Gå til innhold

Hvordan si til barna at pappaen deres ikke vil være pappaen deres lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Carressa
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Nei, dessverre. Jeg blir bare så sint på sånne udyr av noen fedre. De finnes dessverre over hele verden.

Det er jeg enig i. Men det skal ikke gå utover barna. Som sagt, det beste i denne situasjonen vil være å gjøre det klart for barna at pappa trenger å bruke tid på seg selv og at han skal flytte. Ikke noe snakk om «akkurat nå», ikke noe tidsperspektiv. Bare slå fast at sånn er det dessverre. På den måten gjør man det klart at barna ikke har noe skyld i det som skjer, samtidig som de ikke går rundt og venter på at pappa skal bli bedre og finne tid til dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Polly Ester skrev:

Og da tenker du at det sårer barna mindre enn hvis moren forteller dette uten å dra bort til farens låste dør?

Jeg tenker at det kan være greiere for dem å få se farens oppførsel i aksjon, så har de ingen forestillinger om at dette dreier seg om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Jeg tenker du kan ha rett, men samtidig vil barna oppleve at denne faren har kuttet dem ut, uansett hva mammaen sier. Da er det bedre med et klart brudd enn at pappaen får lov å ghoste dem.

For voksne: helt enig. For barn: grunnleggende uenig.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carressa skrev:

Det er jeg enig i. Men det skal ikke gå utover barna. Som sagt, det beste i denne situasjonen vil være å gjøre det klart for barna at pappa trenger å bruke tid på seg selv og at han skal flytte. Ikke noe snakk om «akkurat nå», ikke noe tidsperspektiv. Bare slå fast at sånn er det dessverre. På den måten gjør man det klart at barna ikke har noe skyld i det som skjer, samtidig som de ikke går rundt og venter på at pappa skal bli bedre og finne tid til dem igjen.

Men det kommer de til å gjøre. 

Jeg forstår at dere har andre måter å tenke rundt dette på enn meg. Men flere hoder tenker bedre enn ett, så jeg følger med videre i tråden. Kanskje jeg lærer noe smartere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsket han disse barna og dere ble planlagt gravide eller var dette at han bare ble med og stilte opp siden man som mann blir tvunget til å gjør dette?

Anonymkode: a51fc...53e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guppy88 skrev:

For voksne: helt enig. For barn: grunnleggende uenig.

Ok. Som sagt så følger jeg med videre for å bli klokere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et rævhøl av en eks som nå har bestemt seg for at han ikke vil ha barna noe mer. Samværet har dabbet mer og mer av, og nå sa han at han skal flytte ganske langt unna, og da kommer han ikke til å ha barna mer. Barna er 5 og 8, og de er jo glad i faren sin. Hvordan skal jeg si dette til dem uten å ødelegge de helt? 

Anonymkode: 59946...736

Hvorfor valgte du å få barn med en sånn mann? Tviler på at disse trekken kom rett ut av det blå nå. 

Anonymkode: 1e38b...55c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tøytigern said:

Da forteller man at pappaen ikke ville åpne og man drar igjen og sier nå er vi familie sammen oss tre. 

Herregud så slitsom du er!! Bare gi deg i denne tråden, rådene dine er både dårlige og direkte skadelige for barna. Ts, du trenger ikke ta alt på en gang. Fortell at han skal flytte, og at det blir en stund til samvær. Så tar du det der i fra når ting roer seg og spørsmålene kommer. Det kan og hende han kommer på banen igjen, eller ikke. Men nå er konfliktnivået og frustrasjonen din for høy til at en grundig utgreiing vil føre med seg noe bra. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tøytigern skrev:

Faren må forstatt akseptere å si hadet til dem og gi dem en skikkelig avskjed.

Det var da veldig så engasjert og bastant du var i dag, da!

 

Anonymkode: b3983...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Hvorfor i all verden vil han flytte langt vekk fra sine barn?? Mannen må jo ha seriøse problemer, ingen friske mennesker dropper ungene sine sånn. "Ferdig med saken"??? 😳 Det er jo ungene hans, for fae...!!! Han blir aldri "ferdig med den saken"!  Hva er det som har fått han til å ta denne avgjørelsen? Hva har skjedd?  Herregud, så tragisk, har vondt langt inni hjerterota😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall ikke si at faren velger de bort. Det gjør jo situasjonen forferdelig for barna, særlig nå når de er så små. Jeg ville enten skylde på avstanden, eller som (etter min mening) sant er at far ikke er frisk nok til å møte dem nå. Etter min mening må man være ganske uttafor/psykisk syk hvis man velger bort barna på denne måten. Skån barna er mitt råd.

Anonymkode: 1403b...45b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tøytigern said:

Noen ganger vil man "skåne ungene" for å skåne seg selv...

Ja, det stemmer...men kan ikke si til en fem-åring og åtte-åring at pappaen ikke vil ha noe mer med dem å gjøre eller å reise på døra og risikere en situasjon som kan bli forferdelig vond.

Anonymkode: 90a3b...331

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tøytigern skrev:

Ja, det kan hende han er så ond at han ikke åpner døren og ikke vil ta den samtalen med dem på en ordentlig måte. For det fins dessverre folk der ute som er ondsinnede.

Man kan bare håpe på at han lever videre med svart samvittighet. At han treffer en oppegående kvinne med god moral som blir hans livs kjærlighet, men så dumper hun ham til fordel for en mann som tar sitt ansvar og har sine verdier i orden - og at han blir fullstendig knust og dermed innser hva for en rass han har vært. Så får han kjenne på karma og hvordan barna hadde det nå når han stakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var da veldig så engasjert og bastant du var i dag, da!

 

Anonymkode: b3983...238

Jeg ble bare veldig sint på denne faren... Unnskyld. :unsure:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg tenker at det kan være greiere for dem å få se farens oppførsel i aksjon, så har de ingen forestillinger om at dette dreier seg om noe annet.

Jeg tror ikke dette er bra for så små barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polly Ester skrev:

Jeg tror ikke dette er bra for så små barn. 

Ok. Du har sikkert rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil ikke snakke med fvk, han vil ikke snakke med noen, han er ferdig med saken.

ts

Anonymkode: 59946...736

Nei, men du kan gå dit alene og få råd i forhold til hvordan du skal fortelle dette til barna. De har kanskje litt mer erfaring gjennom jobben sin der..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mass said:

Man kan bare håpe på at han lever videre med svart samvittighet. At han treffer en oppegående kvinne med god moral som blir hans livs kjærlighet, men så dumper hun ham til fordel for en mann som tar sitt ansvar og har sine verdier i orden - og at han blir fullstendig knust og dermed innser hva for en rass han har vært. Så får han kjenne på karma og hvordan barna hadde det nå når han stakk.

En mann som svikter sine egne barn på den måten vet ikke hva kjærlighet er.

Anonymkode: 90a3b...331

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis lite å gjøre med far i denne saken. Fokuser på barna og deres behov. Du kan få hjelp fra familievernkontoret selv om far ikke vil være med dit. Terapeutene der kan gi bedre hjelp en de fleste som skriver i denne tråden.

Lykke til!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Jeg ble bare veldig sint på denne faren... Unnskyld. :unsure:

Og det er du ikke alene om.

Det er faktisk helt utrolig at det går an å velge bort barna sine så fullstendig som denne mannen gjør. Det er absolutt ikke innafor i det hele tatt og mannen skulle fått høre det så øra flagra. 

Men, uansett hvor sint man er på den udugelige mannen så må barna skånes. Og de skånes ved å bli fortalt av moren at faren skal flytte langt unna og at de da ikke kan besøke faren sin på lenge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...