Gå til innhold

Sliter med å gå ned i vekt. Lavt stoffskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen gode råd? Føler det stopper opp etter noen kilo. Er i aktivitet 1.5 time pr dag og spise normalt :( Har 15 kg for mye

Anonymkode: 30da4...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått påvist lavt stoffskifte hos legen, eller er det noe du har kommet frem til selv? Årsaken til at jeg spør er fordi lavt stoffskifte er en vanlig unnskyldning for overvektige som ikke ønsker å være ærlige med seg selv om hva de spiser. Og fordi dersom legen din har sagt at du har lavt stoffskifte, burde du snakke med legen om vektnedgang og hvordan du bør gjøre det. 

Anonymkode: a91f7...046

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått påvist lavt stoffskifte hos legen, eller er det noe du har kommet frem til selv? Årsaken til at jeg spør er fordi lavt stoffskifte er en vanlig unnskyldning for overvektige som ikke ønsker å være ærlige med seg selv om hva de spiser. Og fordi dersom legen din har sagt at du har lavt stoffskifte, burde du snakke med legen om vektnedgang og hvordan du bør gjøre det. 

Anonymkode: a91f7...046

Påvist av lege såklart.. 

Anonymkode: 30da4...ab5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ille er stoffskiftet ditt? Så ille at du går på levaxin eller? Hvilken aktivitet snakker vi om? Og hvor mange kalorier og måltider (ca) spiser du per dag?

 

Anonymkode: 4d374...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at det "stopper opp etter noen kilo". Enten er du ikke i kaloriunderskudd og de kiloene er bare vann, eller så er det fordi du med en lavere vekt ikke kan gå ned like fort lenger, eller det kalorinivået som fikk deg ned i vekt, er vedlikeholdsnivået ditt med en lavere vekt. Alle går ned i vekt med kaloriunderskudd. Det kan ta litt eksperimentering å finne ut hvor mange (få) kalorier du må spise for å ha kaloriunderskudd, men du går ned i vekt hvis du har overflødig fett, og spiser mindre, konsekvent, på ordentlig, og lenge. Hvis du ikke aksepterer dette, og ikke er villig til å spise mindre, kan jeg ikke hjelpe deg. Men hvis du aksepterer det, trenger du heller ikke så mye hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde LS, men er nå etter 10 år tatt av medisiner. Det første man bør gjøre er å bli riktig medisinert. Mange har god effekt med kombinasjons behandling, med både T4 og T3, og i noen tilfeller selen og jod vis det er mangel på dette. Så gå til en lege som kan stoffskifte veldig godt vis du ikke har gjort det allerede (som regel kommer fastlegen til kort her)

Deretter er det utrolig mange med ls som har hatt en effekt med vektnedgang ved å kutte ut laktose, gluten og ikke minst sukker. Det kan også være andre matvarer man reagerer på, så man må prøve seg frem.

Noen har hatt effekt av lavkarbo og noen av plantekost. Jeg spiser plantekost, ikke bare har jeg gått ned i vekt, men også blitt frisk fra sykdommen, tross det er en "kronisk" sykdom. Vet flere har hatt samme effekt med plantekost og lavkarbo, ved å lage mat fra bunn med rene råvarer. Men uansett kosthold, bør du være riktig medisinert i samråd med en dyktig lege. 

Anonymkode: b21f7...e26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv lavt stoffskifte, og kjenner problemene med vektnedgang. 

På levaxin, måtte jeg holde meg rund 1000 kalorier daglig for å unngå vektøkning.

Jeg brukte kjøkkenvekt og app, og loggført hver smule jeg spiste. Da jeg viste det til legen, samt andre vedvarende symptomer, fikk jeg prøve l kombinasjonsbehandling. T3 og T4. 

Nå spiser jeg godt, loggfører ikke. Men ligger vel på 1600-2000 kalorier daglig. Er mer i aktivitet pga mer energi. Har tatt av 15 kg. 

