Gå til innhold

Posting av bilder - regler


An0nymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Winza
17 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Ser sånn ut. 

For eksempel "bildet har ikke opphavsrett" eller "bildet er er fritt tilgjengelig for deling" eller hva som helst.

Vil ikke det se rart ut for de andre i tråden?

Jeg har faktisk aldri sett noen skrive noe slikt ved siden av et bilde så jeg ville blitt den første på kg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare for din egen del, du kan jo riskere at en mod vil fjerne blidet for brudd på åndsverkloven fordi de ikke har kapasitet til å sjekke hvert eneste bilde. Så det er for å sirke deg mot at det skjer. Hvis du ikke syns det gjør noe at du kan risikere det innimellom trenger du ikke skrive noe.

De fleste velger å laste opp via link slik som vist tidligere i tråden (dra bildet inn i tråden for eksempel), så det er ikke så mange som bruker tilfeldig oppsøkte bilder på den måten du etterspurte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
Akkurat nå, HanneMari Egmont skrev:

Det er bare for din egen del, du kan jo riskere at en mod vil fjerne blidet for brudd på åndsverkloven fordi de ikke har kapasitet til å sjekke hvert eneste bilde. Så det er for å sirke deg mot at det skjer. Hvis du ikke syns det gjør noe at du kan risikere det innimellom trenger du ikke skrive noe.

De fleste velger å laste opp via link slik som vist tidligere i tråden (dra bildet inn i tråden for eksempel), så det er ikke så mange som bruker tilfeldig oppsøkte bilder på den måten du etterspurte. 

Hva mener du?

er veldig mange som bruker kg via mobil og da har de på lik linje med meg ikke den muligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Winza skrev:

Hva mener du?

er veldig mange som bruker kg via mobil og da har de på lik linje med meg ikke den muligheten

Ja, men det er ikke så mange som googler etter et bilde av feks Mr Bean kun for å photoshoppe det. De fleste som poster bilder er ute etter å poste et konkret bilde av en konkret grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
Akkurat nå, HanneMari Egmont skrev:

Ja, men det er ikke så mange som googler etter et bilde av feks Mr Bean kun for å photoshoppe det. De fleste som poster bilder er ute etter å poste et konkret bilde av en konkret grunn.

Og da laster de opp som vedlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Winza skrev:

Og da laster de opp som vedlegg?

Nei, da legger de enten inn link til bildet direkte eller drar bildet inn i tråden. Om man laster ned til egen enhet og så opp igjen vil ikke originallinken synes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Winza
Akkurat nå, HanneMari Egmont skrev:

Nei, da legger de enten inn link til bildet direkte eller drar bildet inn i tråden. Om man laster ned til egen enhet og så opp igjen vil ikke originallinken synes.

Hvorfor funker ikke det på mobil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
Akkurat nå, HanneMari Egmont skrev:

Det vet jeg ikke. Hvis du kopierer linken fra bildeadressen bør det funke.

Men da vises bildet men når jeg poster innlegget så forsvinner det, veldig synd at det ikke funker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Forumansvarlig skrev (På 20.6.2018 den 15.35):

Bare "bildet har ikke opphavsrett" eller "fant bildet på google for bilder uten opphavsrett" eller lignende. Akkurat ordlyden er ikke så nøye, men det er bare hjelp for teamet og du risikerer ikke at det bilde fjernes fordi det ikke er tid til å sjekke opphavsrett på alle.

Er det tillatt å endre slike bilder og å poste de endrede bildene på Kvinneguiden?

Feks hvis man bruker et program som får fotografiet til å se ut som et maleri og man legger til andre bilder eller tegninger sammen med det endrede bildet, kan man da poste det på Kvinneguiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg et bilde og photoshopet på det, lastet det inn på Imgur for så å linke bilde sånn som dette, er det greit?

Endret av Cid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til svar på side 2 i denne tråden, der en bruker spurte om det samme for noen år siden. Du må altså ha tillatelse til å redigere andres bilder og poste dem.

Forumansvarlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forumansvarlig skrev (7 minutter siden):

Viser til svar på side 2 i denne tråden, der en bruker spurte om det samme for noen år siden. Du må altså ha tillatelse til å redigere andres bilder og poste dem.

Forumansvarlig

Men jeg linket til bildet, jeg lastet ikke det opp. Bildet er da på en annen nettside og ikke her 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (11 minutter siden):

Men jeg linket til bildet, jeg lastet ikke det opp. Bildet er da på en annen nettside og ikke her 

Ja, men du har fremdeles "tuklet med" noen annens eiendom. Så det handler ikke om selve opplastingen, det er jo bare imgur og ikke fotografens side. Så dersom fotografen hadde lagt ut bildet til fri bruk, kunne du brukt det.

---

Du kan også Google etter bilder som har fri bruk, hvis du bruker Google bildesøk, klikker på "tools" og velger "creative commons licenses". Bildene som dukker opp da er til fri bruk. Men siden moderatorene ikke kan bildesøke hvert enkelt individuelle bilde, er det fint å oppi at det er til fri bruk.

MEN: Hvis du vil redigere noens bilde og du fant det på denne måten, må du likevel oppgi fotograf.

Dette er ikke KGs regelverk, det er det generelle regelverket for bruk av denne typen bilder:

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (4 minutter siden):

Ja, men du har fremdeles "tuklet med" noen annens eiendom. Så det handler ikke om selve opplastingen, det er jo bare imgur og ikke fotografens side. Så dersom fotografen hadde lagt ut bildet til fri bruk, kunne du brukt det.

---

Du kan også Google etter bilder som har fri bruk, hvis du bruker Google bildesøk, klikker på "tools" og velger "creative commons licenses". Bildene som dukker opp da er til fri bruk. Men siden moderatorene ikke kan bildesøke hvert enkelt individuelle bilde, er det fint å oppi at det er til fri bruk.

MEN: Hvis du vil redigere noens bilde og du fant det på denne måten, må du likevel oppgi fotograf.

Dette er ikke KGs regelverk, det er det generelle regelverket for bruk av denne typen bilder:

 

image.png

Så det er bare når jeg linker til et bilde jeg ikke har tuklet med at det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cid skrev (1 minutt siden):

Så det er bare når jeg linker til et bilde jeg ikke har tuklet med at det er greit?

Når du linker til et bilde som befinner seg på en annen nettside (ikke at du har lastet det opp på imgur selv) kan du linke det inn i en tråd, ja - da kommer man til originalsiden når man klikker på det. Det er ok. Dersom du har redigert et bilde, må du ha tillatelse fra fotografen eller bruke et bilde som ikke har rettigheter knyttet til seg.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (1 minutt siden):

Når du linker til et bilde som befinner seg på en annen nettside (ikke at du har lastet det opp på imgur selv) kan du linke det inn i en tråd, ja - da kommer man til originalsiden når man klikker på det. Det er ok. Dersom du har redigert et bilde, må du ha tillatelse fra fotografen eller bruke et bilde som ikke har rettigheter knyttet til seg.

Forumansvarlig

Da har jeg fjernet bildet fra Imgur, og holder meg til å linke istedenfor da. Slik som dette

bazaart-edit-app.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...