Gå til innhold

Halve Norge går på NAV


NordicViking

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, ilsep skrev:

Nei. Tar du ferie er det på eget ansvar, uten inntekt. Man er på AAP av en grunn og har dager man ikke kommer seg avgårde på tiltaket. Disse dagene må man sporenstreks til lege for å få sykemelding for. Uansett hvor syk man er. Andre slipper unna med å ta egenmeldinger.

Livet på AAP er hardt.

Nei. Man kan søke om ferie med aap. Eller man kan, som sagt, ha ferie inntil 4 uker per kalenderår. Andre er på jobb. Og har avtaler og rettigheter deretter. På aap følger man de reglene. Det er ikke synd i oss. Hva mener du skulle vært istedenfor da? Like rettigheter som når man er i arbeid? Full lønn og feriepenger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ilsep
Akkurat nå, Ameliana skrev:

Nei. Man kan søke om ferie med aap. Eller man kan, som sagt, ha ferie inntil 4 uker per kalenderår. Andre er på jobb. Og har avtaler og rettigheter deretter. På aap følger man de reglene. Det er ikke synd i oss. Hva mener du skulle vært istedenfor da? Like rettigheter som når man er i arbeid? Full lønn og feriepenger? 

Du kan søke om ferie ja, men du får ikke feriepenger. Du må leve på nada de ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ilsep skrev:

Du kan søke om ferie ja, men du får ikke feriepenger. Du må leve på nada de ukene.

Man kan beholde aap ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, ilsep skrev:

Nei. Tar du ferie er det på eget ansvar, uten inntekt. Man er på AAP av en grunn og har dager man ikke kommer seg avgårde på tiltaket. Disse dagene må man sporenstreks til lege for å få sykemelding for. Uansett hvor syk man er. Andre slipper unna med å ta egenmeldinger.

Livet på AAP er hardt.

Levde på AAP i et år. Utbetalingene var på 10000 pr mnd, og husleia var 6500. I tillegg kom andre regninger, mat og klær. Det var et magert år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, NordicViking said:

Selv om det er store forskjeller fra fylke til fylke i utbetalingene fra NAV, så har vi blitt et land av "navere". Annenhver person fikk stønad fra NAV minst en gang i fjor. 

Trygdefylke nummer en er Østfold. I fjor betalte NAV ut gjennomsnittlig 91.919 kroner per innbygger i fylket. Det er nesten 50 prosent høyere enn gjennomsnittet i Oslo. For å leke med tall: Dersom trygdeutbetalingene i hele landet var som i Oslo, ville NAV spart 80 milliarder kroner i året - penger samfunnet kunne brukt på andre oppgaver. 80 MILLIARDER!!

Er det mulig å snu en trend der halvparten av landets befolkning får ytelser fra NAV?

Hvis tanta mi var mann, ville hun vært onkelen min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, NordicViking skrev:

Selv om det er store forskjeller fra fylke til fylke i utbetalingene fra NAV, så har vi blitt et land av "navere". Annenhver person fikk stønad fra NAV minst en gang i fjor.

Det tallet inkluderer barnetrygd og pensjon, så det er lagt frem for å fremstille et falskt bilde med vilje. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, ilsep skrev:

Du kan søke om ferie ja, men du får ikke feriepenger. Du må leve på nada de ukene.

Jeg fikk fire uker ferie i fjor mens jeg var i et tiltak og fikk AAP i ferien. Jeg levde ikke på nada og ingenting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ilsep skrev:

De fleste på AAP lever på knappe 10000 mnd. Jeg syns ikke det blir riktig å ta ifra denne gruppen det lille de får. De er i tillegg gruppen med minst rettigheter til ferie,  og rett til egenmelding på sykedager eksisterer ikke.

Egenmelding på sykedager? Hva snakker du om? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Martin13 skrev:

Du mener de som ikke manipulerer systemet lever på det, ja det er riktig. Vi vet at man kan få 30000 fra Nav om man er en utspekulert Somalier med 12 unger.

11.640 kroner i barnetrygd for 12 barn. Hvor kommer resten fra? :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, NordicViking skrev:

 

Er det mulig å snu en trend der halvparten av landets befolkning får ytelser fra NAV?

