Gå til innhold

Hva er den styggeste storbyen du har vært i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Løvemunn skrev:

Det er åpenbart at dere som nevner Oslo slett ikke er kjent i byen. Forsøpling og fæle folk? Det beskriver ikke byen jeg har bodd i de siste 15 årene. Turister jeg viser rundt her får helt bakoversveis når jeg viser dem stedene 'mine'. Og det kule er at jeg på tross av Oslos beskjedne størrelse fortsatt oppdager perler!

Har vært i de fleste av byene dere nevner, og må spesielt påpeke Beirut - en by jeg falt pladask for. Fantastiske folk, et havneområde som slår lufta ut av deg og utrolig mye eldgamle føniske kulturminner midt i og i umiddelbar nærhet til byen. Det er ikke uten grunn at de tre B'ene (Beirut, Berling og Barcelona) er et must for reiseglade mennesker.

Som sagt av noen før meg her, har jeg aldri vært i en by jeg syns er direkte stygg. Det har alltid vært noe flott å finne, i noen byer har det krevd litt mer leting enn i andre. Om man er av typen som trasker opp og ned byens 'Karl Johan' tror jeg man vil finne mange byer både stygge og uinviterende. Våg å gå utenfor allfarvei, plutselig sitter du på en trapp i et nabolag tripadvisor aldri kunne tipset deg om og drikker sur vin med verdens kuleste gamle dame!

Hvorfor er det så vanskelig å forstå at noen av oss ikke synes Oslo er en fin by? Jeg er i Oslo mange ganger i året da jeg har flere venninner som bor der, og vi har da vært overalt i Oslo, uten at det gjør byen pen. Jeg liker folkene og stemningen men ikke utseendet på selve byen. Den har sine steder men dette blir overskygget av alt det mindre pene. 

Anonymkode: ab23c...81c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brussel

Trist og grå by. Og befolkningen ser ikke noe bedre ut. Har aldri vært et sted med så mange "mindre pene" mennesker samlet på et sted.

Anonymkode: 74091...553

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakarta.

Seriøst en eneste diger søplehaug og det er helt grusomt å reise igjennom en enorm slum og se all elendighet der. Blir trist av minnene fra den byen. Og med åpen kloakk og smog, så vil man helst ikke være der mer enn nødvendig. 

Sarajevo

Nå var byen bomba sønder og sammen når jeg var der, så den var stygg på en veldig trist og vond måte. Allikevel vakker når man så samholdet mellom menneske der. Var veldig vanskelig å være der. 

Liverpool

Trist å se en så fattig by i et land med så mye ressurser. UK har en enorm skjevfordeling av verdier. 

 

Ellers liker jeg egentlig ikke storbyer. Det er for mye elendighet og tragedier på ett sted. 

Men jeg bor i Oslo (som er en liten landsby å regne) og jeg ser ikke det stygge en del snakker om her. Men jeg holder meg langt unna Karl Johan, Oslo S og lignende. Det er jo ikke det som er Oslo. 

Anonymkode: f9d55...1d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oslo.

Anonymkode: 4828e...85f

Oslo har litt begge deler, stygt og fint. Mye bra gjøres. Rundt Ensjø bygges det , bekker åpnes og park og grønt blir ordnet. Allikevel advarer jeg mot forslumming (politikerne kaller det fortetting). Det fortettes for hardt, og det gir dårlig med grøntarealer og lekeområder. Politikerne bør slutte med fortettingspolitikken nå. Det har gått langt nok. Da får vi heller bygge ut noen steinrøyser innenfor markagrensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, GiftMann38 skrev:

Berlin.

Berlin var min første tanke også. Deler av Berlin er så grå, trist og sliten at det er deprimerende. Men andre deler av byen er til gjengjeld kjempeflott. Det gamle skillet mellom øst og vest er fremdeles så synlig at det nesten skjærer i øynene. 

