Gå til innhold

Sliter med å gå ned i vekt. Lavt stoffskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er disse folkene som påstår at de har lavt stoffskifte for å unnskylde vekta si? Begynner å lure på om du vanker i et meget spesielt miljø, eller om du har noe dømmende holdninger til overvektige. 

Fint om du kan henvise til kilder med de 2-3 kiloene. Om det ikke bare er synsing, da ;)

 

Anonymkode: c74a3...581

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/skjoldkjertelsykdommer/lavt-stoffskifte-hypotyreose/

"Fullt utviklet preges sykdomsbildet av tiltaksløshet, treghet i bevegelser og trege mentale funksjoner, manglende toleranse for kulde (fryser lett), muskelsmerter, leddsmerter, økt søvnbehov, vektøkning (sjelden mer enn 2-3 kg), forstoppelse, svimmelhet, prikkinger i huden (særlig i hender), menstruasjonsforstyrrelse, håravfall, hes stemme."

https://www.lommelegen.no/annet/legesvar/lavt-stoffskifte-og-vekt/69070508

"Det er en myte som ser ut til å spredt veldig om seg, at denne sykdommen hypotyreose kan være årsak til stor vektøkning. Hypotyreose kan gi kanskje 2-3 kg vektøkning, men vektoppgang eller overvekt ut over dette, kan IKKE skyldes hypotyreose."

https://www.thyroid.org/thyroid-and-weight/

"Massive weight gain is rarely associated with hypothyroidism. In general, 5-10 pounds of body weight may be attributable to the thyroid, depending on the severity of the hypothyroidism."

Blank annet.

Jeg kjenner ingen personlig som bruker denne unnskyldningen, men søk litt på nettet og i forskjellige forum så ser du at det ganske mange som lyver for seg selv fordi det er mer behagelig enn sannheten. Jeg er foreløpig overvektig selv, og ser ingen grunn til å dømme andre. Det jeg sier er at man må kutte ut unnskyldningene og gjøre en innsats.

Jeg blir ikke tynnere hvis jeg sier til meg selv og alle andre at jeg har lavt stoffskifte og at medisinene mine har vektøkning og enda lavere stoffskifte som bivirkninger og at jeg blir trøtt så jeg orker ikke gå tur.. 

Og jeg sier heller ikke at det er lett. Hadde det vært lett å gå ned i vekt hadde jeg ikke sittet her med en god del kilo for mye!

Anonymkode: 56c91...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At man nevner det lave stoffskiftet ifbm de ekstra kiloene kan vel for mange være for å (til dels) forklare, samtidig som man spør om hjelp fra andre som er i en lignende situasjon, heller enn en unnskyldning? Ellers er jeg enig i at det er teit å si "jeg har LS, derfor er jeg overvektig. Ikke å gjøre noe med det".

Selv tror jeg det er veldig mye som kan spille inn, utover medisindose - da særlig vitaminer, som nevnt tidligere i tråden. Avhengig av hvor godt stoffskiftet er regulert, og om jeg ikke har underskudd på vitaminer, merker jeg stor forskjell. Jeg kan "rase" ned i vekt på vedlikeholdsinntak, eller gå sakte opp. Mosjon spiller selvfølgelig inn, men når dette er tilnærmet likt (Og man uansett spiser det man forbruker) kan det likevel være forskjeller.

Jeg tror altså at stoffskiftet kan ha endel å si for vekten, men at man til en viss grad kan kompensere. Er man der at man går opp i vekt selv ved lavt matinntak tror jeg man bør prøve å se på andre løsninger i samråd med lege. Tilleggsmedisinering, f.eks.

Er det forresten noen av dere som tar jod? Og hva med trening? Jeg har jogget tre ganger i uken i flere år, men er fortsatt utslitt før, under og etter joggeturen. Føler ikke at jeg blir i bedre form, men har ikke nok energi til intervaller heller. Opplever dere som trener forbedring, eller er det bare "et evig slit"?😂

Litt problemer med å ordlegge meg riktig idag, men håper meningen kommer frem likevel. 

Anonymkode: a3817...3af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎06‎.‎2018 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Nå er det nok av folk som påstår at de har lavt stoffskifte for å "unnskylde" vekta si. 

Stoffskifte har forøvrig ikke mer påvirkning på vekta enn 2-3 kg, så det er dessverre bare å spise mindre og trene mer som alle oss andre..

Anonymkode: 56c91...84e

Ved lavt stoffskifte mangler man gjerne energi til å trene, eller man blir enda sykere av trening, og om man trener, må man passe på å ikke trene for mye, for da ligger man kanskje rett ut i flere dager etterpå. For ikke å snakke om at man kan være fryktelig trøtt og sliten ved lavt stoffskifte. Forbrenningen er dårlig ,og fordøyelsen,  og uansett hvor lite man spiser legger man på seg. Det som gjelder er å få stoffskiftet i balanse  ved rett medisin, og gjerne rett kosthold. Da  normaliseres forbrenningen og energien, og man vil da greie lettere å gå ned i vekt. Lavt stoffskifte er noe herk som snur opp ned på alt i kroppen. Og noen mennesker sliter i uendelig mange år, og blir aldri bra av sitt lave stoffskifte, selv med medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...