Gå til innhold

Dere med dårlig råd, sommerferie og skolebarn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 11 år, går på laveste sats AAP, så har jo ikke noe ekstra i måneden. Men nå starter sommerferien straks, og jeg lurer på hva vi skal gjøre. Han skal kun til far i 1 uke, har ikke annen familie han kan besøke. Men alt er så dyrt, svømmehallen er over 300 kr for oss, samme med bowling og kino, det er og dyrt. Da han var mindre var stranda, og lekeplassen i sentrum bra nok, det er ikke gøy nå.

Så jeg trenger tips og ideer til hva vi kan gjøre, hva gjør dere?

Anonymkode: 96648...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å snakke med røde kors/frelsearmeen/home start og lignende? De har ofte gratis tilbud for barn i deres situasjon. De har og av og til gavekort på forskjellige steder. Ville sjekket det. 

Anonymkode: 31465...7ad

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bare én uke til far? 

Anonymkode: 24576...131

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisketur til vann Og fjelltur med telt, hytte til hytte på DNT hytter( medlemskap er billig og gir nøkkel til alle ) 

Endret av pautina
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje prøvd å få låne et par sykler, hvis dere ikke har. Sov ute under åpen himmel dersom været tillater det. Fjellturer. Hytte til hytte i DNT? 

Anonymkode: 843cf...f69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger han ikke med kompiser i denne alderen? Gamer?

Gå (fjell)turer, besøk museum som er gratis/billig, spille brettspill, besøk en gård, sykkeltur, oppdagelsesferd i nærområdet, overnatte ute...

Anonymkode: f072e...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk nettverket ditt. Det er alltid noen som har en hytte å låne ut i noen dager, kanskje campingvogn eller telt,  og bil slik at dere kan reise litt rundt. Det er også mange organisasjoner som kjører ferie for alle, men mulig du er for seint ute til dere. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke få en liten ekstra-jobb i sommer? Aviser, vasking el et el annet. Jeg hadde prøvd å øke feriebudsjettet noe. 

Anonymkode: 91731...8ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker barnet? Er det et barn som helst liker å være hjemme og fint klarer å finne på ting selv? Har han kompiser i nabolaget som blir hjemme i sommer (om enn til ulike tidspunkt)? 

Jeg har inntrykk av at det helst er foreldrene som jager etter en spennende sommer med reising og mye opplegg. Mange barn, og kanskje særlig skilsmissebarn,  er bare glad for å få være i ro hjemme, med muligheten til lange dager sammen med kompiser.

Et barn jeg kjenner gråt sine modige tårer og sa til mor "mamma, kan jeg slippe å dra på mer ferie nå, jeg orker ikke mer! Jeg vil bare være hjemme." (To uker med far til syden, en uke med besteforeldre på hytta, to uker med mor til Danmark og enda mer planlagt).

Anonymkode: abf87...e7b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke stranda populært? Min 11/12åring liker tur til strand/vann der han kan hoppe/stupe. Og fiskesprett er også populært. 

Ta en tur på biblioteket og lån noen gode bøker/tegneserier som kan leses ute i skyggen. Lån DVDer dere kan se på kvelden.

Hva dere ellers kan finne på avhenger av hvor dere bor, i Oslo kan man ta rutebåt ut til øyene, det koster kun det samme som en bussbillett. Fiske krabber er gratis hvis dere bor ved sjøen.

Piknik ute er også populært her i gården. Gå til en topp eller park eller i skogen eller til et vann og spis niste.

Inviter venner hjem, på overnatting osv. Spill brettspill/kortspill.

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerskole? Leir? Er du ikke veldig sent ute? Røde kors har barnleir, turistforeningen, kristne organisasjoner osv. Sats på å frese gjennom bibliotekenes "sommerleskampanje". Begynn med turorientering? Geocatching? Fisking? 

Anonymkode: 0bd12...34a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan røde kors, frivilligsentraler eller andre tilbud ha kort til badeland/svømmehall man kan låne ved behov. Det har de iallefall her. 

Kjenner ei som har vært på sånn ferie for alle med røde kors, det var visst veldig bra. Men mange søkere da. Tror hun har vært en gang i sommerferien og en gang i høstferien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg går på AAP, fordi jeg er svært syk, så jeg kan ikke ta en ekstra jobb. Jeg har heller ikke nettverk vi kan låne hytte eller lignende av. 

Han er en rolig gutt, vi har ikke søkt på noe leir, da han ikke liker å sove borte, og sliter med det sosiale. Han har noen venner, men de fleste reiser mye bort. Vi trenger ikke å gjøre noe daglig, men 7 uker her hjemme, så må vi gjøre noe. Han liker seg i svømmehallen, kino, minigolf og bowling. Ellers så spiller vi brettspill og ser på film. Alt som er fysisk krevende blir vanskelig for meg, hjelper heller ikke med kraftig gress allergi på meg om dagen. Så turer i skogen går ikke. 

Anonymkode: 96648...d54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turistforenigen har et eget ungdomsopplegg. Der er det 13 årsgrense så kanskje ikke aktuelt i år. Men greit å huske på til når sønnen din blir eldre. 

Kanskje kan sønnen din også prøve å få seg en ny hobby? Ikke alt som koster penger.  En ny hobby kan kanskje også hjelpe han med selvtilliten og det sosiale. 

Anonymkode: c9972...1dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går han på noen aktiviteter? Her har både speider, fotball, håndball, korps og dansing forskjellige former for samling/cup/leir i sommer. Slike ting kan du søke rett til kommunen din å få dekket.

Ang nettverk tror jeg mange føler de har mye mindre nettverk enn de har. Det er ikke bare nære venner, men også f.eks gamle klassekamerater kan være villige til å bidra. Hadde du f.eks vært min facebookvenn som hadde lagt ut ett innlegg hadde dere fått låne hytta vår, eller telt med soveposer. Forstår at mye avhenger av formen din, men det er ikke mange uker du kan skylde på gressallergi (jeg har mange sterke allergier selv, inkl gress)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I kommunen vår har de en utstyrssentral hvor de låner ut (gratis) f.eks. telt, soveposer, liggeunderlag og annet man trenger. Kanskje kan du sjekke om det er noe lignende i kommunen din? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde stranda var topp uansett alder. Hva er det han misliker med stranda? 

Anonymkode: 67c82...900

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar. Han går på kulturskolen, på kunst. Ellers er han glad i å lage animasjonsfilmer. Men de har ikke noe tilbud som passer han i sommer. 

Stranda går greit hvis han er med kompis, men vi har ikke bil og får da ikke så ofte dratt på stranda. 

Alt jeg har funnet av tilbud til barn, så koster det jo ca 3000 kr for en uke. Så det er jo ikke aktuelt. 

Anonymkode: 96648...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kunne du søkt etter en besøksfamilie for han? Hvis din sykdom gir deg store begrensninger, kanskje han kunne hatt det fint med noe slikt? Eller søkt etter ekstra besteforeldre via facebook eller i avisen? 
  • Hva kan du gjøre sammen med gutten din som ikke går ut over dine plager? Hvis du gir mer opplysninger, kanskje noen vet noe om noe gratis/billig som kan passe?
  • Buss til stranda? Sykle til innsjøer/tjern/strand i nærheten om du kan sykle?

Anonymkode: e9409...5a9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...