Gå til innhold

Hvordan få katt og valp til å bli venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en katt på 6 år, og fått valp i hus. Valpen er av en rase som er veldig vennlig og god mot andre dyrearter. Men hun er likevel "valpete" og dermed litt gira når hun ser katten, noe katten ikke digger og dermed freser og kanskje dulter valpen i hue med poten. Noe jeg synes er bra da valpen etterhvert må forstå at pus er sjefen her. Valpen er hovedsakelig ikke veldig pågående på pus, bare litt ivrig når hun ser pusen gå bortover gulvet. 

Katten har holdt seg mest utendørs etter at vi fikk valpen, noe som hun også ellers gjør når været er så fint som nå. Holder seg i nærheten av huset, men kommer ikke frivillig inn. Løper vekk om hun hører bjeffing. 

Savner å ha pusen vår inne hos oss, og er redd hun skal stikke av til slutt... Har hatt valpen i 3 uker. Pus får mat ute under tak sånn situasjonen er nå, men henter henne inn et par ganger om dagen for at hun skal få litt tid til å godta å ha valpen rundt seg. Pus sover inne noen timer i sofaen i løpet av dagen nå, men vil ut igjen etter det pga det rare valpemonsteret vi har hentet hjem.. 

Hvor mye bør jeg "pushe" pus til å være inne med voffs? Vil gjerne høre erfaringer fra andre med pus, som har fått hund.. Hvor lang tid kan det ta før de godtar å være i samme rom uten løping, fresing, bjeff osv? Valpen godtar pus mye mer enn omvendt. 

Anonymkode: e7814...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg hadde også en 6-7 år gammel katt når jeg fikk valp. Hun kom inn kl 23:00 hver kveld fordi da var valpen i seng. I dag er de gode venner, katten vil gjerne kose å vaske hunden eller sitte å se på når bikkja løper rundt i hagen.

Fra hva jeg kan huske så fikk vi valp i juni/juli å de var blitt bestevenner på Julaften.

Det som gjorde katten tryggere var at jeg fikk henne inn, men så var jeg nøye på at valpen ikke skulle bry seg om henne. Vi trente sitt, dekk, kontakt osv med valpen, og når pus opplevde at hun kunne være i samme rom mens valpen totalt ignorerte henne så ble hun gradvis mindre redd. Etterhvert kunne jeg gi begge leverpostei samtidig.

lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...