Altså. Jeg har et barn som betyr at jeg får barnetrygd, noe som betyr at jeg kommer til å motta en ytelse fra NAV hver måned i de neste ni årene. Flere som meg. 

Sånn sett, så forstår jeg tankegangen din fordi NAV bruker vanvittige mengder med penger som selvfølgelig stimulerer næringslivet med forskjellige leverandører av tjenester. Likevel så kan jeg ikke forstå hvordan NAV skal klare å holde det gående i ti år til. Den pengesekken er ikke ubegrenset. 

Endret av SesameStreet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva foreslår du da TS, at vi dropper alderspensjon så alle må jobbe til de dør, evt må spare hele livet? Vi hadde jo spart en del kroner på det. Eller kanskje vi skal slutte å få unger så slipper vi å ha disse teite greiene som kalles foreldrepenger og kontantstøtte og sånn. Og bonus: da har vi ingen barn som kan bli syke og finne på å kreve sykepenger, AAP, eller uføretrygd i fremtiden! Penger spart!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SesameStreet skrev:

11.640 kroner i barnetrygd for 12 barn. Hvor kommer resten fra? :) 

Barnebidrag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, NordicViking skrev:

Selv om det er store forskjeller fra fylke til fylke i utbetalingene fra NAV, så har vi blitt et land av "navere". Annenhver person fikk stønad fra NAV minst en gang i fjor. 

Trygdefylke nummer en er Østfold. I fjor betalte NAV ut gjennomsnittlig 91.919 kroner per innbygger i fylket. Det er nesten 50 prosent høyere enn gjennomsnittet i Oslo. For å leke med tall: Dersom trygdeutbetalingene i hele landet var som i Oslo, ville NAV spart 80 milliarder kroner i året - penger samfunnet kunne brukt på andre oppgaver. 80 MILLIARDER!!

Er det mulig å snu en trend der halvparten av landets befolkning får ytelser fra NAV?

Du kopierer jo bare inn Gunnar Stavrum sin tekst og meninger ordrett. 

Mener du ikke noe selv om det Stavrum skriver? 

Endret av Mis(s)Understood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bokhylla
8 timer siden, Ameliana skrev:

Nei. Man kan søke om ferie med aap. Eller man kan, som sagt, ha ferie inntil 4 uker per kalenderår. Andre er på jobb. Og har avtaler og rettigheter deretter. På aap følger man de reglene. Det er ikke synd i oss. Hva mener du skulle vært istedenfor da? Like rettigheter som når man er i arbeid? Full lønn og feriepenger? 

Det er vel ikke helt urimelig å ønske at de som er i full jobb mens de går på AAP får ha 4 uker ferie i året uten å trekkes av basisutbetalingene sine og alminnelige regler for å kunne være borte når de er syke?)

At de som studerer eller går på skole mens de er på AAP har alminnelige fraværsregler?

At de som får behandling mens de går på AAP har rett til å være borte når de er syke uten å både potensielt måtte betale utvidet egenandel for behandlinga (noe alle risikerer å måtte) og å risikere å miste deler av basisutbetalingene sine? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bokhylla skrev:

Det er vel ikke helt urimelig å ønske at de som er i full jobb mens de går på AAP får ha 4 uker ferie i året uten å trekkes av basisutbetalingene sine og alminnelige regler for å kunne være borte når de er syke?)

At de som studerer eller går på skole mens de er på AAP har alminnelige fraværsregler?

At de som får behandling mens de går på AAP har rett til å være borte når de er syke uten å både potensielt måtte betale utvidet egenandel for behandlinga (noe alle risikerer å måtte) og å risikere å miste deler av basisutbetalingene sine? 

 

 

 

 

Man er ikke i full jobb på aap. Kan man jobbe fullt, innfrir man ikke kravene til å kunne motta aap. Er man i full jobb har man ferie. På skole med aap har man vanlige fraværsregler. Er man i behandling under aap, kan man bytte behandlingsdag med behandler. Og igjen. Man kan helt utmerket få 4 uker ferie MED aap. Men det er vel urettferdig å måtte søke om dette. Mens i yrkeslivet kan man bare ta ferie i hytt og dyne og få lommene full av cash? 

