Gå til innhold

Noen som vet hvordan plante dette er? Spirer voldsomt kraftig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sådd noe frø en pose bestemor hadde skrevet "diverse" på. Hun aner ikke hva det er. Spiren er voldsomt kraftig, hårete nedentil, ligner på en gigantisk solsikke. Men det tredje bladet ser ut som noe helt annet. 😄

IMG_20180615_182745.thumb.jpg.04cbbfd7302904e19b598d4ef3d50c02.jpg

Anonymkode: b416b...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker du hvordan frøet så ut, og kan beskrive det?

Anonymkode: 3971f...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gjødsle, vanne, vente og se. Om en stund kan en sikkert se  HVILKEN plante det er, ut i fra HVORDAN den utvikler seg.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan minne litt om revebjelle (?)

Anonymkode: 4346c...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var at den ligner litt på agurkurt,  men det er jo helt umulig å vite, det er så mange spirer som ligner på hverandre.

Du får poste bilde på nytt når den er blitt litt større :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to første bladene er frøblad. Mange planter har helt like frøblad. Det tredje bladet som kommer er de 'ekte' bladene. Du må vente til de er utviklet før det er mulig å si hva dette er. 

Anonymkode: d2abb...87e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange hyggelige svar. Aner ikke hvordan frøet så ut heller. Skravla med granny mens vi pottet og ingen husket på lapper eller den slags heller. 😄 Jeg får være tålmodig da!

Anonymkode: b416b...c19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det likner på solsikke.

Dersom man mater fuglene med solsikkefrø på vinteren, så kan det falle ned et og annet frø som spirer når sommeren kommer. Hos meg begynte det å spire så mange solsikker, at jeg ble nødt til å fjerne noen av dem.

Anonymkode: 89724...19f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange hyggelige svar. Aner ikke hvordan frøet så ut heller. Skravla med granny mens vi pottet og ingen husket på lapper eller den slags heller. 😄 Jeg får være tålmodig da!

Anonymkode: b416b...c19

Husk å oppdatere oss da! :hoppe:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det likner på solsikke.

Dersom man mater fuglene med solsikkefrø på vinteren, så kan det falle ned et og annet frø som spirer når sommeren kommer. Hos meg begynte det å spire så mange solsikker, at jeg ble nødt til å fjerne noen av dem.

Anonymkode: 89724...19f

Har mange solsikker, de er bare halvparten så store når de spirer. :)

Skal oppdatere!

Anonymkode: b416b...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de to første bladene er like hos mange planter, bør du ta et nytt bilde når det første ekte bladet kommer helt ut.

Kanskje er det kinasymre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Selfie skrev:

Det ligner på agurk, squash eller gresskar. De er veldig like. 

Én av disse tror også jeg det er. Frøene er store og lyse, og de vokser veldig fort + har hårete blader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squash, agurk eller gresskar. Den er helt lik squash som jeg har sådd tidligere. De vokser enormt raskt og trenger mye sol, næring og vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/15/2018 at 7:26 PM, Selfie said:

Det ligner på agurk, squash eller gresskar. De er veldig like. 

Tipper squash eller gresskar, om spiren er uvanlig stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begynner dette å likne på noe? Når jeg tenker meg om sa jo granny at noen av disse frøene liknet på gresskar. Sikkert noe hun tok vare på etter fjorårets halloween; da hadde hun ungene. Har aldri sett henne kaste store frø heller, hehe. Uansett betyr vel det at plantene må ut av stua. 🤣

IMG_20180617_105732.thumb.jpg.99571b26c273951d6660ae8bae2bf953.jpg

Anonymkode: b416b...c19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Begynner dette å likne på noe? Når jeg tenker meg om sa jo granny at noen av disse frøene liknet på gresskar. Sikkert noe hun tok vare på etter fjorårets halloween; da hadde hun ungene. Har aldri sett henne kaste store frø heller, hehe. Uansett betyr vel det at plantene må ut av stua. 🤣

 

Anonymkode: b416b...c19

Det kommer an på hvor stor stue du har, og om du kan skaffe planten nok lys inne. Men dette er jo normalt planter en har utendørs. De er varmekjære, så ikke plant ut før nattetemperaturen er over 10 grader (som tomat). De er også næringskrevende, og kan faktisk vokse i ren kompost.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da takker jeg for kjempegode råd, guidekvinner! Har to potter som skal ut. Og dette Googlebildet bekrefter vel bare at det må være gresskar:

164e3f7a4561046e5d480b21a269eebc.jpg

Anonymkode: b416b...c19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da takker jeg for kjempegode råd, guidekvinner! Har to potter som skal ut. Og dette Googlebildet bekrefter vel bare at det må være gresskar:

164e3f7a4561046e5d480b21a269eebc.jpg

Anonymkode: b416b...c19

Tror ikke du kan si det helt sikkert enda, men at det er noe i den familien kan det se ut som :jepp:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...