Gå til innhold

Truer med å sende 5000 branndrager fra Gaza for å sette Israel i brann


Gjest Catalina Culès

Anbefalte innlegg

Just now, Testosteron said:

Hvorfor trakk de seg ut av Sinai-halvøya, Gaza og Golan da? Hvilken forklaring har du på det?

De hadde ikke rukket å starte bosetninger noen av stedene, og Gaza-området er allerede så lite og tett befolket at det ikke er noen vits. De utvider stadig bosetningene de har, og har ikke sagt noe som helst om at de vil fjerne dem, så det er direkte tåpelig å tro at det vil skje. Hver gang det er snakk om den miste reduksjon blir det store protester i Israel, så å tro at de vil kunne få flertall for å fjerne alle har ingen rot i virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Commander skrev:

Er ingen historiker som kan bruke jussen om hva som skjedde der, hvem som bodde der, og ikke bodde der, fantes det en palestinsk regjering som hadde kontrollen i omraadet, ble det invadert.. Var det en engelsk koloni?? Det er vann under broen.

Israel er der. Norske ekstremister vil kaste ut norske muslimer fordi de ikke pleide å bo i Norge.  Og hva sier vi til dem?  Norge er multietnisk, Godta det. Israel er et land. Godta det. Stille klokka tilbake til 1940 og utrydde alle i Isreal som ikke kan spore sine besteforeldre hit??  Det er ikke slik verden er skrudd sammen.

Man kan bli venner og bo side ved side eller man kan bruke alle midler (inkl. sine barn) til å sloss mot naboen i en kamp som bare leder til fattigdom , ekstremisme og martyrer

Det er greit. Da kommer jeg, og 4 venner og bosetter oss i stua og kjøkkenet ditt. Så sier vi at nå er vi her, hvorfor vi er her og hvordan vi kom hit er vann under broen, og så sameksisterer vi. Bare at vi også annekterer boden din. Og utgangsdøren. Du får soverommet, men du må trakasseres av oss om du vil ut. Samt at vi har våpen, det har ikke du. Så forventer vi at du skal sameksistere fredelig med oss,fordi vi kan jo bli venner. 

Det er jo som du sier, fryktelig logisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de muslimske diktaturene er Israel og konflikten en gavepakke. Det er hele tiden mulig å peke på konflikten overfor egen befolkning, og få fokus bort fra egne indre problemer. Iblandet litt "USA er Satan" og "Vesten en hore", har makthaverne, religiøse og sekulære, lykkes med å undertrykke sine folk. 

Om de palistinske styresmaktene ønsker fred så legger de ned våpnene og lar Gazastripen få blomstre igjen. I dagens situasjon er det de som er de aggressive. Israel forsvarer seg, kanskje litt voldsomt, men likevel som en respons på angrep fra Gaza og Hamas. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fjompen skrev:

"Greia" er vel mer at alle der nede hadde det bra helt til det kom en masse mennesker og sa "du, her, akkurat her, hvor du bor og din familie har bodd i generasjoner skal vi bo. Det står her i denne gamle boken at vi bodde her før, så nå skal masse soldater fra et mer avansert samfunn enn ditt sørge for at vi får bo her. Og, siden vi fikk dette landet, så tar vi mer. " 

Jeg tror jeg også hadde blitt litt sint og kastet noen steiner da. :)

Det er bare en myte at de hadde det så bra før Israel ble til, for det har ikke vært noen fri og selvstendig stat der siden Israel eksisterte for 2000 år siden. Områdene ble okkupert av forskjellige makter helt til Israel ble proklamert i 1948. Vestbredden var okkupert av Jordan til 1967. Da overtok Israel, og fra samme år overtok Israel Gaza, som Egypt hadde okkupert, så at det var så fantastisk der før jødene kom, er bare noe sprøyt. 

Det er også bare noe sprøyt at "masse soldater fra et mer avansert samfunn enn ditt" kom og tok områdene, for jødene hadde ikke noe mer avansert samfunn enn araberne da den jødiske innvandringen begynte, og før Israel ble til i 1948 var det faktisk motsatt. Araberne hadde egne stater, men jødene hadde ingen stat. De bodde i områder som var okkupert av Storbritannia.