Nei. Når man mottar ytelser MÅ det være krav man må oppfylle. Det skulle bare mangle. Som i arbeidslivet. Man må følge reglene der også. Det skal lønne seg å jobbe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, SesameStreet skrev:

11.640 kroner i barnetrygd for 12 barn. Hvor kommer resten fra? :) 

Man får en del fra bostøtte (tenk deg 14 stk bor sammen i samme leilighet og kun faren forsørger familien ved å kjøre drosje, dvs veldig lav inntekt totalt). Man kan også søke andre ytelser hvis man er ufør, har mistet jobben, osv. Eventuelt andre ytelser som barnebidrag, osv. Det blir fort mye penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ilsep
7 timer siden, AmandaVI skrev:

Levde på AAP i et år. Utbetalingene var på 10000 pr mnd, og husleia var 6500. I tillegg kom andre regninger, mat og klær. Det var et magert år...

Det er ikke mye å leve av nei.

 

41 minutter siden, SesameStreet skrev:

Egenmelding på sykedager? Hva snakker du om? 

Leser du hva jeg skriver og har kunnskap om hva det vil si å være på AAP for å utrede arbeidsevne (og ikke ansatt noen steder) så vet du at man må få sykemelding fra første sykedag og at egenmeldingsdager er noe som ikke eksisterer for disse. 

49 minutter siden, SesameStreet skrev:

Jeg fikk fire uker ferie i fjor mens jeg var i et tiltak og fikk AAP i ferien. Jeg levde ikke på nada og ingenting. 

Vel da er du et unntak og du var vel tilgjengelig for nav også da? Eller var det i det hele tatt lovlig? Du får ikke AAP penger og dra på 2 ukers ferie til utlandet på nav penger når du skal være i tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ilsep skrev:

Det er ikke mye å leve av nei.

 

Leser du hva jeg skriver og har kunnskap om hva det vil si å være på AAP for å utrede arbeidsevne (og ikke ansatt noen steder) så vet du at man må få sykemelding fra første sykedag og at egenmeldingsdager er noe som ikke eksisterer for disse. 

Vel da er du et unntak og du var vel tilgjengelig for nav også da? Eller var det i det hele tatt lovlig? Du får ikke AAP penger og dra på 2 ukers ferie til utlandet på nav penger når du skal være i tiltak. 

Jo. Man søker! Og kan få innvilget. Dette står på nav sine sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, NordicViking skrev:

Selv om det er store forskjeller fra fylke til fylke i utbetalingene fra NAV, så har vi blitt et land av "navere". Annenhver person fikk stønad fra NAV minst en gang i fjor. 

Trygdefylke nummer en er Østfold. I fjor betalte NAV ut gjennomsnittlig 91.919 kroner per innbygger i fylket. Det er nesten 50 prosent høyere enn gjennomsnittet i Oslo. For å leke med tall: Dersom trygdeutbetalingene i hele landet var som i Oslo, ville NAV spart 80 milliarder kroner i året - penger samfunnet kunne brukt på andre oppgaver. 80 MILLIARDER!!

Er det mulig å snu en trend der halvparten av landets befolkning får ytelser fra NAV?

Så du hvor mange av denne halvparten som var ærlige og redelige pensjonister? La du merke til at det stod noe om barnetrygd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ilsep skrev:

Det er ikke mye å leve av nei.

 

Leser du hva jeg skriver og har kunnskap om hva det vil si å være på AAP for å utrede arbeidsevne (og ikke ansatt noen steder) så vet du at man må få sykemelding fra første sykedag og at egenmeldingsdager er noe som ikke eksisterer for disse. 

Vel da er du et unntak og du var vel tilgjengelig for nav også da? Eller var det i det hele tatt lovlig? Du får ikke AAP penger og dra på 2 ukers ferie til utlandet på nav penger når du skal være i tiltak. 

Skjønner ærlig talt ikke dramaet om egenmelding. Man er allerede på «sykemelding». Mener du alle krav og kriterier bør fjernes? Det må være noe form for «kontroll». Det kan føles urettferdig for dem som følger reglene, men det er alltid noen som ikke gjør det. Og nei, man må faktisk ikke til lege for sykemelding for en dags fravær. Dette kan avklares med saksbehandler. Men, som i arbeidslivet, må tiltak/jobb/skole selvfølgelig informeres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...