Anonymkode: 9a092...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at noen av byene jeg har vært i har vært stygge, men

-Paris ble jeg litt skuffet over. Mange fine steder altså, men jeg hadde fått inntrykk av at byen var "i en helt egen liga", og det synes jeg virkelig ikke den var.

-Berlin fikk jeg ikke helt taket på før etter 3-4 dager, men etter å blitt litt kjent med de ulike bydelene ble det en av favorittbyene mine :) 

-Roma trenger man ikke reise til mer enn en gang (etter min mening da) 

Anonymkode: c0811...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Berlin var min første tanke også. Deler av Berlin er så grå, trist og sliten at det er deprimerende. Men andre deler av byen er til gjengjeld kjempeflott. Det gamle skillet mellom øst og vest er fremdeles så synlig at det nesten skjærer i øynene. 

Anonymkode: 9a092...5b7

Jeg synes paradoksalt nok at deler av Øst-Berlin var flotte.

For meg er Berlin Warzawa uten den fascinerende turbo-kapitalisten som preger bykjernen. Warzawa er så stygg at den blir interessant; Berlin er bare stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, I Grosny skrev:

Oslo har litt begge deler, stygt og fint. Mye bra gjøres. Rundt Ensjø bygges det , bekker åpnes og park og grønt blir ordnet. Allikevel advarer jeg mot forslumming (politikerne kaller det fortetting). Det fortettes for hardt, og det gir dårlig med grøntarealer og lekeområder. Politikerne bør slutte med fortettingspolitikken nå. Det har gått langt nok. Da får vi heller bygge ut noen steinrøyser innenfor markagrensen.

Nei! Man rører ikke markagrensa. Fordi folk som bor i byene trenger skogen. Mer og mer. Det er en stor grunn for at Nordmarka er så besøkt som den er. Folks mentale helse trenger bynær mark. 

Anonymkode: f9d55...1d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo. Litt komisk at noen blir provosert av det 😂

Anonymkode: 3bfc3...264

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manchester. Veldig usjarmerende by.

Anonymkode: cf78e...391

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var det et ispapir som lå og slang et sted det da? Ta deg en tur til Jakarta, der snakker vi søplete. 

Anonymkode: 920e2...cc9

Nei, det lå søppel rundt i gatene. Oslo er og blir en stygg, trist og møkkete by. Klart, det er noen steder som er finere enn andre, men det er langt mellom dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på hvordan man definerer "stygg". Jeg er enig i at Berlin eller Warszawa har områder preget av gammel industri og grå østblokk-bygninger med grafitti, men samtidig så finner jeg disse områdene og historien så fascinerende at det likevel ikke oppleves som stygt i mine øyne. Nå er jeg nok preget av å ha fotografert i mange år, så hva jeg finner interessant og vakkert kan være noe annet enn hva andre synes. Det er for eksempel veldig lite givende å bare fotografere idylliske bygårder med smijernsbalkonger, rett og slett fordi det fort blir litt 'tomt' og ikke sier så mye om hvordan menneskene i byen har levd.

Generelt synes jeg virkelig stygge byer ofte er karakterisert av det noen over her betegnet som turbo-kapitalisme, dvs. hvor de mest attraktive byområdene har blitt dominert av store selskapers kontorbygg, reklame, shoppingtilbud, kjøpesentre, restaurantkjeder og lignende. Det er, for meg, langt mer deprimerende enn litt gammel industri. Jeg synes f.eks. London er en by som i utgangspunktet har hatt stor skjønnhet, men som gradvis har solgt seg ut til store selskaper. Byen har latt det reises digre kommersielle byggverk som skygger for historiske perler, og man kan gå mange kvartaler uten å finne et eneste spisested som ikke er en kjede. Jeg liker meg faktisk best i øst-London, selv om det er mer grått og slitent enn i vest. Det føles mer inkluderende og menneskelig, på en måte.

