er dette greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 9 år som virkelig tester grenser om dagen. Dette gjelder både hjemme og på skolen. Jeg har fått beskjed av læreren om at hun bruker mobil i skoletiden, svarer frekt og har gjentatte ganger nektet å delta på enkelte aktiviteter på skolen som hun anser som «teite». Hjemme svarer hun frekt og er negativ til alt, alt er «æsj» eller «kjeldelig», hun bruker mobilen etter leggetid, nekter å hjelpe til hjemme og har virkelig tøyd grensene på alle måter. Dette ligner ikke henne i det hele tatt, hun har alltid vært snill, høflig og pliktoppfyllende, men har utviklet seg veldig negativt det siste året. 

Jeg er konsekvent og er tydelig på at jeg ikke tolerer dette. Så hun har mistet mobilen en uke de gangene hun har brukt den i skoletiden og når hun svarer frekt pleier jeg å ta en alvorsprat med henne. Hvis hun nekter å hjelpe til hjemme pleier jeg å kutte i ukelønnen. 

I dag fikk hun et raserianfall da jeg inndro mobilen hennes fordi hun hadde brukt den i skoletiden. Det endte med at hun kastet PCen min i gulvet og trampet på den slik at den knuste. Nå vurderer jeg å avlyse ferien, dvs. at hun blir hjemme hos besteforeldre, mens jeg reiser på ferie alene. 

 

Er det greit? Eller er jeg for streng?

Anonymkode: 32504...3a8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker på meg som om datteren din har problemer av noe slag. Det å knuse PC og trampe på den er litt ekstremt for en 9 åring. Snakk med datteren din og forsøk å finne ut om det er noe som plager henne. Det å ikke la henne reise på ferie sammen med deg og sende henne til besteforeldre er jo bare å skyve problemene over på andre, og fremover i tid. Du må finne ut årsakene til at hun gjør disse tingene. 

Anonymkode: f040c...321

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er i overkant...derimot ville jeg indradd tlf hennes til hun har "betalt" for pcn hun ødela for å lære henne verdien av penger, ikke å ødelegge andres ting og å høre på deg og læreren. Høres ut som om hun har fått ett avhengighetsforhold til mobilen, og det er ikke bra.

Anonymkode: d09b2...e3a

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det til ferien? Vil hun skjønne at det er derfor hun må bli hjemme? Og det å være med besteforeldre er vel ikke akkurat straff.  Skal hun gå rundt med dårlig samvittighet hele tiden hun er der, og besteforeldrene finner på noe moro med henne? 

Jeg ville funnet en annen straff. Feks at du tok penger av henne, eller at hun må jobbe i huset eller ute for å tjene en viss sum som dekker knust data. (Symbolsk sum kanskje ) 

Anonymkode: 76088...945

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LunaM

Kanskje dere virkelig trenger en ferie. Bare du og henne. Fellesopplevelser, nye inntrykk. Knytte bånd igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bestemmer deg for å avlyse ferien ville jeg blitt hjemme med barnet. Jeg ser for meg at å dra alene når hun helt tydelig strever med noe ikke kan føre med seg noe positivt. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss. Det der så ganske vilt ut. Du er sikker på at det ikke er noe som plager henne? 

Men for å svare deg, så syns jeg ikke at du skal reise fra henne. Det blir litt for mye. Og hvorfor skal besteforeldre få "jobben" med henne? 

Kanskje ferieturen vil være en bra måte til at dere får en god opplevelse sammen? At dere trenger det? Syns ihvertfall at det vil være litt for brutalt å avlyse ferien hennes.