Sionismen er ikke religiøst begrunnet, men nasjonalistisk. De hevder at jødene bør ha sitt eget land sånn som alle andre folk. Det har ingenting med Det gamle testamentet å gjøre. Det er tvert imot Israels fiender som begrunner sitt standpunkt religiøst. De viser til hva som står i Koranen. Ingen israelsk regjering har noen gang gjort det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Testosteron skrev:

Det er bare en myte at de hadde det så bra før Israel ble til, for det har ikke vært noen fri og selvstendig stat der siden Israel eksisterte for 2000 år siden. Områdene ble okkupert av forskjellige makter helt til Israel ble proklamert i 1948. Vestbredden var okkupert av Jordan til 1967. Da overtok Israel, og fra samme år overtok Israel Gaza, som Egypt hadde okkupert, så at det var så fantastisk der før jødene kom, er bare noe sprøyt. 

Det er også bare noe sprøyt at "masse soldater fra et mer avansert samfunn enn ditt" kom og tok områdene, for jødene hadde ikke noe mer avansert samfunn enn araberne da den jødiske innvandringen begynte, og før Israel ble til i 1948 var det faktisk motsatt. Araberne hadde egne stater, men jødene hadde ingen stat. De bodde i områder som var okkupert av Storbritannia.

Sionismen er ikke religiøst begrunnet, men nasjonalistisk. De hevder at jødene bør ha sitt eget land sånn som alle andre folk. Det har ingenting med Det gamle testamentet å gjøre. Det er tvert imot Israels fiender som begrunner sitt standpunkt religiøst. De viser til hva som står i Koranen. Ingen israelsk regjering har noen gang gjort det. 

Jeg tolker ditt manglende svar på mitt forrige spørsmål som at du mener at "nei, Israel okkuperer ikke pr dags dato noe område utenfor det de ble tildelt"?

Hvis det nå kun var nasjonalisme som trigget at jødene burde ha et eget land, hvorfor var det nå så viktig å presse seg inn akkurat der de er nå? Hvorfor beslaglegge et annet folks hovedstad? (Burde ikke palestinerne også få et eget land, sånn for å følge din tankegang?) Om det nå bare var "land" som var saken, hvorfor ikke bosette seg på et sted der de faktisk kunne få plass? Madagaskar f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fjompen skrev:

Det er greit. Da kommer jeg, og 4 venner og bosetter oss i stua og kjøkkenet ditt. Så sier vi at nå er vi her, hvorfor vi er her og hvordan vi kom hit er vann under broen, og så sameksisterer vi. Bare at vi også annekterer boden din. Og utgangsdøren. Du får soverommet, men du må trakasseres av oss om du vil ut. Samt at vi har våpen, det har ikke du. Så forventer vi at du skal sameksistere fredelig med oss,fordi vi kan jo bli venner. 

Det er jo som du sier, fryktelig logisk. 

Logikken er at jeg bygde i skogen nedenfor din eiendom, du likte det ikke, jeg  snakket en annen dialekt. Du kastet brannbomber og gikk til angrep. Men du tapte og flyktet pa andre siden av fjorden. Der skreik du at du hatet meg og ville drepe mine barn. Samtidig ville du ha igjen huset ditt på oversiden av meg.

Om jeg tilbydde det huset tilbake mot at du ikke angrep lenger var du ikke interessert. Jeg skal drepes. Og slik står vi. Du prøver å ta livet av meg og min familie, jeg prøver å holde deg på armlengdes avstand..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Fjompen skrev:

Hvis det nå kun var nasjonalisme som trigget at jødene burde ha et eget land, hvorfor var det nå så viktig å presse seg inn akkurat der de er nå? Hvorfor beslaglegge et annet folks hovedstad? (Burde ikke palestinerne også få et eget land, sånn for å følge din tankegang?) Om det nå bare var "land" som var saken, hvorfor ikke bosette seg på et sted der de faktisk kunne få plass? Madagaskar f.eks?

Jødene kommer fra Israel. De har vært i eksil i 2000 år. Jerusalem ble grunnlag av jødene for 3000 år siden. Palestinerne har sitt eget land, nemlig Jordan.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Commander skrev:

Logikken er at jeg bygde i skogen nedenfor din eiendom, du likte det ikke, jeg  snakket en annen dialekt. Du kastet brannbomber og gikk til angrep. Men du tapte og flyktet pa andre siden av fjorden. Der skreik du at du hatet meg og ville drepe mine barn. Samtidig ville du ha igjen huset ditt på oversiden av meg.

Om jeg tilbydde det huset tilbake mot at du ikke angrep lenger var du ikke interessert. Jeg skal drepes. Og slik står vi. Du prøver å ta livet av meg og min familie, jeg prøver å holde deg på armlengdes avstand..