Anonymkode: 9d895...24e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde LS, men er nå etter 10 år tatt av medisiner. Det første man bør gjøre er å bli riktig medisinert. Mange har god effekt med kombinasjons behandling, med både T4 og T3, og i noen tilfeller selen og jod vis det er mangel på dette. Så gå til en lege som kan stoffskifte veldig godt vis du ikke har gjort det allerede (som regel kommer fastlegen til kort her)

Deretter er det utrolig mange med ls som har hatt en effekt med vektnedgang ved å kutte ut laktose, gluten og ikke minst sukker. Det kan også være andre matvarer man reagerer på, så man må prøve seg frem.

Noen har hatt effekt av lavkarbo og noen av plantekost. Jeg spiser plantekost, ikke bare har jeg gått ned i vekt, men også blitt frisk fra sykdommen, tross det er en "kronisk" sykdom. Vet flere har hatt samme effekt med plantekost og lavkarbo, ved å lage mat fra bunn med rene råvarer. Men uansett kosthold, bør du være riktig medisinert i samråd med en dyktig lege. 

Anonymkode: b21f7...e26

Hvilken type lavt stoffskifte hadde du?

Skjønner ikke hvordan det går an å "spise seg frisk" fra en sykdom hvor et organ i kroppen er angrepet av immunsystemet, brutt ned og ødelagt.

Skjønt, jeg skulle gjerne gjort det samme...

Anonymkode: ed704...203

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken type lavt stoffskifte hadde du?

Skjønner ikke hvordan det går an å "spise seg frisk" fra en sykdom hvor et organ i kroppen er angrepet av immunsystemet, brutt ned og ødelagt.

Skjønt, jeg skulle gjerne gjort det samme...

Anonymkode: ed704...203

Det er ikke alle som har ødelagt skjoldbruskkjertel. Min var veldig stor, men ikke ødelagt. 

Mange som har spist seg frisk fra LS eller bedre, flere grupper på Facebook blant annet, med mange gode tips og råd 😊 

Kort og enkelt fortalt: Riktig vitaminer og mineraler kan hjelpe kroppen og produsere hormoner (og det motsatte, for lite vitaminer og mineraler hemmer produksjonen), siden skjoldbruskkjertelen ikke produserer rikelig nok med t4 og t3, kan riktig kosthold hjelpe skjoldbruskkjertelen å produsere mer av disse hormonene. Men det er også viktig å eliminere matvarer som lage betennelse i kroppen som er med på å "angripe" skjoldbruskkjertelen. Uten eks nok jod, vil ikke skjoldbruskkjertelen kunne produsere nok T3 og T4. Flere mener at mye av stoffskifteproblematikken stammer fra dårlig opptak av vitaminer i tarmene. Det vil nå ikke gjelde alle, men nok flertall. Blir spennende å følge med på videre forskning. 

Det er en svært innviklet og omfattende sykdom der mye henger sammen, men å øke vitamin og mineralene i kroppen gjennom mat, samt minske matvarer som kan bidra til betennelser i kroppen, har mange hatt veldig god effekt av. 

Glemte og si at mange har også hatt god effekt av fermentert mat. 

Anonymkode: b21f7...e26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2018 den 5.14, AnonymBruker skrev:

Har du fått påvist lavt stoffskifte hos legen, eller er det noe du har kommet frem til selv? Årsaken til at jeg spør er fordi lavt stoffskifte er en vanlig unnskyldning for overvektige som ikke ønsker å være ærlige med seg selv om hva de spiser. Og fordi dersom legen din har sagt at du har lavt stoffskifte, burde du snakke med legen om vektnedgang og hvordan du bør gjøre det. 

Anonymkode: a91f7...046

Man sier da ikke at man har lavt stoffskifte, uten å ha fått det påvist ved blodprøver? Eller kjenner du tilfeldigvis mange lystløgnere?

Det blir som å si at man har diabetes fordi man er slapp og må tisse mye... 

 

Anonymkode: c74a3...581

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man sier da ikke at man har lavt stoffskifte, uten å ha fått det påvist ved blodprøver? Eller kjenner du tilfeldigvis mange lystløgnere?

Det blir som å si at man har diabetes fordi man er slapp og må tisse mye... 

 

Anonymkode: c74a3...581

Nå er det nok av folk som påstår at de har lavt stoffskifte for å "unnskylde" vekta si. 