Det er vel mer riktig å trekke henne i ukelønn en stund. Det er jo helt uakseptabelt å ødelegge en pc sånn. Syns du gir rette konsekvenser ellers.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Er hun langt fremme for alderen? Min eldste fikk mens og tenåringshormoner når hun ble ni og forandret seg mye. Viktig å være konsekvent. Ville ikke dtoppet ferie, men heller andre goder som pc, mobil, penger etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke dra hvis hun ikke får dra, det blir feil. Har hun sparepenger? Jeg ville tatt av disse for å erstatte PCn. Dette er ikke for tidlig å lære for henne. Men man kan ikke straffe barn med å nekte de å dra på ferie, eller straffe dem sosialt. Det blir galt i mine øyne. Hun tester deg ut og det er du som må jobbe med dette.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags ferie er det snakk om? Jeg tror du ender opp med å såre henne veldig om du drar på ferie uten henne og kan gjøre at dette eskalerer fra vondt til verre. Det er da virkelig ikke normal oppførsel fra en 9-åring. Hvorfor reagerer hun på denne måten? Jeg spør meg selv om hvordan forholdet mellom dere er? Vil du beskrive det som akseptabelt? Det høres ut som om det er mye krangling og negativ stemning hjemme hos dere. Kan jo være at dere trenger den ferien for å snakke litt sammen og ha det fint, bryte den sirkelen som det høres ut som om dere sitter fast i. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg at det må jo ligge noe bak? Ingen forandrer personlighet uten grunn. Du sier at hun alltid har vært snill, høflig og pliktoppfyllende, men nå er hun blitt frekk og negativ til ting. For meg høres det soleklart ut som at noe plager henne. 

Og det kan være SÅ mye. Kanskje blir blir hun mobbet, kanskje har hun en diagnose du ikke vet om, kanskje hun føler mye press skole/hjemme/venner? I dagens samfunn ser vi jo at til og med 6-åringer føler både kropp og utseende-press.
Hun er jo bare 9 år, men hun er likevel i en alder hvor enkelte jenter kan gå gjennom hormonelle forandringer.  I såfall er det nok utrolig forvirrende og vanskelig for henne, hormoner kan tukle skikkelig med både psyke og følelser og hun føler nok at ingen forstår henne. 

Jeg ville tatt en ordentlig prat med datteren din, virkelig forsøkt å finne ut hva som foregår. Tror ikke jeg hadde avlyst ferien, høres ut som hun trenger den.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette ikke er likt henne og hun har endret seg drastisk det siste året, så burde du ikke straffe, men bygge opp et tillitsforhold. Hva plager henne? Du burde være utrolig bekymret og kontakte helsesøster. 

Anonymkode: 63159...840

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på 9 år som virkelig tester grenser om dagen. Dette gjelder både hjemme og på skolen. Jeg har fått beskjed av læreren om at hun bruker mobil i skoletiden, svarer frekt og har gjentatte ganger nektet å delta på enkelte aktiviteter på skolen som hun anser som «teite». Hjemme svarer hun frekt og er negativ til alt, alt er «æsj» eller «kjeldelig», hun bruker mobilen etter leggetid, nekter å hjelpe til hjemme og har virkelig tøyd grensene på alle måter. Dette ligner ikke henne i det hele tatt, hun har alltid vært snill, høflig og pliktoppfyllende, men har utviklet seg veldig negativt det siste året. 

Jeg er konsekvent og er tydelig på at jeg ikke tolerer dette. Så hun har mistet mobilen en uke de gangene hun har brukt den i skoletiden og når hun svarer frekt pleier jeg å ta en alvorsprat med henne. Hvis hun nekter å hjelpe til hjemme pleier jeg å kutte i ukelønnen. 

I dag fikk hun et raserianfall da jeg inndro mobilen hennes fordi hun hadde brukt den i skoletiden. Det endte med at hun kastet PCen min i gulvet og trampet på den slik at den knuste. Nå vurderer jeg å avlyse ferien, dvs. at hun blir hjemme hos besteforeldre, mens jeg reiser på ferie alene. 

 

Er det greit? Eller er jeg for streng?

Anonymkode: 32504...3a8

Her er det jo noe som har gått fryktelig galt et sted. Man blir ikke bare så sint og vrang uten grunn. Hva venner henger hun med? Hvordan gjør hun det på skolen? Følger du med på hva hun gjør på sosiale medier?

Én ting er sikkert. Mobilen hadde blitt inndratt på ubestemmelig tid, husarrest og goder hadde forsvunnet også inntil videre.

Og så hadde jeg jeg sittet med henne til hun pratet med meg. Ikke kjefting, ikke silent treatment eller annet drama. Jeg hadde satt meg ned med henne og hadde ikke gitt meg før muren brøt rundt henne og hun hadde snakket til meg om hvorfor hun var så sint og hva som foregikk i livet hennes. 

