Gå til innhold

Posting av bilder - regler


An0nymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Winza skrev:

Jeg fikk nylig sett mappen min og ikke noe om posting av bilder var der, synes det er rart med tanke på hvor mange bilder jeg har lastet opp :klo:

Dumt da at det ikke er lov når det er photoshopa, har virkelig hatt det gøyt med å Photoshope bilder og dele i tråden men når jeg vet at det ikke er lov så skal jeg heller ikke gjøre det mer fremover

Så hvis jeg lagrer et bilde av tom cruise, laster opp til kg og i tillegg legger ved en link til bildet så går det bra?

Kan jeg bli rapportert for bilder jeg har lastet opp tidligere? Det vil bli et alt for omfattende arbeid å fjerne alle

Dere burde lage en klistret tråd om dette slik at folk vet

1 minutt siden, An0nymBruker skrev:

Holder det ikke å legge ved bildelink til originalbildet + eventuelt bildelink til de fotografiene (som f.eks ansiktet av Mr. Bean) som er tilføyd (manipulert inn) i originalbildet?

Ps. Regler i forbindelse med posting av bilder av alle varianter, inkl. opplastede bilder og manipulerte bilder synes jeg at burde informeres om i en klistret tråd i Informasjonsforumet +  i en klistret tråd i ris & ros-forumet.

Ja, vi kan lage dette mer tydelig i regelverket og informere om hvordan man legger inn bilder uten å bryte opphavsretten.

Hvis du laster opp originalfila eller poster det som nevnt på side 1 i tråden slik at man når man klikker det stort ser hvor det er hentet fra er det greit. Folk kan alltids sende en rapport om de ser du har lastet opp et bilde som bryter opphavsretten, men da vil vi bare fjerne bildet.  Vi vil ikke gå tilbake i tid og sjekke dette rett og slett fordi vi ikke har kapasitet. 

 

Akkurat nå, Winza skrev:

Var dette svaret til meg?

Nei, det var til @Catalina Culès

Akkurat nå, Winza skrev:

Isåfall så skylder vi Rowan Atkinson masse penger O:

Skylder i så fall fotografen som tok det penger!

Akkurat nå, Catalina Culès skrev:

Ok, jeg kopierte de fra google, er de lovlige ?

 

Ikke i følge lovverket, det må linkes til der de egentlig er fra (som på google vil være å trykke på "besøk" og legge ved link i bildesøket). Du gjorde riktig på det andre eksempelet ditt! Da kommer originalsiden opp ved å ha musepekeren på bildet.

Det har vært sånn ganske lenge, men det har ikke tilbakevirkede kraft, om vi ser gamle bilder vil vi bare slette dem dersom vi ser dem eller det rapporteres inn, uten andre konsekvenser enn det. Men vi kan prøve å gjøre det mer tydelig.

Dette står i reglene sånn: * Tekster, bilder og annet materiale med opphavsrett. Du er selv ansvarlig for at du har de nødvendige tillatelser til å legge ut tekst, bilder, video eller annet innhold. Hvis du siterer innhold, må det vises til kilde. Vi tillater heller ikke at det via tredjeparter deles hele artikler/blogginnlegg eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, HanneMari Egmont skrev:

Ja, vi kan lage dette mer tydelig i regelverket og informere om hvordan man legger inn bilder uten å bryte opphavsretten.

Hvis du laster opp originalfila eller poster det som nevnt på side 1 i tråden slik at man når man klikker det stort ser hvor det er hentet fra er det greit. Folk kan alltids sende en rapport om de ser du har lastet opp et bilde som bryter opphavsretten, men da vil vi bare fjerne bildet.  Vi vil ikke gå tilbake i tid og sjekke dette rett og slett fordi vi ikke har kapasitet. 

 

Nei, det var til @Catalina Culès

Skylder i så fall fotografen som tok det penger!

