Gå til innhold

Hvor mye har jeg ødelagt for meg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trente (2-3 ganger i uken) og spiste ganske variert (mye proteiner) før jeg for tre uker siden fikk en depresjon. Ting gikk til helvete sosialt så jeg bare mistet all motivasjonen. Jeg lå bare i sengen og gikk bare ut for å gå på do eller å hente noe å spise. Når jeg spiste var det bare drittmat (pizza, hamburger, sjokolade, chips og is).

I dag våknet jeg med motivasjon og tenkte nå var det på tide å leve igjen. Jeg har gått ned et kilo men ser jeg har nesten mistet all muskeldefinisjonen jeg hadde jobbet så hardt for :( Kjenner meg utrolig slapp/svak også. Hvor lenge før jeg kommer meg tilbake igjen?

Anonymkode: cf0d5...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går mye fortere enn sist. Hvor fort blir vanskelig å si da jeg ikke vet utgangspunktet.

Min samboer som er veldig muskuløs og har trent hele livet er tilbake igjen etter 1-2 uker om han slurver litt. Jeg bruker gjerne 2-4 uker, men så er jeg kvinne, har litt mindre muskler og trener ikke like mye. 

Endret av Inwe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trente (2-3 ganger i uken) og spiste ganske variert (mye proteiner) før jeg for tre uker siden fikk en depresjon. Ting gikk til helvete sosialt så jeg bare mistet all motivasjonen. Jeg lå bare i sengen og gikk bare ut for å gå på do eller å hente noe å spise. Når jeg spiste var det bare drittmat (pizza, hamburger, sjokolade, chips og is).

I dag våknet jeg med motivasjon og tenkte nå var det på tide å leve igjen. Jeg har gått ned et kilo men ser jeg har nesten mistet all muskeldefinisjonen jeg hadde jobbet så hardt for :( Kjenner meg utrolig slapp/svak også. Hvor lenge før jeg kommer meg tilbake igjen?

Anonymkode: cf0d5...5dc

Om det tar en eller tre uker spiller ingen rolle. Det viktigste er å se framover og gjøre det beste ut av dette :) Tre uker er ingenting, du er snart tilbake der du var. Det viktigste er å kjenne på lysten til å leve igjen, da er mye gjort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mye fortere å komme tilbake i form om man har vært trent før, det er bare å peise på :)

Anonymkode: 5ad23...a71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke ødelagt noenting. Du har fortsatt 50+ år å leve, så mye tid på å bygge opp igjen muskler igjen. Om du hadde trent en del vil du nok merke at styrken raskt kommer tilbake, og det er som regel bare motiverende å merke at man gradvis klarer løfte tyngre igjen

On 6/15/2018 at 8:37 AM, Inwe said:

Det går mye fortere enn sist. Hvor fort blir vanskelig å si da jeg ikke vet utgangspunktet.

Min samboer som er veldig muskuløs og har trent hele livet er tilbake igjen etter 1-2 uker om han slurver litt. Jeg bruker gjerne 2-4 uker, men så er jeg kvinne, har litt mindre muskler og trener ikke like mye. 

Kvinner legger faktisk på seg muskler ganske kjapt. De har mindre muskler som utgangspunkt og har kanskje problemer med å få like store muskler som de aller største mannfolka. Men når man ser på prosentvis fremgang i hvor raskt det tar å bli sterkere, så ser man faktisk at kvinner noen ganger bygger muskler raskere enn menn

Men, kvinner har bedre effekt av å løfte tungt og pushe seg (menn kan få resultater av både lettere og tyngre vekter), noe de fleste kvinner ikke gjør. Søker du på styrketrening og kvinner på youtube, blir du for eks ofte vist pingleøvelser der man løfter et par kilo eller strekker litt på armene. Om du trener med tyngre vekter vil du se fremgang veldig raskt. Ikke at du skal gjøre det bare for å gjøre det. Om du synes din nåværende trening er givende, så er det selvsagt helt greit

Ville bare avlive myten om at det er mye vanskeligere og treigere for kvinner å trene styrke

https://www.strongerbyscience.com/strength-training-women/

Litt "morsomt": 

There’s some evidence that women’s response to training varies based on menstrual cycle phase.  For starters, it takes women longer to recover from training during the luteal phase (last half) of the menstrual cycle.  Building on that, several studies (one, two, three) show that concentrating your training during the follicular phase (first half of the cycle) can lead to larger strength gains and more muscle growth than concentrating your training during the luteal phase or evenly dispersing it across the entire month.

Anonymkode: 911fd...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...