Nei, du vrir det litt til din fordel her. Du er palestina, jeg er Israel. Jeg bosetter meg ikke i skogen nedenfor, jeg kommer og får tildelt plass i ditt hus. Din stue, og kjøkken, og så annekterer jeg inngangsdøren din slik at du egentlig er under kontroll. Og protesterer du så skyter jeg med skarpt. Og så sier jeg at "jeg har alle våpnene, men så lenge du slutter å protestere, så kan vi sameksistere". Det er situasjonen nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Testosteron skrev:

Jødene kommer fra Israel. De har vært i eksil i 2000 år. Jerusalem ble grunnlag av jødene for 3000 år siden. Palestinerne har sitt eget land, nemlig Jordan.

Jeg vokste opp i et hus som siden er solgt mange ganger. Jeg liker logikken din, jeg kan bare gå og ta det, og si at jeg bodde her før. Enkelt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Fjompen skrev:

Så at praktisk talt hele verdenssamfunnet er i mot Israels oppførsel ovenfor palestinerne er bare tull? Du vet bedre enn dem? Så bra, greit å vite at vi har en "vet-det-alt" her. Du virker nær hjernevasket av noe, så jeg tror videre diskusjon her bare er å kaste vekk tiden.

Å unnskylde Israels oppførsel mot palestinere er som å unnskylde Nazi-Tysklands represalier mot norske motstandsmenn. Palestinerne har rett til å kjempe mot Israel, det er jo Israel som er okkupanten. 

Og med den innstillingen vil krigen fortsette inn i evigheten. Det er det som er problemet, som Palestina-sympatiserer aldri vil forstå. Så lenge målet er å utslette Israel, vil Israel fortsatt forsvare seg, og de er overlegne både taktisk, økonomisk og militært.

Første steg vil være å ta avstand mot terrororganisasjoner som Hamas, som palestinere lar styre Gazastripen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fjompen skrev:

Jeg vokste opp i et hus som siden er solgt mange ganger. Jeg liker logikken din, jeg kan bare gå og ta det, og si at jeg bodde her før. Enkelt. :)

Selv om de aller fleste jødene ble fordrevet fra landet sitt av romerne for 1900 år siden, har det hele tiden bodd jøder i området, og da jødene begynte å innvandre på 1880-tallet, så kunne de selvsagt ikke komme og kaste ut folk som bodde der fra før. De kjøpte eiendommer av dem som eide dem, og så bosatte de seg der. Det var først i forbindelse med det arabiske angrepet på Israel i 1948 at arabere måtte flykte. Dette gjentok seg i 1967.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnom
17 minutter siden, Testosteron skrev:

Jødene kommer fra Israel. De har vært i eksil i 2000 år. Jerusalem ble grunnlag av jødene for 3000 år siden. Palestinerne har sitt eget land, nemlig Jordan.

Enig i innleggene dine...og det er kjekt å huske at man må være to som ønsker det samme for å få til løsninger.

-Kvinne-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fjompen skrev:

Det er greit. Da kommer jeg, og 4 venner og bosetter oss i stua og kjøkkenet ditt. Så sier vi at nå er vi her, hvorfor vi er her og hvordan vi kom hit er vann under broen, og så sameksisterer vi. Bare at vi også annekterer boden din. Og utgangsdøren. Du får soverommet, men du må trakasseres av oss om du vil ut. Samt at vi har våpen, det har ikke du. Så forventer vi at du skal sameksistere fredelig med oss,fordi vi kan jo bli venner. 

Det er jo som du sier, fryktelig logisk. 

Er det ikke ironisk... Akkurat det samme som du skiver ovenfor, føler kanskje mange etnisk norske (eller svenske) når de ser seg nødt til å flytte fra områder i Norge og Sverige som blir for "multikulturelle", dvs lovløse og direkte farlige for ikke muslimer... 