Ikke i følge lovverket, det må linkes til der de egentlig er fra (som på google vil være å trykke på "besøk" og legge ved link i bildesøket). Du gjorde riktig på det andre eksempelet ditt! Da kommer originalsiden opp ved å ha musepekeren på bildet.

Det har vært sånn ganske lenge, men det har ikke tilbakevirkede kraft, om vi ser gamle bilder vil vi bare slette dem dersom vi ser dem eller det rapporteres inn, uten andre konsekvenser enn det. Men vi kan prøve å gjøre det mer tydelig.

Dette står i reglene sånn: * Tekster, bilder og annet materiale med opphavsrett. Du er selv ansvarlig for at du har de nødvendige tillatelser til å legge ut tekst, bilder, video eller annet innhold. Hvis du siterer innhold, må det vises til kilde. Vi tillater heller ikke at det via tredjeparter deles hele artikler/blogginnlegg eller lignende.

Tusen takk HanneMari :blomst: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
2 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Ja, vi kan lage dette mer tydelig i regelverket og informere om hvordan man legger inn bilder uten å bryte opphavsretten.

Hvis du laster opp originalfila eller poster det som nevnt på side 1 i tråden slik at man når man klikker det stort ser hvor det er hentet fra er det greit. Folk kan alltids sende en rapport om de ser du har lastet opp et bilde som bryter opphavsretten, men da vil vi bare fjerne bildet.  Vi vil ikke gå tilbake i tid og sjekke dette rett og slett fordi vi ikke har kapasitet. 

 

Nei, det var til @Catalina Culès

Skylder i så fall fotografen som tok det penger!

Ikke i følge lovverket, det må linkes til der de egentlig er fra (som på google vil være å trykke på "besøk" og legge ved link i bildesøket). Du gjorde riktig på det andre eksempelet ditt! Da kommer originalsiden opp ved å ha musepekeren på bildet.

Det har vært sånn ganske lenge, men det har ikke tilbakevirkede kraft, om vi ser gamle bilder vil vi bare slette dem dersom vi ser dem eller det rapporteres inn, uten andre konsekvenser enn det. Men vi kan prøve å gjøre det mer tydelig.

Dette står i reglene sånn: * Tekster, bilder og annet materiale med opphavsrett. Du er selv ansvarlig for at du har de nødvendige tillatelser til å legge ut tekst, bilder, video eller annet innhold. Hvis du siterer innhold, må det vises til kilde. Vi tillater heller ikke at det via tredjeparter deles hele artikler/blogginnlegg eller lignende.

Da forstår jeg, takk for svar :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
2 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Ja, vi kan lage dette mer tydelig i regelverket og informere om hvordan man legger inn bilder uten å bryte opphavsretten.

Hvis du laster opp originalfila eller poster det som nevnt på side 1 i tråden slik at man når man klikker det stort ser hvor det er hentet fra er det greit. Folk kan alltids sende en rapport om de ser du har lastet opp et bilde som bryter opphavsretten, men da vil vi bare fjerne bildet.  Vi vil ikke gå tilbake i tid og sjekke dette rett og slett fordi vi ikke har kapasitet. 

 

Nei, det var til @Catalina Culès

Skylder i så fall fotografen som tok det penger!

Ikke i følge lovverket, det må linkes til der de egentlig er fra (som på google vil være å trykke på "besøk" og legge ved link i bildesøket). Du gjorde riktig på det andre eksempelet ditt! Da kommer originalsiden opp ved å ha musepekeren på bildet.

Det har vært sånn ganske lenge, men det har ikke tilbakevirkede kraft, om vi ser gamle bilder vil vi bare slette dem dersom vi ser dem eller det rapporteres inn, uten andre konsekvenser enn det. Men vi kan prøve å gjøre det mer tydelig.