Stoffskifte har forøvrig ikke mer påvirkning på vekta enn 2-3 kg, så det er dessverre bare å spise mindre og trene mer som alle oss andre..

Anonymkode: 56c91...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det nok av folk som påstår at de har lavt stoffskifte for å "unnskylde" vekta si. 

Stoffskifte har forøvrig ikke mer påvirkning på vekta enn 2-3 kg, så det er dessverre bare å spise mindre og trene mer som alle oss andre..

Anonymkode: 56c91...84e

Da snakker vi i så fall om en som ikke har veldig lavt stoffskifte og god effekt av medisinene sine. For veldig mange er det dessverre ikke så enkelt. Du kan jo tenke deg selv hvor mye du orker trene når kroppen har gått på lavgir i flere år og du er så utmattet at du nesten svimer av når du skal gå opp en trapp, og du spiser både mindre og sunnere enn alle andre du kjenner men likevel sakte men sikkert går opp. Det som skjer når stoffskiftet er så lavt er at prosessene i kroppen går i slow motion, og det følger gjerne muskel- og leddsmerter med som vanskeliggjør trening. Jeg skulle likt å se "alle dere andre" trene og stå på i en sånn tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, hind skrev:

Da snakker vi i så fall om en som ikke har veldig lavt stoffskifte og god effekt av medisinene sine. For veldig mange er det dessverre ikke så enkelt. Du kan jo tenke deg selv hvor mye du orker trene når kroppen har gått på lavgir i flere år og du er så utmattet at du nesten svimer av når du skal gå opp en trapp, og du spiser både mindre og sunnere enn alle andre du kjenner men likevel sakte men sikkert går opp. Det som skjer når stoffskiftet er så lavt er at prosessene i kroppen går i slow motion, og det følger gjerne muskel- og leddsmerter med som vanskeliggjør trening. Jeg skulle likt å se "alle dere andre" trene og stå på i en sånn tilstand.

Takk, jeg har lavt stoffskifte selv, utløst av andre medisiner jeg må gå på som i tillegg har vektøkning som bivirkning. Jeg går på levaxin og har brukt det siste året på å finne riktig (høy nok) dose. Jeg kan uansett ikke skylde på andre enn meg selv og mitt matinntak for mine ekstra 20 kg.

Spiser du mindre enn kroppen trenger over tid går du ned i vekt.

Anonymkode: 56c91...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Takk, jeg har lavt stoffskifte selv, utløst av andre medisiner jeg må gå på som i tillegg har vektøkning som bivirkning. Jeg går på levaxin og har brukt det siste året på å finne riktig (høy nok) dose. Jeg kan uansett ikke skylde på andre enn meg selv og mitt matinntak for mine ekstra 20 kg.

Spiser du mindre enn kroppen trenger over tid går du ned i vekt.

Anonymkode: 56c91...84e

Det er bare det at kroppen trenger så lite at det blir nesten umulig å ligge på et så lavt mattinntak over tid. Jeg synes mange tar en ufin tone til stoffskifte-syke som sliter med overvekt. De kjemper ofte hardere andre for å kunne holde vekta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2018 den 5.14, AnonymBruker skrev:

Har du fått påvist lavt stoffskifte hos legen, eller er det noe du har kommet frem til selv? Årsaken til at jeg spør er fordi lavt stoffskifte er en vanlig unnskyldning for overvektige som ikke ønsker å være ærlige med seg selv om hva de spiser. Og fordi dersom legen din har sagt at du har lavt stoffskifte, burde du snakke med legen om vektnedgang og hvordan du bør gjøre det. 

Anonymkode: a91f7...046

Jeg har aldri hørt noen overvektige skylde på lavt stoffskifte uten å ha fått det påvist hos lege. Så nei, det er ikke noen "vanlig unnskyldning" annet enn for dem som faktisk har lavt stoffskifte. Og ja, stoffskiftet kan i høyeste grad påvirke vekten. Selv om enkelte hardnakjet påstår at det "bare" er å spise ferre kalorier enn man trenger...