Når et barn oppfører seg sånn så er det noe underliggende som plager henne og din jobb er å finne ut hva det er og hjelpe henne med å takle de følelsene på en bedre måte og veilede henne. Ikke straffe henne ved å isolere henne mer fra deg ved å dumpe henne hos besteforeldrene mens du drar på ferie uten henne. Skal love deg at hun vil føle seg forlatt og sviktet. Hun trenger deg og hun trenger masse kjærlighet nå, ikke at du ta avstand fra henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke ha inndratt et gode uten å ha advart om det som en mulig konsekvens først. 

Noe plager henne, så sørg for at hun vet at du alltid er glad i henne uansett, for ellers blir alt feil. 

Anonymkode: e9823...e6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at akkurat nå så føles det veldig greit å avlyse ferien hennes, men tror nok ikke det løser noe. Må du gi straff så gi det i Ipad-tid, mobiltid, tv-tid etc. Skjønner godt du er frustrert. Hvis du føler at det har låst seg helt med denne oppførselen hennes så kanskje det ville være lurt å ta kontak med helsesøster og høre om hun har noen tips til hvordan håndtere denne oppførselen hennes. Er du redd at dette vil være oppførselen hennes også på ferietur elller kan ferien gi dere begge et pusterom og kanskje få mulighet til å komme nærmere og kanskje du får pratet skikkelig med henne. Jeg har ei på syv nå, og i våre perioder så merker jeg at når vi kommer oss litt bort, opplever ting sammen , får fokuset bort fra alt hjemme, så snur ting litt og vi har det veldig hyggelig sammen. Nå vet ikke jeg om dette vil virke nytteløst med en ni-åring da. 

Anonymkode: 75963...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips for å få henne til å snakke med deg og åpne seg opp for deg er å ta henne med på en lang tur enten i fjellet eller i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Mass said:

Et godt tips for å få henne til å snakke med deg og åpne seg opp for deg er å ta henne med på en lang tur enten i fjellet eller i skogen.

Enig i dette.
Jeg var full av problemer som barn, og syntes det var vanskelig å snakke med mamma om hvordan jeg hadde det. De gangene jeg klarte det var på fjelltur, på biltur, eller når hun klipte håret mitt. 

Anonymkode: b58b6...fe2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på 9 år som virkelig tester grenser om dagen. Dette gjelder både hjemme og på skolen. Jeg har fått beskjed av læreren om at hun bruker mobil i skoletiden, svarer frekt og har gjentatte ganger nektet å delta på enkelte aktiviteter på skolen som hun anser som «teite». Hjemme svarer hun frekt og er negativ til alt, alt er «æsj» eller «kjeldelig», hun bruker mobilen etter leggetid, nekter å hjelpe til hjemme og har virkelig tøyd grensene på alle måter. Dette ligner ikke henne i det hele tatt, hun har alltid vært snill, høflig og pliktoppfyllende, men har utviklet seg veldig negativt det siste året. 

Jeg er konsekvent og er tydelig på at jeg ikke tolerer dette. Så hun har mistet mobilen en uke de gangene hun har brukt den i skoletiden og når hun svarer frekt pleier jeg å ta en alvorsprat med henne. Hvis hun nekter å hjelpe til hjemme pleier jeg å kutte i ukelønnen. 

I dag fikk hun et raserianfall da jeg inndro mobilen hennes fordi hun hadde brukt den i skoletiden. Det endte med at hun kastet PCen min i gulvet og trampet på den slik at den knuste. Nå vurderer jeg å avlyse ferien, dvs. at hun blir hjemme hos besteforeldre, mens jeg reiser på ferie alene. 

 

Er det greit? Eller er jeg for streng?

Anonymkode: 32504...3a8

Når det gjelder bruk av mobil: La den ligge hjemme når hun går på skolen! Ved sengetid kan du slå den av. Verre er det ikke. 

Utover det må du finne ut grunn til raserianfall. Hadde aldri reist fra henne. Utagerende atferd har jo en grunn... 

Hilsen alenemor til 9 åring 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det et greit å dytte et barn som holder på å drukne, enda lenger ned under vann? Hvis svaret er ja så kan du gjennomfører planen din. Hvis svaret er nei så synes jeg du skal melde deg på et COS-P kurs i kommunen din!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor straffet meg ved å holde avstand til meg og ved å tilbakeholde kjærlighet da jeg hadde det vanskelig i den alderen. 

Vær veldig forsiktig så du ikke gjør det, for det er så skadelig. La henne vite at du er glad i henne uansett. 

Anonymkode: e9823...e6c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...