Dette står i reglene sånn: * Tekster, bilder og annet materiale med opphavsrett. Du er selv ansvarlig for at du har de nødvendige tillatelser til å legge ut tekst, bilder, video eller annet innhold. Hvis du siterer innhold, må det vises til kilde. Vi tillater heller ikke at det via tredjeparter deles hele artikler/blogginnlegg eller lignende.

Jeg skal ikke laste opp bilder uten link da, men det får ikke noe tilbakevirkende kraft på meg for de bildene som jeg har lastet opp før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Winza skrev:

Jeg skal ikke laste opp bilder uten link da, men det får ikke noe tilbakevirkende kraft på meg for de bildene som jeg har lastet opp før?

Stemmer! Hvis vi ser det, eller får beskjed, vil det bli fjernet, men ikke noe konsekvenser utover det bakover i tid.

2 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Da forstår jeg, takk for svar :blomst:

Så bra! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
Akkurat nå, HanneMari Egmont skrev:

Stemmer! Hvis vi ser det, eller får beskjed, vil det bli fjernet, men ikke noe konsekvenser utover det bakover i tid.

Så bra! :) 

Men så jeg vet sikkert, jeg kan da ikke laste opp noen bilder som jeg har Photoshopet uansett om legger ved link til original bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Winza skrev:

Men så jeg vet sikkert, jeg kan da ikke laste opp noen bilder som jeg har Photoshopet uansett om legger ved link til original bildet?

Dessverre ikke. Det svaret jeg fikk fra ledelsen er at du må ha godkjennelse fra fotografen for å få lov til å endre på vedkommendes blider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
9 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Dessverre ikke. Det svaret jeg fikk fra ledelsen er at du må ha godkjennelse fra fotografen for å få lov til å endre på vedkommendes blider.

Så jeg må gjøre det sånn som dette her fremover?

https://media.giphy.com/media/NSPRepE2PvAcg/giphy.gif

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQZB_9mFR8rw3DCx9ijX0WC29aYrdj8vIJGBOruQ6csXelI8GU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som CC gjør over her, der man ser originalkilden når man holder musepekeren over bildet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
1 minutt siden, HanneMari Egmont skrev:

Eller som CC gjør over her, der man ser originalkilden når man holder musepekeren over bildet. 

Hva mener du med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Eller som CC gjør over her, der man ser originalkilden når man holder musepekeren over bildet. 

 Er det greit å poste et opplastet bilde dersom man i tillegg poster linken sammen med bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Winza skrev:

Hva mener du med det? 

At du i stedet for å laste bildet ned til din pc og så opp igjen på KG, poster linken til bildet direkte i tråden, slik at når man klikker på dem dukker adressen opp. I ditt mr bean-eksempel ville jeg feks høyreklikket, trykket "kopier bildeadresse" og limt inn den: 

images?q=tbn:ANd9GcQZB_9mFR8rw3DCx9ijX0W

Hvis jeg høyreklikker på dette bildet vil jeg kunne komme til der du har hentet det fra.

19 minutter siden, An0nymBruker skrev:

 Er det greit å poste et opplastet bilde dersom man i tillegg poster linken sammen med bildet?

Jeg må innrømme jeg er bittelitt usikker på det, jeg må spørre. 

*

Dere kan også søke etter bilder på denne måten, da er dere sikre på at alt som kommer opp er uten opphavsrett. Dersom dere som i eksempelet mitt kun er ute etter en solnedgang og ikke et spesifikt bilde. Men da setter vi stor pris på å få vite det i posten for å ikke slette noe som ikke har opphavsrett (for eksempel ved å skrive "Bildet har ikke opphavsrett" under). Ofte vil det i bildesøk stå "bildet kan være beskyttet av opphavsrett" under hvert bilde. Vil du finne de som ikke er det kan du gå på Google sitt avanserte søk og trykke her:

solnedgang.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
2 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

At du i stedet for å laste bildet ned til din pc og så opp igjen på KG, poster linken til bildet direkte i tråden, slik at når man klikker på dem dukker adressen opp. I ditt mr bean-eksempel ville jeg feks høyreklikket, trykket "kopier bildeadresse" og limt inn den: 

images?q=tbn:ANd9GcQZB_9mFR8rw3DCx9ijX0W

Hvis jeg høyreklikker på dette bildet vil jeg kunne komme til der du har hentet det fra.