Hadde de muslimske nabolandene til Israel vært fredlige demokratier, med menneskerettigheter, likestilling, fokus på utdannelse og vitenskap, og palestinerne i Gaza var de eneste som gjorde opprør, ja da ville jeg tenkt Israel var grunnen. Men når man ser hvor GRUSOMT araberlandene behandler sine egne, da er det ganske opplagt at Israel er nødt til og ha et sterkt forsvar! 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Fjompen skrev:

Nei, du vrir det litt til din fordel her. Du er palestina, jeg er Israel. Jeg bosetter meg ikke i skogen nedenfor, jeg kommer og før tildelt plass i ditt hus. Din stue, og kjøkken, og så annekterer jeg inngangsdøren din slik at du egentlig er under kontroll. Og protesterer du så skyter jeg med skarpt. Og så sier jeg at "jeg har alle våpnene, men så lenge du slutter å protestere, så kan vi sameksistere". Det er situasjonen nå. 

Mange sannheter i denne konflikten. Selv om det kanskje er ydmykende og palestinske myndigheter har malt seg inn i et retorisk hjørne er de faktisk nødt til å erkjenne at offerrollen ikke har tjent dem noe som helst. Annet enn at de mottar mest penger pr.person fra giverlandsgrupper i u-hjelp. Ingen andre mottar mer. Men rabiat oppførsel, flykapringer, bussbomber, knivangrep. 5000 kassam raketter har bare ført til at situasjonen er blitt forverret for dem selv og sympatien for Israel blir større. Og forståelse fra omverdenen at denne gjengen ikke kan gå fritt gir mening.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Commander skrev:

 sympatien for Israel blir større. Og forståelse fra omverdenen at denne gjengen ikke kan gå fritt gir mening.

 

 

Ja, fordi et samlet verdenssamfunn, minus USA er så forståelsesfulle ovenfor Israel? Det er jo faktisk helt motsatt, flere og flere får øynene opp for at Israel er banditten og må moderere seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Commander skrev:

Mange sannheter i denne konflikten. Selv om det kanskje er ydmykende og palestinske myndigheter har malt seg inn i et retorisk hjørne er de faktisk nødt til å erkjenne at offerrollen ikke har tjent dem noe som helst. Annet enn at de mottar mest penger pr.person fra giverlandsgrupper i u-hjelp. Ingen andre mottar mer. Men rabiat oppførsel, flykapringer, bussbomber, knivangrep. 5000 kassam raketter har bare ført til at situasjonen er blitt forverret for dem selv og sympatien for Israel blir større. Og forståelse fra omverdenen at denne gjengen ikke kan gå fritt gir mening.

Du har rett. Den arabiske avvisningen av Israel har bare gjort Israel større og sterkere. Hvis de hadde latt Israel være i fred i 1948, så hadde Israel i dag vært et mye mindre land enn hva de er nå som en følge av at araberne har tapt alle krigene de har startet. Tiden arbeider for Israel. Hadde Hamas vært fornuftige så hadde de inngått en fredsavtale med Israel. Da hadde de fått noe, men ikke alt de ønsker seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Fjompen skrev:

Ja, fordi et samlet verdenssamfunn, minus USA er så forståelsesfulle ovenfor Israel? Det er jo faktisk helt motsatt, flere og flere får øynene opp for at Israel er banditten og må moderere seg. 

Ok. Palestinerene blir mer og mer isolert. De brukes i propaganda og som alibi av Iran m.fl. Men Egypt stenger grensene og ser ikke at araberlandene rundt akurat hjelper dem, annet enn bruke dem i kampen mot Israel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Jeg tror ikke slike branndrager vil utgjøre en reell trussel for Israel. De kan bare sende helikopter med vannbomber og slukke dem så fort de nærmer seg grensa. Når det er sagt bør det selvsagt være unødvendig - det bør ikke skje med andre ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Newroz skrev:

Jeg tror ikke slike branndrager vil utgjøre en reell trussel for Israel. De kan bare sende helikopter med vannbomber og slukke dem så fort de nærmer seg grensa. Når det er sagt bør det selvsagt være unødvendig - det bør ikke skje med andre ord. 

Denne typen angrep skaper hat og motvilje mot palestinerne i den israelske befolkningen, og det er nettopp det Hamas ønsker. De vil ikke ha fred, for da har de tapt. Hamas er islamister og ønsker å utslette Israel og gjøre jødene til annenrangs borgere slik det er overalt hvor sharia innføres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så skjønner jeg ikke hvordan den palestinske ledelsen tenker. 

De har jo prøvd alle mulige slags angrep på Israel. Og det har bare brakt ulykke over eget folk. 

Hva er det som får dem til å tro at det de har mislykkes med hundre ganger, plutselig vil lykkes? 

PLO oppnådde da noe for palestinerne når de prøvde noe annet enn krig og konflikt. Hamas virker veldig tungnemme. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...