Anonymkode: 1bbc5...4a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, I Grosny skrev:

Oslo har litt begge deler, stygt og fint. Mye bra gjøres. Rundt Ensjø bygges det , bekker åpnes og park og grønt blir ordnet. Allikevel advarer jeg mot forslumming (politikerne kaller det fortetting). Det fortettes for hardt, og det gir dårlig med grøntarealer og lekeområder. Politikerne bør slutte med fortettingspolitikken nå. Det har gått langt nok. Da får vi heller bygge ut noen steinrøyser innenfor markagrensen.

Enig i dette. Oslo må bli åpnere for å BRUKES av folk og turister. Det blir den ikke når det fortsettes så mye. Så gjør man noen grep nå for å skape flere gågater og bilfrie soner, hurra, det vil skape et helt annet miljø og tumleplass. 

Barcode vil være heelt UTE om 10 år. Dagens arkitektstudenter hater Barcode allerede. Det er ikke slik man bygger en sosial by. 

Anonymkode: 2364b...b08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en del syns det er litt «kult» å hate Oslo, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Skjønner ikke hvorfor nedre del av Karl Johan kritiseres så voldsomt heller, hva er det som er så stygt der nede, kan noen fortelle meg? Når jeg tar bussen ned til byen og går av der så ser jeg den flotte operaen vår, havet/fjorden, kjempefine, nyoppussede Østbanehallen (selv om jeg skulle ønske de hadde latt være å male den i den stusselige hvitfargen), fristende uteserveringer, grønt gress, lekeområde, hauger av turister, tigeren, pariserhjul, en fin hovedgate osv. Det er kanskje ikke det reneste området i byen, både med tanke på type mennesker og med forurensning/søppel, men hvilket stasjonsområde i selv en liten storby er vel det?

Anonymkode: e51f2...ffc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vilnius, typisk østblokkby med en (liten) glansside de ønsker å vise frem mens resten er grått og trist og preget av fattigdom. 

Leeds, usjarmerende og grå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Oslo må bli åpnere for å BRUKES av folk og turister. Det blir den ikke når det fortsettes så mye. Så gjør man noen grep nå for å skape flere gågater og bilfrie soner, hurra, det vil skape et helt annet miljø og tumleplass. 

Barcode vil være heelt UTE om 10 år. Dagens arkitektstudenter hater Barcode allerede. Det er ikke slik man bygger en sosial by. 

Anonymkode: 2364b...b08

Sørengaområdet er ikke bra. For mye på for lite areal.  Tunge turistbygninger er og blir det også. Operaen, Deichmanns Bibliotek, Munchmusset. Her skal det gå fotgjengere, busser, syklister og alt mulig, men hvor skal bussene parkere uten å komme i konflikt med de andre interessene og grønne lunger? Det er ikke plass til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror en del syns det er litt «kult» å hate Oslo, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Skjønner ikke hvorfor nedre del av Karl Johan kritiseres så voldsomt heller, hva er det som er så stygt der nede, kan noen fortelle meg? Når jeg tar bussen ned til byen og går av der så ser jeg den flotte operaen vår, havet/fjorden, kjempefine, nyoppussede Østbanehallen (selv om jeg skulle ønske de hadde latt være å male den i den stusselige hvitfargen), fristende uteserveringer, grønt gress, lekeområde, hauger av turister, tigeren, pariserhjul, en fin hovedgate osv. Det er kanskje ikke det reneste området i byen, både med tanke på type mennesker og med forurensning/søppel, men hvilket stasjonsområde i selv en liten storby er vel det?

Anonymkode: e51f2...ffc

Jeg synes området rundt Østbanehallen, fra klokketårnet og videre rundt hjørnet til sjøsiden mot nye Deichmann og Operaen har blitt veldig fint. Den delen av Karl Johan jeg ikke liker er rett og slett delen av gata fra Fred Olsens gate til Kirkegata. Den er fylt av turister, turistbutikker og tiggere og fremstår som mørk og søplete.

Anonymkode: 949b3...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...