Jeg må innrømme jeg er bittelitt usikker på det, jeg må spørre. 

*

Dere kan også søke etter bilder på denne måten, da er dere sikre på at alt som kommer opp er uten opphavsrett. Dersom dere som i eksempelet mitt kun er ute etter en solnedgang og ikke et spesifikt bilde. Men da setter vi stor pris på å få vite det i posten for å ikke slette noe som ikke har opphavsrett (for eksempel ved å skrive "Bildet har ikke opphavsrett" under). Ofte vil det i bildesøk stå "bildet kan være beskyttet av opphavsrett" under hvert bilde. Vil du finne de som ikke er det kan du gå på Google sitt avanserte søk og trykke her:

solnedgang.png

 

Dette går ikke an på mobil 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

At du i stedet for å laste bildet ned til din pc og så opp igjen på KG, poster linken til bildet direkte i tråden, slik at når man klikker på dem dukker adressen opp. I ditt mr bean-eksempel ville jeg feks høyreklikket, trykket "kopier bildeadresse" og limt inn den: 

images?q=tbn:ANd9GcQZB_9mFR8rw3DCx9ijX0W

Hvis jeg høyreklikker på dette bildet vil jeg kunne komme til der du har hentet det fra.

Jeg må innrømme jeg er bittelitt usikker på det, jeg må spørre. 

*

Dere kan også søke etter bilder på denne måten, da er dere sikre på at alt som kommer opp er uten opphavsrett. Dersom dere som i eksempelet mitt kun er ute etter en solnedgang og ikke et spesifikt bilde. Men da setter vi stor pris på å få vite det i posten for å ikke slette noe som ikke har opphavsrett (for eksempel ved å skrive "Bildet har ikke opphavsrett" under). Ofte vil det i bildesøk stå "bildet kan være beskyttet av opphavsrett" under hvert bilde. Vil du finne de som ikke er det kan du gå på Google sitt avanserte søk og trykke her:

solnedgang.png

 

Tusen takk :blomst: Har jeg søkt riktig nå? Er disse bildene for fri bruk av alle, og kan man manipulere og poste alle disse bildene hvis man ønsker det?  https://www.google.no/search?as_st=y&tbm=isch&hl=no&as_q=mr+bean&as_epq=&as_oq=&as_eq=&cr=&as_sitesearch=&safe=images&tbs=sur:fm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

@Winza: Jeg fant det på mobil ved først å google "avansert bildesøk". Litt omfattende, men.

@An0nymBruker Korrekt! :) 

Tusen takk for veldig god hjelp :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Winza
3 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

@Winza: Jeg fant det på mobil ved først å google "avansert bildesøk". Litt omfattende, men.

@An0nymBruker Korrekt! :) 

Da søkte jeg på mr bean og etter bilder som kan deles og redigeres og flere bilder dukket opp. Blant annet dette

3E0A0F2F-0ECF-4119-BC03-7D52E81DA3E1.jpeg.74588896d4bad2d9a91edc6200c69ee0.jpeg

Da er det fritt fram med å laste opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du fant det på den måten kan du det. Men kjempefin hjelp for moderatorene om du skriver at det ikke har opphavsrett så ikke de må sjekke hvert enkelt bilde dette gjøres med! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
Akkurat nå, HanneMari Egmont skrev:

Ja, hvis du fant det på den måten kan du det. Men kjempefin hjelp for moderatorene om du skriver at det ikke har opphavsrett så ikke de må sjekke hvert enkelt bilde dette gjøres med! 

Hvor skal jeg skrive det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...