Anonymkode: 7fda2...d06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2018 den 9.20, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde LS, men er nå etter 10 år tatt av medisiner. Det første man bør gjøre er å bli riktig medisinert. Mange har god effekt med kombinasjons behandling, med både T4 og T3, og i noen tilfeller selen og jod vis det er mangel på dette. Så gå til en lege som kan stoffskifte veldig godt vis du ikke har gjort det allerede (som regel kommer fastlegen til kort her)

Deretter er det utrolig mange med ls som har hatt en effekt med vektnedgang ved å kutte ut laktose, gluten og ikke minst sukker. Det kan også være andre matvarer man reagerer på, så man må prøve seg frem.

Noen har hatt effekt av lavkarbo og noen av plantekost. Jeg spiser plantekost, ikke bare har jeg gått ned i vekt, men også blitt frisk fra sykdommen, tross det er en "kronisk" sykdom. Vet flere har hatt samme effekt med plantekost og lavkarbo, ved å lage mat fra bunn med rene råvarer. Men uansett kosthold, bør du være riktig medisinert i samråd med en dyktig lege. 

Anonymkode: b21f7...e26

Mine blodprøver viste begynnende lavt stoffskifte for noen år siden, uten at jeg hadde noen symptomer. Legen ville sette meg på levaxin. Jeg nølte, siden jeg følte meg frisk. Leste at glutenfri kost kunne hjelpe, og bestemte meg for å prøve. Har nå levd (nesten) glutenfritt de siste årene, og blidprøvene har vært fine. Men har jo ikke noen garanti for at det varer for alltid ...

Anonymkode: 7fda2...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til opplysning, det er en hel del kalorier I forskjellige drikker, varme som kalde. En venninne av meg har slitt med vekta I en årrekke, hun mosjonerer og spiser normalt, men vekta går kun en vei. Oppover.  Det hun ikke vil fortelle men som alle legger merke til er all unødvendig drikke hun propper I seg, juice, melk, capuchini, latte, brus, vin, proseco og øl, så ville hun glatt gått ned I vekt. 

Anonymkode: 1776a...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2018 den 9.36, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv lavt stoffskifte, og kjenner problemene med vektnedgang. 

På levaxin, måtte jeg holde meg rund 1000 kalorier daglig for å unngå vektøkning.

Jeg brukte kjøkkenvekt og app, og loggført hver smule jeg spiste. Da jeg viste det til legen, samt andre vedvarende symptomer, fikk jeg prøve l kombinasjonsbehandling. T3 og T4. 

Nå spiser jeg godt, loggfører ikke. Men ligger vel på 1600-2000 kalorier daglig. Er mer i aktivitet pga mer energi. Har tatt av 15 kg. 

Anonymkode: 9d895...24e

Det er jo skikkelig sultekur. Og å holde seg til et så lavt matinntak over tid kan umulig være lett. Skulle likt å sett enkelte av de som roper høyest om hvor lett det er å bare spise mindre enn man forbrenner holde en slik diett resten av livet...

Anonymkode: 7fda2...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det nok av folk som påstår at de har lavt stoffskifte for å "unnskylde" vekta si. 

Stoffskifte har forøvrig ikke mer påvirkning på vekta enn 2-3 kg, så det er dessverre bare å spise mindre og trene mer som alle oss andre..

Anonymkode: 56c91...84e

Hvem er disse folkene som påstår at de har lavt stoffskifte for å unnskylde vekta si? Begynner å lure på om du vanker i et meget spesielt miljø, eller om du har noe dømmende holdninger til overvektige. 

Fint om du kan henvise til kilder med de 2-3 kiloene. Om det ikke bare er synsing, da ;) 

 

Anonymkode: c74a3...581

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine blodprøver viste begynnende lavt stoffskifte for noen år siden, uten at jeg hadde noen symptomer. Legen ville sette meg på levaxin. Jeg nølte, siden jeg følte meg frisk. Leste at glutenfri kost kunne hjelpe, og bestemte meg for å prøve. Har nå levd (nesten) glutenfritt de siste årene, og blidprøvene har vært fine. Men har jo ikke noen garanti for at det varer for alltid ...

Anonymkode: 7fda2...d06

Men føler du deg bra? 

Anonymkode: b21f7...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...