Gå til innhold

Posting av bilder - regler


An0nymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Winza
13 timer siden, Winza skrev:

Men hvordan kan dere handterer de tusener av folk som poster bilder? Jeg har ikke lyst å begynne å rapportere folk i chatte trådene som jeg henger i hver gang de poster bilder

Jeg kan ikke gå inn og fjerne alle bilder jeg har lastet opp, det ville tatt år og dag og da burde alle på kg blitt tvunget til det i så fall men det ville vært galskap

Når jeg legger til andre ting på bildet slik som dette så er det jo ikke original bildet og burde da gå an

44D57412-1C0D-4494-8911-B5C4B1F8136E.jpeg.f39a2955795b219dde17dfc3e64d1bad.jpegCC87FB23-3336-409E-9BE0-3337AB258881.jpeg.bd787f609d35e5b50fca8ac005544df6.jpeg

Håper å få svar på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Winza
2 minutter siden, SheldonCooper skrev:

Tror det viktigste er at man respekterer reglene. :)

Ingen som har sagt noe annet heller ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hørt med ledelsen om dette. Man kan gjengi endrede bilder dersom fotografen har sagt ja til redigering og gjenbruk av bildene. Ellers er det brudd på oppavsretten.

Forumansvarlig

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza

Folk laster opp bilde fra nettet hver eneste dag, hvordan skal dere håndtere alle de hundrevis av bilder som lastes opp daglig?

Jeg orker ikke å gå igjennom alle bildene jeg har slettet og fjerne dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Winza skrev:

Folk laster opp bilde fra nettet hver eneste dag, hvordan skal dere håndtere alle de hundrevis av bilder som lastes opp daglig?

Jeg orker ikke å gå igjennom alle bildene jeg har slettet og fjerne dem

Nei, det skjønner jeg. Som nevnt lenger opp er det ok når det i bildet linkes til hvor det er fra. Det er ikke lett å overholde dette når det er så omfattende som du sier, men dersom det blir rapportert inn og bildene viser seg å være brudd på opphavsretten, vil de bli fjernet, og vi følger generelt med om vi ser det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de fotografene krever at det betales en bot (eller hva de kaller det) for at bilder er postet med brudd på opphavsretten på kvinneguiden, er det Kvinneguiden eller oss enkeltbrukere som skal betale boten?

(Eksempel her: " Dette bildet har Anne Brith Davidsen tjent 240 000 kroner på – fra folk som har brukt det uten å ha rettighetene" "- Kommer du til å fortsette å fakturere de som bruker bildet uten å ha rettighetene til det? - Ja ja, selvfølgelig. Jeg tenker bare «Mmm, 6000 kroner, ding ding». Jeg fakturerer normalt 3000 kroner, men når man stjeler blir det dobbel faktura.") https://www.dagbladet.no/kultur/bloggerne-anne-brith-har-tjent-240-000-kroner-pa-dette-bildet/69768758)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, An0nymBruker skrev:

Hvis de fotografene krever at det betales en bot (eller hva de kaller det) for at bilder er postet med brudd på opphavsretten på kvinneguiden, er det Kvinneguiden eller oss enkeltbrukere som skal betale boten?

Det vil være Kvinneguiden. Eller Egmont, da. Siden det er vårt ansvar. Da må altså en fotograf levere en anmeldelse og krav om økonomisk oppreisning.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza

Jeg fikk nylig sett mappen min og ikke noe om posting av bilder var der, synes det er rart med tanke på hvor mange bilder jeg har lastet opp :klo:

Dumt da at det ikke er lov når det er photoshopa, har virkelig hatt det gøyt med å Photoshope bilder og dele i tråden men når jeg vet at det ikke er lov så skal jeg heller ikke gjøre det mer fremover

Så hvis jeg lagrer et bilde av tom cruise, laster opp til kg og i tillegg legger ved en link til bildet så går det bra?

Kan jeg bli rapportert for bilder jeg har lastet opp tidligere? Det vil bli et alt for omfattende arbeid å fjerne alle

Dere burde lage en klistret tråd om dette slik at folk vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det ikke å legge ved bildelink til originalbildet + eventuelt bildelink til de fotografiene (som f.eks ansiktet av Mr. Bean) som er tilføyd (manipulert inn) i originalbildet?

Ps. Regler i forbindelse med posting av bilder av alle varianter, inkl. opplastede bilder og manipulerte bilder synes jeg at burde informeres om i en klistret tråd i Informasjonsforumet +  i en klistret tråd i ris & ros-forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen forskjell, det er ikke linket til originalkilden i noen av dem. (Med mindre du har tatt et av dem selv, da). Begges link er "kvinneguiden uploads", ikke hvor de originalt er hentet fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
6 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Hvis de fotografene krever at det betales en bot (eller hva de kaller det) for at bilder er postet med brudd på opphavsretten på kvinneguiden, er det Kvinneguiden eller oss enkeltbrukere som skal betale boten?

(Eksempel her: " Dette bildet har Anne Brith Davidsen tjent 240 000 kroner på – fra folk som har brukt det uten å ha rettighetene" "- Kommer du til å fortsette å fakturere de som bruker bildet uten å ha rettighetene til det? - Ja ja, selvfølgelig. Jeg tenker bare «Mmm, 6000 kroner, ding ding». Jeg fakturerer normalt 3000 kroner, men når man stjeler blir det dobbel faktura.") https://www.dagbladet.no/kultur/bloggerne-anne-brith-har-tjent-240-000-kroner-pa-dette-bildet/69768758)

Isåfall så skylder vi Rowan Atkinson masse penger O:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Winza
Akkurat nå, HanneMari Egmont skrev:

Jeg ser ingen forskjell, det er ikke linket til originalkilden i noen av dem. (Med mindre du har tatt et av dem selv, da). Begges link er "kvinneguiden uploads", ikke hvor de originalt er hentet fra.

Var dette svaret til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Winza skrev:

Isåfall så skylder vi Rowan Atkinson masse penger O:

Vi får håpe at han ser på det som god reklame for seg selv :) 

Endret av An0nymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
Akkurat nå, An0nymBruker skrev:

Vi får håpe at han ser på det som god reklame for seg sev :) 

Er skremmende nyheter dette, tenk om alle som har postet bilde på kg fikk bot for hvert bilde, da ville kg slitt veldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Catalina Culès
5 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Jeg ser ingen forskjell, det er ikke linket til originalkilden i noen av dem. (Med mindre du har tatt et av dem selv, da). Begges link er "kvinneguiden uploads", ikke hvor de originalt er hentet fra.

Ok, jeg kopierte det ene fra google, og det andre lastet jeg ned fra google er de lovlige ?

 

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Winza skrev:

Er skremmende nyheter dette, tenk om alle som har postet bilde på kg fikk bot for hvert bilde, da ville kg slitt veldig

Ja, og det bør være en klistret tråd om dette på Informasjon + på Ris & ros. Angående regelbrudd ved posting av bilder, tenker jeg at det burde gjelde fra nå av, og ikke med tilbakevirkende kraft ettersom vi er flere som ikke visste om disse reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...